Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon


  

236 stemmer

  1. 1. Cheese taktikker yes/no?

    • Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!


Anbefalte innlegg

Diskusjon om/rundt Starcraft II

 

t4uywy.png

 

Etter 12 år siden Starcraft infiserte datamaskiner rundt om kring i verden, har oppfølgeren Starcraft II Wings of Liberty endelig blitt sluppet løs til massene. Spillet har vært i Beta-modus de siste månedene, men nå kan vi endelig spille fullversjonen av spillet.

 

Rask info om Starcraft II:

 

Spillet har tre faksjoner: Protoss, Terran og Zerg

Det er tre spill i triologien: Wings of Liberty, Heart of The Swarm og Legacy of The Void. Hver av disse ekspansjonene vil følge historien til hver rase i 30 oppdrag i hvert spill. Det er viktig å nevne at du må ikke kjøpe alle spillene for å fortsette å spille på nettet, men du må ha kjøpt Wings of Liberty for å spille på nettet.

 

Starcraft har en historie som er så interessant at de fleste andre spill kan bare drømme å komme opp på det nivået Starcraft ligger på. Bøkene om Starcraft kan deles inn i undergrupper:

 

Romaner

 

Uprising • Liberty's Crusade • Shadow of the Xel'Naga • Speed of Darkness

 

Queen of Blades • I, Mengsk • Heaven's Devils • Devils' Due

 

Firstborn • Shadow Hunters • Twilight

 

StarCraft: Ghost series

 

Nova • Spectres

 

Volume 1 · Volume 2 · Volume 3

 

StarCraft: Frontline

 

Why We Fight · Thundergod · Weapon of War · Heavy Armor, Part 1

 

Heavy Armor, Part 2 · Creep · Newsworthy · A Ghost Story

 

War-Torn · Do No Harm · Last Call · Twilight Archon

 

Homecoming · Fear the Reaper · Voice in the Darkness · Orientation

 

 

Her er historien til Starcraft på 5 minutter laget av IGN network.

Takk til Okse_ku som foreslo filmen. :)

 

 

 

 

Hva slags PC trenger jeg for å kjøre Starcraft?

 

PC Requirements

 

PC Minimum System Requirements*:

 

Windows® XP/Windows Vista®/Windows® 7 (Updated with the latest Service Packs) with DirectX® 9.0c

2.6 GHz Pentium® IV or equivalent AMD Athlon® processor

128 MB PCIe NVIDIA® GeForce® 6600 GT or ATI Radeon® 9800 PRO video card or better

12 GB available HD space

1 GB RAM (1.5 GB required for Windows Vista®/Windows® 7 users)

DVD-ROM drive

Broadband Internet connection

1024X720 minimum display resolution

 

PC Recommended Specifications:

 

Windows Vista®/Windows® 7

Dual Core 2.4Ghz Processor

2 GB RAM

512 MB NVIDIA® GeForce® 8800 GTX or ATI Radeon® HD 3870 or better

 

*Note: Due to potential programming changes, the Minimum System Requirements for this game may change over time.

Mac Requirements

 

Mac Minimum System Requirements:

 

Mac® OS X 10.5.8, 10.6.2 or newer

Intel® Processor

NVIDIA® GeForce® 8600M GT or ATI Radeon® X1600 or better

12 GB available HD space

2 GB Ram

DVD-ROM drive

Broadband Internet connection

1024X720 minimum display resolution

 

Mac Recommended Specifications:

 

Intel® Core 2 Duo processor

4 GB system RAM

NVIDIA® GeForce® 9600M GT or ATI Radeon® HD 4670 or better

 

 

 

 

Noen få reviews:

 

SK Gaming:

 

Conclusion

 

StarCraft II: Wings of Liberty has been one of the most highly-anticipated titles for a long time. Being one of the first major releases of 2010, the release of the retail version of StarCraft II will likely be one of the biggest releases of the new decade. After extensively playing the beta version of StarCraft II, I can say that the hype for this release has been well-deserved. StarCraft II has been labelled as the successor to not only the original game, but Warcraft III. Besides this natural progression that will most-definitely occur in eSports, the fact that the game is a fine development gives the added incentive for veteran RTS players to make the transition. Although the game is not quite perfect, the feedback from the beta testing community should provide Blizzard Entertainment with the needed incentive to further develop the game in upcoming patches.

