Gå til innhold

PHP-programmerere foretrekker Windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Verktøyene som dominerer blant PHP-utviklere er primært Zend Studio, Eclipse PHP Developer Tools og Vim. Førstnevnte påstås å ha 70 prosent markedsandel.
Det siste der nekter jeg å tro. No effin way. Men så er det jo statistikk og kan manipuleres nøyaktig dit man vil ha det ;)

Hos kilden står det:

 

Seventy per cent use Zend's Studio or Eclipse PHP Developer Tools, while 18 per cent use Vim

Med andre ord er det de to førstnevnte som til sammen påstås å ha 70% markedsandel. Ikke Zend Studio alene.

 

Her er forresten en visuell fremstilling av tallene i artikkelen:

 

post-3851-1266400387_thumb.png

 

Min tolkning er at dette tyder på et meget bevisst valg av OS på både arbeidsstasjonen og serveren. Noe som stemmer godt med at brukergruppen har langt høyere IT-kompetanse enn folk flest.

Lenke til kommentar
Hos kilden står det:

 

Seventy per cent use Zend's Studio or Eclipse PHP Developer Tools, while 18 per cent use Vim

Med andre ord er det de to førstnevnte som til sammen påstås å ha 70% markedsandel. Ikke Zend Studio alene.

Det kan jeg heller tro på :yes:

 

 

For the record: Windows + LAMP + Netbeans + Notepad++ er mitt dreamteam.

Lenke til kommentar

Eller for å lage en annen overskrift og åpning fra samme datagrunnlag:

 

PHPutviklere bruker linux i mye større grad enn gjennomsnittlige databrukere.

 

Mens det er beregnet at 2.5% av verdens desktopmaskiner kjører linux som operativsystem, er det hele 38.5% av PHP-utviklerene som bruker linux på desktopen.

 

etc.

 

;)

 

M.

Lenke til kommentar

Grunn: Microsoft Office + Outlook.

 

Ellers er det faktisk jack shit hva os man benytter til php utvikling.

 

At 40% bruker linux bekrefter bare at php benyttes til små løsninger, laget av 5manns firmaer som sliter å betale regninger og windowslisenser. Større bedrifter bruker i svært liten grad linux på desktop.

Litt trist i grunn ... for php trenger større firmaer som kan dra utviklingen til PHP i mer "enterprice" retning, for det er flere ting php gjør som gjør utviklingen både raskt og gøyalt.

 

Windows utviklere fortrekker og Latin-1 enkoding enda Visual Studio/(Microsoft) har UTF-8 som standard.

 

Det er tøys.

 

Om du progger i Visual Studio, så lager du sikkert noe i .net. Og der benyttes platform default utf-16. Selv spill benytter i stor grad unicode, som jo er laget i c++ med minst mulig rammeverk som automagisere ting for deg. Så jeg kjøper ikke den...

 

Webløsningene kan muligens være satt opp til å presentere ting i iso8859, men det betyr ofte nada i det daglige. Antagelig så kan de sikkert endre en liten config og vips er html'en utf om man vil. Feilkonfigurering. Selv endre og konvertere databaser er idag peanøtter om man skulle sitte på en database full i 8859.

Mest sannsynlig har noen arvet en løsning engang som var 8859, og ikke byttet all html'en. Men det betyr ikke at løsningen kjører på 8859 under panseret.

 

Samme med java - vi koder i utf-16 pr default, og ingen av oss bryr oss døyten eller merker noe til det. At teksten går igjennom en unicode-to-8859 prosess automagisk når applikasjonen koker sammen en html side...

 

PHP har ikke unicode støtte. Der må du i såfall benytte biblioteker for å få til slik støtte, og den er uansett ganske shitty. De fleste rammeverk/biblioteker man benytter i php støtter også unicode dårlig. Legg til at de fleste PHP utviklere er helt løk i hue, så er unicode i deres hue "kun for dem som skal oversette løsningen til andre språk og derfor ikke særlig nyttig", på linje med at "objektorientering is ze evil og MYE tregere, dessuten så skjønner jeg ikke noe av det og bryr meg ikke".

 

så php utviklere progger i iso8859 ja, og syns det er det beste som er oppfunnet siden brød...

Lenke til kommentar

Det stemmer at det er UTF-16 som er standard i Visual Studio/ .Net og Java, min feil :)

 

Forøvrig svært eining med denne kommentaren:

Legg til at de fleste PHP utviklere er helt løk i hue, så er unicode i deres hue "kun for dem som skal oversette løsningen til andre språk og derfor ikke særlig nyttig", på linje med at "objektorientering is ze evil og MYE tregere, dessuten så skjønner jeg ikke noe av det og bryr meg ikke".

 

Har opplevd det same med PHP utviklere når det kjem til MySQL.

