Gå til innhold

Samsungs 9000-serie før jul?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tradisjonelt sett pleier Samsungs vinterlansering av toppmodeller å komme i god stund før året er slutt. Jfr. fjordårets 7, 8 og 9-serie.

 

Finner ingenting om 8500-serien for norge/europa. I USA skal den ha tiljengelighet fra September 2009. Ganske stive priser også, i USA skal 46" koste $3,599.99 og 55" $4,499.99 (+10% tax).

http://gizmodo.com/5326286/samsung-8500-se...ve-a-sweet-base

 

Blir spennende å se når LG og Sharp kommer på banen med LED. Tror spesielt LG kan bli en bra prispresser. I dag har Samsung noe sont som 96% av LED-TV markedet.

 

Jeg synes faktisk tykkelsen på TVen har noe for seg. Flere og flere velger å veggmontere TVen, både grunnet plass og design. Da er det utrolig stilig nå TVen kommer helt flatt på veggen. Samsung har jo også utviklet et eget veggfeste for dette (waier av kevlar). Bildekvaliteten kommer nok først i rekken for meg også, men det er absolutt ikke noe minus at den den tynn og lekker.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg ikke det er så viktig at skjermene er så ekstremt tynne, ei heller for veggmontering. Blir interessant å se hvor lang tid det tar før bakmontert LED får saklige priser, slikt legger jo en liten demper på planene om ny TV, men på den andre siden kommer det nok til å ta noen år før det kommer til saklig pris.

 

AtW

Lenke til kommentar

Pris er faktisk et spennende tema ved LED. Meg bekjent er LEDs svært rimelige å produsere, og når TVene er tynnere går det med mindre materialer. Jeg tipper faktisk LED-TVer er rimeligere å produsere enn vanlige CCFL baserte skjermer, men at de holdes på et kunstig prisnivå pga. ytelse, eksklusivitet og mangel på kunkurranse. En god indikasjon på det er å se hvor nære (prismessig) de ligger CCFL ekvivalentene. Hadde LED vert dyrt å produsere hadde nok prishoppet vert større.

 

Samsung leverer i år (edge)LED helt ned i 6-serie. Jeg tipper LED er mer eller mindre standard innen et par generasjoner. Det blir nok lokal dimming som utgjør high-end før OLED kommer på markedet.

Lenke til kommentar
Pris er faktisk et spennende tema ved LED. Meg bekjent er LEDs svært rimelige å produsere, og når TVene er tynnere går det med mindre materialer. Jeg tipper faktisk LED-TVer er rimeligere å produsere enn vanlige CCFL baserte skjermer, men at de holdes på et kunstig prisnivå pga. ytelse, eksklusivitet og mangel på kunkurranse. En god indikasjon på det er å se hvor nære (prismessig) de ligger CCFL ekvivalentene. Hadde LED vert dyrt å produsere hadde nok prishoppet vert større.

 

Samsung leverer i år (edge)LED helt ned i 6-serie. Jeg tipper LED er mer eller mindre standard innen et par generasjoner. Det blir nok lokal dimming som utgjør high-end før OLED kommer på markedet.

 

Jo, men hva er egentlig vitsen med Edge-led? Har det noen fordeler utenom den omtalte tykkelsen?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er flere fordeler med edge-LED over CCFL:

Fargekorrekthet - LED leverer et mer naturlig fargerom enn kald katode.

Kontrast - Edge-LED vil som ordet sier si at LEDene sitter langs kanten av panelet. Konstruksjonen er derimot langt mer avansert enn at lyset bare "skinner innover". Det er optiske baner, diffusorer og speil som leder lyset fra kanten av skjermen til der det trengs. På grunn av konstruksjonen får de en form for "lokal dimming", hvertfall mye mer enn hva som er tilfellet med CCFL.

Motion resolution - Tidligere Samsung LED (litt usikker på årets modeller) hadde LED Motion Plus, som gav Samsung markedets første skjerm med 1080p motion resolution. LEDene kan "blinke" raskt siden de praktisk talt ikke har oppvarming og avkjølingstid.

Strømforbruk - Samsung hevder edge-LED-skjermene bruker 40% mindre strøm enn CCFL skjermer.

Vekt

 

I forhold til lokalt dimmende skjermer eksisteret nok edge-LED først og fremst pga. pris og tykkelse. Samsung ønsker nok å skape to markeder i LED. Ett mid-end (edge) og ett high-end (lokal). De har hvertfall tatt sinnsykt masse markedsandeler med LED det siste året.

Lenke til kommentar
Det er flere fordeler med edge-LED over CCFL:

Fargekorrekthet - LED leverer et mer naturlig fargerom enn kald katode.

Kontrast - Edge-LED vil som ordet sier si at LEDene sitter langs kanten av panelet. Konstruksjonen er derimot langt mer avansert enn at lyset bare "skinner innover". Det er optiske baner, diffusorer og speil som leder lyset fra kanten av skjermen til der det trengs. På grunn av konstruksjonen får de en form for "lokal dimming", hvertfall mye mer enn hva som er tilfellet med CCFL.