 

 

EskildEF fra Gamereactor.no

 

Det som kanskje er tidenes mest etterlengtede spill er rett rundt hjørnet, og som en av de få heldige har jeg fått muligheten til å teste betaversjonen til Starcraft 2.

 

Og for å gjøre det klart med én gang: Starcraft 2 er et genialt spill! Absolutt alle aspekter ved originalen er kraftig forbedret, samtidig som det er enormt mye nytt. Det viktigste er allikevel at det fortsatt føles ut som Starcraft. Den enorme detaljrikdommen og kunstferdige utførelsen gjør at du lever deg inn i det unike universet Blizzard så mesterlig har skapt.

 

I den intergalaktiske krigen står det fremdeles mellom de marerittaktige Zerg, de resurssterke Terran og de enigmatiske Protoss. Kjernen til lagene er dessuten godt bevart, med sine ulike styrker og svakheter.

 

Protoss har fremdeles svært kraftige og teknologisk overlegne styrker, som til gjengjeld er ganske dyre og tidkrevende å produsere. Zerg sine krigere er i utgangspunktet ikke så sterke, men satser på tallmessig overlegenhet og er det beste laget å "rushe" med. Terran er et sted mellom disse, og er med sin gode blanding av bakke- og luftenheter det mest allsidige laget.

 

Det betyr ikke at du kan bruke de samme strategiene som du gjorde i originalen. For selv om mange av de gamle enhetene fortsatt er med - som Terran Marine, Zerg Hydralisk og Protoss Zealot - har det blitt lagt til mange nye, som forandrer rollen til de gamle og gjør at du må tenke i nye baner.

 

Terran har for eksempel en ny type soldater kalt "Reapers" som kan fly opp og ned høye platåer, og dermed hurtig komme seg til sårbare posisjoner i basen din om du ikke er forsiktig. Dessuten har Terran fått en rekke nye forsvarsverk som gjør det lett å ekspandere tidlig.

 

Protoss har mange nye støtteenheter, blant annet som kan lage et beskyttende skjold rundt krigerne dine, og Phase Prism som kan brukes både som transport og fungerer som en Pylon, slik at du kan bygge bygninger hvor som helst.

 

Zerg er det laget jeg mener har gjennomgått størst forandring. Blant annet har Zerg Queen har fått en mye viktigere rolle, blant annet til å produsere creep og få hatchery til å klekke larver mye raskere. Dessuten virker det som Zerg sine styrker har blitt mye mer spesialiserte, og enhver enhet krever nå sitt eget bygg.

 

Før jeg hadde spilt betaen var det et par ting jeg var skeptisk til. Blant annet virket det spillet nå inneholdt såkalte "superunits" - enheter som er så kraftige at straks du har produsert en håndfull av disse har du nok til å vinne. Thor er et eksempel på dette - en massiv, bipedale kjempetanks som tilsynelatende kan totalutslette alt av bakke- og luftstyrker i løpet av sekunder. Heldigvis viste bekymringene mine seg for å være grunnløse, for det finnes det motmidler for å bekjempe disse.

 

Som i alle Blizzard-spill er fokuset på detaljer og kunstnerisk utførelse ekstremt høy. Hver fraksjon har sin egen kultur og bakgrunnshistorie som gjør det ekstra interessant å spille. Og det er alltid like morsomt å trykke på soldatene dine flere ganger for å høre hva de sier etter hvert.

 

Lyd har utrolig mye å si for stemningen i et spill, og Blizzard var en av de første som virkelig skjønte dette, og Starcraft 2 er intet unntak. Lydene av rakettmotorer, lasere og hyperavansert teknologi superbe. Musikken er ikke helt på plass ennå, men ettersom dette er en beta kan jeg forstå det.

