Gå til innhold

Telenor tar det hele og fulle ansvaret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det høres ut som "overvåkningsystemet" og "signaliseringstrafikken" floodet hele nettverket når 1 sentral server ble startet om. Dette virker litt merkverdig å ikke ha vært et scenario en så stor bedrift har tittet på. Men det er greit å skylde på kompleksitet når noe oppstår. Dog enda godt det ikke var så ille som det første bildet som ble tegnet om at alt falt ut og var avhengig av 1 server uten redundans.

 

Ellers var det noe latterlig å nærmest bagatellisere flomberedskapen med at det bare var å bruke fastnettet da det "fortsatt fungerte". Er man rammet av flommen og trenger hjelp er man ikke alltid i nærheten av en fasttelefon og det er ingen garanti for at den fortsatt virker der man er rammet.

 

I hele tatt mange noe pinlige øyeblikk i hvordan Telenor håndterte denne saken. Jeg hadde ikke forventet at et så stort apparat ville bli tatt så på senga som dette her og i tillegg oppføre seg såpass stresset som de gjorde.

 

Dette er vårt ansvar. Vi ønsker ikke å navngi underleverandører som har levert komponenter som har vært involvert i hendelsen, for dette er utelukkende vår egen feil, svarte Lorange på spørsmål om det var aktuelt å dele skylden med andre.
Også en måte å ta "det fulle og hele ansvaret" på ved å forsiktig skyve inn "underleverandører" mens man ligger flat.

 

 

EDIT:

Etter å ha lest en bedre artikkel om situasjonen er jeg vesentlig mer oppgitt over journalister enn jeg er av telenor.

http://www.digi.no/871925/server-omstart-forte-til-propp-i-mobilnettet

 

Takk til Digi som klarer å gjengi det som faktisk blir sagt og informert.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det høres ut som "overvåkningsystemet" og "signaliseringstrafikken" floodet hele nettverket når 1 sentral server ble startet om. Dette virker litt merkverdig å ikke ha vært et scenario en så stor bedrift har tittet på.

Det underlige er at de har gjort dette før og det hele har gått greit.

 

Dette virker (uten at jeg vet detaljer) å ligge på protokollnivå, dvs. at retry skaper flood. Problemet virker å være at de omkringliggende tjenerne ikke klarer å svare serveren som kommer opp og denne skaper da mer trafikk ved å spørre igjen.

 

Antagelig (igjen, uten at jeg vet noe sikkert) ligger da problemet et eller annet sted i handshaking rutinene (dvs. den initielle "gjøre seg kjent" trafikken når noe startes). Slike rutiner blir sjelden testet veldig godt annet mht til negative/uteblivende svar (annet at det faktisk prøves på nytt). Det er jo heller ikke helt enkelt å skape en slik høy-trafikk situasjon i en lab.

 

Inntil de faktisk ser nøyaktig hva som skjer bør de jo være forsiktige med å omstart når belastningen allerede er stor.

Lenke til kommentar
Dette er vårt ansvar. Vi ønsker ikke å navngi underleverandører som har levert komponenter som har vært involvert i hendelsen, for dette er utelukkende vår egen feil, svarte Lorange på spørsmål om det var aktuelt å dele skylden med andre.
Også en måte å ta "det fulle og hele ansvaret" på ved å forsiktig skyve inn "underleverandører" mens man ligger flat.

Takk til Digi som klarer å gjengi det som faktisk blir sagt og informert.

At du har problemer med å lese og forstå norsk betyr nok ikke hverken at de prøver å skyve inn unverleverandører eller at de ikke tar det hele og fulle ansvaret. ;)

 

Det de sier er jo nettopp at det ikke er komponentene som har sviktet, men dem selv. mao. mener de at komponentene har fungert akkurat som de skulle, og at underleverandørene ikka har noe av skylden.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Ngz:

Det er mulig du har det problemet du mener jeg har.

 

Tiltman:

Enig.

