Gå til innhold

Kjøpere av PC-spill flytter på seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil si dette er en naturlig utvikling for distribusjon av underholdningsmedier, og ikke kun spill.

 

Men spørsmålet er vel hva som er blitt lagt i nettbastert distribuering. Man kan jo kjøpe spill online billigere enn butikken, men fortsatt få en fysisk kopi av spillet.

 

Uansett trenger man ikke se lenger enn til musikk og film når det kommer til online distribusjon. Ikke bare selges musikk og film som nedlastbare filer (MAO ikke fysisk kopi), og tjenester som spotify og lignende "leier" ut musikk. Xbox marketplace har jo også nå mulighet for leie av film hvor du kan se en film en gang, enten ved nedlastning eller streaming.

 

Også kommer jo Onlive, som er en streaming platform for spilling. Betaler for å spille et spill, som blir streamet til PCen. Greit nok at pga linjehastighet og slikt begrenser kvaliteten du kan forvente, så skal man ikke se bort ifra at Onlive kan slå ann hos mange casual gamere.

Lenke til kommentar

Dette er jo en veldig stor andel, om jeg ikke husker feil så har jo ikke nedgangen i salg vært på i nærheten av like stort nivå? Hvordan endrer dette "maktbalansen" mellom konsoll og PC når PC-tallene i praksis er doblet?

 

AtW

 

Det er såpass mange faktorer inolvert at jeg tror det kan bli vanskelig å regne ut noe skikkelig svar som tar høyde for alt. Man har jo digital distribusjon på konsoller også, som heller ikke er regnet med i f.eks. de norske salgstallene. Vil anta den andelen er en god del lavere enn på PC, men vil likevel påvirke. I tillegg har man fysisk distribusjon fra utlandet, som heller ikke er med.

 

Om man dobler norsk omsetning på PC-spill, uten å endre på andre konsoller, er PC plutselig den dominerende plattformen i Norge, men det er nok ikke så enkelt.

 

Redigering: Norsk spill- og multimedieforening måler forøvrig omsetning i kroner og øre, ikke eksemplarer. Tall finnes her: http://www.spillforeningen.no/nyheter/NSM%20tall%202000-2009_total.xls

Endret av tormoddf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Kan ikke si det er billigere på steam. Mafia koster feks 200 kroner mer på steam.

 

Går fremmdeles til postkassa.

 

 

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

At digital distribusjon omsetter for mindre per spill betyr ikke at det er mindre lønnsomt, sannheten er det stikk motsatte. At snittprisen er lavere skyldes at en del spill er billigere nettopp fordi det er billigere å distribuere digitalt, dette fører også til at gamle spill kan selges lettere som igjen bidrar til å trekke snittprisen ned.

 

Om tallene fra artikkelen stemmer og utviklingen fortsetter slik så kan det bli veldig spennende hvordan neste generasjon spillkonsoller blir.

Lenke til kommentar

Et viktig aspekt i denne statistikken og som burde vært tatt med er hvor mye nettbutikker "stjeler" av salg fra fysiske butikker. Ser man på salg fra play.com som nettbasert blir statistikken helt feil.

 

Når det gjelder spill og priser finner jeg alltid spill billigere i fysisk media enn på Steam. Et stort paradoks.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Haha må nesten le litt når jeg ser at musikk- og filmbransjen har slitt og knødd i ti år for å få til noe lignende, og så går spillbransjen bare ut og "gjør det" sånn uten videre, med flere store og gode distribusjonsfirma. Suverent. Film på nett er jo enda nesten et ikke-tema (selvom Voddler blir lovende så snart man får lov å kjøpe filmer der, og ikke bare leie).

Lenke til kommentar

Jeg har vel kjøpt 2-3 spill digitalt, pga. grei pris og manglende behov for akkurat disse i hylla. Dog kommer jeg til å fortsette å kjøpe fysisk, da jeg både får noe å ha i hylla, OG jeg slipper unna med 100-200 kroner mindre per spill...Helt utrolig at fysisk er betydelig billigere.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Kjøper nesten bare digitalt på min 360. Har kjøpt ca 100 xbla spill, 50 game room spill og 8-9 games on demand spill så langt.

 

Og når fler og fler 360 spill nå koster bare 149-249kr på games on demand så kommer jeg til å kjøpe enda fler.

 

Også leid 40-50 filmer så langt.

 

Hater plater verre enn pesten, solgte nylig alle 360 spillene jeg hadde til gamestop så alt er digitalt hos meg nå. Så mye deiligere.

Lenke til kommentar

Et annet moment som i alle fall de burde legge til grunn for oss PC-spillere, er jo at det har blitt sluppet en del spill (Monkey Island, Tales of, Fate of Atlantis samt en del spill av den mer uavhengige sorten) på nett som man ikke FÅR kjøpt fysisk.

 

Da er det jo naturlig at salget har gått opp. Samme med de forretningsmodellene med episodebaserte spill. For de utålmodige kjøpes jo det digitalt episode før episode frem til pakken slippes på DVD. Dette teller også med...

Lenke til kommentar

Det er ikke så rart siden spillerene blir tvunget til å kjøpe nettbasert nedlasting av spill fordi det ikke finnes noen annet alternativ.

 

Utrolig dårlig gjordt for de som faktisk samler på visse titler og ønsker å ha et fullverdig eksemplar i hyllen.. Så er det noe eget og ha en dvd i hånden.

 

Vist det blir slik at jeg ikke får kjøpt et orginalt spill, men må betale for å spille på nett, så kan de iallefall se langt etter meg..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...