Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hyppige kræsjer, maskinvarefeil?


Anbefalte innlegg

I sommer kjøpte jeg en ny PC. Jeg kjøpte delene på Datakjeden, og bygde den selv. Omtrent siden starten har den jevnlig kræsjet, det være seg med bluescreen (og da med flere forskjellige feilmeldinger*), at hele maskinen fryser, eller at den bare plutselig omstarter.

 

Jeg kjører Windows 7 RC til vanlig, men den kræsjet også under installasjon av Vista. Det hele tyder jo på maskinvarefeil, og ikke driverfeil (men jeg har installert nye drivere til alt, tror jeg). Jeg har tatt minnetester, og RAM-en min er frikjent. (Siden alt er nytt kan det vel være hva som helst.) Jeg tror ikke det er at CPU-en eller GPU-en blir for varm heller (jeg overvåker dem nå, de holder seg ganske stabilt rundt 50).

 

Jeg er usikker på hva neste steg bør være. Har Datakjeden mulighet til å teste alt for meg? Hva burde jeg teste neste gang? Hva er mest sannsynlig at er galt? Kanskje jeg burde prøve å oppgradere BIOS?

 

All hjelp mottas med takk!

 

*Her er en liste over BSoD-feilmeldingene jeg har fått:

  • IRQL_IS_NOT_LESS_OR_EQUAL
  • Memory Management
  • Pagefault in nonpaged area
  • Bad pool header

Endret av tobiasvl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Hei,

 

Har litt samme problem som deg. Kjøpte ny pc i februar og har siden kjørt Win7 beta og RC, men nå kjører jeg RTM-utgaven. Har ikke brukt pc-en så mye i sommer og tilskrev noen bluescreens til betautgaven av Win7, men nå er jeg bekymret for at jeg har et mer alvorlig problem.

 

Opplever i perioder plutselige reboots og bluescreens, eller at services stopper med feilmelding. Får flere forskjellige bluescreen feilmeldinger, men mener å kjenne igjen alle dine. I tillegg har jeg opplevd at etter en reboot var CMOS-innstillingene sletta, så jeg måtte inn å sette opp disse igjen. Som sagt er dette noe som kommer og går, kan oppleve helt stabil pc en uke også flere krasj på rad en kveld.

 

Maskinvare:

  • Asus P5Q-E,P45,S-775,DDR2,ATX,2xGbLAN,
    Firewire,3xPCI-Ex(2.0)16
  • Crucial DDR2 BallistiX PC6400 4096MB CL4
    Kit w/two BallistiX 2048MB's, E.P.P
  • Intel Core? 2 Duo E7400 2,8GHz,
    Socket 775, 3MB, FSB 1066, Boxed
  • Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3
    PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, HDCP, Lite-Retail
  • Corsair Powersupply 450W, 120mm Vifte,
    6xSATA, ATX/EPS, 1xPCI-E, 20/24pin

Mistenker RAM eller HK (ser vi har likt HK). Prøvde kjapt å kjøre en minnetest i morges med MemTest. Vet ikke om det er et bra program for minnetest, men den fant iallefall feil etter kun få sekunder. Skal se om jeg får tid til å gjøre en mer grundig test, redusere timing (står på default, så burde egentlig være ok), isolere rambrikkene og prøve flere slots på HK i løpet av helga. Setter pris på om noen har tips og komme med eller liknende erfaringer. Har du funnet en løsning for ditt system tobiasvl?

Lenke til kommentar

Jeg har også problemer med blue-screens og at maskinen fryser. Jeg har ett Asus P5K hovedkort og mistenker onboard lydkortet og at minnemodulene får for lite spenning.

 

Det jeg har gjort er å disable onboard lydkortet (prøvde først med de nyeste driverene uten hell), samt å manuelt justere opp spenningnen på rambrikkene.

Maskinen er nå helt stabil.

 

Kjører foresten Windows 7.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hmm, da er vi tilbake igjen til start. PCen har fungert tilfredsstillende til nå, men fikk imorges full systemkræsj som tok med seg deler av registeret virker det som. Ingen filtyper er lenger registrert og får ikke startet noen programmer, heller ikke windowsapplikasjoner som device manager osv.

