Gå til innhold

Tror Google kan gjøre det skarpt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser for meg at Google kommer til å gjøre mer enn "bare en linuxdistro". Det må være en god grunn for å bruke det fremfor andre alternativer. Jeg ser for meg tett integrasjon med eksisterende og kommende google tjenester (gdrive etc).

 

Klarer de ikke imponere så klarer de ikke å kapre marked. Så enkelt er det. Men ja. Google logoen er en viktig del av suksess. ;D

Lenke til kommentar
En linuxdistro vil ta over blant vanlige folk kun fordi det står google på bakgrunnsbilde? Ikke umulig men usannsynlig, og vil koste utrolig mye i pr og holdningskampanjer.

Enig, men se hvordan Apple gjorde det. Tok ikke lang tid før "alle" ville ha en macbook. La oss si at google lanserer dette sammen med en billig subsidiert netbook.

 

Men på den annen side så er hva enkelte superbrukere mener uvesentlig fordi vi ser på helt andre ting. Jeg har kun fått en venn til å bruke linux, selv etter at de har fått prøve det på min stasjonære hvor det (til slutt :roll: )funker sømløst

Lenke til kommentar

Jeg ønsker Google velkommen med sitt OS. Selv om jeg er veldig fan av Windows, synes jeg konkurranse bare er positivt.

 

Men det er et par ting jeg er litt skeptisk til. Nå skal det sies at jeg ikke har lest veldig mye om dette OSet, men er det slik at de basserer seg på å kjøre de fleste programmene via nettleser? Dette kan i såfall føre med seg både fordeler og ulemper. Jeg vil sammenligne det litt med tynnklientene vi har på jobb. I de aller fleste tilfeller vil "streaming" av applikasjoner føre til vestentlig mye mindre feil og behov for vedlikehold, men hvis nettverket først slutter å virke, fungerer ingenting.

 

Et annet problem jeg ser er at OSet markedsfører seg mot netbooks. Jeg er ikke helt sikker på at netbooks er framtiden. I starten var det veldig mange som hadde lyst på netbooks (i allefall av de jeg kjenner). Når de først fikk tak i en, viste det seg at det ikke var helt det de hadde tenkt seg. De er trege, har ofte dårlig tastatur og touchpad, er vanskelige å oppgradere osv osv. Enkelte av netbookene begynner også å bli forholdsvis dyre. Akkurat nå vet jeg ikke om noen som har lyst på en netbook. Vi har en del Asus EEEer på jobb som bare ligger og samler støv.

 

Hvis netbooks faller kratig i polularitet, slik PDA gjorde for en god del år siden, kan Google kanskje få litt problemer.

Lenke til kommentar
Vel............. de kommer ikke til å ta strupen til MS, MEN den kommer garantert til å bli solgt i norske butikker(f.eks elkjøp). Og der har vi markeds andelene som den kommer til å få.

 

OS'et blir ikke solgt nei om det var det du mente.. Det er open source og vil bli hentet ned gratis.

Elkjop ma i sa fall bundle det gratis med pc'er..

Lenke til kommentar

Tror dette blir bra. Google vil nok ta store markedsandeler fra MS, hvertfall hvis de får solgt det preinstallert fra butikk, med god integrasjon mot googles andre tjenester. Blir det populært får vi muligens sett enda flere spillutviklere som bruker OpenGL også, da de ser Linux får en stor markedsandel, noe som igjen kan føre til enda større markedsandel. Spennende.

Lenke til kommentar
Men det er et par ting jeg er litt skeptisk til. Nå skal det sies at jeg ikke har lest veldig mye om dette OSet, men er det slik at de basserer seg på å kjøre de fleste programmene via nettleser? Dette kan i såfall føre med seg både fordeler og ulemper. Jeg vil sammenligne det litt med tynnklientene vi har på jobb. I de aller fleste tilfeller vil "streaming" av applikasjoner føre til vestentlig mye mindre feil og behov for vedlikehold, men hvis nettverket først slutter å virke, fungerer ingenting.

