Gå til innhold

Stor, større, størst!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne godt tenkt meg en 128 GB minnepinne jeg.

Akkurat nå har jeg en 32 GB Corsair, og den er litt for liten.

 

Jeg jobber i IT-avdelingen i en kommune. På minnepennen min har jeg ISO av mange av programmene vi bruker. Jeg har også lagt inn drivere til mange forskjellige maskiner. Det er litt ledig plass på pinnen, men den bruker jeg ofte til å ta backup av mine dokumenter o.l. når jeg er ute og reinstallerer maskiner til folk. Etter hvert som folk begynner å få større og større dokumenter/videoer/bilder, trenger jeg også større minnepinne.

Utrolig kjekt å ha med noe slikt i stedet for å drasse rundt på en stor harddisk.

 

Er dette produktet nyttig for alle? Nei, men det er ikke latterlig.

Lenke til kommentar

Langt fra latterlig vil jeg si, kanskje det eneste litt latterlige er prisen.

 

Om jeg ikke i dag har bruk for 128 GB (til den prisen), ser jeg klart at dette er noe jeg vil ha bruk for fremover. Normalt så reiser jeg alltid rundt med en 160 GB 2,5'' USB HD. Denne er alltid synket med det jeg "tror" jeg kan få bruk for, skjer 2 ganger om dagen, og i stedet for å tenke over hva jeg trenger når jeg skal reise en eller annen plass tar jeg denne med meg.

 

Da er det klart at en USB-pinne ville vært vel så bra.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Det neste må bli en minnepenn som har RAID5+1 eller noe, slik at du kan ta backup av den uten å koble den til noe.

Jeg kunne tenkt meg en minnepenn som man kan ta backup av minnekort til ved å bare koble kameraet til USB-porten på minnepinnen og la kamera og minnepinne ta seg av synkroniseringen.

 

Større kapasitet trengs. Snart vil dette erstatte små eksterne disker.

Det har allerede erstattet eksterne disker i stor grad. Før minnepennene var man begrenset til disketter, CDRW, DVDRW og eksterne harddisker når man skulle ha overskrivbar flyttbar lagring.

 

Forøvrig så øker også kapasiteten på eksterne harddisker. 500 GB har lenge vært tilgjengelig i 2,5" formatet. Snart regner jeg med det øker til 750 GB i den samme jakkelommevennlige størrelsen.

 

Den veiledende prisen på de nye minnepinnene synes jeg er helt ok sammenlignet med konkurrentene (508 kr for 32GB, 64GB for 1150 kr). Husk at 750, 1350 og 3500 kr er veiledende priser. Reell utsalgspris blir nok litt litt lavere til tross for prisforskjellen mellom USA og Norge.

Lenke til kommentar

Jeg ville hatt bruk for minnepinner på 128GB eller mer. Slik det er nå drasser jeg med eksterne disker, og som alle vet er de både store og ikke spesielt robuste. Da er det mye bedre med en liten dings som ligger i lommen og som er mindre enn mobiltelefonen. Det største problemet utenom prisen er nok overføringshastigheten.

Lenke til kommentar
128 Gigabyte. Hvor mange år før den koster 200 kroner hos el-kjedene?

 

Godt spørsmål.... Prisene faller alltid fort, men jo flere konkurenter på samme nivå, og enda større disker, jo fortere faller prisene.

 

Det er klin umulig å spå, men jeg gjetter på at du rundt juletider vil få 128 GB for 1200-1300 kroner. Si året etter, KANSKJE 400-500?

Lenke til kommentar
Det er vel nå ca et halvt år siden Corsair kom med sin 64GB? Tenkes at vi sannsyneligvis vil høre om 256GB mot juletider. 512GB vil vel komme om et år, og så sneier vi TB'n i julen 2010. Dette er vel i tillegg en ganske pessimistisk spådom.

Jeg vil si det er en ganske optimistisk spådom, kun basert på ett intervall. Ser man i litt lengre perspektiv så er 9 måneder et mer sannsynlig intervall. I så fall kan vi vente 256 GB til 3500 kr i mars 2010, 512 GB i januar 2011 og 1 TB i oktober 2011.

 

128 Gigabyte. Hvor mange år før den koster 200 kroner hos el-kjedene?

Basert på en halvering av pris/GB hver 9. måned og at prisene hos el-kjedene er omtrent dobbelt av billigste nettbutikk så vil jeg gjette på våren 2013.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...