Gå til innhold

Hjernevask - Dokumentarserie av Harald Eia


Anbefalte innlegg

Hjernevask - Dokumentarserie av Harald Eia

 

Starter denne tråden i god tid før første sending på NRK TV i kveld for å forsikre meg om at flest mulig av de samfunnsopptatte forumbrukerne får med seg denne serien som sannsynligvis vil endre ditt syn på en del viktige spørsmål om livet og samfunnet vi lever i.

Hva som godeste Eia har klart å snuse opp utover i serien gjennstår og se, men jeg føler meg helt sikker på at det er duket for lange og harde debatter her i forumet.

HaraldEia680x383_SC_658822q.jpg

 

 

Hjernevask - Likestillingsparadokset(1:7)

Populærvitenskap om biologi og samfunn.

Er vi født sånn eller blitt sånn - hvorfor oppfører vi oss slik vi gjør? I kveld om det store likestillingsparadokset - hvorfor velger kvinner og menn så ulike yrker i det likestilte Norge? Harald Eia finner ut om det er arv eller miljø som gjør at vi er blitt som vi er blitt.

Sendt Mandag kl.22.30 (NRK1)

NRK Nett-TV: Hjernevask - Likestillingsparadokset(1:7)

Omtale: Harald Eias hjernevask

 

Hjernevask - Foreldreeffekten (2:7)

Populærvitenskap om biologi og samfunn.

Er vi født sånn eller blitt sånn - hvorfor oppfører vi oss slik vi gjør? I kveld om foreldreeffekten - er det hjemmemiljøet eller genene som gjør at barna likner sine foreldre? Harald Eia finner ut om det er arv eller miljø som gjør at vi er blitt som vi er blitt.

Sendt Mandag 8.3 kl.22.30 (NRK1)

NRK Nett-TV: Hjernevask - Foreldreeffekten (2:7)

Omtale: Foreldreeffekten

 

Hjernevask - Født sånn eller blitt sånn?(3:7)

Populærvitenskap om biologi og samfunn.

Er vi født sånn eller blitt sånn - hvorfor oppfører vi oss slik vi gjør? I kveld om forskjellen mellom homofile og heterofile. Harald Eia finner ut om det er arv eller miljø som avgjør hvilken legning vi har.

Sendt NRK1, mandag 15.3.2010 kl. 22.30

NRK Nett-TV: Hjernevask - Født sånn eller blitt sånn? (3:7)

Omtale: Født sånn eller blitt sånn?

 

Hjernevask - Voldsforskning(4:7)

Populærvitenskap om biologi og samfunn.

Er vi født sånn eller blitt sånn - hvorfor oppfører vi oss slik vi gjør? I kveld om vold - hvorfor er menn mest voldelige? Er noen folkeslag hissigere enn andre? Harald Eia finner ut om det er arv eller miljø som gjør at vi er blitt som vi er blitt.

Sendt NRK1, mandag 22.3.2010 kl. 22.30

Sendt NRK2, tirsdag 23.3.2010 kl. 23.15

NRK Nett-TV: Hjernevask - Voldsforskning(4:7)

Omtale: Voldsforskning

 

 

Hjernevask - Tilfeldig sex – tilfeldig?(5:7)

Populærvitenskap om biologi og samfunn.

Er vi født sånn eller blitt sånn - hvorfor oppfører vi oss slik vi gjør? I kveld om sex - hvorfor er menn mer interessert i tilfeldig sex enn kvinner? Harald Eia finner ut om det er arv eller miljø som gjør at vi er blitt som vi er blitt.

Sendes NRK1, mandag 5.4.2010 kl. 22.30

Sendes NRK2, tirsdag 6.4.2010 kl. 23.20

NRK Nett-TV:

Omtale: Tilfeldig sex - tilfeldig?

 

 

Hjernevask - Menneskerasen(6:7)

Populærvitenskap om biologi og samfunn.

Er vi født sånn eller blitt sånn - hvorfor oppfører vi oss slik vi gjør? I kveld om sex - hvorfor er menn mer interessert i tilfeldig sex enn kvinner? Harald Eia finner ut om det er arv eller miljø som gjør at vi er blitt som vi er blitt.

Sendes NRK1, mandag 12.4.2010 kl. 22.30

Sendes NRK2, tirsdag 13.4.2010 kl. 23.25

NRK Nett-TV: Hjernevask - Menneskerasen(6:7)

Omtale: Menneskerasen

 

Hjernevask - Victor eller Victoria?(7:7)

Populærvitenskap om biologi og samfunn.

Er vi født sånn eller blitt sånn - hvorfor oppfører vi oss slik vi gjør? Hvorfor er så mange redd for biologi, og hvilke konsekvenser kan det få når man ikke tar hensyn til den? Er opplevelsen av å være gutt eller jente noe vi lærer eller noe vi er født med? I det siste programmet møter vi en gutt som er født uten mannlig kjønnsorgan, og som har blitt oppdratt som jente.

Sendes NRK1, mandag 19.4.2010 kl. 22.30

Sendes NRK2, tirsdag 20.4.2010 kl. 23.30

NRK Nett-TV: Hjernevask - Victor eller Victoria?(7:7)

Omtale: Victor eller Victoria?

 

 

 

Andre sendinger om "Hjernevask":

 

NRK Nett-TV - DEBATTEN 18.03.2010 Direktesendt debatt fra Trondheim med publikum i salen.