Jeg tror Google Chrome OS blir ganske nettorientert, men ikke rent ulikt slik mange av tjenestene deres fungerer i dag. F.eks er Google Earth et program man installerer på PCen, men som bruker Googles nett-tjenester aktivt. Det samme er Google Sketchup. Google Docs er derimot ikke installert på PCen. Grunnen til at de skiller slik på programmene har å gjøre med ytelse. Det samme tror jeg vi vil se på Google Chrome OS.

 

]Et annet problem jeg ser er at OSet markedsfører seg mot netbooks. Jeg er ikke helt sikker på at netbooks er framtiden. I starten var det veldig mange som hadde lyst på netbooks (i allefall av de jeg kjenner). Når de først fikk tak i en, viste det seg at det ikke var helt det de hadde tenkt seg. De er trege, har ofte dårlig tastatur og touchpad, er vanskelige å oppgradere osv osv. Enkelte av netbookene begynner også å bli forholdsvis dyre. Akkurat nå vet jeg ikke om noen som har lyst på en netbook. Vi har en del Asus EEEer på jobb som bare ligger og samler støv. Hvis netbooks faller kratig i polularitet, slik PDA gjorde for en god del år siden, kan Google kanskje få litt problemer.

Dette er i all hovedsak argumenter mot dårlig maskinvare i minibærbare. Dvs. alt for kjipe brikkesett, grafikk, dårlig oppløsning på skjermene, batteritid, stusselig byggekvalitet, osv. Men dette er sterkt på bedringens vei allerede og vil nok løse seg fullstendig innen Google Chrome OS kommer på banen.

 

Forøvrig tror jeg ikke noe på uttalelsen om at Google Chrome OS bare skal siktes inn mot minibærbare. De skal nok siktes inn mot flere segmenter også.

Lenke til kommentar

Men trenger man egentlig et OS til? Og saerlig et OS som ikke fokuserer sa veldig pa interface/package management/applikasjoner men heller pa web/online apps?

Jeg syntes det virker litt tynt grunnlag og ha et helt OS for dette.

Man behover bare en browser for a sjekke web, og alt annet kan jo lages som applikasjoner til desktopen.

 

Det virker pa meg som de egentlig prover a flytte desktoppen fra det lokale til 'clouden'

kanskje de har noen fine tricks pa gang men vi far se.

De gidder vel ikke bare lage et vanlig OS med en browser installert?

Lenke til kommentar
]Et annet problem jeg ser er at OSet markedsfører seg mot netbooks. Jeg er ikke helt sikker på at netbooks er framtiden. I starten var det veldig mange som hadde lyst på netbooks (i allefall av de jeg kjenner). Når de først fikk tak i en, viste det seg at det ikke var helt det de hadde tenkt seg. De er trege, har ofte dårlig tastatur og touchpad, er vanskelige å oppgradere osv osv. Enkelte av netbookene begynner også å bli forholdsvis dyre. Akkurat nå vet jeg ikke om noen som har lyst på en netbook. Vi har en del Asus EEEer på jobb som bare ligger og samler støv. Hvis netbooks faller kratig i polularitet, slik PDA gjorde for en god del år siden, kan Google kanskje få litt problemer.

Dette er i all hovedsak argumenter mot dårlig maskinvare i minibærbare. Dvs. alt for kjipe brikkesett, grafikk, dårlig oppløsning på skjermene, batteritid, stusselig byggekvalitet, osv. Men dette er sterkt på bedringens vei allerede og vil nok løse seg fullstendig innen Google Chrome OS kommer på banen.

 

Forøvrig tror jeg ikke noe på uttalelsen om at Google Chrome OS bare skal siktes inn mot minibærbare. De skal nok siktes inn mot flere segmenter også.

 

Ja, håper virkelig det. Jeg ble kjempeskuffet over netbookene. Jeg har veldig lyst på en liten og lett PC jeg kan ta med meg rundt uten å gå tom for batteri. De aller fleste netbooks har elendig batteritid, og da kan man egentlig ikke kalle de for ultraportabel. Den eneste netbooken som kunne fristet litt er Den EEEen med 8-10 timer batteritid. Den koster relativt mye penger for noe som tross alt har så dårlig ytelse. Det jeg derimot kommer til å kjøpe meg nå er en av Acers Timeline-maskiner. Disse er små, har god batteritid, relativt kraftig maskinvare og er enkle og oppgradere. De er en del dyrere enn netbooks, men har mye kraftigere maskinvare. Hvis netbooks hadde kommet opp på nesten det nivået i ytelse tror jeg mangle flere ville kjøpt de.

