Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

En avtale via advokat... inngått i psykisk stresset situasjon...


StinaStina

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Avtalelovens §31 kan være en utvei.

 

§ 31. Har nogen utnyttet en andens nødstilstand, letsind, forstandssvakhet, uerfarenhet eller det avhængighetsforhold, som denne staar i til ham, til at opnaa eller betinge fordele, som der ikke skal ydes vederlag for, eller som staar i aapenbart misforhold til vederlaget, blir den anden part ikke bundet ved sin viljeserklæring.

 

Det samme gjælder, hvis det er tredjemand, som har gjort sig skyldig i saadant forhold, og mottageren av viljeserklæringen kjendte eller burde ha kjendt forholdet.

 

Fragaaes retshandelen, er saavel den krænkede part som den anden pligtig at tilbakegi det av ham mottagne eller dettes værdi tillikemed – hvor retshandelen angaar pengelaan – lovlig rente fra mottagelsestiden. De samme regler kommer til anvendelse overfor den tredjemand, til hvem det mottagne er overdrat, og som kjendte eller burde kjendt forholdet.

Lenke til kommentar

§29 og §36 kan også komme til anvendelse.

 

Ellers mener jeg å huske at StinaStina har stilt det samme spørsmålet før? Ut fra det du sa den gangen om hva avtalen gikk ut på kan du i utgangspunktet ignorere avtalen, og da blir det opp til den andre part å eventuelt ta rettslige skritt for å få pengene han mener avtalen gir ham krav på. Hva du da konkret bør gjøre i forhold til avtalen avhenger helt av hvilke skritt motparten har tatt for å håndheve avtalen.

Lenke til kommentar

ok, men jeg stiller meg veldig uforstående til dette. Jeg har profil på møteplassen, og mannen sier at jeg har vært innom siden hans, uten at jeg vet om det selv. Jeg var ikke klar over at han hadde profil der inne. Og han vil ha erstatning for dette. Erstatningskravet er såpass høyt som 300 000 kroner, og han vil ha det innbetalt innen en uke. Jeg føler meg satt i en felle.

 

Jeg kan ikke betale 300 000 kroner for dette.....

Lenke til kommentar

hvordan skal jeg forsvare meg for dette. Han sier at han vil føre saken videre dersom han ikke får 300 000 innen en uke.....

 

Jeg var dum som skrev under på en avtale om at : hvis jeg kom i kontakt med han på noen som helst måte så skulle jeg betale han 300 000, alt dette gjorde jeg for å bevise at jeg ikke ville ha med tosken å gjøre. Men jeg skrev under i en psykisk stresset situasjon.

 

Jeg frykter at han vil ha sak, og vil ha bråk. Og at han vil at dette temaet skal dras ut i det lengste for å skade meg.

Lenke til kommentar

Leste tråden din forrige gang også. Synes det er på tide at du tar kontakt med en advokat som kan hjelpe deg.

 

Og ja, han vil ha bråk, og han vil ha penger av deg. Det er motivasjonen hans. Og han satser på at du er naiv og redd nok til å bare betale han pengene. Derfor skaff deg advokat som kan hjelpe deg og fortelle deg hva som er rett og galt. Tipper han gir seg fort dersom han får litt motstand fra noen som kan dette.

Endret av Orjanp
  • Liker 2
Lenke til kommentar

ja, men jeg vil ikke ha mer bråk med mannen, og ønsker ikke advokatkorrespondanser att og frem. Ønsker å få dem til å slutte fred for godt, enkelt og greit. Det er egentlig jeg som skulle hatt erstatning fra ham, men jeg vil bare ha fred. Dersom han ikke lar meg være nå, så vet jeg at jeg finne en god advokat for å hjelpe meg til å ta opp saken. Men jeg vil først og fremst prøve å svare dem på en så bra måte at jeg klarer å oppnå fred.... Noen som har ideer?

 

Jeg betaler ikke hele 300 000 kroner for å få fred. Har så lyst å ha fred fra han, men det fins grenser. Og egentlig er det han som skulle ha betalt meg. Men dette vil komme opp dersom jeg må skaffe advokat og fortsette saken. Alt jeg ønsker er fred. Skjønner ikke hva han stresser med.

Lenke til kommentar

ja, han vil ha 300 000 kroner for å ha besøkt profilen hans på møteplassen.

Skjønner ikke hva som er problemet hans. Jeg var ikke klar over at han hadde profil der inne.

Og så fikk jeg et skriv i posten i går, at han ville føre saksprosesser mot meg hvis han ikke fikk 300 000. Han følte seg plaget over at jeg hadde vært innom hans profil på møteplassen.

 

Fyren er ond tvers igjennom. Og er kun ute etter å lage problemer. Det har han alltid vært. Men det gjelder å få han til å forstå/ eller bli redd for å lage mer krøll, og det gjelder å få han til å fostå at det er best å la meg gå med en gang. Dersom han lager mer problemer nå, så har jeg ingenting å tape på å føre sak mot han tilbake anngående erstatning for det han har påført meg av lidelser.

