Gå til innhold

Novell planlegger "app store" for åpen kildekode


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er nytt med dette i forhold til eksisterende pakkebrønner?

 

Siden det snakkes om "uvant for Windows-brukere å tenke på denne måten", planlegges det en Windows-versjon snart? En slags pakkebrønn for Windows?

 

en indikator på at nett-PC-markedet har en fremtid

Til nå har begrepet "nett-PC" vært en kunstig klassifisering diktert av Intel og Microsoft. De fleste tenker "liten, svak og billig bærbar PC". Men hvor billig er billig nok?, hvor svak er svak nok og hvor liten er liten nok? Det finnes selvsagt ikke noen fasit på. "Grensen" mellom nett-PC og andre bærbare er egentlig like kunstig som en kommunegrense på et kart er. Du finner den ikke igjen i terrenget. Grensen er allerede i ferd med å utviskes nå som "liten" blir stadig større, "billig" blir stadig dyrere (toppmodellene) og "svak" blir stadig kraftigere (med f.eks Nvidia Ion). Jeg er overbevist om at nett-PC begrepet forsvinner innen få år og at størrelse, pris og ytelse vil representeres hver for seg i stedet for gjennom samlebegrepet nett-PC.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Er vel meningen at det skal være mer brukervennlig enn "normale" pakkebrønner som man finner i f.eks Ubuntu.

 

Et klikk installasjon av applikasjoner hadde vært greit, om man i tillegg har bilde og litt info om applikasjonen så ser jeg helt klart nytten av det. Men kjenner jeg linux designere rett så blir det ikke akkurat "app store på iphone" kvalitet på det.

Lenke til kommentar

Voldsomt til negativitet da. Jeg er enig i at dette ikke er så forskjellig fra pakkebrønner.

Men ingen kan nekte for at fokus på design og brukervennlighet hjelper på salget, selv om produktet ikke er banebrytende. Bare spør Apple.

 

Jeg synes det er en god ide, hvis dette får flere til å få lyst til å bruke Linux er det udelt positivt. Greit nok at det kan virke dumbed down, men for den store delen av befolkningen er man ikke interesert i hvordan noe virker, bare at det virker.

 

Da jeg gjorde mine spede første forsøk med linux rundt 2003 gav jeg opp rimelig raskt siden hver gang jeg ville legge inn noe var dette avhengig av noe annet som igjen var avhengig....

Innrømmer at det er tatt syvmils-skritt siden den gangen, men design er viktig.

Lenke til kommentar
Hehehe, er det problematisk at alt ikke ser ut som jegTelefon da?

432521.jpeg

 

Til og med jeg klarer å bruke denne :yes:

Det trenger ikke se ut som "app store" på iphone, men er merkelig hvordan apple selger drøssevis med programmer bare pga brukervennlighet. Du skal ikke undervurdere verdien av et godt design og god brukervennlighet. Brukere driter i hvordan det fungerer, de gir blanke f**n i om en applikasjon er avhengig av ett eller annet bibliotek eller en annen applikasjon. De vil ha "ett klikk" installasjon av applikasjonen og så bruke den. Så enkelt er det. Funker det ikke etter første forsøk så gir brukere ofte opp og går tilbake til det de brukte tidligere. Kryptiske feilmeldinger om at de må installere ditt eller datt først gjør at pakkebrønner til nå har vært relativ ubrukelige.

Lenke til kommentar
Siden det snakkes om "uvant for Windows-brukere å tenke på denne måten", planlegges det en Windows-versjon snart? En slags pakkebrønn for Windows?

"Som vanlig" må man til originalartikkelen for å finne ut slike ting:

The vast amount of free software available to open-source users has long been one of the major benefits of switching to a Linux distro such as Ubuntu, or openSUSE. The problem has always been in explaining this to customers reared on a Windows diet.

Så poenget er vel å gjøre "Linux" mer spiselig for de som er vant til Windows fra før.