 

PCen sto på og gjorde en plutselig reboot, uten at jeg tenkte så mye over det. Starta opp igjen i system recovery der den søkte etter feil i 20 minutter før jeg trykket på avbryt. Så da i loggen at den ikke hadde funnet noen feil foreløpig. På neste boot gikk den rett i blåskjerm med feil "memory management". Ny reboot og to feilmeldinger med ulovlig instruksjon kom rett etter at jeg startet windows. Valge å reboote manuelt og da kom alt opp som vanlig, bortsett ifra at ingenting virker da.

 

Har som sagt kjørt minnetester uten feil tidligere, kan det være HK?

Lenke til kommentar

Som noen sier før her - skru opp spenninger et knepp og test pånytt (DRAM,ICH/IOH,CPU).

At memtest kjører feilfritt er forsåvidt grei info , og viser at du ikke har feil på minnemodulene.

Men de er uansett avhengig av samme spenningsnivå alltid (som når du kjørete memtest) for å kjøre feilfritt til en hver tid.

Memtest programmet kjørt fra CD belaster ikke systemet særlig mtp på powerbruk.

Forskjell kan bli at ved Windows bruk vil : CPU bruk, Grafikk bruk , disk I/O subsystem trekke ekstra strøm fra systemet sammenliknet med under memtest. Dette kan medføre at f.eks dram voltage (+ evt. andre) endrer seg og likevel kan gi memory feil.

I tillegg har man IOH/ICH spenninger (brikkesett northbridge/soutbridge) som er aktivt ibruk , samt CPU core spenninger som belastes mere.

 

Om man får spennings dropp på DRAM under større systemlast må man kompansere for dette ved å gi litt ekstra manuelt satt spenning på DRAM.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Takk, da skal jeg prøve det. Så litt rundt på nettet nå og fant at ballistix-modulene trenger litt høyere spenning enn "standardmoduler". Såvidt jeg husker står spenningen på 1.8v nå, skal prøve 2v.

 

Jeg tenker litt tilbake til cmos ble resatt etter en blue screen. Hva kan forårsake det? Den har jo egen strømforsyning (batteri).

Lenke til kommentar

Dere som bruker windows 7, prøv den innebygde memtesten, hadde problem selv for en stund

siden, kjørte memtest86 og fant ikke feil, prøvde etterpå memtesten i win 7 som fant feil.

 

Etter å ha luket ut noen minnebrikker så fikk jeg maskinen opp å gå igjen, og nå er den stabil. :D

 

Men har måttet kjøpe nye brikker, har bare 1Gb minne nå :( , venter på nye.

 

Hadde 4Gb, men har hatt noen problemer med minnet før, mistenker at høy spenning har tatt livet av brikkene.

 

Har ikke overklokket.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Det ser ikke ut til å hjelpe med økt spenning på minnebrikkene, kjørte først en tid på 2.1v og nå har jeg prøvd 2.3 volt i tillegg til økt spenning på nord-bridge der minnekontrolleren sitter. Riktige settings for minnebrikkene blir ikke automatisk satt i BIOS. Til nå har jeg justert spenning og latency til riktige verdier, men ser det er mange andre instillinger også som jeg ikke kan noe om. Kanskje noe viktig jeg har oversett der?

 

Installerte speed-fan, et program som overvåker temperatur, vifter, spenninger osv. Ser at 12v ligger på 11.46v (innenfor 5% toleranse) og synker innimellom ned til 11.30v (som er mer enn 5% feil). Finner ingen klar korrelasjon mellom last og spenningsverdi. I BIOS er spenningen vist langt høyere, 11.97v eller noe sånt. Jeg vet ikke om dette har noe med belastning av systemet eller feilmålinger å gjøre, har ikke målt med eksternt multimeter. Ser i event log at event 41, Kernel-Power er en gjenganger som kilde for "unexpected shutdown". Noen som har noen tips? Strømforsyningen min er en ny Corsair 450w (som gitt i tidligere post). Skulle jo tro det var tilstrekkelig?

 

Samtidig er temperaturen ganske høy, nesten 50*C inne i kabinettet. Men selv om dette er ganske mye burde det jo ikke være for mye? CPU core idle ligger på 44*C.

 

Begynner å bli relativt lei og tenker på å kjøpe nye komponenter, men hvor skal jeg begynne? Tenkte først på hovedkortet, hva sier dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...