Gå til innhold

[Løst] Mine signal var gode nok til VDSL 28/3 ca..


Anbefalte innlegg

Jeg har fått koblet opp ADSL linja i fra NGT i mitt nye hus. Avstanden er iflg NGT 960m, iflg kapaks 1015 + inntak (10m maks, boksen ligger i hagen min) - 0.6mm hele veien.

 

Avstand 1015 meter

Tråd 0.6 mm

Sync 1.215 / 18.495

 

 

Så er spørsmålet mitt, er dette bra eller dårlig i forhold til dere andre med ADSL der ute?

 

Edit : Rettet noen skriveleifer.

Endret av Taxman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjørt speedtest. Kommer på ca 16/1 der. Så er forsåvidt fornøyd.

 

Slik jeg forstår det så sync'er modemet på den hastigheten som gir akkurat gir akseptabel mengde "feil" og dermed en indikasjon på om linjene er av god eller dårlig kvalitet. Årsaken er at jeg prøver å finsnakke med NGT vedr. test av VDSL på lengre strekk, men det var ikke aktuelt dersom linjene mine var av dårlig kvalitet.

 

Mitt poeng var egentlig at dersom andre med ca 1 km har dårligere sync enn meg - så har jeg gode linjer, og visa verca.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Sakset dette fra DSL modemet. Er det noen som har peiling som kan si hvorvidt dette er "bra" eller ikke?

 

 

Oppetid: 4 dager, 21:53:56

DSL Type: G.992.5 annex B

Båndbredde (Opp/Ned) [kbps/kbps]: 1.215 / 18.599

Data Overført (Sendt/Mottatt) [kB/MB]: 0,00 / 2,21

Ut-effekt (Opp/Ned) [dBm]: 13,0 / 19,0

Linjedemping (Opp/Ned) [dB]: 6,5 / 11,0

SN Margin (Opp/Ned) [dB]: 14,5 / 6,5

Leverandør ID (Lokal/Fjern): TMMB / BDCM

Tap av Framing (Lokal/Fjern): 0 / 0

Tap av Signal (Lokal/Fjern): 0 / 0

Tap av effekt (Lokal/Fjern): 0 / 0

Tap av Link (Fjern): 0

Feil sekunder (Lokal/Fjern): 0 / 0

FEC Feil (Opp/Ned): 1.317 / 0

CRC Feil (Opp/Ned): 1.317 / 623

HEC Feil (Opp/Ned): 805 / 557

Lenke til kommentar

"SN Margin (Opp/Ned) [dB]: 14,5 / 6,5"

 

11dB-20dB is good with little or no synch problems* (but see note below)

* Note that there may be short term bursts of noise that may drop the margin, but due to the sampling time of the management utility in your modem, will not show up in the figures.

 

"Linjedemping (Opp/Ned) [dB]: 6,5 / 11,0"

 

20dB and below is outstanding

 

 

Men du har bitfeil:

FEC Feil (Opp/Ned): 1.317 / 0

CRC Feil (Opp/Ned): 1.317 / 623

HEC Feil (Opp/Ned): 805 / 557

 

http://www.ubasics.com/ADSL_Noise_Margin_and_Attenuation_Numbers

Lenke til kommentar

Takker for link.

 

Slik jeg forstår det har jeg da en del støy på linja, men signalet er "sterkt" og ikke påvirket av avstanden.

 

Bitfeilene aner jeg ikke hva vil si. Regner med at det er "normalt" i og med at protokollene er laget for å håndtere feil.

 

Grunnet til at jeg spør er at jeg venter i spenning på morgendagen, da skal NGT prøve å koble meg opp på VDSL, selv om jeg er over 800 m fra sentralen. Får ta en liten aftenbønn i kveld om at det blir kontakt og at vdsl frekvensen ikke har så stor støy..

Lenke til kommentar

Linjen din er Ratadaptiv, vil si at den justerer seg ettersom å mye den kan hente fra kabelnettet, Støymarginene dine på 6,5(nedstrøm)/ 14,5(oppstrøm) er ikke galt, nedstrøm marginen vil alltid ligge på 6,5dB ettersom det er det laveste NGT vil gå ned til for å holde linjen stabil(bli lavere ved høyere hastighet og evt dårlig linje) 14,5 på oppstrøm er ikke galt når du har ca 1km i linjelengde. så 16/1 er meget bra på den linjelengda. Bare mas mer på NGT så gir de seg nok til slutt

Lenke til kommentar

Jeg har ikke mast, jeg har bedt fint, og som jeg nevnte over, så kommer montøren og kobler om i sentralen (og jeg har allerede plugget i inteno'en :-) ) Så nå går jeg bare og tripper og håååper at jeg skal klare å få noe bedre ut hastighet enn 1. 15/5 er håpet, 20/5 en ønskedrøm, og 30/5 da må jeg nok gi sjelen min til den makta som grep inn :tease: Blir nok en del pålogginer hjem i løpet av arbeidsdagen i morgen for å sjekke hva modemet sync'er.

Lenke til kommentar

33148446.png

ADSL'n min fikk B :-( Get som jeg har nå fikk A.

Så det kan bli dårlig med battlefield når jeg flytter..

 

Edit - testet mot ny server og vips, litt bedre..

33149273.png

 

Nå er det nattinatt for meg, har en stor dag i morgen. Forhåpentligvis breiere bredbånd, samt at det kommer masse kjøpeglade folk på visning i leiligheten (som har "get superbredbånd). Så uansett resultat i morgen vedrørende VDSL så blir det litt "nedtur" i båndbredde.