 

Vizla:

Som du ser påpeker jeg akkurat det i min edit under mitt opprinnelige innlegg. Men når jeg legger til en edit endrer jeg ikke det opprinnelige innlegget :).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ngz:

Det er mulig du har det problemet du mener jeg har.

Du må gjerne forklare hvordan "Dette er vårt ansvar. Vi ønsker ikke å navngi underleverandører som har levert komponenter som har vært involvert i hendelsen, for dette er utelukkende vår egen feil, svarte Lorange på spørsmål om det var aktuelt å dele skylden med andre." Ikke er å ta på seg hele skylden. :)

 

Når du skruver "Også en måte å ta "det fulle og hele ansvaret" på ved å forsiktig skyve inn "underleverandører" mens man ligger flat." reger jeg med du mener at de nettopp ikke tok det hele og fulle ansvaret, men prøvde å legge den diskret på underleverandører?

Lenke til kommentar

Ngz, jeg fulgte med på hele pressekonferansen via streamen, og Telenor fremsto overhodet ikke slik du påstår. De ble spurt konkret om å navngi hvilke underleverandører feilen oppsto hos, og noe de valgte å ikke gjøre. Istedet tok de på seg det fulle og hele ansvar. Leser du litt mellom linjene, er det ikke vanskelig å forstå at de gjorde dette av hensyn til underleverandøren, siden de lett kunne blitt påført stor markedsmessig skade av å bli hengt ut i media som "UNDERLEVERANDØREN TELENORS MONSTERFEIL SKJEDDE HOS!"

 

 

De ble også konfrontert med å ha kjøpt billige komponenter fra Kina og spurt om disse kunne ha noe med feilen å gjøre. Svaret var umulig å misforstå: «Nei!»

 

Hvordan det går an å tolke noe som helst av dette som at de ikke tar på seg all skyld er mer enn jeg kan forstå.

Lenke til kommentar

et forandrer ikke det faktum at denne artikkelen IKKE gir det inntrykk av at Telenor ikke tar på seg all skylden. Jeg har utfordret deg til å forklare hvordan du tolket sitatet til å bety at de ville skylde på underleverandører, som du tydeligvis mener det gjør. Det som gjengis i artikkelen her er det ingenting feil med. At du ikke klarte å få med deg at det var akkurat det jeg sa, sier nok mer om din oppfattelsesevne enn min, gitt...

Lenke til kommentar

NgZ:

Det virket ikke særlig utfordrende å skulle forklare hvordan setningen i artikkelen her ikke gir et godt inntrykk av å ta det fulle og hele ansvaret. Det burde være ganske tydelig for de fleste. Har man vært i noen oppvaksmøter i store kontrakter så vet man at man ikke ordlegger seg på den måten om man tar det fulle og hele ansvaret. Men nå var det heller slik at artikkelen her ikke gjenspeiler hva som faktisk er blitt sagt, som kom ganske klart frem i mitt innlegg.

 

Her er det nok din oppfattelsesevne som er ute på tur.

 

 

Men tilbake til saken:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10087525

 

At Telenor ikke har tenkt på økt smarttelefon bruk siste 3-5 år bidrar bare sterkt til mye av det pinlige i denne saken.

Hareide synes også det er rart at et av de fremste selskapene på sitt felt i hele verden ikke gjennom sine analyser har forstått at økt salg av mobiltelefoner fører til behov for større kapasitet.

- Vi tar selvsagt selvkritikk på at vi burde sett at noe var i gjære på et tidligere tidspunkt, innrømmer Amundsen.

 

Ellers virker ikke Baksaas særlig ansvarshavende her.

Nå kalles det inn til nytt emøte i telegiganten. Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas vil delta på møtet, men det er ukjent om han vil være der i egen person eller kommunisere via telefon.
Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan det være fristende å "snike inn" unverleverandører.

 

Men en naturlig forståelse av det de sier er at de ikke vil skylde på underlevarandøren fordi feilen var Telenors egen.

