Gå til innhold

Asus 1101HA netbook erfaringer


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Tenkte å dele mine erfaringer med denne netbooken som er relativt fersk på markedet. Regner med mange kommer til å vurdere den fremover.

 

Teknisk:

- Intel atom Z520 cpu (1,33ghz)

- 160 gig disk (2,5"). + 10gb online disk

- 1gb ram

- 1366x768 oppløsning

- LED skjerm

- 6 cellers batteri

- Batteritid opp mot 10 timer

- Draft N wlan

- LAN port

- VGA port

- 3x USB

- Kensington

- Webcam

eee-pc-1101ha.jpg

11136-asuseeepc1101ha4.jpg

Førsteinntrykk:

Liten, og tynn. Inngår i kamskjell-serien, så den har et pent design. Buede kanter. Kun ram`en er tilgjengelig fra undersiden. For å skifte disk må man fjerne tastaturet.

Anbefaler alle å kjøpe den hvite utgaven. Jeg kjøpte den svarte, for det var den som var på lager nå. Men den blir veldig flekkete. Jeg bryr meg ikke så veldig, men hadde den hvite vært på lager så hadde jeg tatt den.

 

Størrelse:

Jeg har testet noen 10" netbooks, og de blir akkurat for små i mine øyne. Jeg tåler at tastaturet ikke er i 100% størrelse, men jeg må i det minste ha grei plass på skjermen. Det har man ikke på 10" maskinene. Denne derimot har det. Og det i en maskin som er svært tynn, har pent design. Tror heller ikke den veier mer enn rundt 1,3kg. Next to nothing.

 

Tastatur:

Ikke full størrelse, men jeg skrev fra første sekund omtrent like kjapt på denne som jeg gjør på et vanlig tastatur. De fleste tastene har en god/naturlig plassering. Ctrl helt ute i venstre hjørne. Høyre shift er på linje to nedenfra, helt inntil pil opp tasten. Shift-tasten er kort, så det kan kanskje plage noen.

Det eneste jeg ikke liker med tastaturet er at End og Home krever at man holder Fn knappen inne (ligger på hhv. pil til høyre og pil ti venstre). Det liker jeg ikke. Skulle gjerne hatt dem direkte tilgjengelig istedenfor printscreen, insert og pause!

Page up og page down er plassert på pil opp og pil ned. Her må også Fn benyttes, men det er en tilvenningssak.

I det store og det hele er jeg svært fornøyd med tastaturet.

 

Skjerm:

Meget lyssterk, god innsynsvinkel. For meg var det viktig å få litt høyere oppløsning enn 1024x600. Det hadde blitt for smått for min del. Denne skjermen har 1366x768 og er perfekt for størrelsen. God plass til det meste.

 

Prosessor og annen hw:

Maskinen er rask og responsiv. Etter å ha lest en del tester trodde jeg at jeg skulle synes den var treg, men det var den ikke. Eksempelvis kan jeg fint surfe og bla glatt på nettsider samtidig som jeg kjører uninstall av Office 2007 (følger med en prøveversjon) samtidig som jeg kjører liveupdate i Norton (følger med prøveutgave av Norton 2009).

For øyeblikket kjører jeg Opera 9.64 på maskinen, og det synes jeg flyter litt bedre enn IE8.

Prosessoren kan man klokke opp/ned ekstremt lett ved å holde Fn tasten inne og trykke på space.

 

Batteritid:

Tja, hva skal man si? Jobber på en annen laptop parallelt, og den har jeg ladet opp to ganger under samme tid som 1101ha`en har stått frakoblet strøm og påslått (har litt shortage av stikk-kontakter der jeg sitter nå). Batteritiden var viktig for meg. Jeg synes det er tull å kjøpe en pc som er ment å være med på farten, om den bare holder et par-tre timer. Denne maskinen har 6 cellers batteri. Har sett at mange av netbooks`ene har 3 celler, noe som jeg mener blir for lite.

Maskinen er merket med ca batteritid på 9,5 timer. Tipper den holder rundt 6-7 timer med skjermbelysning på 50% (20% er mer enn nok for innendørs bruk!), wifi på og prosessor i battery save modus.

