Gå til innhold

Tips: Billig og bra minnekort, 16 GB SDHC 185 kr


Anbefalte innlegg

Jeg vil bare tipse dere om et billig og bra minnekort jeg kom over.

 

Transcend 16 GB Ultra Class 10 (TS16GSDHC10)

 

Dette selges for 20,99 £ 19,99 £ hos Mymemory.co.uk (ca 185 kr med dagens kurs). Dermed havner det under tollvesenets 200 kr-grense. Frakt koster 1,95 £ (ca 18 kr). Frakt regnes ikke med i 200 kr-grensen til tollvesenet. Valutagebyret til bankene er ofte på rundt 2%.

 

Dermed ender man opp med en pris på ca 207 kr for dette kortet, levert i postkassa. Til sammenligning koster det fra 254 kr + frakt her i landet. Jeg har god erfaring med å kjøpe minnekort fra den nettbutikken tidligere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sier ikke at dette er noe dårlig kjøp, men vær kritiske til minnekort, det er vel det utstyret jeg ikke sparer penger på.

 

Jeg har ikke større enn 8GB-kort, skulle ett kort gå til helvette mister man ikke så altfor mange bilder. Jeg kjøper også kun SanDisk, og annbefaler andre å gjøre det samme også, er kjipt å komme hjem med gode bilder så streiker kortet, så på minnekort bør man betale litt mer enn det man syns er ok.

 

Jeg ville ikke kjøpt et slikt kort om bildene jeg tar betyr noe og jeg er redd for å miste de.

 

Tar man bilder det ikke er så viktig med er det jo greit, men man må være klar over at det er lettere å miste bildene. Jeg regner med det er en grunn til at SanDisk koster mer enn andre, ikke bare på grunn av merket.

Lenke til kommentar

Transcend og Kingston er de merkene jeg spesielt driver klappjakt på. Møkkamerker begge to.

 

Har ikke tall på hvor mange kunder som kom inn med selvsletta minnekort, sectorfeil og total kortslutning. Sistnevnte var vanligst på nettopp Transcend kort. Kingston fikk vi som regel reddet ut data fra, men ikke alltid der heller.

Lenke til kommentar

Sier ikke at dette er noe dårlig kjøp, men vær kritiske til minnekort, det er vel det utstyret jeg ikke sparer penger på.

 

Jeg har ikke større enn 8GB-kort, skulle ett kort gå til helvette mister man ikke så altfor mange bilder. Jeg kjøper også kun SanDisk, og annbefaler andre å gjøre det samme også, er kjipt å komme hjem med gode bilder så streiker kortet, så på minnekort bør man betale litt mer enn det man syns er ok.

 

Jeg ville ikke kjøpt et slikt kort om bildene jeg tar betyr noe og jeg er redd for å miste de.

 

Tar man bilder det ikke er så viktig med er det jo greit, men man må være klar over at det er lettere å miste bildene. Jeg regner med det er en grunn til at SanDisk koster mer enn andre, ikke bare på grunn av merket.

Som motvekt:

Jeg har hatt forskjellige digitale fotoapparat i 8 år. Jeg har hatt PC i 15 år. Jeg har hatt et betydelig antall harddisker, minnekort etc av både kjente og ukjente merker i denne tiden. Ingen av dem har noensinne sviktet for meg.

 

Nå bruker jeg det største, billigste CF-kortet jeg fant i min 7D og det funker så langt knall.

 

Når jeg tømmer kortet så dumper jeg det over på to disker i to forskjellige rom, mest som forsikring mot software/bruker-feil.

 

Dersom du fotograferer for CSI eller noe som virkelig er kritisk så vil selvsagt enhver reell reduksjon i feilraten være verdt en betydelig økning i prisen. Jeg gjør ikke det, jeg er hobby-fotograf.

 

I slike diskusjoner så er det som regel de som har hatt dårlige erfaringer som uttaler seg. Det gir et farget inntrykk av statistikken (jeg har aldri funnet statistikk på minnekort, men jeg har funnet god statistikk på harddisker, og den var stikk i strid med "ryktebørsen")

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Jeg ber dere bare lete opp en statistikk som viser klager/tap av bilder på ulike minnekort.

Jeg skulle også veldig gjerne ha sett slik statistikk. Supporthenvendelser kan være farget ved at proffene (som kjøper dyre kort) bruker support på en annen måte enn Ola Dunk (som kjøper billige kort).

