Gå til innhold

Kjøp av 5d m2 eller forseint?


Anbefalte innlegg

Ville du ha kjøpt en 5d m2 idag hvis du fikk den ny fra butikk til 14.500kr?

 

 

Dette er sikkert et godt debatter team rent bilde teknisk. Forskjellen er vel prisen i dette eksemplet. Jeg får den til spesialpris da jeg som ansatt i en nettbutikk har fått tilbud om å kjøpe den uåpnet etter en feil bestilling (litt bortskjemt ja)

 

Men jeg er bekymret for at modellen er for gammel.

 

Jeg digger fullformatet. Og at den er så "liten" for å være et fullformatskamera, selv om den er stor ift. to eller tresifret crop-speilrefleks.

 

Misliker at autofokusen er så ujevn. Selv sammenlignet med 550d som er den jeg har kjøpt til min beste halvdel så er opplevelsen at fokusen er meget svak. Ofte så jobber den lenge uten at den fokuserer på det jeg hadde ønsket. Og at det må brukes en ekstra knapp for å autofokusere er frustrerende. Jeg bruker rett og slett mer tid og flere forsøk enn på et budsjett kamera til 6000kr. Har ennå ikke forsøkt d7 men ut i fra det jeg hører så virker den bedre enn 550d og dermed muligens betraktelig bedre enn 5d.

 

Når det er sakt så skal det bare et sekund til å titte inn i søkeren for å innse at fullformat er digg. Det er så stort at jeg innser at jeg ønsker helst det.

 

Så, spørsmålet er: Kjøpe 5d m2 til 14,500kr? Eller vente litt til? Eller gå for 7d og heller ha superskarp fokus? Jeg føler at med 5d m2 så får jeg flotte bilder men som oftest så er det kun etter flere justeringer mens med noe så enkelt så 550d så går det raskere og på færre forsøk. Faktisk så er 550d et overraskende bra kamera. Og 1d blir for stort.

 

Setter pris på alle råd.

 

På forhånd takk,

Padde

Endret av madpadde
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg satt med samme tanken for litt siden og jeg gikk rett og slett bare for en 7d.

Har ikke fått leket meg så mye med kameraet enda, men liker det godt. Går selv ifra en 450d til 7d nå. Kameraet føles veldig stabilt og bra ut. Jeg tenkte at de pengene man sparer fra 7d til 5d er en del og kanskje penger jeg heller kan bruke i et objektiv.

 

autofokusen er knall =) Tror det var snekkere'n som diskuterte angående valg av 7d eller 5d her for litt siden. Tror mye av konklusjonen var avhengig av hva du ville ta bilder av. Vil tro 5d er bedre for landskapsbilder pga FF, mens 7d er noe bedre til å ta bilder av dyreliv og ting i bevegelse.

 

Gleder meg til å bli kjent med 7d'en :)

Mvh. Andreas

Lenke til kommentar

Du kan sette opp kameraet til å ha autofokus på utløserknappen (er det som standard), om det er et problem med AF på AF-on-knappen.

 

Er du sikker på at den 5D IIen du har prøvd er i orden? Jeg kjenner meg iallefall ikke igjen i at 550D har bedre AF. Det er svært lite forskjell på senterpunktet i 5D II og 7D, mens 7D er en del bedre på de andre punktene. AF burde ikke være noe flaskehals med mindre sport, fugl og lignende står på agendaen.

Lenke til kommentar

Som nevnt over - hvis du har prøvd et 5D-hus hvor du skal bruke en annen knapp for å fokusere, så er det fordi noen har endret kameraet til å gjøre det på den måten. Det kan man også med 7D og andre hus.

 

5D gir mindre dybdeskarphet på grunn av større sensor, og så merker du tydeligere om fokus treffer eller ikke.

 

5D gir bedre kontroll på manuell fokus på grunn av bedre søker - 7D har overlegent bedre autofokus.

 

Du kan jo lese denne tråden for mer sammenligning og diskusjon. :)

 

 

Edit: Ad mnaglende blits - blitsen på kameraet egner seg ikke til annen enn innfyllingslys uansett. Skal jeg bruke blitslys, så bruker jeg ekstern blits.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

14500 er jo en bra pris, billigste jeg har sett var et tilbud hos F&V under en kampanje uke og da lå det på 15000 hvis jeg husker riktig. Ryktene spår ny 5D i løpet av et år, noen tror på januar/februar, andre på neste høst og alle kan ta feil. Uansett hva du kjøper av kameraer må du regne med at det taper seg en del i pris ganske raskt.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Grunnen til 5dmkII har litt treigere autofokus der er optimalisert for skarpere fokus.

Har nettopp anskaffet en mkII og merker at den er litt treigere en min 50D, men etter litt bruk så blir man vant til det. Kvalitetsforskjell er merkbart med fullformat og støy.

