Gå til innhold

Test: Asus Eee Pad Transformer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi republiserer testen av Asus EEE Transformer.

 

Vårt testeksemplar ble levert med engelsk tastatur og Android 3.0, og en misforståelse gjorde at vi fikk inntrykk av at den også ble solgt slik. Samtidig har brettet blitt oppgradert til Android 3.1, og blant annet støtten for USB-utstyr har blitt vesentlig bedre.

 

Vi har nå tatt høyde for disse endringene og har valgt å justere terningen opp et øye. Den opprinnelige terningen på dette nettbrettet var 4. I skrivende stund har Motorola Xoom dette terningkastet, med betydelig dårligere skjerm og til dels høyere pris. Ettersom Xoom er det nettbrettet som likner mest på Transformer, om vi ser bort fra tastaturet, blir det riktig at Transformer legger seg et hakk over.

 

Kommentartråden til fra den første publiseringen finner du her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1355360

 

Vi beklager at første utgave av denne testen ikke holdt mål, og lover bot og bedring.

Endret av fjarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si jeg knegger litt i skjegget når jeg leser at Transformer er "stor og tung".

 

TF er "hele" 80 gram tyngre enn iPad 2. Vet ikke hvor sterk anmelderen er, men for meg er ikke 80 gram veldig mye. Regner forsåvidt med at anmelder mener iPad 2 også er tung? Noe jeg heller ikke helt skjønner - en tablet veier jo naturligvis litt, da den har en stor skjerm, en del innmat, etc, så spørsmålet er da -- hvor lett kan en tablet egentlig bli? Ikke veldig.

 

1.3kg m/ dock er heller ikke veldig tungt. Til sammenligning veier min Sony bærbare jobb-pc rundt 3.1 kg - over det dobbelte altså.

 

Uansett så fungerer keyboard docken veldig bra på Transformeren - og gjør sitt til at jeg orker å bruke maskinen over mye lengre tid enn om jeg ikke hadde mulighet til å putte den i denne.

 

:)

Endret av djorgen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@djorgen: har selv asus TF, og JA den er TUNG iforhold til IPAD2. som jeg og har prøvd. Dette er selv noe jeg slet med og fatte før jeg fikk den i postkassen. det viser seg att 80 gramm har veldig mye mer og si når det i utgangspunktet er snakk om så liten vekt.

men til gjengjeld får jeg større underarmer en de med ipad2 :p

Lenke til kommentar

Topp at dere fikk oppdatert denne testen.

 

Tok på meg å sammenligne plussene og minusene denne har fått opp mot ipad2 siden den har fått terningkast 6.

 

/*
Begge modeller har + på:
+ God byggekvalitet
+ Svært rask

iPad2 har:                                           Asus TF har:
+ Svært enkel i bruk                                 + God skjerm
+ Meget god batteritid                               + Ekstremt god batterikapasitet
+ Tynt                                               + Meget bra tastatur
+ Mapper i menyene                                   + Fullverdig Office-applikasjon
+ Svært rask nettleser                               + God på nett/God nettleser
+ Photo Booth er gøy                       *         + Svært god e-post leser
+ Velfylt applikasjonsbutikk                         + DLNA-støtte                           ?
+ Gyroskop forb. spillopplevelse           *         + Lynrask prosessor                     *
+ Raskere oppstart av apps/spill enn ipad1 *         + Bra skytjenester
+ Super til spill                          *         + God som lesebrett                     ?
+ Utbyggingsmuligheter m. tilbehør         *         + Støtter Flash



- Skjermoppløsning kunne vært høyere                 - Stor og tung/høy vekt                 ?
- Ingen hjemmeskjermer                               - Dårlig formatstøtte i mediespilleren  *
- Proprietær dataplugg                               - HDMI kabel følger ikke med            ?
- Mangler Flash                                      - Ingen støtte for mobilnett
- Må bruke Itunes                                    - Svakt kamera                          *
- Proprietær ladeløsning
- Apple bestemmer!

 

Satt opp noen stjerner(*) der jeg mener pluss/minus også burde blitt gitt til det andre nettbrettet.

Satt opp spm.tegn der jeg mener pluss/minus burde vært vurdert til det andre nettbrettet.

 

Min begrunnelse for stjernene

 

iPad2 plusser:

* Photo Booth er gøy - Finnes apps som gjør det samme til android(regner med denne ikke ble tungt vektlagt).

* Gyroskop forbedrer spillopplevelse. - Transformer har også Gyroskop.

* Raskere oppstart av apps/spill ifht ipad1 - Transformer er også raskere enn iPad 1

* Super til spill - Transformer er og super til spill, dog mindre utvalg

* utbyggingsmuligheter m. tilbehør. - Transformer har usb kontakt og kan altså kobles til tilbehør.