 

Det er helt greit å understreke, når det ellers kunne vært nærliggende å skylde på dem, det var tross alt utstyret de hadde levert som knelte. I tillegg må du huske på at dette var svar på et direkte spørsmål om de ville dele skylden med andre, og at det allerede var spekulert i at det var tekniske feil på servere eller annet utstyr som forårsaket problemene. Når de er spekulert i at underleverandørers utstyr har skylden, er det neppe spesielt mistenksomt å understreke at dette ikke var tilfelle. Det er vel snarere ganske fair.

 

Uansett så har ikke amobil gjort noe annet enn å gjengi telenors utsagn korrek, og de har ikke vridd på noe som helst. Mao. er det ingen til å legge skylden på amobil for at du toøket uttrykket dithen.

Lenke til kommentar

NgZ:

Det blir helt meningsløst å diskutere dette når du ikke forholder deg til hvordan denne artikkelen er skrevet og trekker inn de mer korrekte gjengivelsene som jeg selv påpeker i innelegget. Måten det ble fremstilt på her er totalt avvikende fra mer korrekte media. Ser i grunn akkurat dette momentet i diskusjonen for avsluttet.

 

Ennå en gang, tilbake til saken:

- Vi har nok vært nærmere kapasitetsgrensen enn vi har trodd, sa han.

Har ikke en så stor aktør oversikt over kapasitet og bruk i nettverkene sine?

 

Samt igjen:

Det er nye telefoner, såkalte smarttelefoner som brukes til å surfe på nettet, som er årsaken til dette. Man trenger ikke være noen Einstein for å skjønne at det brukes mer kapasitet enn noen gang når salget av slike telefoner går i været. Det fører naturligvis til økt trafikk på nettet, sier KrF-leder Knut Arild Hareide til VG Nett
Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ble ganske satt ut selv når jeg leste om at de vistnok nå plutselig har skjønt at de har et kapasitetsproblem. De må da vitterlig kunne ganske enkelt se hvor mange % som brukes på de forskjellige serverene?

Høres nå mer ut som en "Vi har visst om dette lenge, men det ville kostet så mye at nå venter vi bare på at problemet blir så stort at skattebetalere må punge ut for det"

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

og fra siste:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10087545

 

- De feilene vi har opplevd er på grunn av plutselige økninger i mengden signaleringstrafikk som våre maskiner ikke takler. Den kan sees i sammenheng mellom alle elementene i nettet vårt, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor til VG Nett.
Plutselig? Kapasitet kan "plutselig" bli mettet men jeg har ingen tro på at mengden trafikk har økt plutselig uten noe tegn til å vise en økende trend om det ble overvåket. Samt at økningen av trafikk burde vært så selvfølgelig at det er et mysterium at de blir tatt på senga med dette.

 

Fremover skal hele nettdesignet gjennomgås for å finne ut hvorfor det kommer plutselige signaleringsstormer.

- Vi skal bruke internasjonal kompetanse, den beste vi kan få tak i, for å få en rask gjennomgang av nettstrukturen, og for å forsikre oss om at vi ikke har oversett noe, sier Amundsen.

Det er vel rimelig sikkert at man har oversett "noe" når dette oppstår andre fredag på rad.

 

 

Men vi får se hvem de henger ut som syndebukker i saken når det hele har blåst over. Til nå har det vært kundene og deres smarttelefoner som er utpekt som syndebukkene.

Det er jo nesten ufattelig at bransjen som pusher disse telefonen på kundene sine ikke sikrer at de faktisk kan brukes som tiltenkt. I tillegg alle saker med enorme telefonregninger for nye smarttelefonbrukere viser vel også at man ikke helt har tenkt sammenhenger her. Og det blir for dumt å skylde alt dette på mer eller mindre tekniske kunder.

 

Når man pusher enheter som bruker nettet i et helt annet omfang så må man tilpasse tilbudet, prisene og infrastrukturen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...