 

Annet:

Programmet eeectl lar deg kontrollere viftehastigheten. Med prosessoren i battery save mode har jeg ikke opplevd å høre viften enda. På overklokking kjørte viften opp på 100% når maskinen stod i senga. Lager litt lyd, men egentlig ikke mye i mine øyne.

Uansett perfekt å kunne tvinge viften til å være uhørbar når man sitter i forelesninger.

Strømpluggen på maskinen trodde jeg først var veldig slarkete, men faktum er at den egentlig sitter veldig bra. Man må bare trykke den hardt inn slik at den klikker på plass :)

 

Min konklusjon:

Veldig fornøyd! Anbefales på det sterkeste. Jeg kjøpte min hos Netshop, for de var de eneste som hadde den på lager. Kostet ca 3600,-.

Endret av mistercartman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fin skolepc?

 

Jeg er litt usikker på om jeg er enig i det. Ville heller lagt noen tusenlapper til på bordet og kjøpt en 12" med skikkelig krefter innabords.

Eller, i forelesninger går egentlig 14" helt fint det også, og det er digg med litt arbeidsflate.

1101ha er en Netbook, og den har ikke kraftig hw. Med andre ord er det ikke maskinen du lytter til mp3 på samtidig som du har flere nettleservinduer åpne og laster ned med uTorrent :)

Lenke til kommentar
Fin skolepc?

 

Jeg er litt usikker på om jeg er enig i det. Ville heller lagt noen tusenlapper til på bordet og kjøpt en 12" med skikkelig krefter innabords.

Eller, i forelesninger går egentlig 14" helt fint det også, og det er digg med litt arbeidsflate.

1101ha er en Netbook, og den har ikke kraftig hw. Med andre ord er det ikke maskinen du lytter til mp3 på samtidig som du har flere nettleservinduer åpne og laster ned med uTorrent :)

Du tuller nå? hva bruker du som musikkavspiller? Propellerheads Reason :ohmy:

Winamp, opera og utorrent drar fint lite ressurser, kan ikke forestille meg at en slik pc skal ha problemer med dette..

Lenke til kommentar
Fin skolepc?

 

Jeg er litt usikker på om jeg er enig i det. Ville heller lagt noen tusenlapper til på bordet og kjøpt en 12" med skikkelig krefter innabords.

Eller, i forelesninger går egentlig 14" helt fint det også, og det er digg med litt arbeidsflate.

1101ha er en Netbook, og den har ikke kraftig hw. Med andre ord er det ikke maskinen du lytter til mp3 på samtidig som du har flere nettleservinduer åpne og laster ned med uTorrent :)

 

For studenter som lever på stipend og ofte har store utgifter til husleie(og kanskje øl ;)) så er "noen tusen lapper" som du så fint bagateliserer i innlegget ditt, ganske mye penger.

 

Her snakker vi om pcer til 2-4tusen og "noen tusen lapper" er ganske mye sett i forhold til prisen.

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
Lenke til kommentar
Fin skolepc?

 

Jeg er litt usikker på om jeg er enig i det. Ville heller lagt noen tusenlapper til på bordet og kjøpt en 12" med skikkelig krefter innabords.

Eller, i forelesninger går egentlig 14" helt fint det også, og det er digg med litt arbeidsflate.

1101ha er en Netbook, og den har ikke kraftig hw. Med andre ord er det ikke maskinen du lytter til mp3 på samtidig som du har flere nettleservinduer åpne og laster ned med uTorrent :)

Du tuller nå? hva bruker du som musikkavspiller? Propellerheads Reason :ohmy:

Winamp, opera og utorrent drar fint lite ressurser, kan ikke forestille meg at en slik pc skal ha problemer med dette..

Man kan fint kjøre alt dette, men det går tregere enn hva jeg synes er behagelig å jobbe på. Mulig jeg har vært bortskjemt med skikkelig hw tidligere og bra oppsatt operativsystem, men jeg hadde ikke orket å ha 1101HA som hovedmaskin.

 

En bedre maskin er verd et par tusenlapper. 1101HA funker greit å skrive på, lese mail, surfe litt og dra med på ferier. Men ikke som skikkelig arbeidsmaskin.