 

Det beste ville være dersom noen hadde brukt de forskjellige kortene under like betingelser og i veldig stor skala. Statistikken jeg snakket om for harddisker var vel Google som brukte enorme mengder disker med veldig likt bruksmønster.

Jeg tør å vedde på at andre produsenter enn SanDisk har større antall klager selv om Sandisk har flere kunder...

Jeg har et SanDisk 8GB CF-kort som har fungert utmerket. I likhet med alle de andre kortene mine, de fleste ligger i en skuff nå fordi formatet eller kapasiteten er utdatert. Noen som vil ha et 64MB MagicGate smart-stick kort fra Sony?

 

-k

Lenke til kommentar

Det selges veldig mange Transcend og Kingston minnekort i Norge hver dag. Til tross for FUD-en her i tråden om 10% feilrate etter første gangs bruk selger disse kortene likevel godt her i landet. Hvis butikkene hadde måttet erstatte mange av disse kortene (forbrukerkjøpsloven) og samtidig fått sure kunder så ville de sluttet å selge disse kortene.

 

Transcend gir livstidsgaranti på akkurat det kortet jeg linker til.

 

Før ca 2003-2005 var det nok et reelt problem med stor feilprosent på en del kort. Blant annet på grunn av få skrivesykluser og fraværende ECC/wear leveling. Men de siste årene føler jeg at det mest handler om gamle overdrevne historier og FUD. Dere som sverger til Sandisk må gjerne dokumentere påstandene deres, men inntil det skjer regner jeg det som FUD. Værsågod å dokumenter!

 

Jeg kan legge til at jeg til dags dato ikke vet om en eneste person i min bekjentskaphetskrets som har hatt problem med minnekort av noe slag.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det Sandisk & Lexar mantraet er seiglivet. Hadde naturligvis vært interessant å sett statistikk på feilrate / produsent. Selv har jeg til og med et Apacer 8GB kort brukt til foto som fortsatt ikke har streiket ;)

 

Tilfeldig søk på Transcend kort, lite tillitvekkende, men mulig at de andre produsentene også har mange negative reviews, fant ingen tilsvarende Sandisk kort der: http://www.amazon.com/Transcend-Class-Flash-Memory-TS4GSDHC6/product-reviews/B000JMJWV2/ref=dp_top_cm_cr_acr_txt?ie=UTF8&showViewpoints=1

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat det samme kortet kjøpt hos Multicom i Juni. Har fungert utmerket uten noe trøbbel, tatt over 30 000 eksponeringer ingen problem. Fungerer til opptak av 1080p20 på 500D.

 

Det her med at noen minnekortprodusenter har en betydelig mindre feilrate enn andre er mest markedsførings tull fra Lexar og Sandisk.

 

Riktignok om du kjøper et no name kort på Ebay eller liggende kan det være kopi, men et såpass kjent merke som Transcend er fullt til å stole på.

 

Har fortsatt Twinmos CF kort som fungerer utmerket på 5 året nå.

Lenke til kommentar

Det selges veldig mange Transcend og Kingston minnekort i Norge hver dag. Til tross for FUD-en her i tråden om 10% feilrate etter første gangs bruk selger disse kortene likevel godt her i landet. Hvis butikkene hadde måttet erstatte mange av disse kortene (forbrukerkjøpsloven) og samtidig fått sure kunder så ville de sluttet å selge disse kortene.

 

Transcend gir livstidsgaranti på akkurat det kortet jeg linker til.

 

Før ca 2003-2005 var det nok et reelt problem med stor feilprosent på en del kort. Blant annet på grunn av få skrivesykluser og fraværende ECC/wear leveling. Men de siste årene føler jeg at det mest handler om gamle overdrevne historier og FUD. Dere som sverger til Sandisk må gjerne dokumentere påstandene deres, men inntil det skjer regner jeg det som FUD. Værsågod å dokumenter!

 

Jeg kan legge til at jeg til dags dato ikke vet om en eneste person i min bekjentskaphetskrets som har hatt problem med minnekort av noe slag.

 

Enig med Simen1 her!

 

Jeg bruker nok, mye av gammel vane, som oftest Sandisk til fotobruk. Men har brukt alt mulig rart av minnekort i alle mulige elektroniske duppedingser og jeg har kun en eneste gang hatt feil på et minnekort og det er en god del år siden. Så basert på egen erfaring så er dette med problematiske minnekort og dårlig kvalitet veldig overdrevet.