 

Starcraft 2 er på ingen måte en revolusjon av strategispillsjangeren - snarere tvert imot. Blizzard har tydelig vært veldig konservative, og har i stedet for å legge til mange nye elementer fokusert på å perfeksjonere det som gjorde den originale Starcraft til en slik enorm suksess. Og hardbarka Starcraft-fans - undertegnede inkludert - ville ikke hatt det på noen annen måte!

 

For øyeblikket virker spillet noe ubalansert, men spillet er jo strengt tatt på beta-stadiet. Blizzard har allerede nedjustert en rekke enheter, særlig det fryktede Protoss Mothership, hvor de faktisk fjernet en av egenskapene og erstattet den med en ny.

 

Etter atskillige timer med betaen har de allerede skyhøye forventningene kun steget ytterligere, og dette kun etter å ha spilt multiplayerdelen. Jeg kan ikke annet enn å forestille meg hvor fantastisk singlepleyeren er. Én ting er i midlertidig klart - jeg gleder meg![/spiler

Obs: Flere kommer når spillet kommer ut, og profesjonelle anmeldere får anledning til å anmelde det fulle spillet.

 

 

Viktige sider med nyheter om spillet, og kommenterte kamper:

 

Sc2Armory

Har et eget forum, forside med nyheter om spillet, et galleri og en seksjon dedikert til guider for forskjellige taktikker. Kan anbefales!

 

Starcraft Incgamers

Maps/Replays, Forum, Guider, Galleri, Forside med nyheter, Wiki, Verktøy, Starcraft butikk m.m. Kan absolutt anbefales!

 

Starcraft II Norge

Norges største Starcraft II community. Alltid hyggelig å snakke taktikker med Nordmenn! :)

 

GosuGamers

Kan egentlig si at denne siden har det meste.

 

TeamLiquid

Dette er vel det største Starcraft communitiet i verden? Inneholder alt du trenger.

 

Da var vel tiden for å linke til noen fantastiske podcasts, analytiske episoder osv.

 

Day[9]

Den aller beste analytikeren av Starcraft etter min mening, utrolig god til å forklare. Han har også vunnet et verdensmesterskap før, og vet absolutt hva han snakker om.

 

HDStarcraft

Commentator for Starcraft II matcher på Youtube.

 

HuskyStarcraft

Samme som HDStarcraft

 

WTii1

Veldig ny kommentator, men er sbsolutt verdt å sjekke ut. Han legger ut games av seg selv, og forklarer forskjellige taktikker måter å vinne på med de forskjellige rasene.

 

 

Lanseringsdato for Starcraft er 27. Juli, og for de som skal kjøpe det på hjemmesidene til Blizzard, vil denne åpnes for kjøp klokken 10:00 27. Juli.

 

Oppdatering @ 31.07.2010

 

Jeg har nå spillt en del kamper i Platinum league, og jeg føler at jeg hører til her, men jeg har en lang vei å gå til Diamond, når det er sagt, så har jeg lært utrolig mye på min tid på Platinum. Her er noen av de:

 

- ALLTID scout basen din hele tiden, og sørg for at du ikke blir cheeset.

 

 

- Det er utrolig viktig å ha nok Gateways / Robitcs Facility. Jeg kan ikke engang telle på en gang hvor mange ganger jeg har slått meg selv fordi jeg ser tilbake på kampen og ser at jeg ikke hadde nok gateways. ( 4 gateways på 2 baser er bare helt utrolig dårlig av meg. )

 

- Alltid ha en Robotics facility og gå for Immortal/Colossus hvis du har tenkt til å motgå fra Stargate. Det er så utrolig mye bedre å ha 3 robotics som lager colossus hele tiden, enn 12 gateways som lager mass zealots og Protoss, har også tapt mange spill på grunn av dette.