NRK Verdt å vite - RADIODEBATT ETTER DET FØRSTE PROGRAMMET I TV-SERIEN "HJERNEVASK" - Deltakere: professorene Jørgen Lorentzen og Jan Terje Lifjell

NRK Verdt å vite - HJERNEVASK 2 DEBATT I VERDT Å VITE - Deltakere: professor og forsker Jon Ivar Elstad og professor i psykiatri Ted Reichborn-Kjennerud

NRK Verdt å vite - HOMOFILIDEBATT ETTER "HJERNEVASK 3" - Deltakere: Philip Skau biolog ved universitetssykehuset i Tromsø og Nils Axel Nissen professor i amerikansk litteratur.

NRK Nett-TV - Lorentzen: Jeg er ganske forbanna

NRK Nett-TV - Dette sa Lorentzen til «Hjernevask» (fjernet etter noen dager beklageligvis)

 

Hjernevask - NRK

 

Diskuter i vei! :)

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes første program var knallbra! Han påstår ikke mer enn nødvendig til slutt heller, og ga forskerne mulighet til å svare for seg etter kritikken. Savner kanskje litt oversiktsbilde over det samlede forskningsbidraget (og ikke bare enkeltstudier og enkelte forskere), men det er kanskje sånn det blir god TV-underholdning.

Lenke til kommentar

Første jeg tenker etter å ha sett første episode er hvor ekstremt lite overrasket jeg er over at norske forskere er så utrolig bestemte og lukkede for flere meninger.

 

Sånn som det landet vi bor i er i dag er det ikke rart i det hele tatt. Uansett hvilket norsk medie du slår opp i får du akkurat den samme saken fra den samme vinkelen. Norge er et land som er veldig lite åpen for flere meninger i motstetning til for eksempel i USA der man får høre saker fra mange vinkeler og dermed selv kan gjøre seg opp i mening. Her i Norge får vi ikke muligheten til det.

Lenke til kommentar

Enig. Jeg føler Eia har gitt begge parter en fair sjanse til å komme med sine synspunkter. Litt overrasket over at den biologisk faktoren ble så blankt avvist slik den ble. Jeg har hele tiden trodd at det var en bred enighet om seksuell legning i hovedsak er noe man fødes med og at miljøfaktorer bare sjeldent har en betydning. :hmm:

 

Da ble tråden flyttet.... Jaja. mulig det var korrekt:/

Lenke til kommentar

Nå skal det vel nevnes at de som ble plukket fram av de norske forskerne er vel klasseeksempler på sosiologer som studerer samfunnet, kultur og sosialt samspill og som i dette tilfellet, ignorerer biologi og gener. De er vel redd for at forskningsgrunnlaget deres forsvinner hvis genetikk plutselig blir en dominerende faktor.

 

Jeg må innrømme at jeg var litt redd i begynnelsen av programmet, at det skulle fortsette langs den samme simple linjen. Men det ble veldig bra, positivt overrasket, og man kan ikke akkurat forvente mer av TV-underholdning og Harald Eia. Ser fram til flere episoder.

Lenke til kommentar

Var nesten overraskende å se hvor raske de norske forskerne var med å avfeie biologien i dette. Virket som om de var mest opptatt av å passe på seg selv og å være "politisk korrekte".

 

Damen som ikke kunne skjønne hvorfor man lette etter biologiske forklaring og mente at samfunnsforskningen ikke skulle basere seg på det :dontgetit:

Lenke til kommentar

Jeg tror det kan være interessant å se hva media skriver om programserien og referanser til forskningsresultat som underbygger de forskjellige synspunktene.

 

Nyhetsbildet før programstart:

Dagbladet - 3. Juli - Harald Eias hjernekamp Del 3: KAMPEN OM BIOLOGIEN

- Da jeg gikk på Blindern var det en del av «den skjulte læreplanen» å fnyse av all evolusjonsbiologi, sier Harald Eia.

 

Dagbladet 11. Juli 2009 - Spørsmål til Harald Eia

Vi har blitt lurt til å tro at kroppen og biologien ikke betyr noe, sier Harald Eia i et intervju i Dagbladets serie om «den nye kulturkampen» 3. juli. Sosiologen Eia er oppgitt over den arrogante motstanden mot biologi i samfunnsvitenskapene i Norge, og føler seg holdt for narr.

 

Dagbladet 27. September 2009 - Harald Eia slår tilbake mot kritikk

Harald Eias program «Hjernevask» får massiv kritikk allerede før det kommer på lufta - etter planen i januar. Nå kjemper den kjente NRK-humoristen hardt for å bli tatt seriøst.

 

Aftenposten 28. Sept 2009 - Forskerne kan trekke seg

Forskerne som mener seg utsatt for Harald Eias Hjernevask har rett til å trekke seg, sier generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund.

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Dette er helt utrolig at sånne "forskere" har fått lov til å holde på så lenge, på offentlig lønn. Kast dem ut. Det er farlig å ha slike "kjønnstalibanister" i ledende forskerstillinger. Våre politikere og departementer bruker faktisk disse "forskerne" som rådgivere i politiske saker. De koster oss derfor mye mer enn bare lønna deres, de er en fare for samfunnet.

Lenke til kommentar

Jeg mener programmet sier mer om undervisningsinstitusjonene enn om de enkelte forskerne. Er vi ikke vel navlebeskuende og sjølgode i her på berget?

Har ikke Eia bra rett når han hevder at studenter i Norge har blitt hold for narr. At evolusjonsbiologi ikke har fått sin fortjente plass i undervisningen i et såpass framgangsrikt og fritt land som Norge er bare en stor skam. Hva er det som gjør evolusjon og Darwinistisk tenkning så skremmende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...