Gå til innhold

Fusion er i rute


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

endelig kan vi spille crysis med runt 30fps på ultrathin noteboks hehe, har hørt at fusion apuen har en 400 shaders Radeon HD 5000 serie grafikk del, alså den tar råtta på alt intel har ute i dag når det kommer til spill og annet 3d bruk :p@blinchttp://news.softpedia.com/news/AMD-Samples-Fusion-Llano-Chips-Readies-Ontario-140031.shtml

Lenke til kommentar

Wiak, det er helt sant, så synd at Intel har 1 år på komme med noe BEDRE, men litt i overkant av pris noe som intel vanligvis gjør.

 

Du må også tenke på at Intel legger vekt på egen GPU teknologi uten særlig kunnskap i forhold til disse enhetene i samme klasse som AMD/ATI, som burde gjort det bedre mot Intel mener nå jeg.

Lenke til kommentar

Sa de noe om hvilken node de brukte? Går utifra 45nm men..

 

Det blir ikke 45nm. Grunnen til at AMD ikke har lansert Fusion enda er pga at 45nm enhetene blir for varme, siste jeg hørte noe så var det snakk om 28nm.

 

Håper bare at de får inn støtte for 24p og bitstreaming i disse produktene, da vil de være perfekte for HTPCer.

Lenke til kommentar

Sa de noe om hvilken node de brukte? Går utifra 45nm men..

 

Det blir ikke 45nm. Grunnen til at AMD ikke har lansert Fusion enda er pga at 45nm enhetene blir for varme, siste jeg hørte noe så var det snakk om 28nm.

 

Håper bare at de får inn støtte for 24p og bitstreaming i disse produktene, da vil de være perfekte for HTPCer.

 

samples er 32NM

Lenke til kommentar
Sa de noe om hvilken node de brukte? Går utifra 45nm men..

I følge veikartet og tidligere presentasjoner blir det 32 nm SOI. En prosess AMD har klassifisert som "Super high performance". Det høres for meg ut som prosessorer for stasjonære maskiner og standard bærbare med 25-45 Watt TDP på APU.

 

Muligens opptil et helt år før disse kommer i salg.

AMD sa i en pressemelding 15. april at de allerede da hadde prøver av Llano både innomhus og sendt ut til utvalgte samarbeidspartnere. Full produksjon starter i 2. halvår 2010 og planlagt lansering skjer trolig veldig tidlig i 2011. Jeg gjetter på januar om det ikke blir fremskyndet til november/desember i år.

 

Llano er basert på 4-kjerne Phenom II med Radeon 5000-basert grafikk. Det har vært litt motstridende meldinger om antall shadere (jeg har hørt både 80 og 400), men selv om det blir 80 så vil den nok utklasse intel IGP, selv den Intel har lisensiert fra PowerVR.

 

Noen som vet tdp på hhv.Llano og Ontario?

Det er nevnt en TDP mellom 2,5 og 25 Watt per kjerne eks L2 og GPU. Altså 10-100 Watt på en firekjerne + L2 cache og grafikkdelen. Men en annen plass er det nevnt 20 - 59 Watt totalt. Så litt motstridende meldinger fortsatt.

 

Ontario blir ganske annerledes. Den får 2 stk av de nye bobcat-kjernene og siktes inn mot lavere effektforbruk. Bobcat i seg selv sikter mot "sub 1W" per kjerne som nedre grense. Noe som trolig betyr at 2 kjerner + GPU vil ligge i området 2-25 Watt og dermed konkurrere hardt med Atom med tilhørende brikkesett.

 

Ontario blir trolig produsert på 40 nm, men både 45 og 28 nm har vært nevnt.

Lenke til kommentar

endelig kan vi spille crysis med runt 30fps på ultrathin noteboks hehe, har hørt at fusion apuen har en 400 shaders Radeon HD 5000 serie grafikk del, alså den tar råtta på alt intel har ute i dag når det kommer til spill og annet 3d bruk :p@blinchttp://news.softpedia.com/news/AMD-Samples-Fusion-Llano-Chips-Readies-Ontario-140031.shtml

 

Blir nok ikke 400 stream prosessorer i lav effektsutgaven. Blir nok rundt 80 der, opp fra 40 i m780g idag. Jeg tviler egentlig på at de presser 400 stk inn i en APU i det hele tatt.