Lenke til kommentar
Kryptiske feilmeldinger om at de må installere ditt eller datt først gjør at pakkebrønner til nå har vært relativ ubrukelige.

Høres ut som det er en stund siden du har prøvd en brukervennlig Linux-distro. Brukere trenger ikke vite et pøkk om dependencies hvis de installerer via en pakkehåndterer som f.eks. Synaptic ( som Ubuntu og Debian m.fl. bruker ). Pakkehåndtereren installer alt som trengs uten at brukeren trenger bekymre seg om hva som skjer i bakgrunnen.

 

Mora mi har for øvrig ingen problemer med å installere spill i Ubuntu via Add/Remove programs, så jeg mener utviklerne allerede har kommet langt når det gjelder brukervennlighet.

 

Er dog enig med deg at litt mer eye candy kan hjelpe på ytterligere.

Lenke til kommentar
Hehehe, er det problematisk at alt ikke ser ut som jegTelefon da?

432521.jpeg

 

Til og med jeg klarer å bruke denne :yes:

Det trenger ikke se ut som "app store" på iphone, men er merkelig hvordan apple selger drøssevis med programmer bare pga brukervennlighet. Du skal ikke undervurdere verdien av et godt design og god brukervennlighet. Brukere driter i hvordan det fungerer, de gir blanke f**n i om en applikasjon er avhengig av ett eller annet bibliotek eller en annen applikasjon. De vil ha "ett klikk" installasjon av applikasjonen og så bruke den. Så enkelt er det. Funker det ikke etter første forsøk så gir brukere ofte opp og går tilbake til det de brukte tidligere. Kryptiske feilmeldinger om at de må installere ditt eller datt først gjør at pakkebrønner til nå har vært relativ ubrukelige.

Jeg er helt enig i det du og Icedale skriver, men det er i mine øyne ingen nyhet. De aller fleste "nybegynner-distroer" har langt på vei implementert slike løsninger for lenge siden. Om dagens løsninger er gode nok får være opp til den enkelte selv å bedømme.

Lenke til kommentar

Min definisjon:

NettPC/netbook = appliance style laptop, hybrid mellom tlf og laptop, karakteristika, lang batterilevetid, lavere pris, mindre skjerm, svært portabel og hendig, ideellt sett grafisk kompetent(jeg avslører her håp om 3dspill bedre enn på mobil og solid GPU aksellerert video, portabel multimedia tendenser. Komplement til digitalkamera, bør ha 10 tommer skjerm. OSV osv

Lenke til kommentar

Jeg sliter veldig med å se på hvilken måte "program-behandleren" i Ubuntu (8.04 og nyere er de jeg har erfaring med) ikke er brukervennlige. Du trykker på Add/Remove Applications, så søker du på f.eks. sjakk/chess, du huker av etter å ha lest en beskrivelse, så sier du GO! Jeg har aldri kommet borti no problem med den metoden. Hvordan kan den prosessen bli enklere!?

Lenke til kommentar
Til nå har begrepet "nett-PC" vært en kunstig klassifisering diktert av Intel og Microsoft. De fleste tenker "liten, svak og billig bærbar PC". Men hvor billig er billig nok?, hvor svak er svak nok og hvor liten er liten nok? Det finnes selvsagt ikke noen fasit på. "Grensen" mellom nett-PC og andre bærbare er egentlig like kunstig som en kommunegrense på et kart er. Du finner den ikke igjen i terrenget. Grensen er allerede i ferd med å utviskes nå som "liten" blir stadig større, "billig" blir stadig dyrere (toppmodellene) og "svak" blir stadig kraftigere (med f.eks Nvidia Ion). Jeg er overbevist om at nett-PC begrepet forsvinner innen få år og at størrelse, pris og ytelse vil representeres hver for seg i stedet for gjennom samlebegrepet nett-PC.

Skrev sammen med et par andre en lengre avhandling om netbooks i vår, og hadde nok denne i tankene når jeg skrev her noe som kanskje gjorde det jeg skrev noe upresist. Konklusjonen vår var forøvrig akkurat det samme som du kom med her...