 

Edit: Hastighet er en annen sak, her gjelder det å velge det som er raskt nok for eget bruk. her har jeg vært borti enkelte merker som "jukser" og oppgir raskere hastighet enn kortene faktisk klarer. har en del Kingmax SDHC kort som "kostet nesten ingen ting" men hvor hastigheten er overdrevet, kvaliteten derimot har jeg ingen ting å utsette på da de har fungert feilfritt i lang tid.

Endret av Spook
Lenke til kommentar

Transcend er etter min erfaring ett helt greit kort.

 

Sandisk er irriterendes oppskrytt spesielt når det kommer til hastighet, både på kort og minnepenn. Skulle vært veldig intressant å sett hva folk flest fikk i lese/skriv ytelse på sandisk utstyret i praksis.

 

Spesielt minnepinner har jeg blitt enormt skuffa over, kjøpte en 16gb sandisk for ett par måneder tilbake og den klarer kun halve hastigheten av min ørten år gammle apacer 4gb pinne, det går faktisk så treigt at jeg regner den som ubrukbar.

Lenke til kommentar

Edit: Hastighet er en annen sak, her gjelder det å velge det som er raskt nok for eget bruk. her har jeg vært borti enkelte merker som "jukser" og oppgir raskere hastighet enn kortene faktisk klarer. har en del Kingmax SDHC kort som "kostet nesten ingen ting" men hvor hastigheten er overdrevet, kvaliteten derimot har jeg ingen ting å utsette på da de har fungert feilfritt i lang tid.

 

Det er det faktisk en del som glemmer - ikke minst at "burst"-hastigheten på ulike minnekort med samme klassebetegnelse kan variere en god del. Særlig om man driver med seriefotografering er det ikke bare et poeng å ha garantert laveste hastighet, men også kort som yter meget bra på maks. Har selv testet klasse 4 Kingston mot klasse 4 Sandisk og Sandisk klarte 5 MB/s mer på maks (skriv og les).

 

Personlig ville jeg heller kjøpe et klasse 6 kort til 450 kr dersom jeg viste det klarte 28 - 30 MB/s i burst enn et klasse 10 kort til 200 som ikke klarte særlig med 15 - 18 MB/s. Til video trenger man aldri mer enn klasse 6 uansett - det er seriefotografering som er bøygen.

 

Personlig kjøper jeg ikke annet enn Sandisk og Lexar. Ikke det at jeg ikke tror at andre kort er gode nok, men 7 års erfaring med de to nevnte gjør at jeg velger det sikre. Om jeg må betale noen hundre kroner ekstra bryt jeg meg minimalt om. Transcend og Kingston har jeg ikke brukt på en del år - men jeg opplevde feil på kortene jeg hadde.

 

Jeg ser også at akkurat dette kortet tydeligvis er et tilbud - så slik sett er det fornuftig kjøp. Men jeg ser at det heller ikke gir mer skriv enn 16 MB/s - noe som indikerer at det faktisk så vidt klasser klasse 10.

 

@TettSpaden: Alle mine Sandisk og Lexar minnekort klarer skriv/les på 80 - 90 % av oppgitt maks. Jeg har faktisk flere klasse 4 kort som ligger på skriv på 12 - 13 MB/s.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag mottok jeg kortet jeg bestilte. 5 dager leveringstid fra Jersey imponerer, særlig med tanke på at Posten vanligvis bruker 5 (virke)dager på å frakte ting fra Oslo og hit. Nå gjenstår det bare å putte det i kameraet.

 

PS. Prisen er forresten satt ned ytterligere et pund fra 20,99 til 19,99. Dermed blir totalprisen med frakt 21,94 pund som er ca 203 kroner med dagens kurser.

Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å ta en kjapp test nå, men det spørs om ikke minnekortleseren blir flaskehalsen. (Innebygget minnekortleser i en Acer Aspire One D250)

 

Jeg tester med bildefiler: 140 jpeg-filer på 4-5 MB hver + 140 DNG-filer på 16-17 MB hver, totalt 2 926 832 923 byte filinnhold og 2 931 359 744 byte plassforbruk på minnekortet.

 

Skriving tok 5:56 (8,22 MB/s)

Lesing tilbake til PCen tok 3:08 (15,57 MB/s)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...