Lenke til kommentar

endelig kan vi spille crysis med runt 30fps på ultrathin noteboks hehe, har hørt at fusion apuen har en 400 shaders Radeon HD 5000 serie grafikk del, alså den tar råtta på alt intel har ute i dag når det kommer til spill og annet 3d bruk :p@blinc http://news.softpedia.com/news/AMD-Samples-Fusion-Llano-Chips-Readies-Ontario-140031.shtml

 

Blir nok ikke 400 stream prosessorer i lav effektsutgaven. Blir nok rundt 80 der, opp fra 40 i m780g idag. Jeg tviler egentlig på at de presser 400 stk inn i en APU i det hele tatt.

de har gått fra 800 (HD4870) til 1600 (HD5870), og størrelsen på chipen ekke så mye større, kan hende de bruker 320 shadere, alså HD 5550 ish grafikk

 

husk også at 28nm/32nm lager mindre chips, så du får mere plass på samme størrelse i forhold til 40nm (HD 5000 serien)

Lenke til kommentar

endelig kan vi spille crysis med runt 30fps på ultrathin noteboks hehe, har hørt at fusion apuen har en 400 shaders Radeon HD 5000 serie grafikk del, alså den tar råtta på alt intel har ute i dag når det kommer til spill og annet 3d bruk :p@blinchttp://news.softpedia.com/news/AMD-Samples-Fusion-Llano-Chips-Readies-Ontario-140031.shtml

 

Blir nok ikke 400 stream prosessorer i lav effektsutgaven. Blir nok rundt 80 der, opp fra 40 i m780g idag. Jeg tviler egentlig på at de presser 400 stk inn i en APU i det hele tatt.

Nå er det en veldig overdrivelse å kalle hva AMD kaller en "Stream Prosessor" for en stream prosessor. ALU (arithmetic logic unit) er ett mye bede navn...

Lenke til kommentar
de har gått fra 800 (HD4870) til 1600 (HD5870), og størrelsen på chipen ekke så mye større, kan hende de bruker 320 shadere, alså HD 5550 ish grafikk

 

husk også at 28nm/32nm lager mindre chips, så du får mere plass på samme størrelse i forhold til 40nm (HD 5000 serien)

I første omgang er det trolig uaktuelt med særlig middels/høytytende grafikk. Dette er produkter for low end markedet og grafikken vil erstatte brikkesettgrafikk og konkurrere mot intels LGA1156 grafikk. Med andre ord vil AMD gi knallhard konkurranse på IGP selv med 80 shadere. Det er mer lønnsomt å øke grafikkytelsen gradvis.

 

Flere shadere i IGP vil garantert bli et vekstområde på kort sikt (1-2 år). På lengre sikt (3+ år) så vil nok minnebåndbredden til prosessoren begrense antall shadere som er formålstjenelig å implementere. Med mindre de løser minnebåndbreddeproblemet selvsagt. Flere løsninger er aktuelle for å løse det: Flere minnebusser, andre typer minnebusser som DDR4 og noe rambus-lignende, mye mer L3 cache, gjerne som MCM (Multi chip module), eller L4 cache, "side memory" eller hva de vil kalle det.

Lenke til kommentar

husk også at 28nm/32nm lager mindre chips, så du får mere plass på samme størrelse i forhold til 40nm (HD 5000 serien)

I første omgang er det trolig uaktuelt med særlig middels/høytytende grafikk. Dette er produkter for low end markedet og grafikken vil erstatte brikkesettgrafikk og konkurrere mot intels LGA1156 grafikk. Med andre ord vil AMD gi knallhard konkurranse på IGP selv med 80 shadere.

Vi får se...

Det er Sandy Bridge som Fusion skal konkurere med. Sandy Bridge har en helt ny GPU, og har i liket GPU integrert på samme brikke slik som Fusion, og ikke i form av en MCM (Multi chip module) slik som dagens LGA1156 har.

Lenke til kommentar

Sa de noe om hvilken node de brukte? Går utifra 45nm men..

 

Det blir ikke 45nm. Grunnen til at AMD ikke har lansert Fusion enda er pga at 45nm enhetene blir for varme, siste jeg hørte noe så var det snakk om 28nm.

 

Håper bare at de får inn støtte for 24p og bitstreaming i disse produktene, da vil de være perfekte for HTPCer.

 

samples er 32NM

 

Hvor fant du at samples var 32nm? Har AMD bekreftet dette? Hørt mye rykter om 40nm, noe som også xbitlabs skrev om for ca 1 mnd siden.

 

AMD Ontario: Monolithic System-on-Chip, 40nm Fabrication Process.

Lenke til kommentar

Nå tror jeg dere prater litt forbi hverandre. De to første Fusion-produktene blir henholdsvis Llano og Ontario.

 

- Llano blir 32nm SOI med 4 PhenomII-baserte prosessorkjerner og Radeon HD 5000-basert grafikk

- Ontario blir 40nm bulk med 2 Bobcat-baserte prosessorkjerner og trolig noe svakere Radeon HD 5000-basert grafikk. Den blir 40nm i hvert fall i testfasen. I produksjonsfasen blir den nok 28 nm bulk.

 

Llano blir effektmessig å ligne på dagens Turion-serie til bærbare og Athlon II-serie til stasjonære. Ontario vil bruke mye mindre effekt og minne mer om Atom og CULV-prosessorenes effektforbruk.

 

Siden Llano kommer før Ontario og artikkelen handler mer om Llano enn Ontario så tok nok noen lengre opp i tråden det for gitt at vi prater om Llano. Derfor 32nm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...