Gå til innhold

Skjermkortprodusent lanserer tablet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke rart at flere hiver seg på nettfjølkonseptet. Jeg regner med at både Apple og Samsung har skyhøye marginer på sine fjøler. Det er vel som alt annet: Skyhøy pris i starten og utflating mot et lavere nivå etter et par år.

 

Personlig velger jeg å unngå hele formfaktoren siden jeg kjøpte en litt stor telefon og har en liten PC fra før. Da blir behovet for en 7-tommer skviset mellom de to. Hvis jeg i framtida skal velge annerledes så må det bli en mindre telefon og større PC for å "gjøre plass til" en nettfjøl i mellom.

Lenke til kommentar

Ville heller hatt en 10" veldig kraftig tablet. Som kunne settes i en docking, for bruk som vanlig PC. Med f.eks ViDock til å putte et ekstra kraftig skjermkort i for spilling.

 

Enig med Simen1 at det er bra flere hiver seg på tablet'ene, så vi prisen senkes.

notionink's Adam tablet ser bra ut. Oppløsning kunne kanskje vært litt bedre ut. Hvis den kommer vil jeg ha en.

Sjekk den ut: http://www.notionink.in/

Lenke til kommentar

En av grunnene til Apples suksess med iPad er at de ikke har beregnet skyhøye marginer i introduksjonfasen, og istedenfor prioritert kvantitet og markedsdominans. De hadde allerede et ferdig produkt, iPod Touch, som de enkelt kunne oppskalere og slapp derfor å utvikle fra bunnen (eller toppen) av. Tradisjonelt har jo tablet blitt til ved å prøve å både krympe og legge til flere funksjoner på en laptop.

 

Selv har jeg måtte svelge stoltheten og har bestilt en ny iPod Touch, den har jo tilsvarende spesifikasjoner som 7"-modellen til PoV. Ulempen er vel at det blir vel en del mysing på grunn av ekstremt små piksler. Nå er jeg forøvrig lei av å vente på at Komplett skal levere den, får vel ta en tur innom Elkjøp og sjekke om de har 8GB-modellen på lager.

Lenke til kommentar
En av grunnene til Apples suksess med iPad er at de ikke har beregnet skyhøye marginer i introduksjonfasen, <..>

Apple ler hele veien til banken av sånne som tror på det der. Er du klar over hva panel, Cortex A9, litt ram, flash, batteri, chassi, hovedkort og andre komponenter koster i innkjøp for Apple? Ca 1500 kr for 16 GB-utgaven.

Lenke til kommentar

 

Jeg vil ha en STOR 1600x1200 eller større skjerm til vanelig PC lagd med den teknologien der.

Tablet markedet er dødt av en enkel grunn: Det vil ta sin tid før noen skjønner HVORFOR iPaden fungerer, og det vil bare være små selskaper som tar sjansen på å gjøre "det rette". De store selskapene vil hive ut halveis ubrukelig tablets en god del fremover nå.

Lenke til kommentar
En av grunnene til Apples suksess med iPad er at de ikke har beregnet skyhøye marginer i introduksjonfasen, <..>

Apple ler hele veien til banken av sånne som tror på det der. Er du klar over hva panel, Cortex A9, litt ram, flash, batteri, chassi, hovedkort og andre komponenter koster i innkjøp for Apple? Ca 1500 kr for 16 GB-utgaven.

 

Hva ville det ha kostet i små kvanta for andre produsenter, og hvordan skal de avskrive utviklingskostnadene sine?

Apple har vel neppe dårlig fortjeneste på noen av produktene sine,

men likevel er det ingen konkurrenter som har klart å matche iPad på både pris og kvalitet ennå.

Lenke til kommentar
En av grunnene til Apples suksess med iPad er at de ikke har beregnet skyhøye marginer i introduksjonfasen, <..>

Apple ler hele veien til banken av sånne som tror på det der. Er du klar over hva panel, Cortex A9, litt ram, flash, batteri, chassi, hovedkort og andre komponenter koster i innkjøp for Apple? Ca 1500 kr for 16 GB-utgaven.

 

Hva ville det ha kostet i små kvanta for andre produsenter, og hvordan skal de avskrive utviklingskostnadene sine?

Apple har vel neppe dårlig fortjeneste på noen av produktene sine,

men likevel er det ingen konkurrenter som har klart å matche iPad på både pris og kvalitet ennå.

Utviklingskostnader? Kvalitet? Det høres ut som om alle Apple fanboys (sier ikke at du er en altså!) tror at Apple har funnet opp alt, inklusive hjulet og været.