 

"Trenger jo ikke transaksjoner eller fremmednøkler det implementerer jeg selv i PHP og har dermed full kontroll"

 

Men at Linux ikke blir brukt som utviklingsmiljø i større bedrifter prosjekter tar du grundig feil med. Me bruker Linux i heile organisasjonen(150 personer), med OpenOffice og Zimbra. Det går heilt fint.

 

Kunne aldri tenkt meg å vore utvikler på Windows, er jo eit herk med å halde systemet vedlike utan eit pakkesystem. GUI er ein uting for utviklere, nokon som blir bekrefta av dei gamle ringrevane hos Microsoft http://www.computerworld.com/s/article/914..._coding_methods

Lenke til kommentar
Kunne aldri tenkt meg å vore utvikler på Windows, er jo eit herk med å halde systemet vedlike utan eit pakkesystem. GUI er ein uting for utviklere, nokon som blir bekrefta av dei gamle ringrevane hos Microsoft http://www.computerworld.com/s/article/914..._coding_methods

Nå tror jeg du blander GUI med WYSIWYG-programmering (i den grad det kan kalles programmering...).

 

Og nå vet ikke jeg hvordan du bruker PCen din, men vedlikeholdsproblemer med windows? C'mon.. det kommer en update i ny og ne (akkurat som med et pakkesystem) og that's it.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Og nå vet ikke jeg hvordan du bruker PCen din, men vedlikeholdsproblemer med windows? C'mon.. det kommer en update i ny og ne (akkurat som med et pakkesystem) og that's it.

 

Den store fordelen med et pakkesystem er at det tar seg av alt, automatisk, evt et par trykk i et vindu, evt et par kommandoer i en kommandolinje for de som foretrekker det og du får oppdatert operativsystem, php, databaser, webserver, nettleser ... alt du måtte ha på maskinen din. Foretrekker det langt foran windows hvor noen ting kommer inn automatisk men for en god del ting må man fortsatt ut og holde øye med hva som kommer av nytt, laste ned installere det manuelt. (bruker win og linux daglig og har gjort det de siste drøyt 10 årene)

 

Sorry, tilbake til topic.

 

M

Lenke til kommentar
Kunne aldri tenkt meg å vore utvikler på Windows, er jo eit herk med å halde systemet vedlike utan eit pakkesystem. GUI er ein uting for utviklere, nokon som blir bekrefta av dei gamle ringrevane hos Microsoft http://www.computerworld.com/s/article/914..._coding_methods

Nå tror jeg du blander GUI med WYSIWYG-programmering (i den grad det kan kalles programmering...).

 

Og nå vet ikke jeg hvordan du bruker PCen din, men vedlikeholdsproblemer med windows? C'mon.. det kommer en update i ny og ne (akkurat som med et pakkesystem) og that's it.

 

Nei, Eclipse og Visual Studio går drittreigt å redigere i samanlikna med f.eks VI/VIM.

Vim kan også brukes til uansett språk/script

Vim kan gjøre ting som auto-completion og refaktorering som ein IDE.

Det kan brukes enkelt over nettet med SSH

Og ikkje minst du trenger ikkje 1GB minne for å kjøre det

 

For Java eller .Net så er Eclipse og Visual Studio greie å ha, men når rein kode skal skrives så er det ingenting som slår ein skikkeleg tekst editor. Det finnes VIM plugins til både Eclipse og Visual studio, men ein mangler framleis den vanvittige ytelsen til ein skikkeleg tekst editor.

 

Og Windows er eit helvette å vedlikehalde ja. Trenger eg subversion, git, mercurial eller bazaar? installert på sekundet. Til Windows.....faen, trenger Python, faen git er ikkje heilt lett å få til...og der gjekk ein time. Og det er bare eit av mange eksempler. Windows har ikkje eit global pakkesystem for tredjepartsprogrammer. Og det er eit problem!

 

Tida går og er for knapp til å bruke ein halvtime til å innstallere eller oppdatere moduler/plugins.

 

Får eg eit prosjekt i fanget som bruker MySQL og PHP og eg har ikkje det innstallert så tar det meg 10 sekunder å få det opp å kjøre. I Windows så går det fort 10 minutter. Er prosjektet på ein anna server og trenger ein minimal oppdatering så kan eg bare ssh meg inn på serveren og fyre opp vi/vim for å jobbe med den direkte på serveren. I ein vanleg Windows verda så må eg laste ned, for så å redigere og laste opp.

Lenke til kommentar

Skal være enig i at Eclipse er drøyt. Det er bra, men drøyt.

 

Men nå er jeg mer fan av å bruke gui, enn å sitte å glo i dos-console dagen lang for å starte bygging/kompilering, deploy, restart webservere, svn update, etc etc...