Motion resolution - Tidligere Samsung LED (litt usikker på årets modeller) hadde LED Motion Plus, som gav Samsung markedets første skjerm med 1080p motion resolution. LEDene kan "blinke" raskt siden de praktisk talt ikke har oppvarming og avkjølingstid.

Strømforbruk - Samsung hevder edge-LED-skjermene bruker 40% mindre strøm enn CCFL skjermer.

Vekt

 

I forhold til lokalt dimmende skjermer eksisteret nok edge-LED først og fremst pga. pris og tykkelse. Samsung ønsker nok å skape to markeder i LED. Ett mid-end (edge) og ett high-end (lokal). De har hvertfall tatt sinnsykt masse markedsandeler med LED det siste året.

 

Anmedlelsene jeg har sett har ikke vært overvettes imponert over Farge og kontrast (for all del, ikke spesielt dårlig heller, bare ikke oppsiktsvekkende bra), det med motion resolution er jo interessant, har du noe mer info om det? Strømforbruk er jo et poeng, det glemte jeg å ta med.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg står mellom en Panasonic TX-P42V10 og en Samsung 8-serie LED TV, og etter alt jeg har lest og sett av disse til nå finner jeg stort sett Panasonic (Plasma) bedre?

Bilde virker kanskje ørlite skarpere på Samsung LED TVen, men bilde flyter og føles langt mer naturlig på Panasonicen?

 

 

For meg virker det som fordelene ved LEDTV først og fremst ligger i det estetiske, den er slankere (om det er EDGE LED), den produserer også lite varme og er strømeffektiv.

Plasma føles mer naturlig og bilde flyter rett og slett mye bedre, men disse blir da tykkere, produserer mer varme og bruker mer strøm?

 

Jeg ser egentlig ingenting ved selve bildekvaliteten som er bedre med en Samsung 8-serie LEDTV sammenlignet med en Panasonic G10 / G15 og V10?

Null problem med innsynvinkel er det også med Plasma? Eneste som taler til LED sin fordel er vell at den ikke er så sensitiv for lyseomgivelser?

Og la det være klart at Samsung 8-serie LED har en mye styggere prislapp..

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Finner ikke så mye om Samsungs LED Motion Plus annet enn:

The set does include a feature called "LED Motion Plus," which, according to Samsung, cycles the LED backlight in eight horizontal sections, once every frame in sync with the LCD, to avoid illuminating LCDs when they're turning off, and thus eliminating "a majority of visible image lag."

 

Her har du testen som viser at LED Motion Plus gir Samsung markedets første TV som viser 1080p motion resulution. Uten funksjonen aktivert har TVen en motion resolution på rundt 650 med 100 Hz aktivert, og 300 uten.

http://hdguru.com/will-you-see-all-the-hdt...-exclusive/287/

 

I HDTVtest sin review av 7020 gjør den det ganske bra på fargegjengivelse. Lygren fra avforum skryter også fælt av resultatene han har målt på sin skjerm. Jeg har også sett ganske imopnerende resultater på avsforum (med lokaldimming skrudd av).

 

Kontrast er ikke helt oppsiktsvekkende, men både målinger på det og sortnivå viser at edge-LED er hakket over CCFL.

 

 

RamGuy: I den prisklassen ville jeg snappet opp en av Pioneers siste 50 tommere (om den ikke blir for stor). LED vs. V10 er et luksusproblem, og du blir nok storfornøyd med begge deler. LED-TVen er nok bedre på panoreringer, og noe mer dynamisk i lyse rom. V10 trør skikkelig til i normale-mørke omgivelser og har da et litt mer behagelig bilde.

 

ThomGreen: Foten er da ikke feit. Den har en glassøyle, og en sort tynn flassflate. Glassflaten er det litt størrelse på, men det er jo for at TVen skal være stødig. Det ser fortsatt stilig ut at TVen er 29mm, men er nok først og fremst hensiktsmessig nor den skal henges på vegg.

Lenke til kommentar
Sålenge foten er feit, har det null og ingenting å si om tv'en er ultratynn.....

Njaaa, du henger vel ikkje tv'n på veggen med foten på? ;)

 

Sant sant, men ikke alle som henger den på veggen ;)

Neida. Ville berre poengtere at foten ikkje alltid står på. Men det skjønte du seff.

 

Eg for min del gjekk lei av å vente på bedre tv'ar og gjekk til innkjøp av ein ue55b7070. Den er knallfin å sjå på og gir eit lyssterkt og flott bilde. Matchar ikkje dei beste plasmaskjermane på svartnivå osv, men gir eit absolutt akseptabelt bilde. 9000-serien blir nok sviiiiindyr!

Endret av thamule
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...