Gå til innhold

KDE 4.5 lanseres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er egentlig KDE i bruk nå? Husker jeg prøvde KDE 4.2 eller 4.3 og mente det fortsatt ikke var helt klar for skrivebordsbruk...

Tror det viktigste er å bruke en distro som har lagt litt arbeid i sin KDE versjon, altså ikke Fedora eller Kubuntu. Brukte begge de før, så prøvde jeg openSuse og nå vet jeg hvordan KDE skal være.

 

Jeg føler iværtfall at KDE har det jeg vil ha, finner ingen funksjoner jeg savner fra Gnome og med Kontact og Kate så klarer jeg ikke å gå tilbake :)

Lenke til kommentar

Jeg har brukt KDE4 i snart et år, og kommer neppe til å gå tilbake til Gnome med det første. Grupperte vinduer/vindusfaner sparer mye plass på skrivebordet, og holder ting ryddig. Jeg ser også frem til å teste "tiling"-delen i KDE4.5 som gjør at vindues flislegges på skjermen, ala Ion, Xmonad osv gjør, samtidig som du beholder resten av KDE.

 

Da jeg først prøvde KDE var jeg ikke helt fornøyd, men etter å ha brukt det en god stund, finner jeg stadig nye, flotte funksjoner. :new_woot:

Lenke til kommentar

KDE fjerner ingenting, Gavekort. Så du tar simpelthen feil.

 

 

Kanskje du missforstår meg litt! Det jeg mener er at KDE fjerner hurtigheten, fleksibiliteten (subjektivt) og store deler av muligheten til å kunne skreddersy desktopet til deg selv.

Jeg vil ikke si at KDE fjerner hurtigheten, synes KDE er veldig snappy. KDE fjerner forsåvidt litt av fleksibiliteten, men i tillegg så bringer det også veldig god integrasjon av alle deler, noe som blir enda bedre med Kmail 2.0 :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er også uenig. En av fordelene med fri programvare og åpne standarder er interoperativitet og at programvaren er laget for å bygges oppå- og kommunisere med andre applikasjoner. Det er nøyaktig det KDE gjør, og slik jeg ser det, bedre enn andre DE. Én password manager, én PIM, ett multimediarammeverk og mye mer hvor alle applikasjonene er bygget på de samme kjerneklossene og dermed gir kjent, sentral og set-once-use-everywhere konfigurasjon og bruk av omtrent alle applikasjoner. Den sammenknyttingen er en av de store fordelene jeg ser med GNU/Linux og fri programvare.

 

Helt jævlig

Saklig. :)

Lenke til kommentar

KDE fjerner ingenting, Gavekort. Så du tar simpelthen feil.

 

 

Kanskje du missforstår meg litt! Det jeg mener er at KDE fjerner hurtigheten, fleksibiliteten (subjektivt) og store deler av muligheten til å kunne skreddersy desktopet til deg selv.

 

Det er hurtig nok her, iallfall, men opplevelsen av sånt kan være subjektivt. Men når det gjelder fleksibilitet, må jeg bare si at du ikke har den fjerneste anelse om hva du snakker om. KDE er fremdeles (eller igjen) langt mer fleksibel enn noen annen desktop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...