Gå til innhold

Google lanserer Chromebook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ett håpløst produkt i mine øyne, hvorfor betale $350 for en slik laptop som ikke kan brukes til annet enn nettprogrammer? Man får jo maskiner mer fullt OS for $100 mindre. Og om man kjøper med student subscription, så ender man opp med å betaler over $700 for skiten.

Lenke til kommentar

Google prøver seg på det samme som Sun gjorde for en halv generasjon siden: Å binde brukerne til deres servere gjennom å lansere nett-PC'er som bare kan brukes online. Nå skal Chromebook riktig nok ha et lokalt filsystem for off line bruk. Sun (og Oracle) floppet den gangen, Google føler kanskje at de er store nok til å lykkes. De har i hvert fall penger nok til å forsøke.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Blir den ubrukelig uten internett?

 

Tror disken blir en offline cache, så svaret blir vel nei.

Med tanke på hvor lite plass ting egentlig tar, samt den lille tingen appstoren vil gjøre for å holde datamengden på fornuftig nivå, så tror jeg ikke at de klarer å bruke opp plassen på den interne HDen.

 

Ett håpløst produkt i mine øyne, hvorfor betale $350 for en slik laptop som ikke kan brukes til annet enn nettprogrammer? Man får jo maskiner mer fullt OS for $100 mindre. Og om man kjøper med student subscription, så ender man opp med å betaler over $700 for skiten.

 

God PC for 500-600kroner? Virkelig? Har mine tvil. Eller har du kontakter, eller bygger du småting med ARM?

Dog, det blir ikke store forskjellen fra f.eks iPad eller Galaxy Tab, den store forskjellen blir vel at disken er ikke mer enn en offline cache til programmene du bruker i stede for en dedikert lagringsplass.

 

8,5 og 6 timer er ikke akkurat ett døgn :hm:

Kilde

 

Spørs hva det er som er oppgitt, vis det er "8,5 eller 6 timer" ved "normal bruk", så er det ingenting.

Vis det er 8,5 eller 6 ved full last(1080p video eller spille et spill som den såvidt klarer å holde 59 fps på), så tror jeg det er håp.

Men jeg er enig i at batteritiden er for svak. Har selv en PC med 6-7 timers batteritid, og i praksis så blir det ca litt over 4 vis den brukes under mer en medium last. Den må lades etter hver brukesessjon, i forskjell fra f.eks en GBA SP :p

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er fordelen med denne maskinen rask respons og kort oppstartstid. Med SSD i den bærbare gidder i hvert fall ikke jeg å betale for nettopp det. Det med sikkkerhetskopi er også et labert argument. Det er i praksis ikke et problem. I hvert fall ikke et som veier opp for mangelen på et skikkelig OS.

Lenke til kommentar

I sin nåværende inkarnasjon er ChromeOS relativt ubrukelig uten internettforbindelse. Google har derimot sagt at de jobber iherdig med å legge til ordentlig offline-funksjonalitet i sine applikasjoner (Les: Gmail, Calendar, Docs osv.). Offline-muligheter er også støttet i API-et for applikasjoner i "Chrome Web Store".

Lenke til kommentar

 

Ett håpløst produkt i mine øyne, hvorfor betale $350 for en slik laptop som ikke kan brukes til annet enn nettprogrammer? Man får jo maskiner mer fullt OS for $100 mindre. Og om man kjøper med student subscription, så ender man opp med å betaler over $700 for skiten.

 

God PC for 500-600kroner? Virkelig? Har mine tvil. Eller har du kontakter, eller bygger du småting med ARM?

 

Hvor har du 5-600 fra?

 

En netbook som Acer Aspire One AOD255E med samme Atom CPU koster i dag $269 på Newegg, og om man bare ser etter den billigste netbooken så får man disse godt under $250.

Lenke til kommentar

 

Ett håpløst produkt i mine øyne, hvorfor betale $350 for en slik laptop som ikke kan brukes til annet enn nettprogrammer? Man får jo maskiner mer fullt OS for $100 mindre. Og om man kjøper med student subscription, så ender man opp med å betaler over $700 for skiten.

