Gå til innhold

Verdens 25 beste steder å ta bilder av


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får nesten prestasjonsangst med tanke på at jeg skal innom #15 i sommer. Kommer jeg derfra uten kanonbilder, da er det bare å sette 35mm/f1.8 mot tinningen og trekke av :blush::whistle:

Har du litt utvidet kvalitetstid der, eller stopper bussen innom? I verste fall, husk å holde 35mm litt (30cm) fra tinningen, så ikke det blir bare kruttslam og gørr :D

Lenke til kommentar

Får nesten prestasjonsangst med tanke på at jeg skal innom #15 i sommer. Kommer jeg derfra uten kanonbilder, da er det bare å sette 35mm/f1.8 mot tinningen og trekke av :blush::whistle:

Har du litt utvidet kvalitetstid der, eller stopper bussen innom?

Skal på tredagers fottur i den dalen (av 18 dager i landet) - plenty tid til å knipse minnekortene fulle. Bestillte nettopp ekstra batteri og flere minnekort Sliter med å bestemme meg for hvilke/hvor mange objektiver som er verd å slepe på når en skal på campingtur i villmarka.

 

I verste fall, husk å holde 35mm litt (30cm) fra tinningen, så ikke det blir bare kruttslam og gørr :D

Jøss - jo - det er jo ikke makro vi snakker om ;)

Lenke til kommentar

Hvis man tar en tur langs kystnorge, fra sør til nord, så tviler jeg på at man finner noe som er like/mer storslagent andre steder i verden. Norge med sine fjorder og små bygdesamfunn er merkelig nok i nyere tid blitt mer verdsatt av turister fra andre land enn landets egne innbyggere.

 

"Verdens beste steder" - er ikke det en umulig oppgave å drive promotering for - liste opp? Hva som er verdens beste på slike områder vil alltid være inviduelt følt.

 

Tor

Lenke til kommentar

Hvis man tar en tur langs kystnorge, fra sør til nord, så tviler jeg på at man finner noe som er like/mer storslagent andre steder i verden. Norge med sine fjorder og små bygdesamfunn er merkelig nok i nyere tid blitt mer verdsatt av turister fra andre land enn landets egne innbyggere.

Litt sjåvinistisk her kanskje ;) Nå er faktisk ikke Norskekysten så unik som enkelste skal ha det til, kun unik i en europeisk sammenheng. Ser man hele verden under ett, så finner man mange av de samme tingene syd i New Zealand og Alaska (og sikkert andre steder). Ser vi f.eks. på jæren, så vil man finne mange likheter med Skottland, Irland, Færøyene osv. På Østlandet finner vi trekk som også er i Sverige.

 

Og på denne listen finner vi mange ting som ikke finnes i Norge: Steder med eldgammel kultur som Angkor Vat, vulkaner med mere.

 

"Verdens beste steder" - er ikke det en umulig oppgave å drive promotering for - liste opp? Hva som er verdens beste på slike områder vil alltid være inviduelt følt.

Det er helt riktig at det kommer an på øyet som ser. Jeg vil våge den påstanden at verdens flotteste sted er enten noe som er helt anderledes enn der man ferdes til det daglige, eller der man bor.

Lenke til kommentar

Hvis man tar en tur langs kystnorge, fra sør til nord, så tviler jeg på at man finner noe som er like/mer storslagent andre steder i verden. Norge med sine fjorder og små bygdesamfunn er merkelig nok i nyere tid blitt mer verdsatt av turister fra andre land enn landets egne innbyggere.

Litt sjåvinistisk her kanskje ;) Nå er faktisk ikke Norskekysten så unik som enkelste skal ha det til, kun unik i en europeisk sammenheng. Ser man hele verden under ett, så finner man mange av de samme tingene syd i New Zealand og Alaska (og sikkert andre steder). Ser vi f.eks. på jæren, så vil man finne mange likheter med Skottland, Irland, Færøyene osv. På Østlandet finner vi trekk som også er i Sverige.

 

Og på denne listen finner vi mange ting som ikke finnes i Norge: Steder med eldgammel kultur som Angkor Vat, vulkaner med mere.

 

Det du hevder er jo nettopp i tråd med min påstand om at mange nordmenn ikke verdsetter nok sitt eget land - eller helt forstår hvor storslagent det er, selv i verdensmålestokk. F.eks er de norske fjordene kåret til verdens vakreste mange ganger, og da (typisk nok) av andre enn nordmenn, et eksempel av mange: http://www.visitmolde.com/no/Visitandalsnes/Bransje/Artikler-bransje/Norske-fjorder-verdens-vakreste/ og norske fjorder er ikke bare 1 fjord, men en lang lang liste.

 

Og Norge er ikke bare fjordene, de er porten til et unikt land som færre og færre nordmenn selv kjenner utenom sin egen nære omgivelse. Selv har jeg ikke enda sett et land som slår Norges helhet.

 

(hva du mener om Jæren får meg til å tro at du knapt har utforsket området, Jæren er et unikt landskap og med mange historiske røtter helt tilbake til de første menneskene satt sine bein i det vi kaller skandinavia. Jæren er og berømt for det helt unike lyset her, noe som har betatt f.eks kunstnere i lang tid historisk sett. Og Jæren har noen av verdens vakreste strender http://www.vg.no/innstikk/wideroe/2010/05/03/norges-fineste-strender/ og også Norges lengste strand)

 

"Verdens beste steder" - er ikke det en umulig oppgave å drive promotering for - liste opp? Hva som er verdens beste på slike områder vil alltid være inviduelt følt.

Det er helt riktig at det kommer an på øyet som ser. Jeg vil våge den påstanden at verdens flotteste sted er enten noe som er helt anderledes enn der man ferdes til det daglige, eller der man bor.

Hvorfor er ikke verdens flotteste sted der man selv bor? Ikke ment direkte bokstavelig, men som en tanke på hvorfor det motsatte. F.eks bor jeg i Rogaland fylke og kunne ikke tenkt meg å bodd noe annet sted i verden. Og jeg blir aldri ferdig med å utforske omgivelsene, og blir stadig betatt av alt jeg oppdager - og alt det nye jeg ikke ante fantes før jeg oppdaget det.

 

Hele poenget mitt med å si noe som helst her er at man må ikke reise verden rundt for å bli betatt, for å oppdage - vi sitter midt i en av verdens største perler og den er rimelig stor i omfang. Hva med å utforske, oppdage de nære områder, dvs sitt eget land? Det er like vakkert og unikt nå som før vi fikk ble rike og kunne reise nesten hvor vi ville i samlet flokk.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du hevder er jo nettopp i tråd med min påstand om at mange nordmenn ikke verdsetter nok sitt eget land - eller helt forstår hvor storslagent det er, selv i verdensmålestokk.

Jeg vil nå si at du snur det jeg sier på hodet. Ja, Norge er fantastisk. Men det finnes minst like fantastiske ting andre steder.

 

Det er nemlig like galt å kun fokusere på sitt eget nærområde som å ignorere det. En liste over de 25 mest spennende stedene å fotografere skal ha Norge på lista, men ikke 25 ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...