Endret av Taxman
Lenke til kommentar

Bummer!!

Montøren "fant" ikke min linje og sendte feilmelding til NGT, som på sin side sender "reklamasjon" til montøren igjen. Jeg var vistnok plugget inn i feil hull på sentralen i forhold til det montøren fikk vite.

 

Ja, ja, da blir det noen dager å vente på ledig montør igjen :cry: NGT sin support var glimrende, så de står fremdels i bra lys hos meg. Var jo ikke deres feil.

 

Vil poste resultatet her dersom jeg en vakker dag får vdsl.

Lenke til kommentar

Linjedemping (Opp/Ned) [dB]: 6,5 / 11,0

SN Margin (Opp/Ned) [dB]: 14,5 / 6,5

 

FEC Feil (Opp/Ned): 1.317 / 0

CRC Feil (Opp/Ned): 1.317 / 623

HEC Feil (Opp/Ned): 805 / 557

Marginene dine er veldig bra. 6,5 er bra nok uavhengig av hva linken til submit sier. Emperisk data på 6dB tilsier en BER (bit error rate) på 10^-9 som vil at du får en bitfeil ca hvert minutt. Dette fikses med Reed-Solomon (FEC).

 

Tallene dine er rare med tanke på at FEC og CRC feil er identiske. Det er veldig mistenkelig og antagelig viser de feil tall på en av de. FEC er forward error correction som vil si at det har vært en feil med overføringen men Reed-Solomon fikset det, mao. du merker ingenting. CRC er feil med overføringen som Reed-Solomon ikke har fikset så veldig rart at de er identiske. CRC vil gi deg pakketap og er det eneste interesante. HEC er Header error correction som vil si at det var en feil i ATM-headeren som var fikset om jeg husker rett. Når du da har 1317 feil (eller korreksjoner, hvem vet) over nesten 5 døgn så vil du antagelig ikke merke det, men ideelt sett så skal CRC være 0. Du har ihvertfall mindre feil enn snittet så det er ikke verst. :)

Lenke til kommentar

Bummer!!

Montøren "fant" ikke min linje og sendte feilmelding til NGT, som på sin side sender "reklamasjon" til montøren igjen. Jeg var vistnok plugget inn i feil hull på sentralen i forhold til det montøren fikk vite.

 

Ja, ja, da blir det noen dager å vente på ledig montør igjen :cry: NGT sin support var glimrende, så de står fremdels i bra lys hos meg. Var jo ikke deres feil.

 

Vil poste resultatet her dersom jeg en vakker dag får vdsl.

 

høres labert ut, hadde tatt han 10min å sette på en tonesender(sender et pipe lyd på linjen) hos deg og funnet den igjen i sentralen

Lenke til kommentar

Vel, de var ganske så effektive når alt kom til alt og feilsøkte meg nå på fredag, og koblet meg opp med VDSL.. Og jeg her happy som fy.

33305012.png

1132215518.png

 

En ganske så bra oppgang i fra 16/1 som jeg effektivt lå på med adsl2+.

 

Dersom nettet er stabilt de neste dagene, så er jeg vanvittig glad i NGT :D

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Oppdatering : Noe har skjedd på linja, og det var ikke til det verre :-)

 

Trolig årsak : Fikk ny leieboer, som tegnet seg for vdsl (ikke adsl som forrige leieboer), og ble tilknyttet en annen sentral (200 m nærmere, jeg ringte ngt, men flytting mente de at telenor ikke ville gå med på :-( )..

 

Uansett - Har testet linja mi flere ganger siste ukene, og joda, nå har jeg 29.5/4.86 - dvs maxer ut 30/5 linja. Jeg mistenker som sagt at det er mindre støy som følge av endringer hos leieboer - kan ikke se noe annen årsak. Herlig er det uansett.

 

Så NGT :thumbup: 30/5 på vdsl på ca 1070 m er bra..Er også helt stabilt, har enda tilgode å falle ut.

 

Går å leker med tanken om å ringe NGT og se hva som skjer dersom de åpner 40/20, om jeg kan få mer eller om linja er makset ut nå.

 

Hvis NGT nå bare begynner med Vectoring og gjerne bundling til privatpersoner, så blir det enda bedre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bummer!!

Montøren "fant" ikke min linje og sendte feilmelding til NGT, som på sin side sender "reklamasjon" til montøren igjen. Jeg var vistnok plugget inn i feil hull på sentralen i forhold til det montøren fikk vite.

 

Ja, ja, da blir det noen dager å vente på ledig montør igjen :cry: NGT sin support var glimrende, så de står fremdels i bra lys hos meg. Var jo ikke deres feil.

 

Vil poste resultatet her dersom jeg en vakker dag får vdsl.

 

høres labert ut, hadde tatt han 10min å sette på en tonesender(sender et pipe lyd på linjen) hos deg og funnet den igjen i sentralen

Hei,

 

En ting her som er viktig er at dette er informasjon han har fått fra Telenors system, som de igjen har kommet fram i samarbeid med NGT (sin leveranseavdeling).

 

Dersom det er feil der så må det faktisk feilmeldes før montør kan fikse opp i feilen - dette er noe man kaller en krysskobling. Da må montørselskapet ha en feilmelding før de sender ut montør igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...