Om man ikke har råd til en skikkelig maskin som dekker dine behov, ville jeg heller anbefalt å spare et par måneder ekstra!

Endret av mistercartman
Lenke til kommentar
Fin skolepc?

 

Jeg er litt usikker på om jeg er enig i det. Ville heller lagt noen tusenlapper til på bordet og kjøpt en 12" med skikkelig krefter innabords.

Eller, i forelesninger går egentlig 14" helt fint det også, og det er digg med litt arbeidsflate.

1101ha er en Netbook, og den har ikke kraftig hw. Med andre ord er det ikke maskinen du lytter til mp3 på samtidig som du har flere nettleservinduer åpne og laster ned med uTorrent :)

 

For studenter som lever på stipend og ofte har store utgifter til husleie(og kanskje øl ;)) så er "noen tusen lapper" som du så fint bagateliserer i innlegget ditt, ganske mye penger.

 

Her snakker vi om pcer til 2-4tusen og "noen tusen lapper" er ganske mye sett i forhold til prisen.

Ja det er jo en del penger sett i forhold til prisen. Men netbook er netbook. Billig og enkel, og lett å drasse på :). Ikke se på netbook som en kraftig arbeidsmaskin!

Lenke til kommentar
Ja det er jo en del penger sett i forhold til prisen. Men netbook er netbook. Billig og enkel, og lett å drasse på :). Ikke se på netbook som en kraftig arbeidsmaskin!

Noen arbeidsmaskin er den nok langt fra, men å spille musikk, chatte surfe bør gå greit.

Tror ikke jeg hadde turt å installere PS eller Premiere for å si det slik :!:

 

Nei, spytt i litt ekstra kroner og forskjellen blir stor

Lenke til kommentar

Bra enkelte ser at gråstein ikke er gull :)

 

Før jeg fikk meg 1101HA var jeg litt skeptisk til hva hardwaren klarte å takle, og det meste flyter forsåvidt greit. Men over tid er vel erfaringen at den er akkurat som forventet.

 

Men på ett punkt er den helt fantastisk. Batterikapasiteten kan med skikkelig innsats nærme seg 10 timer. Her i Marbella har jeg av alle ting brukt den som strømkilde for gps`en via usb. Strømuttaket i sigarettenneren i leiebilen fungerer ikke, men hva gjør vel det når jeg kan koble gps`en til maskinen og på den måten lade opp gps`en ved behov. Fantastisk, dog kanskje ikke det viktigste man kan bruke den til :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Spurte de spørsmålene her på eeeuser.com men ikke fått svar enda så legger dem her óg. Gidder ikke oversette.

 

I have a Aspire One A150 now that I'm not 100% happy with. Came across the 1101HA while looking at the Aspire One d751h and fell in love. Though I want to be sure I don't end up with the same annoyances this time, so thought I'd ask a few questions before jumping on it.

 

1) Fan noise. A youtube review mentioned fan noise, but said it was controllable. The AAO is notorious for having some units with extremely noisy fans, hard to describe really but it's very audible. Is this really a problem with the 1101HA, and how controllable is it?

 

2) RAM upgrade. Theres a port at the bottom. Do you swap out the 1GB stick and put in any 2GB SO-DIMM stick, or put in another 1GB, and are there any requirements for the ram stick?

*Ekstra spm: er det ddr2? hvilket merke er å anbefale?

 

3) Windows 7. I run windows 7 ultimate on my AAO and love it. Does the 1101HA work out of the box (drivers) with windows 7? Also, is there any way of making the shortcut for overclocking work with windows 7? Any other important windows 7 things I need to know?

 

4) Keyboard. Is it really chiclet? Good to type on? I dont care about the right shift key, they can put it on the bottom for all I care xD dont think ive ever used that key on any machine.

 

5) Sleep mode bugs. Are there any? The AAO is a mess with sleep mode, sometimes just wont wake up again without a hard reboot. Very annoying.

 

6) SD slot. is it flush? meaning the card doesn't stick out.

 

7) Do you lose overclocking if you upgrade RAM?