Tror neppe mkII blir en gammel modell, siden den er populær blandt mange brukere både pro, amatør og filmentusiaster og har ingen direkte konkurranse fra andre aktører akkurat nå med sitt 35mm fullformat.

 

som tidligere på tråden sa, kommer an på hva man skal bruke det til.

 

Men jeg tipper neste version blir: raskere autofukus, mer blitsstyring, og utvidet filmfunksjoner(veldig populært).

Lenke til kommentar

14500.- er ikke noen spesielt bra pris for en 5DMkII som returvare. Flere butikker, inkludert Elkjøp har denne prisen  ofte som helgetilbud. Så hvis du skal få den for "ansatt pris" så ville jeg prutet litt først.

 

Selv gikk jeg for en 7D selv om det var fullformat som var den egentlige planen. Fant at 5DMkII hadde for mange "første generasjons småfeil" som jeg regner med er luket ut i neste generasjon; 5DMkII. Da blir det nok fullformat også.

 

7D for telelinser, 5D med vidvinkler.

 

 

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Vil først takke alle som har kommet med innspill.

 

Er også glad for at responsen også reflekterte priselementet, da jeg ikke ville restarte en 5d vs 7d diskusjon. Hvilket det finnes en meget god versjon av her på dette forumet.

 

Ser også at det er litt som forventet, at 7d'en har en entusiastisk tilhengerskare. Noe som muligens skyldes at det både er et flott verktøy og at den ligger i et prissegment som tillater et større antall kjøpere enn 5dm2.

 

Tar også forbehold om at den første posten ble skrevet kl.03 på en fredagskveld med alle implikasjoner det kan medfølge =)

 

Der og da så følte jeg kanskje litt mye frustrasjon. Noe jeg fant ut av når jeg våknet i dag var fordi jeg hadde fokusen på "feil" setting. Videre så forsøkte jeg å fokusere på en cafélattefarget vegg...

 

AF'en er mer krevende men uansett ikke et hinder i den daglige fotograferingen for mitt forbruk som i hovedsak er landskap og festbilder. Resultatene på de bildene hvor jeg treffer er helt forbløffende. Sensoren er rett og slett rå. Sitter på en 29" syncmaster og må forstørre utallige ganger før jeg finner "feil" på bildet, om noen.

 

Jeg har fått lånt kameraet og dette er dag 3. I dag har jeg også kjørt firmwire oppdateringene. Alt i alt så fremstår kameraet som bunnsolid og til tross for alle diskjonspunktene så er først og fremst fullformat udiskutabelt imponerende. Vil forsøke å bli litt bedre kjent med kameraet i dag. Nå som jeg har fått fullformat i hendene så ser jeg at det kan bli vanskelig å gå tilbake til noe annet... men 1d er for stor til at det er et tema.

 

Selv om jeg helst ikke bør tenke tanken en gang, så fikk jeg plutselig lyst på en m9...

 

Lover å holde dere oppdaterte på hva det blir til.

 

Og takk igjen for innspill og god helg godt folk :)

 

<3

padde

 

P.S

Mtp. annenhåndsverdi så er den ikke så relevant for min del da jeg akter å ha det en stund siden jeg ikke har råd til flere så dyre "leketøy" evt. la det gå i arv til kona som er på en 550d p.t. Tror også at med fullformat, +20mp, og de gode iso-egenskapene så er det ingenting i veien for å ha noe slikt i 3-4år fremover.

Endret av madpadde
Lenke til kommentar

Husk også på å justere diopteret! Vri objektivet ut av fokus, rett objektivet mot en lys vegg og juster diopteret så fokusfirkantene er så skarpe som mulig.

 

Riktig justert diopter gjør at du tydeligere ser i søkeren om det korrekt er i fokus eller ikke. :)

(Har selv prøvd å være ute på tur med fokus med feilinnstilt diopter - og over tre fjerdedeler av bildene var ubrukelig.)

Lenke til kommentar

Du kan sette opp kameraet til å ha autofokus på utløserknappen (er det som standard), om det er et problem med AF på AF-on-knappen.

 

Takk for innspillet!

 

Ja, det du skriver er helt riktig. Men når jeg er i liveview så må jeg bruke den separate AF knappen. Eller finnes det noen annen måte å gjøre det på?

Lenke til kommentar

Ja, det du skriver er helt riktig. Men når jeg er i liveview så må jeg bruke den separate AF knappen. Eller finnes det noen annen måte å gjøre det på?

Ja - zoome inn og bruke manuell fokus. Du skal i så fall bytte Live View autofokusmodus, og så zoomer du inn og ut med pluss og minus-knappen.

Autofokus på Canon speilrefleks i liveview er teh suxx0rs.

 

Dette er sikkert et godt debatter team rent bilde teknisk.

 

hva i all verden prøver du å si her?

Tipper "et (allerede) godt debattert tema rent bildeteknisk" - underforstått at forskjellene på fullframe og crop allerede er diskutert i massevis her på forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...