 

Tablets/slates har eksistert i mange år, og jeg personlig synes nesten FS sine var penere - men det er en smakssak selvfølgelig. Å putte det inn i ENDA et B&O/Jacob Jensen-kopiert chassisdesign kan ikke koste dullioner. Det er ikke akkurat som om iPod/iPhone-gutta sitter med beina på bordet gratis. Nei, dette er bare nok en salgskanal for iOS.

 

Hadde Apple funnet opp mye av hardware'n selv og/eller "utviklingskostnadene" vært skyhøye hadde det vært umulig for slike som PoV, Hwawuai, Knasifnask og slike firmaer å gi ut fullgode tablets selv. Men det er det ikke.

Lenke til kommentar
En av grunnene til Apples suksess med iPad er at de ikke har beregnet skyhøye marginer i introduksjonfasen, og istedenfor prioritert kvantitet og markedsdominans. De hadde allerede et ferdig produkt, iPod Touch, som de enkelt kunne oppskalere og slapp derfor å utvikle fra bunnen (eller toppen) av. Tradisjonelt har jo tablet blitt til ved å prøve å både krympe og legge til flere funksjoner på en laptop.

-----

Hva ville det ha kostet i små kvanta for andre produsenter, og hvordan skal de avskrive utviklingskostnadene sine?

Apple har vel neppe dårlig fortjeneste på noen av produktene sine,

men likevel er det ingen konkurrenter som har klart å matche iPad på både pris og kvalitet ennå.

Hvis ipad er en oppskalert ipod touch, hvorfor kommer da utviklingskostnadene fra?

 

Så vidt jeg kan se så er Samsung Galaxy Tab bedre både på pris og kvalitet - lavere pris, bedre specs og programvare.

 

Galaxy tab er vel en oppskalert Galaxy S så det sikkert gode marginer der også.

 

Disse til pov var litt meeh. For kjipe specs. Hadde de slengt på IR og RF slik at de kan brukes som fjernkontroll hadde det vært gull.

Endret av ryback
Lenke til kommentar

 

Hva ville det ha kostet i små kvanta for andre produsenter, og hvordan skal de avskrive utviklingskostnadene sine?

Apple har vel neppe dårlig fortjeneste på noen av produktene sine,

men likevel er det ingen konkurrenter som har klart å matche iPad på både pris og kvalitet ennå.

Utviklingskostnader? Kvalitet? Det høres ut som om alle Apple fanboys (sier ikke at du er en altså!) tror at Apple har funnet opp alt, inklusive hjulet og været.

 

Tablets/slates har eksistert i mange år, og jeg personlig synes nesten FS sine var penere - men det er en smakssak selvfølgelig. Å putte det inn i ENDA et B&O/Jacob Jensen-kopiert chassisdesign kan ikke koste dullioner. Det er ikke akkurat som om iPod/iPhone-gutta sitter med beina på bordet gratis. Nei, dette er bare nok en salgskanal for iOS.

 

Hadde Apple funnet opp mye av hardware'n selv og/eller "utviklingskostnadene" vært skyhøye hadde det vært umulig for slike som PoV, Hwawuai, Knasifnask og slike firmaer å gi ut fullgode tablets selv. Men det er det ikke.

 

Utviklingskostnadene varierer nok med hvor mye arbeid de gidder å gjøre, og hva utgangspunktet var.

Apple har ikke spart på kvaliteten: IPS-skjerm istedenfor TN, 4:3-format istedenfor widescreen, doble batterier, god finish og rask nok prosessor. Det eneste kjøperne er misfornøyd med er vekten, manglende støtte for Flash og ekstern USB, og fastlåsing til iOS/iTunes.

 

Det er mulig jeg høres ut som en Apple fanboy, men jeg eier ikke noe annet laget av Apple enn noen gamle brukte iPod-spillere. Som Thinkpad-fanboy kjenner jeg igjen kvalitet når jeg ser det, og jeg eier faktisk en IBM X41Tablet. Den er dessverre for stor (12"), tung (1.4kg) og treg oppstart for tilfeldig nettbruk, dermed ender jeg vanligvis opp med å bruke mobil eller en større datamaskin.

 

Dagens nye surfebrett er basert på mobiltelefoner, og etter iPad våger også andre produsenter å tenke stort nok. Utviklingsarbeidet med fungerende OS er det Apple og Google som har gjort, Google sier de ikke er helt ferdig ennå. De tradisjonelle PC-produsentene sliter fortsatt med å lage billige og små nok surfebrett basert på Windows.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...