 

8) Dette får jeg ikke spurt på engelsk forum: Datakjeden har den til ca 3540, står Nordic. DVS norsk tastatur, right? Ikke noe svensk eller liknende xD

 

Sikler hardt på den her nå.... Sitter med visa klart til jeg får svar :D

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

1. Viften høres når den den kjører for fullt. Om man klokker prosessoren opp på full fres tar det ikke så lang tid før viften spinner på maks. Men man får et program som begrenser viftehastigheten, så viftestøy trenger du ikke tenke på.

Ved normal eller lav klokking av prosessor hører man sjeldent viften.

Mao. viftestøyen er fraværende om du ønsker det!

 

2. Såvidt jeg har forstått støtter ikke Z520 plattformen mer enn 1gb ram. Dermed kan man ikke sette i mer. Jeg har ikke testet dette i praksis, men jeg har lest flere steder at 1101ha ikke støtter mer enn 1gb. Det hindret dog ikke Netshop i å tilby en 2gb brikke som tilbehør når jeg besilte maskinen :)

 

3. Tror det skal gå bra. Fant en tråd om win7 på 1101ha, men husker ikke hvor i farten. Mener å huske den bruker samme driverne som noen andre eee maskiner. Forsøkt å google "windows 7 on 1101ha" ?

 

4. Jeg likte tastaturet med en gang, og skriver omtrent like fort på 1101ha som jeg gjør på tastatur i full størrelse.

 

5. Min 1101ha har fungert feilfritt inn i, og ut av, hvilemodus.

 

6. SD kortet går jevnt med maskinen. Stikker ikke ut i det hele tatt. Må trykkes litt inn for at det skal poppe ut.

 

7. No idea, ettersom jeg ikke trodde maskinen støttet mer enn 1gb.

 

8. SIkkert norsk tastatur. Eller, dvs. det er dedikerte knapper til æ, ø og å. Men det er også skrevet svensk ä og ö på de samme tastene. I praksis fungerer det som et norskt tastatur.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Var stort sett 1 jeg manglet svar på, takk!

 

Den støtter 2GB RAM jo, men da mister du overclocking. Har ikke tenkt å overclocke uansett. Har bestilt svart 1101HA, belkin messenger bag 12" og 2GB ram brikke. Med porto ble det 4250 :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte 1101HA for et par uker siden, og kjøpte den da med en ekstra rambrikke på 2GB. Satte den inn før jeg i det hele tatt startet maskinen, og ante ikke at jeg mistet overklokkingsmuligheten i samme slengen.

Litt kjedelig å lese det her nå, iom at det var et av argumentene for å kjøpe denne, i tillegg til batterikapasiteten.

Super Hybrid Enginge (SHE)-applikasjonen kjører tilsynelatende som den skal i XP, og man kan bytte mellom hastighetsmodi som mistercartman beskriver. Jeg stusset litt over at SHE ikke kunne konfigureres i BIOS, men regna med at det funka likevel. Litt morsomt å tenke på at ytelsesforandringene jeg syntes at jeg merket (selv om jeg syns det var lite merkbar forskjell i daglig bruk) bare var placebo :D

 

Hmm...da lurer jeg på om jeg skal sette inn originalbrikka og rulle tilbake til forrige BIOS-versjon, bare for å ha prøvd det.

 

For øvrig er jeg veldig fornøyd med Eee'n min. Lett og fin, klar skjerm med god oppløsning til størrelsen, og batterikapasitet som var bedre enn jeg hadde forventet.

 

Forresten, kan jeg fortelle at det enn så lenge er noe herk å prøve å få linux til å fungere på den. Maskinvaren er dårlig støttet (jeg makter ikke å få hverken kablet eller trådløst nett til å funke) per dags dato, og krever en hel del for-viderekomne-tweaking for å kunne kjøre tilfredsstillende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Fikk allerede svar av en som hadde kjøpt fra netshop for tre uker siden, på et annet forum. Den kom med 208. Men sjekk gjerne du og, siden din er nyere! Når du skrur på maskinen kommer det noe ala "press F2/f1/F11 (etc) to go to setup/options" (et eller annet i den dur) akkurat med en eneste gang du skrur på maskinen. Gjør du det kommer du til BIOS, og da står det der et sted. På min aspire one var det å trykke F2 så kom det opp system BIOS version med en gang, men kan være en annen tast på EEE.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...