Gå til innhold

Norsk infokampanje om aldersmerking


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Smart å komme med dette nå, selv om en del kids rundt om i landet kan bli skuffet fordi det blir mindre sjanse for at de får 18-års spillet de ønsker seg...

Samtidig er det bra at de får fram at det er foreldreveiledning, ikke aldersgrense, siden mange tror det er en aldersgrense, ikke en veiledning.

Lenke til kommentar

Bra å se at spillkjedene har blitt bedre til dette også. Jeg kjøper som regel alt spill-relatert stash på nettet, men de få gangene jeg har vært innom Gamestop osv. på bl.a. Kvadrat her i Stavanger har jeg vært nokså imponert over at de ansatte spør når de er i tvil, t.o.m. når foreldre er til stede. Men som sagt, det er jo nettopp foreldrene som er "hovedproblemet" i disse dager, dessverre.

Lenke til kommentar

Alle aldersgrenser på underholdningsprodukter er veiledende her til lands, selv om de ulike tilbyderne står i makt til å nekte salg av tjenestene sine til de under en viss alder.

 

Så det er per definisjon lov for dem på 15 og 16 år å kjøpe spill med merkingen 18+, men opp til kjeder/selger å nekte salg?

Lenke til kommentar

Problemet er at folk generaliserer som spill noe negativt og avskriver det som noe svineri som ødelegger unga deres uten å i det hele tatt engasjere seg i hva eller med hvem de spiller.

 

Hadde foreldrene investert litt mer tid hadde både de og barna fått mer ut av spillingen, dessuten hadde foreldrene fått mer oversikt over hva barna brukte tiden sin på. Å fortelle om aldersgrenser forhindrer kanskje at noen ikke kjøper de verste spillene til sine barn - men det gjør dessverre ingenting for å bedre inntrykket av spill som underholdning.

Lenke til kommentar

De tøffe hadde vært om alle foreldre i hele verden hadde fulgt reglene til punkt å prikke, da hadde nokk 18 års grensen forsvunnet fort, tipper de er flere ungen som er mindre en 18 som spiller 18 års spill enn det er over :p Eg å alle vennene mine har Black Ops, som er 18, men ingen av oss er over eller akuratt :D

Endret av Martinheo94
Lenke til kommentar

Jeg applauderer dette tiltaket, men hva slags foreldre er det som ikke lukter lunta bare ved å ta en titt på omslaget til spillet? I 99 av 100 tilfeller er det ganske enkelt å se om spillet egner seg for barn ved et øyekast. Til og med tittel kan være avslørende. Gears of War (hallo?), CoD: Black Ops (Black Ops...hallo?) og Warhammer 40K: Dawn of War (war to ganger i tittelen...ka-pliiinnng). Som sagt; det er et fint tiltak, men nå må foreldre våkne opp av dvalen og begynne å sette seg bedre inn i hva barna benytter fritiden til.

Lenke til kommentar

Men så er det også ganske forskjellig hvordan spill markedsføres fra region til region. Ta omslaget til Settlers 7 i USA f.eks..

 

Det ser ikke direkte lyst og vakkert ut. Om man skal dømme før man faktisk vet hva det inneholder kommer man for kort!

Ubisoft-Settlers-7-PC-cover.jpg

 

 

Til sammenligning har du det europeiske coveret av samme spill...

settlers-cover.jpg

 

 

Jeg har spillt Settlers-serien siden Settlers 2, og vet hva det hele går ut på, men hadde jeg kun sett det amerikanske coveret i butikken hadde jeg ganske enkelt unngått spillet, til tross for at jeg kjenner serien.. Den europeiske versjonen er jo sånn spillet ser ut når du bygger opp settlementet ditt. Det er et lyst og lystig sted, mens den amerikanske versjonen får det til å virke som dommedag.

 

Det er lett å dømme ved første øyekast, men man bør prøve å opparbeide seg litt mer info om produktet før man kjøper. Om det er et spill, en bil, et hus... Voksne burde ta seg tid til å se om en potensiell investering for poden i familien er positiv eller negativ.

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...