Gå til innhold

Flash-hull angripes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vista-brukere skal forresten være beskyttet mot disse angrepene dersom brukerkontokontrollen er aktivert (den er aktivert som standard), sier Symantec.

 

Så jeg burde bruke Vista til Linux er sikkert igjen da?

 

Både Flash og Acrobat Reader er tilgjengelig for Linux og OS X, fint om dere kunne skrevet hvilke OS'er dette gjelder, eller om det er spesifikt til Windows.

Lenke til kommentar

Det er vel kun installasjonen av trojaneren som egentlig er kritisk. Om det skulle være noen tvil står det at hullet bare gjelder Windows XP og Vista, dog skulle jeg egentlig tro det skulle gjelde Windows 2000 også men.

 

Enda en grunn til å blokkere flash fra å automatisk kjøre (som jeg tror de fleste fornuftige brukere har gjort allerede).

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Dette viser hvorfor plugins som Flash må dø, og hvorfor webstandarder som implementeres av mange forskjellige browsere må innføres i stedet. Flash er et "single point of failure", og det har vi ikke råd til i dag.

 

Våkne opp, folkens, og bidra til bl.a. HTML5, som vil kunne erstatte Flash på mange områder.

Lenke til kommentar
Vista-brukere skal forresten være beskyttet mot disse angrepene dersom brukerkontokontrollen er aktivert (den er aktivert som standard), sier Symantec.

 

Vil det si at man er automatisk beskyttet eller gjelder det kun hvis du avslår brukerkontrollmeldingen som kommer opp? Siden den brukerkontrollmeldingen kommer opp hele tiden vil jeg anta at mange klikker "Fortsett" automatisk når meldingen kommer opp.

Lenke til kommentar

Min reaksjon på saken:

Kjent siden desember, ingen løsning. Elendig av Adobe.

 

Ser jo ut til at eneste måte å få Adobe i sving med å rydde opp, blir å presentere løsninger på hvordan hull i deres software kan utnyttes. Dårlig for brukerne når det presenteres, dårlig for Adobe om det blir alment kjent, men bra for forbrukerne i det lange løp.

 

Adobe blir ihvertfall tvungen til å skjerpe seg.

Lenke til kommentar
Silverlight er mye bedre?

Nei, åpne webstandarder. Når en plugin som Flash får omtrent monopol blir det bare et enkelt punkt som kan svikte, og det er lite gunstig. Så i dag er omtrent alle PCer i hele verden vidåpne for virus. Hadde man i stedet basert seg på åpne standarder hadde det blitt mange forskjellige implementasjoner, og et sikkerhetshull i bare en browser ville ikke vært like katastrofalt.

 

 

På tide å drepe Flash nå? Utrolig at et enkelt firma skal kunne kontrollere noe så viktig som multimedia.

kontrollere hvordan?

De har monopol på visning av multimedia, og siden alle må basere seg på deres plugin blir det et eneste svakt punkt hackere kan sikte seg inn på.

Lenke til kommentar
De har skrevet at det kun gjelder Windows.

Enten overså jeg det første gang, eller så har det blitt redigert i ettertid.

 

Alikevel, klarer ikke å se om dette kan utgjøre noen potensiell trussel mot andre OS eller ikke.

Ser ut til at dette også kan gjøre en potensiell trussel for andre OS'er også:

 

Hullet gjør at angripere kan ta kontroll over offerets datamaskin ved å bruke en skadelig kode i en Flash-fil. Ifølge Adobe selv har også Linux/Unix- og Mac-systemer samme sårbarhet.

 

http://www.idg.no/computerworld/article139226.ece

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...