Gå til innhold

Patriot på SSD-kjøret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Håk: Det er mulig jeg må spise disse ordene, men utviklingen av SSD-er har gått litt saktere i det siste, og jeg tror ikke at vi kommer til å se en så voldsom vekst med det første. Det er nå vel halvannet år siden vi først fikk en 80 GB Intel X25-M gen. 2 til rundt 1700 kroner. I dag får du en 120 GB SSD med en bedre kontroller til omtrent samme prisen, og en 60GB til halve prisen. Det er en ganske beskjeden utvikling sammenlignet med det vi så inntil nevnte Intel-SSD ble lansert.

 

Misforstå meg rett: komtrollerne kommer nok til å bli bedre og flashminne kommer til å bli billigere. Men tiden der utviklingen går betydelig fortere enn Moores lov er nok over. Dessuten yter de nyeste SSD-ene allerede opp mot taket av den nyeste SATA-standarden, og vi trenger en ny standard hvis vi skal få raskere SSD-er.

 

Og for å svare på spørsmålet ditt: hvis vi skal følge Moores lov er det nok rundt 3-4 år til vi får 500GB til under 2000 kroner.

 

Edit: @Flimzes: siden de bruker SF-2200 regner jeg med det blir ganske likt andre SSD-er med samme kontrolleren: rundt 60 000 i en 15 sekunders burst, og deretter cappet på 20 000 av firmware.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Flott at de også leverer en modell med 64 gb og like god ytelse som de større enhetene. Perfekt som systemdisk, og plass til en del programmer i tillegg.

Så slipper man å kjøpe en stor SSD som man egentlig ikke har bruk for.

 

Enig i det siste, sjølv om personlig så er 100-120 gb perfekt for mitt bruk.

Lenke til kommentar

"Nye kontrollere og ny produksjonsteknikk og nye kontrollere lover ytelser vi ikke tidligere har sett..." litt hakk i platen her eller? :p

 

Kjekt det går framover i det minste, følte ting sto helt stille da jeg kjøpte min intel x25-m gen2. Gleder meg til å bygge min neste pc :new_woot:

Lenke til kommentar

Flott at de også leverer en modell med 64 gb og like god ytelse som de større enhetene. Perfekt som systemdisk, og plass til en del programmer i tillegg.

Så slipper man å kjøpe en stor SSD som man egentlig ikke har bruk for.

 

 

Nuff said! :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Overlever de nye SSDane straumbrot utan datatap nå?
Enterprise-SSDer har i lengre tid hatt super-kondensatorer for å overleve strømbrudd. Både gamle SF-1xxx og nye SF-2xxx har denne muligheten. Jeg er ganske sikker på at blant annet Vertex 3 Pro er utstyrt med slikt.

Men enterprise-markedet er som kjent dyrere enn hva vanlige folk gidder å ta seg råd til.

 

Hvorvidt vanlige SSDer jukser med transaksjonene og køene vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...