 

- Ha en plan hver gang du spiller, du kan dra nummerene rett ut fra lufta, f.eks si til deg selv at du skal pushe når du har fått +1 attack og hiv ut en Nexus før du drar, så ser du hvordan det gikk, og hvordan du kan forbedre det.

 

- Lær deg å bruke hotkeys. Dvs, lær deg å legg bygninger og units i kontrollgrupper som CTRL-1 CTRL-2 osv. Selv har jeg alltid Nexus på 3,4,5. Når jeg får en ny Nexus, legger jeg den til 3, og har min hovedbase på 4 og 5. Og når jeg får enda en Nexus legger jeg den til 5. Dette gjør det veldig lett å holde rette på Chrono Boost, og det er helt uvurdelig.

 

- Bruk Sentries med hallicunation for å scoute. Er det en stund til du får Robotics og kan scoute? Har motspilleren 3 Spinecrawlers? Da bare researcher du Hallicunation på Cybernetics Core og bruker sentires for å hallucinate noen phoenixer, slik at du kan scoute han. ( Som er det viktigste av alt! ) Jeg vil anbefale å hallucinate 3-4 Phoenixer, slik at du kan scoute alt han eier, med mindre han har spore crawlers o.l i basen der du scouter, da er det bare å sende noen nye.

Takk til TheRealL fra forumet for dette tipset. Herregud at jeg ikke tenker på slike ting selv. :)

 

- Scout. Scout. Scout. Alltid scout fienden din. Jeg kan ikke si hvor viktig det er. Det er utrolig mange kamper jeg har tapt på grunn av jeg ikke scoutet ordentlig. ( Spillte omtrent 350 kamper i fase 1, og fase 2 av betaen. ) Det er utrolig viktig å vite om en Zerg spiller går for Mutalisk, eller bare fortsetter med Zergling produksjon, eventuelt roaches eller hydras. Går han for Zerglings, bør du IKKE gå for Stalkers, da går du for mass zealots og går over til colossus etterhvert. ( Alltid greit å ha noen stalkers i miksen for eventuelle air units uansett. ) Men hvis han går for mutalisk, kan du ikke angripe mutalisk med zealots. Så alltid scout, og vit hva motspilleren din gjør til enhver tid, og enhver kostnad. Hvis du må sende inn 1 probe av og til så gjør det.

 

- Scout baser. ha en Zealot som patruljerer de nærmeste expansions til fienden din, og hvis han går for expansion, tar du den ut. :)

 

- Ha god map controll. Ha noen probes/zealots/stalkers whatever rundt om kring på mappen til enhver tid, og HOLD Naga Towers! Det er så viktig å vite når motspilleren er på vei til å angripe. Hvis du har units rundt om kring vet du det til en hver tid, et eksempel er å ha pylons i enden av basen din, så du ser mutalisks/banshee etc kommer, slik at han får gjort så lite som mulig damage før du har units opp i trynet hans. Hvis du først har map controll, kan du også sette 7-8 stalkers i basen for eventuelle air harrass.

 

- Bygg et forge, og oppgrader +1 attack på starten ganske fort. Hvis du scouter en Terran som går for Stargate, så se om han setter opp Tech Lab. Hvis han gjør det går han definitivt for Banshee med cloak eller Vulture's. Hvis du ser han går for dette, så bygg 2-3 photon cannons i mineral lines, slik at du ser invisible units. ( Dette er veldig viktig å gjøre, og du taper masse kamper i silver-gold fordi du ikke gjør dette ofte nok, og taper mot dumme banshee push. ) Nok en gang er scouting utrolig viktig.

 

- Se hva slags units motspilleren har og bygg units mot det igjen. Går han for mass hydras/zerglings/roaches går du for Colossus, samme gjelder masse zealots/sentries eller Marine/Marauder som er veldig populært. Colossus eter opp slike unit compositions. OBS: Husk å ha extendet thermal lance på Colossus UANSETT. Hvis du må bygge en mindre Colossus for å få den upgraden, så gjør det, for guds skyld.