 

Men jeg har folk på jobben som elsker å sitte å skrive lynraskt i console for å få jobben gjort.

 

Men vedlikehold på windows.... det gjør jeg skjelden. Men nå sitter jeg kun i java/eclipse dagen lang og har knapt behov for å gjøre noe som helst mer enn 2ganger i året.

 

Jeg kunne fint ha jobbet i linux (med sine quirks og herping av tastaturet i console) uten å ha tapt noe på det - men jeg hadde ikke tjent en dritt på det i den ene eller andre enden.

 

Faktisk er jeg mer interessert i å flytte arbeidsmiljø inn i ulike vmware ... men siden bygging/compilering og database er typiske io krevende ting, samt windows lisenser ... så gidder jeg ikke.

 

Men det er jo fordelen med linux: Du kan ha så mange vmware du vil uten å tenke på lisenser. Sånn sett har man mye frihet til å organisere hverdagen sin slik man selv vil.

Men drift hater jo å ikke ha kontroll på ting...

Lenke til kommentar
Den store fordelen med et pakkesystem er at det tar seg av alt, automatisk, evt et par trykk i et vindu, evt et par kommandoer i en kommandolinje for de som foretrekker det og du får oppdatert operativsystem, php, databaser, webserver, nettleser ... alt du måtte ha på maskinen din.

Nå tenkte jeg utelukkende til desktop-bruk der man ikke har behov for annet enn en IDE og en nettleser. Jeg er stor fan av pakkesystemet til serverbruk, men til både til desktop og serverbruk har det noen vesentlige svakheter:

- Tar ofte lang tid før nye "major" versjoner av programvaren er allment tilgjengelig til det når pakkesystemet. To eksempler jeg selv har opplevd fra tiden jeg brukte Linux Mint på desktoppen er

- da Firefox 3.5 kom ut. Det tok så vidt jeg husker flere uker fra 3.5 var lansert til pakkesystemet hadde "fått med seg" oppdateringen. Endte med at jeg måtte ha to separate installasjoner, én fra pakkesystemet og en fra en ekstremt lite brukervennlig egen-installasjon

- og, en som "vi" fremdeles sliter med: PHP 5.3. Vel og bra at man vil kvalitetssikre pakkene før de slippes løs i pakkesystemet, men hva med de som bruker serveren som utviklingsserver og trenger det siste nye, men som fremdeles er stable? De må enten kombilere dritten selv eller finne en pakke på en 3.parts pakkedistributør som støtter akkurat deres type linux-server. For noe pes!

 

Foretrekker det langt foran windows hvor noen ting kommer inn automatisk men for en god del ting må man fortsatt ut og holde øye med hva som kommer av nytt, laste ned installere det manuelt. (bruker win og linux daglig og har gjort det de siste drøyt 10 årene)

Alle de viktige tingene jeg har på desktoppen har automatisk oppdatering (eller varsler i det minste automatisk). F.eks IDE (netbeans), operativsystemet, FTP-klienten, nettlesere og epostklienter har mer eller mindre helautomatisk oppdatering som standard.

 

 

Nei, Eclipse og Visual Studio går drittreigt å redigere i samanlikna med f.eks VI/VIM.

Vim kan også brukes til uansett språk/script

Vim kan gjøre ting som auto-completion og refaktorering som ein IDE.

Det kan brukes enkelt over nettet med SSH

Og ikkje minst du trenger ikkje 1GB minne for å kjøre det

Når du sier "redigere" regner jeg med du mener kjapp småprogrammering i enkeltfiler? Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke ante at vi(m) hadde auto complete og refaktorering, men med mindre det finnes en GUI-versjon av vim der ute et sted kan jeg ikke fatte og begripe at noen ville brukt det til noen som helst programmering i større prosjekter. Mulig jeg er på viddene nå, men for meg virker det litt som tiden fra noen år tilbake når XHTML og CSS virkelig ble populært og alle de "kule" webutviklerne skrev all koden sin i notepad.exe. Nå har heldigvis evolusjonen slått til og de som driver seriøst bruker en skikkelig IDE til jobben.

 

Og hva skal man med minne hvis man ikke bruker det? For øvrig bruker Netbeansen min nå 220 MB med 7 filer åpnet i to kodevinduer og ett prosjekt på røffly 300 php-filer, som alle overvåkes for interne og eksterne endringer som kan være greit for SVN-klienten å få med seg.

 

For Java eller .Net så er Eclipse og Visual Studio greie å ha, men når rein kode skal skrives så er det ingenting som slår ein skikkeleg tekst editor. Det finnes VIM plugins til både Eclipse og Visual studio, men ein mangler framleis den vanvittige ytelsen til ein skikkeleg tekst editor.