 

Transformer plusser:

? DLNA-støtte - Kan vell muligens også gå på ipad2 med en app? Noen som vet?

* Lynrask prosessor - Begge stiller med raske prosessorer.

? God som lesebrett - iPad2 er vell god som det også.

 

Transformer minuser:

? Stor og tung/høy vekt - 79gram er i min mening ikke nok til å kalle det ene tungt og det andre ikke.

* Dårlig formatstøtte i mediespilleren - Her har vell også iPad2 ganske laber støtte.

? HDMI kabel følger ikke med - Følger det med overgang til hdmi og hdmi kabel til ipad2?

* Svakt kamera - Begge to har svake kameraer.

 

 

Fra mitt sted finner jeg det rart at det skiller såpass mye som en karakter mellom disse to nettbrettene, og kanskje ekstra rart at det er i ipad2´s favør.

Min subjektive mening er at begge nettbrettene burde ha landet på terningkast 5.

 

Synes testen i sin helhet var bra, men kunne godt tenkt meg enda mer struktur slik at nettbrett som har samme funksjon/egenskap som et tidligere testet nettbrett også får pluss/minus for denne funksjonen/egenskapen dersom et foregående nettbrett fikk det.

 

 

Noen som vet om muligheten til å koble til et 3G modem e.l via usb på transformeren?

Lenke til kommentar

Fant endelig ut hvordan jeg satte på det norske tastaturet :D og la på lyd, for da blir det mye bedre og skrive noe =) høres ut som en gammel skrivemaskin fra krigen :love:

Noen som vet hvordan man kan få til lyd på mkv filer?

Har prøvd intrigert mediapsiller, samt mplayer uten hell.

Prøvde rockplayer lite, denne hadde ikke hardware akselrering så bilde ble hakkete, men lyden kom :p

 

* utbyggingsmuligheter m. tilbehør. - Transformer har usb kontakt og kan altså kobles til tilbehør.

Dette er på selve utbygingsdelen til paden. Ikke på selve paden.

På paden finner du microsd kortleser, mini hdmi, hodetelefonutgang.

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Hepp og hoi. Fikk mitt brett i posten i går. Er Meget fornøyd Den kom jo ferdig oppgradert til android 3.1

Kona har en Ipad2, så jeg har jo lekt litt med den også.

 

Vekt: Jo 80 gram merker man i hånden, spesielt når man spiller gyroskopavhengige spill, men på en annen side ligger den også da mer stabilt i hånden.

 

Dette med formatstøttet er jo bare bagateller. Det er LETTERE å skaffe seg apps som tar seg av dette til TF enn til Ipad2.

 

Det følger ikke med overgang til HDMI eller hdmi kabel til IPad2.

 

En svakhet jeg mener IPAD har er at den går ut i startskjerm hver gang man laster ned en app. Dette mener jeg har betydning ettersom Apple legger enormt med vekt i brukervenlgheten.

 

Mitt kjøp endte på Asus av en hovedgrunn, og det er dockingen. Jeg kan nemlig bruke den i jobbsammenhenger, skrive referater av møter, vise frem spreadsheets og "powerpoints". Med DLNA støtten kan dette bli en braksukse.

 

Scenaroi: Sitter å noterer fra et møte, så er det min tur til å ta talerstolen. jeg jekker ut min smekre tablett fra docken, kobler meg på fremviseren som har dlna støtte og kjøer showet med fungertuppene.

 

:dribble::dribble::dribble::dribble:

Lenke til kommentar

sitat

" VikinGz(7563) 13:41, ons 6.jul

Bare jeg som har problemer med å få frem lyd på 720p mkv filer kodet i H.264?

Har prøvd en del apps nå, men enten får jeg veldig bra bilde og ingen lyd, eller jeg får dårlige bilde og bra lyd -.-"

 

2 ting:

VLC takler vel dette, men kan jo hende du får problemer med 720 filer trådløst.

 

Eller denne:

https://market.android.com/details?id=com.clov4r.android.nil

Lenke til kommentar

Kommer kanskje Transformeren dårligere ut enn ipad fordi man stiller høyere krav til et produkt som har flere bruksområder?

 

I min verden er ipad en god leke, mens Transformer er en god leke og et meget nyttig verktøy i én og samme pakke. Du kan nesten si at den... ... transformerer seg mellom de 2 :roll:

 

Når det er sagt, synes jeg det er et morsomt eksperiment å ha en "netbook" som kjører Android. Forunderlig hvor godt det fungerer, og til hvilken grad det kan fungere som en Windows-erstatter på lettere maskinvare.

 

Edit: Er det noe jeg ville trukket Transformeren for, er det ladekabelen. Proprietær løsning på en alt for kort kabel duger ikke. Særlig ikke når docken (kjøpt alene) ikke kommer med egen lader.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...