Gå til innhold

Test: Asus ProArt PA246Q


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vært eksemplar er kalibrert individuelt... (dette er "info" fra usa, men vil tro det er likt i norge) ellers ser det ut som en ekstremt god skjerm, men ble litt skuffa over prisen i norge i forhold til hva den er i usa.. men det er fortsatt et veldig godt produkt i forhold til pris!!!

Lenke til kommentar

Ja det ser ud til at man får meget for pengene dér. :)

Særligt er pivot en god ting hvis man browser meget, da de fleste sites er designet til 1024 i bredden og bare efterlader ensfarvede enormt store 'bånd' i siderne med 1920.

Det er det eneste jeg savner på min ellers aldeles fortræffelige Samsung 275Tplus

Lenke til kommentar

får jo større skjermer for den prisen. kjøpte meg nettopp en 27 tommer til 2995. beste skjermen jeg har hatt så langt.

 

Da snakker vi om andre paneltyper (TN) med langt dårligere bildekvalitet for den bruken denne skjermen er myntet på. I tillegg har de bare 1920 x 1080 oppløsning, noe som er ubrukelig til profesjonelt arbeid.

Lenke til kommentar

tn paneler holder lenge til spilling og filmtitting osv. er jo det 80% av det folk bruker pcen til

 

Ja, men nå er dette en skjerm som er testet og vurdert ut fra bruk til fotoredigering og annen profesjonell bruk. Det er faktisk eksplisitt skrevet at er spilling hovedaktiviteten er det ikke en anbefalt skjerm. Til filmtitting er nok denne overlegen en TN basert skjerm. Ellers tror jeg neppe 80 % bruker PC-en til spilling, i min bekjentskapskrets er det vel 15 % som bruker den til spilling, men 50 % som redigerer bilder i større eller mindre grad.

 

Ellers er det faktisk flere og flere som pusler med fotoredigering og da er det bra at det kommer rimeligere profesjonelle skjermer. Profesjonelle skjermer har også ofte langt bedre ergonomi enn rimeligere skjermer også - for mange av oss er det også viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, ikke nødvendigvis ille - den er klar en akseptabel spillskjerm. Men IPS har mer etterslep enn TN, noe som særlig sees i actionbaserte spill. Om man da er spiller og driver minimalt med fotoredigering så er det å bruke nesten 4 000 kr litt bortkasta når man kan få OK skjerm 1 000 - 2 000 kr rimeligere. Men driver man som meg med design, fotoredigering, programmering, kontorarbeid, videoredigering og litt spilling dann og vann er dette en glimrende skjerm. Glimrende fordi den har bedre egnet oppløsning for alle oppgavene enn TN baserte alternativer, god ergonomi og gjør at jeg kan være sikker på at bilde, design og video får rette farger.

 

Til strategispill vil den sikkert være glimrende.

 

Dog har jeg en bra Eizo skjerm i dag, men den er både litt liten og begynner å få en del år på baken.

Lenke til kommentar

Hmm, bare ett lite spørsmål eller flere.

 

Det med 16:10 og 1920x1200 kontra 16:9 og 1920x1080, hva er egentlig "greia" her?

Regnes ikke 1920x120 for EKTE HD ikke bare "ekte" hd som 1080 gjør?

Eller noe jeg har gått glipp av eller misforstått?

 

Noen som kan forklare eller eventuelt gi link til en artikkel eller noe som kan forklare det, english iz no trøbbel az u can siii.

Lenke til kommentar

Grei forklaring på hva full HD er finner du hos wikipedia. HD er ellers relatert til TV/video/film og har i realiteten ingen betydning for en skjerm sin oppløsning. Men for at en skjerm (TV-skjerm) skal kunne sertifiseres som full HD, dvs 1080p må den ha minst en oppløsning på 1920x1080 piksler. 1920x1200 er således en skjerm som tilfredsstiller det kravet, men det blir svart kant oppe og nede. En skjerm

 

For PC-skjermer er HD eller ikke etter min mening lite interessant, det interessante er skjermens bredde:høyde forhold og oppløsning, hvor wikipedia også har en oversikt over de ulike skjermformatene.