 

God PC for 500-600kroner? Virkelig? Har mine tvil. Eller har du kontakter, eller bygger du småting med ARM?

 

Hvor har du 5-600 fra?

 

En netbook som Acer Aspire One AOD255E med samme Atom CPU koster i dag $269 på Newegg, og om man bare ser etter den billigste netbooken så får man disse godt under $250.

 

Bare feiler litt på å oversette dollarkursen.

Jeg får 5-600 fra at du sa $100, men nå se jeg at jeg glemte å lese hva du sa.

270$ blir vel ca 1700 kroner?

Dog, enig i at prisen er for høy.

Lenke til kommentar

Ser ikke hvordan denne "Chromebook" skal være noe bedre enn en vanlig laptop. Hvis det er kort oppstartstid og rask reaksjonsevne som er blandt hovedargumentene, må det jo i så fall være en slags internettmaskin for de med ekstremt dårlig tålmodighet. Får også inntrykk av at den avhenger av konstant tilkobling til internett, og det vil jo kreve en unødvendig sum penger...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenk:

+ kjapp oppstart

+ god batteritid

+ automatisk programvareoppdatering

+ ingen driverproblemer

+ ingen mulighet for å fikle med det underliggende systemet (med mindre du rooter/bytter til "dev channel"), og dermed minimal sjanse for å kjøre det på dunken.

 

+/- alt lagres automatisk i "skya" så hvis noe skulle gå på trynet kan man resette hele greia for så å logge inn med kontoen sin og alt er tilbake som det var. Med +/- her mener jeg at det er en stor fordel med denne sikkerhetskopien, men ikke nødvendigvis bra at du ikke har full kontroll på dine egne data.

 

Med andre ord perfekt for skole(arbeid), internettkaféer, biblioteker, inkompetente foreldre/besteforeldre osv.

Jeg har stor tro på dette, men det passer selvfølgelig ikke alle, og slik må det nødvendigvis alltid være. Man kan ikke lage noe som passer for alle.

Lenke til kommentar

Og hva skjer når skyen crasher? Da står du plutselig med ei maskin du ikke kan bruke. For å ta for meg punktene du lister opp:

 

+ kjapp oppstart

 

Dette får man på laptop maskiner i dag også. Lenovo har ca 7 sek boot, og om man bruker sleep/hibernate så blir det enda bedre.

 

+ god batteritid

 

Batteritidene jeg har sett er ikke noe å hoppe i taket over, laptoper er fult på høyde med disse.

 

+ automatisk programvareoppdatering

 

Greit nok, men Apple gjør det samme med sin App Store, og Microsoft vil gjøre det samme når Windows 8 dukker opp. Forskjellen er at med Apple og Microsoft vil du ha en full desktop i tillegg til nettskyen.

 

+ ingen driverproblemer

 

En sannhet med modifikasjoner, man får ikke driverproblemer så lenge man kjører en godkjent Chromebook, men om du prøver å installere Chromium/Chrom OS på en annen bærbar så kan du få problemer. Men jeg har ikke hatt driverproblemer siden jeg startet å bruke Windows 7 sommeren 2009.

 

+ ingen mulighet for å fikle med det underliggende systemet (med mindre du rooter/bytter til "dev channel"), og dermed minimal sjanse for å kjøre det på dunken.

 

Greit nok. Men man kan jo låse ned en vanlig laptop også om man ønsker det.

 

+/- alt lagres automatisk i "skya"

 

Dette kan man jo gjøre på en vanlig laptop også, men i tillegg kan man lagre det lokalt slik at man kan jobbe med det selv om man ikke har nettilgang, eventuellt om Googles nettsky krasjer. Windows kan f.eks. synce med Skydrive, og Windows har også sin Sharepoint plattform for ikke å snakke om Office365.

 

Og med mindre disse maskinene blir billigere enn Windows maskiner så er det i utgangspunktet ikke noe å satse på.