 

- Du lærer mer av å se på replays, enn du gjør av å spille. Og du lærer mer ved å tape, enn å vinne. Hvert eneste tap er en retning i feil vei. :)

 

- 3 gateway og 1 robotics eller 1 Stargate er optimalt, så sant du har optimalt harvest på minerals og gas. Dette gjelder for en base.

 

- Når du angriper, så ta med deg en Observer, det er veldig viktig å ha speed upgrade til Observer. Ikke bare ser observer usynlige units, men de ser også hallucinated units, så det funker begge veier. Du vil vel ikke tape en 150 supply hær til 10 Dark Templars, vil du vel?

 

- Reager til hva motspilleren gjør. Hvis han setter seg ned med to baser, og har masse turrets rundt basen, betyr det at han ikke vil expande med en gang, og heller være sikker på at han kan holde basene sine, og bygge units. En riktig respons til dette er bare å backe vekk, ha god map control hele tiden ( sørge for at du vet om han angriper eller bygger baser ) og expande som en gal mann. Husk at når du expander til 4 baser, så ikke bygg fullt med probes på alle basene, og husk å ha alle assimilatorene dine fullt saturated. OBS: På 4 baser er rundt 30 warpgates og 5 Robotics facility veldig greit. Det er også uhyre viktig å huske å ha 3/3/3 upgrades også. Det kan gjøre en 50 supply hær om til en 150, lett.

Endret av Romis
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter her med SC2 liggende på bordet, men skal på jobb i morra så får ikke testa i natt.

 

Gleder meg at ventetråden endelig er historie! :woot:

 

Da er vi to. :fun: Skal på jobb i morgen, men det blir spilling fra klokka 15:30 til 02:00, og stå opp klokka 06:00. :D

 

Edit:

 

Gjorde jeg en bra jobb på førstepost? :innocent:

Endret av Romis
Lenke til kommentar

«Generell diskusjon?» Er dere sikker på at det er det dere ønsker at dette skal være? Den andre tråden var vel mer «Kafé Aiur», altså en mer chatte-tråd enn diskusjon.

 

Som jeg skrev så er jeg åpen for forslag, så bare kom med de. :) Navn på tråden var vel noe jeg ikke fikk svar på når jeg spurte.

 

Hvis det er noe dere føler jeg bør endre/legge til er det bare å si ifra, altså. :)

Mangler en lang hyllest til hvor Awesome jeg er, men ellers ser det rimelig greit ut.

 

Vurderte det, men så ble du så sinna på meg i stad. :!:

Sinna? Jeg? Jeg blir aldri sinna. :p

 

Ble du ikke litt amper, engang?

Endret av Romis
Lenke til kommentar

Hvis det er noe dere føler jeg bør endre/legge til er det bare å si ifra, altså. :)

Mangler en lang hyllest til hvor Awesome jeg er, men ellers ser det rimelig greit ut.

 

Vurderte det, men så ble du så sinna på meg i stad. laugh.gif

Sinna? Jeg? Jeg blir aldri sinna. :p

Denna katten her skal mye til for å gjøres sinna.

 

 

Og dere spammer for å få fjeset deres på førstesida av Starcrafttråden? :cool:

Endret av Gyr0
Lenke til kommentar

Hvis det er noe dere føler jeg bør endre/legge til er det bare å si ifra, altså. :)

Mangler en lang hyllest til hvor Awesome jeg er, men ellers ser det rimelig greit ut.

 

Vurderte det, men så ble du så sinna på meg i stad. laugh.gif

Sinna? Jeg? Jeg blir aldri sinna. :p

Denna katten her skal mye til for å gjøres sinna.

 

 

Og dere spammer for å få fjeset deres på førstesida av Starcrafttråden? :cool:

 

For mitt tilfelle er jeg den første folk ser, så det er ikke noe problem for meg. :!:

 

One hour... just one moreee...

 

Nei. 2 og en halv.

Endret av Romis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...