 

Leser man der vil man finne ut at 1920x1080 er en "subset" oppløsning av WUXGA oppløsningen på 1920x1200.

 

Så HD er en TV-skjerm betegnelse og ikke en PC-skjerm betegnelse.

 

Personlig synes jeg det er håpløst at det bare lages 16:9 skjermer i de rimeligere sjikta, personlig vil jeg helst ha 5:4 eller 16:10 skjermer til PC-en.

Lenke til kommentar

Når overskriften er:

Endelig en profesjonell skjerm som ikke koster skjorta.

og det finnes flere S-IPS skjermer til rundt 3000kr så ble jeg ikke akkurat positivt overrasket når prisen til slutt kommer på 3800kr.

 

Dette er vel mer et tilfelle av "Nok en bra skjerm på samme prisnivå som assorterte andre gode 24".

 

Jeg kjøpte meg en 20" S-IPS skjerm for 3000kr for over 4 år siden. At prisene ikke har fallt mer er ikke akkurat veldig imponerende.

Den store ulempen for disse panelene på det tidspunktet da TN-panelet slo igjennom var derimot den høye prisen. De siste to årene har vi derimot sett at prisen har falt betraktelig, og flere og flere migrerer nå over til nettopp IPS.

Utfra dette sitatet høres det ut som prisnivået begynner å nærme seg, men TN-skjermen koster noe sånt som 2400kr mindre enn denne skjermen, tilsvarende forskjell som det har vært de siste årene.

 

Oppsummering: ingressen virker villedende.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Ble skuffet over prisen etter store ord tidlig i artikkelen.

F.eks har vi HP ZR24W til 3300 kr som dermed blir 500 kr billigere enn testskjermen. Både denne og Dell U2410 har vært ute i lang tid, så IPS-skjermer i 3500-4000-segmentet er på ingen måte noe nytt. Men hvis Asus-skjermen er en flett ny skjerm med unødvendig dyr introduksjonspris kan vi jo håpe at den klarer å komme seg ned på 3000 kr og legge litt press på markedet. Jeg har riktignok ikke store forhåpninger.

Lenke til kommentar

Nå har faktisk Asus ProArt en langt nyere type IPS panel, P-IPS som ble lansert først i 2010. S-IPS som HP og Dell (tradisjonelt) har ble faktisk lansert så tidlig som i 1998. P-IPS har blant annet 30-bit fargedybde, noe som gir bedre spesifikasjoner på fargerom enn konkurrenter i samme prisklasse. IPS er ikke nødvendigvis IPS, det finnes pr dato 6 ulike varianter av IPS-paneler, hvor E-IPS (Apple iPad sin skjerm skal være E-IPS) og P-IPS er de to nyeste typene. Trolig har nyeste versjon av Dell U2410 også P-IPS panel, men den har normalpris hos Dell på 5 700 kr, normalpris hos andre ser ut til å være ca 4 800. (Dog har Dustin kampanje til 4 200 kr).

 

I tillegg har så vidt jeg kan se Asus ProArt en del andre spesifikke egenskaper som faktisk forsvarer enn noe høyere pris. Så jeg synes faktisk lanseringsprisen er fornuftig jeg. At prisen kan gå ned regner jeg med, men den ligger nok jevnt over en 1 000 - 2 000 kr under skjermer med samme spesifikasjoner og bildekavlitet.

Lenke til kommentar

Noen som har en formening om hvordan det fungerer å kople til en skjerm som dette til en laptop? Jeg har en Acer Aspire 3935 med et Intel GMA 4500MHD "grafikkkort". Vil dette grafikkchipsettet kunne levere den kvaliteten som skjermen kan vise, eller må andre skjermkort til? (vil helst slippe å kjøpe ny data). Og hva med tilkoplinger, er det forskjell i oppnådd kvalitet avhengig av hilken skjermtilkopling som brukes?

 

takker for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...