 

Ytelse på hva da? Det tar meg 0,1 sekunder å åpne filer på fåglarna-veit-hvor-mange linjer i Netbeans og tastetrykk registreres 1ms etter jeg trykker knappen. Kompilering, CVS-arbeid og mye annet skjer i egne prosesser i en verden utenfor GUIet. Eneste ytelsesproblemer av nevneverdig art er når man starter det fra scratch (men hvor ofte gjør man det?).

 

Og Windows er eit helvette å vedlikehalde ja. Trenger eg subversion, git, mercurial eller bazaar?

 

Kanskje du burde vurdere en skikkelig IDE? :p

Netbeans har støtte for SVN, CVS og Mercurial out of the box. Git mener jeg er tilgjengelig som plugin med 2-3 tastetykk og hvem bryr seg om Bazaar? ;)

For ikke å snakke om integrasjon mot Jira, Bugzilla og Trac, fjernstyring av servere av ymse slag og en million andre funksjoner som ingen teksteditorer har.

 

Windows har ikkje eit global pakkesystem for tredjepartsprogrammer. Og det er eit problem!

Hvis man skal kjøre serverfunksjonalitet på Windows - ja, men ellers vil jeg mene det er en befrielse å ikke ha det.

 

Tida går og er for knapp til å bruke ein halvtime til å innstallere eller oppdatere moduler/plugins.

 

Jeg vil heller bruke en halvtime på det i ny og ne enn å bruke 10% mer tid resten av livet på all kode-relatert jobb fordi jeg bruker 15 forskjellige programmer som hver fyller sin egen lille rolle, fremfor én IDE som fyller alle rollene ;)

 

Får eg eit prosjekt i fanget som bruker MySQL og PHP og eg har ikkje det innstallert så tar det meg 10 sekunder å få det opp å kjøre. I Windows så går det fort 10 minutter. Er prosjektet på ein anna server og trenger ein minimal oppdatering så kan eg bare ssh meg inn på serveren og fyre opp vi/vim for å jobbe med den direkte på serveren. I ein vanleg Windows verda så må eg laste ned, for så å redigere og laste opp.

Da er vi over på serverbruk og skal være hjertens enig med at Linux ruler gata i de aller fleste tilfeller, ref. et par-tre-fire avsnitt lenger oppe :)

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Når du sier "redigere" regner jeg med du mener kjapp småprogrammering i enkeltfiler? Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke ante at vi(m) hadde auto complete og refaktorering, men med mindre det finnes en GUI-versjon av vim der ute et sted kan jeg ikke fatte og begripe at noen ville brukt det til noen som helst programmering i større prosjekter. Mulig jeg er på viddene nå, men for meg virker det litt som tiden fra noen år tilbake når ZHTML og CSS virkelig ble populært og alle de "kule" webutviklerne skrev all koden sin i notepad.exe. Nå har heldigvis evolusjonen slått til og de som driver seriøst bruker en skikkelig IDE til jobben.

 

EMACS og VIM er på sine vis IDE'er. De er utvidbare avanserte tekst redigerere med masse extra funksjoner, ikke engang prøv å sammenlige det mot notepad(spartansk minimums program for å skrive tekst).

Lenke til kommentar
Men nå er jeg mer fan av å bruke gui, enn å sitte å glo i dos-console dagen lang for å starte bygging/kompilering, deploy, restart webservere, svn update, etc etc...

 

Som er bedre en å muse rundt i blinde i masse grafisk?

Alt du nevner her gjøres også i GUI, bare mer tidkrevende.

 

 

Men vedlikehold på windows.... det gjør jeg skjelden. Men nå sitter jeg kun i java/eclipse dagen lang og har knapt behov for å gjøre noe som helst mer enn 2ganger i året.

 

Og alt er udatert, og du må manualt oppgradere. Fy fy.

 

Jeg kunne fint ha jobbet i linux (med sine quirks og herping av tastaturet i console)

 

Troll/provoke/flame?

 

Men det er jo fordelen med linux: Du kan ha så mange vmware du vil uten å tenke på lisenser. Sånn sett har man mye frihet til å organisere hverdagen sin slik man selv vil.

 

RLE? Suse? Noe annet en Debian? Ringer det noen bjeller?

Lenke til kommentar
EMACS og VIM er på sine vis IDE'er. De er utvidbare avanserte tekst redigerere med masse extra funksjoner, ikke engang prøv å sammenlige det mot notepad(spartansk minimums program for å skrive tekst).

Og hvor mange plugins må du installere for at VIM og EMACS skal nå funksjonalitetsnivået til en vanlig IDE som Netbeans eller Eclipse?

 

Min sammenligning med notepad var bare ment for å illustrere denne merkelige fobien for et GUI noen ser ut til å ha.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...