Lenke til kommentar

Du er nødt til å gi han motstand, det er heilt tydelig at vedkommande er ute etter å lage bråk. Det er nok også derfor han kverrulerer på dette profilbesøket. Det er ein stor forskjell på fysisk kontakt og det å lese om nokon på nettet. Det blir ikkje oppretta kontakt før du eventuellt sender ei melding, ein epost, starter ein chat, ringer eller oppsøker personen.

 

Så heilt uavhengig av om kontrakta er gyldig eller ikkje så kan dette umogleg være rekna som kontraktsbrudd.

 

Det vil være i din interesse å skaffe advokat og få annulert denne kontrakta no fyrst som sist. Det er også mykje lettare å få gjort det no som han stiller ubegrunna krav, sidan dette viser at vedkommandes sin hensikt er å få deg til å oppsøke han slik at han får betalt.

Dersom han bare vil ha deg ute av livet sitt så hadde han ikkje starta ein krangel på dette når det er så mykje lettare å berre ignorere hendelsen.

Lenke til kommentar

Skaff deg advokat.

 

 

Hvordan tok han kontakt med deg. Hvis du ikke har mulighet til å bevise att han først tok kontakt med deg for å presse penger av deg så kan det hende han vil si at du kontakta han først nå om du svarer han.

 

 

Skaff deg en advokat og kom deg ut av den ekstreme avtalen en gang for alle. En så syk avtale burde vel ikke være så vanskelig for en advokat å hjelpe de gut av. Da slipper du å ha den hengene over deg lengre, og du kan lettere legge djevelen bak deg.

Lenke til kommentar

Men det gjelder å få han til å forstå/ eller bli redd for å lage mer krøll, og det gjelder å få han til å fostå at det er best å la meg gå med en gang.

 

Og den beste måten å gjøre det på er at du skaffer deg en advokat selv og forfølger saken med juridisk hjelp.

 

Litt forenklet har du vel egentlig tre valg:

1) Du kan ignorere brevet du har fått nå.

2) Du kan formulere et svarbrev selv hvor du sier at du anser kravet som urettmessig og ikke kommer til å betale

3) Du kan oppsøke advokat og få hjelp til å sende et mest mulig formelt riktig svar og/eller motkrav.

 

Hvis du tror at 1 eller 2 vil få ham til å droppe saken, så er de for så vidt greie valg. Men ut i fra det du sier virker det som om han er ute etter å lage bråk og at han ikke kommer til å droppe saken bare fordi du ikke svarer. Hvis han ikke lar deg være i fred blir du nødt til å velge det siste alternativet. Og da kan du like gjerne gjøre det med en gang i stedet for å gå i månedsvis og være bekymret over hva hans neste trekk er.

Lenke til kommentar

Har du vært inne på en nettprofil og så er det en mann som krever 300.000kr for kun det, eller ligger det mye annet bak i tillegg?

 

Om du kun har vært inne på en profil er det jo helt klart at du bare kan ignorere det, han har jo ingen rett til å gjøre det. Men om det ligger mye mer bak, så er det umulig å svare på det før du har fortalt hele historien.

Lenke til kommentar

Jeg har sendt svar. Skriver som følger:

 

 

"Kravet som er fremsatt holder ikke mål.

Jeg har et ønske om at all korrespondanse/ forbindelser mellom ...hans navn... og meg blir avsluttet umiddelbart, og håper at det samme ønskes tilbake.

 

Jeg tror at ...hans navn... ønsker bråk. Og oppfordrer han til å bevise det motsatte. Verken ....hans navn..., eller jeg er tjent med bråk.

Jeg kan ikke forstå at noen kan ha ønsker om å tilføye meg mer plager enn nødvendig.

 

Jeg har profil på facebook, og møteplassen. Jeg visste ikke at...hans navn... har profil på møteplassen. Dersom jeg har "snublet" innom siden hans, så har det vært uhell.

 

Jeg er knappt innom profilen min på møteplassen og vurderer å trekke den siden ...hans navn... har profil der inne.

 

Dersom ..hans navn... ønsker meg ut av livet sitt, så ber jeg om at denne saken avsluttes med en gang. Ønsker en slutt på dette, og en snarest mulig tilbakemelding bes."

 

 

 

Hva synes dere, var dette greit? Håper han gir meg fred nå da.....Jeg er styggt rett at fyren ønsker å ha sak og problemer hengende over meg i lang tid fremover...... Jeg er redd at han ønsker å plage meg....

Lenke til kommentar

Obs : han har skrevet at dersom jeg ikke betalte 300 OOO innen 11 september (litt av en dato og...), så vil han forfølge saken videre. Dersom jeg ignorer brevet vil han gå automatisk videre, eneste det står at jeg kan gi et svar innen 11 september... så jeg håper jo at det går bra nå når jeg har gitt et svar, dvs at han trekker dette vekk. Jeg nekter å betale han en krone for dette... Men jeg er styggt redd, og tror at han ønsker bråk, men håper han beviser det motsatte nå :) Får håpe :) Krysser fingre og tær!!!!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...