Lenke til kommentar

Hvorfor Chromebooks suger

 

I mine øyne er dette rett og slett idioti. En sky-basert bærbar datamaskin? Vedkommende som fant på dette må ha vært på syretripp eller ha liten innsikt i hvordan tingenes tilstand er i realiteten. Nedenfor følger en punktvis argumentasjon som rettferdiggjør mitt utsagn.

 

Oppetid

Ikke all verdens servere, datasentere eller skyer i øst og vest vil hjelpe noe som helst, har man en sky-basert bærbar datamaskin, vil man uasett oppleve nedetid. Google kan sikre seg med kvadruppel redundans, det hjelper ikke det kvidder på MIN nettlinje. For eksempel igår, så mistet kabelmodemet mitt kontakt med ISPen min hele syv ganger i løpet av noen få timer. Siden jeg har TV og telefoni via min ISP, hadde jeg ikke lenger tilgang til fasttelefonen min, og jeg kunne heller ikke få tiden til å gå med å se på TV. Men jeg kunne jobbe videre på min normale bærbare datamaskin, riktig nok uten internettforbindelse, men fikk gjort brødnyttige ting som å skrive et par hundre linjer kode, redigere et par bilder, slicet opp et par lydfiler, og spilt et spill. Med en sky-basert maskin kunne jeg ikke gjort en pøkk.

 

Applikasjoner

iWork er bra. Keynote er det aller beste presentasjonsprogrammet som finnes. Ferdig. Ingen videre diskusjon. Slik er det i alle fall for meg. Ingen andre applikasjoner gjør jobben så godt som Keynote, med tanke på effekter, brukervennlighet osv. Powerpoint suger, men er en OK erstatning hvis man absolutt MÅ. MEN!!! Ikke faen om Microsoft Office 365 Powerpoint er en erstatning for det vanlige Powerpoint programmet! Og prøv å lag en god presentasjon med notater, handouts osv med Google Docs. Det er mulig, men er inni gamperæva mye mer tungvindt.

 

Båndbredde

Jeg bruker min bærbare overalt, liker å se filmer og serier, se tutorials, laste ned programmer osv. Ofte laster jeg dette ned hjemme, og så tar jeg det med meg og ser på det mens ungen er på svømming eller andre steder hvor jeg ikke har nett-tilgang med wifi. "Så bruk mobilen da!" sier folk. Ja. Laste ned en film på en GB via mobilen? Er du tullerusk? Jeg har kun 4 GB pr mnd tilgengelig med mitt abbonnement, etter det er det vannvittige priser!

 

Kontroll

Med en sky-basert bærbar datamaskin har man ingen som helst rådighet over maskinvaren man har kjøpt. Man MÅ kjøre leverandørens operativsystem, og man er avhengig av at leverandøren opprettholder støtte for maskinvaren. Hva skjer når leverandøren går konkurs for eksempel? Virkelig store selskap kan forsvinne, hvor er det blitt av SUN? Oracle slukte det, og valgte en helt annen vei å gå med f.eks. OpenOffice. Med andre ord, plutselig kan man sitte med maskinvare som det ikke er støtte for. Selv om du har kjøpt det.

 

Chromebooks suger!

Siden jeg ønsker å bruke datamaskinen min akkurat når JEG vil, og ikke når det passer for min ISP, og siden jeg ønsker å laste ned og se det JEG vil NÅR jeg vil, og ikke gidder betale en haug med spenn, er min konklusjon at en Chromebook suger og ville aldri kunne bli en maskin for meg slik den er idag. Jeg vil ikke jobbe med web-applikasjoner som er "nesten" like bra som "originalen", jeg SKAL ha originalen! Det jeg kjøper for mine egne penger vil jeg ha full kontroll over, og installere hva faen jeg vil, og kunne bytte til annen programvare akkurat når jeg vil. Og skulle leverandøren forsvinne, har jeg ingen lyst å sitte igjen med en brevvekt! Derfor; Chromebooks suger!

Endret av spiffers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...