Et annet problem med netbooks er at de nesten ikke får bedre maskinvare. Det er år og dag siden de første kom på markedet, men de som selges i dag har stort sett den samme CPUen og like mye minne. Skuffende.

Lenke til kommentar
Men trenger man egentlig et OS til?

Stiller du det samme spørsmålet hver gang det dukker opp en ny matvare i dagligvarebutikken? Eller hver gang det lanseres en ny bilmodell? Eller hver gang det lanseres en ny bærbar PC eller mobiltelefon? Det jeg skal frem til er at det er et tullespørsmål.

 

Hoppeslott: En av tingene som holder utviklingen av minibærbare tilbake er at folk belønner de selskapene som lager elendige minibærbare ved å kjøpe maskinene deres. Jeg har bevisst unngått å hoppe på trenden ennå fordi det ikke er noen gode nok minibærbare på markedet ennå. Hvorfor kjøpe noe man vil bli misfornøyd med? Hvorfor handle blindt på impuls?

 

Som sagt, det er allerede sterkt på bedringens vei. Nå får man 2,5" disker på 250GB eller SSD på 16-64GB i maskinene mens Asus EEE startet med 2-8 GB SSD av elendig kvalitet. Nå får man skjermer med opp til 1366x768 oppløsning mot Asus EEE sin start på 800x480 pixler. Rammene rundt skjermene har krympet fra 4-5 cm store til ~0,5 cm. Batteritiden har i noen tilfeller økt kraftig. Grafikkytelsen har i noen tilfeller økt kraftig (Nvidia ION) osv. Gi det litt mer tid nå så får man tak i bra minibærbare.

 

Forhåpentligvis også med et godt utvalg av gode OS. Noe Google trolig vil bidra kraftig til.

Lenke til kommentar

Dette med fortsatt like svak maskinvare er jo på grunn av intel og ms. Da ms fikk "pressa" på xp på netbookene hadde jo de et krav om max 1 gig minne for.eks og intel har jo et krav om maks skjermstørrelse. Nå vil nok netbookene med chrome OS kjøre arm og ikke x86 etter det jeg har fått med meg, da kommer ihvertfall batterikapasiteten seg.

Lenke til kommentar
Husk at Apple greide å få fuckings BSD på 10% av verdens datamaskiner omtrent over natten.

Husk at Apple også kom med en maskin som da skilte seg vesentlig fra de andre på markedet, hvertfall designmessing. Og Apple har vist at du kan ha et ordinært produkt med god design som selger.

Lenke til kommentar
Problemet med netbooks for min del er den små skjermen, og dermed det begrensede bruksområdet. Noe jeg tviler sterkt på blir forandret med det første...

Minibærbare for 1,5 år siden: 7,0" skjerm med 800x480 pixler

asus_eee_pc_white.jpg

 

Minibærbare i dag har fra ca 10,1" - 12,1" skjerm med opptil 1366x768 oppløsning

 

lenovo-s12-white-netbook_1.jpg

 

12,1" er ganske nøyaktig 3 ganger større skjermareal enn 7,0".

800x480 -> 1366x768 er ca 2,7 ganger flere pixler.

Lenke til kommentar

lenger opp i diskusjonen blir det stilt spørsmål om man trenger et os til.

jeg undrer meng også litt over det .

det kommer selvsagt ann på bruken .

 

det som er tllete er at du kjøre et OS i en Netleser som kjøre i et OS.

på mange måter minner det som MS dos og dos-shell ( husket ikke helt navnet ) for ca 20 år siden.

 

den eneste grunne man har et os er at det skal fungere som en plastform mellom hardwaren og brukeren.

 

de første wersjone av windows var heller ikke noe os men et slags ekstra skall over operativsystemet .

Gogle crome blir jo akkurat det samme vis det kjøres rett fra nettleseren - ikke noen os men et ekstra bruker interece ( skall) for brukerene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...