Gå til innhold

Oktoberfest 2009 - k.n.b - Nikkor 105mm f/1.8 AIS


Anbefalte innlegg

Dette er et bilde tatt oppover uten tilt/shift, og det gjør at loddrette linjer vil skråne inn mot et forsvinningspunkt langt oppe. Spørsmålet er ikke å få alle linjer loddrette (da skal man endre i geometrien), men hvilken linje som skal være loddrett. Her er denne linjen lagt litt til venstre i bildet, vel et sted rundt de to kranene som står tett. Da vil loddrette linjer til høyre og venstre for denne linjen helle innover. Jeg tror her jeg ville lagt linjen som skal være loddrett bittelitt lenger til høyre i bildet. Ikke mye, men litt. Nå synes jeg kranen til høyre heller litt for mye innover, som forsterkes av hvordan toppen av den er rotert.

Men - dette er smånyanser. :)

 

Oi! La først nå merke til overhenget i bygningen - morsomt! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal tydeligvis ikke så mye til før et objektiv med shift-mulighet hadde vært kjekt. Jeg stod nemlig plassert mye høyere i terrenget enn foten av kranene, men langt lavere enn toppen av de selvsagt. Et godt stykke unna var det jo også. Mulig det finnes en "shift-plugin" man kan benytte på slike bilder.

 

Det bygget med overheng er litt spesielt ja, ser corny ut.

 

Albix: Takk for det, du bekrefter da også valget.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

14. Oktober

Det ble bot

 

post-166172-1255532110_thumb.jpg

1/4000s, f/2.8

 

En lettvinn og tvilsom løsning i dag, så jeg fortjener bot. Bladet lå faktisk omtrent der da jeg kom bort til bilen, men jeg må innrømme at jeg "hjalp" det under viskerbladet. Dette beklager jeg selvfølgelig sterkt!

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

14.oktober var trådens beste så langt i mine øyne, "lettvinn og tvilsom løsning" eller ei! Om selve motivet ikke er grenseprengende, så er det uansett en estetisk nytelse med de rike høsfargene og en usedvanlig effektiv kontrast mellom sylskarpt løv og flytende bakgrunn.

Lenke til kommentar
14.oktober var trådens beste så langt i mine øyne, "lettvinn og tvilsom løsning" eller ei! Om selve motivet ikke er grenseprengende, så er det uansett en estetisk nytelse med de rike høsfargene og en usedvanlig effektiv kontrast mellom sylskarpt løv og flytende bakgrunn.

Helt enig...synes det var et genialt høstbilde...(at man ikke kommer på slikt :no: )

RandiA

Lenke til kommentar

Først av alt: takk for overstrømmende kommentarer.

 

Siden det (hyggelig nok) er så mange som har kommentert tar jeg en felles oppsummering. Det at jeg kalte det lettvint og tvilsomt, er relatert til det faktum at jeg manipulerte motivet en smule. Hvis man ser bort fra det, så er resultatet noe av det jeg er mest fornøyd med så langt i festen.

 

Dette var ikke planlagt på noen måte, det er bare slik noen ganger at motivet plutselig står der som et slag i ansiktet. Jeg skulle bare sette meg i bilen som vanlig, men der lå altså dette bladet på frontruta. Siden dette var om morgenen var lyset også medgjørlig.

Lenke til kommentar
Dette var ikke planlagt på noen måte, det er bare slik noen ganger at motivet plutselig står der som et slag i ansiktet. Jeg skulle bare sette meg i bilen som vanlig, men der lå altså dette bladet på frontruta. Siden dette var om morgenen var lyset også medgjørlig.

:!: :!: ..heldig-grisen...(nå bruker ikke jeg bilen noe særlig da, får vel vente på noe høstlig som daler på sykkelstyret kanskje)

Lenke til kommentar

Vet egentlig ikke om det er så mye mer å si. Er enig med de 11 forrige talerne.

 

Ok, så får jeg vel si det med egne ord også da (taletrengt bergenser som jeg er). Rett og slett fantastisk lys i det bildet der. Refleksjonen av bygningen bak er også veldig viktig for motivet i mine øyne. Nesten mistenkelig ren og pen bil forresten. Er det noe gaussing inne i bildet her?

Lenke til kommentar

RandiA: La oss kalle det et gunstig sammenfall av omstendigheter. :)

 

satchmo: Takker.

 

arnold_layne: Lyset var med meg, det er sikkert. Bilen er _ikke_ ren (er ikke vasket på lang tid). Men det synes ikke fordi kombinasjonen av lys og ståsted gjør at det blir gjenskinn i hele panseret, samt at nesten ikke noe av bilen er i fokusplanet. Det viste seg jo også at det valgte utstyret for oktoberfesten var særdeles godt egnet til oppgaven.

 

Det er ingen gaussing eller noe sånt. For å "røpe" oppskriften, så er den ganske enkel. Det som i hovedsak er gjort er littegrann curves, svak desaturering av rødfargene (jeg syntes de ble litt overdrevne etter at curves ble lagt på), samt unsharp mask etter nedskalering for web.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...