Gå til innhold

Test: Sigma 85mm F1.4 EX DG HSM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til fastoptikk som dette hadde det vært veldig interessant med test av fokus shift - hvor mye endrer fokusplanet når man skifter blender? Dere sammeligner med Zeiss Planar 1.4/85 - hadde selv Planar 1.4/50, som hadde kriminelt mye fokus shift - en av hovedgrunnene til at jeg kvittet meg med den - og Planar 1.4/85 skal visst være ille her..

 

Hos Photozone tar de bilde av svarte linjalstreker (på hvitt papir?) for å vise både fokus shift og kromafeil i dybdeplanet - kunne det vært en idé for Akam også? Photozone rapporterer forøvrig at dette objektivet nesten ikke har fokus shift - som ikke akkurat gir meg mindre lyst på det.. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Sony kom også med en billig 85mm for ikke så lenge siden, Sony Alpha 85mm F2.8 SAM:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=718279

Skal være mulig å få tak i for rett under 2000,- kr.

Test med APS-C sensor ser bra ut:

http://www.photozone.de/sony-alpha-aps-c-lens-tests/599-sony85f28

 

Men hvis man har behov for blenderåpning større enn F2.8 så er

nok Sigmaen et godt alternativ. Sonys Zeiss 85mm F1.4 koster endel mere ja.

Personlig ville jeg sterkt vurdert Samyang sin billige men meget bra 85mm F1.4.

Hvis man bare skal bruke den en sjelden gang og man kan klare seg med manuell fokus

så er Samyang hvertfall et kjekt alternativ.

Lenke til kommentar

Wow!! Takk for linken! Denne Sigmaen er jo sylskarp allerede fra største blender :)

Trondster: Må bare innrømme at du har to gode argumenter for at den er verdt prisen!

2/3 blendertrinn betyr imidlertid lite for meg da jeg syns F/1.4 er vanskelig å utnytte pga. kort skarphetsplan...men det er jo mulig også jeg kan lære... ;)

Endret av Heaven
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ut fra testresultatene så skal det ikke være mye fargefeilbrytning i dette objektivet, men når jeg ser på testbildet av slottet som er tatt på f/1.4 så synes jeg alle skyggene er helt lilla. Se spesielt i nedre høyre hjørne. Er dette regnet som akseptabelt på et slikt objektiv?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...