Men, når jeg pratet om netbookens fremtid, pratet jeg ikke om "små billige, sub-kraftige" bærbare, men det originale konseptet netbook (som kom til allerede for 10 år siden), nemlig små ultraportable enheter for rask og enkel tilgang til nettjenester og det er nettopp her Moblin drar i riktig retning.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Jeg sliter veldig med å se på hvilken måte "program-behandleren" i Ubuntu (8.04 og nyere er de jeg har erfaring med) ikke er brukervennlige. Du trykker på Add/Remove Applications, så søker du på f.eks. sjakk/chess, du huker av etter å ha lest en beskrivelse, så sier du GO! Jeg har aldri kommet borti no problem med den metoden. Hvordan kan den prosessen bli enklere!?

Du kan så si. Personlig syns jeg det ikke finnes noe mer brukervennlig enn apt-get i terminalen (og her må vi huske at "brukervennlighet" er så subjektivt som man kan få det). I dette tilfelle er det vell ikke snakk om å gjøre pakkebrønnen mer "brukervennlig", men å sy puter under armene på nye brukere og gi dem noe de allerede har erfaringer med eller identifserer med.

Lenke til kommentar

@cyclo og madc90

 

Igjen ser jeg ikke problemet med å lage en ny løsning med bedre grafikk. Jeg er helt ening i at både apt-get og behandleren i Ubuntu fungerer utmerket, men jeg mener også at disse tingene kan utvikles.

 

Apt-get kan for mange nye brukere virke som et hinder, spesielt hvis man ikke er fortrolig med terminal kommandoer.

Å strømlinjeforme nedlastningene med en bedre grafisk løsning tror jeg kan være smart for å få flere til å bruke open source.

Lenke til kommentar
Du trykker på Add/Remove Applications, så søker du på f.eks. sjakk/chess, du huker av etter å ha lest en beskrivelse, så sier du GO! Jeg har aldri kommet borti no problem med den metoden. Hvordan kan den prosessen bli enklere!?

 

Nå synes også jeg at denne "app store"-idéen har mye til felles med en pakkebrønn, men i en pakkebrønn så er det som regel en haug med pakker som man faktisk ikke kan se ut fra beskrivelsen hva er, og mange produkter er avhengig av andre pakker som ikke er produkter i seg selv men også man kan finne i pakkebrønnen. Underbiblioteker kan være skjult for brukeren i en brukervennlig innpakking.

 

Hvis du sammenligner en vanlig add/remove service i en Linux-distro med for eksempel sourceforge, så vil du finne en del forskjeller. Et populært prosjekt vil ha skjermbilder, gode beskrivelser, forum, dokumentasjon tilgjengelig. Dette er med på å hjelpe deg å bestemme om dette produktet er rett for deg.

 

Et alternativt prosjekt kan fullstendig mangle beskrivelser, ikke ha skjermbilder, ha et tomt forum og ingen dokumentasjon. De fleste brukere ville da valgt det første alternativet.

 

I en AppStore er det ikke godt nok med beskrivelser av typen "Web browser based on the webkit package". Dette er vel mer eller mindre et direkte sitat fra da jeg sist var innom installasjonsverktøyet på en av mine dingser. Det var til og med en av de mer forklarende info-tekstene.

 

Dette handler om å presentere produktene bedre. Men for Novell handler det nok like mye om å kaste seg på bølgen. Alle og deres styremedlemmer oppretter App Stores nå.

Lenke til kommentar

Men er det kun programmer som er "open source" som skal være med i denne "app store" saken. Eller er det også planer om å ha med "closed Source" programmer som er gratis?

 

For det ene utelukker jo ikke nødvendigvis det andre. Programmer kan være "closed source" og gratis. Opera er proprietær programvare og det hadde vært synd om programmer som Opera skal være ekskludert bare fordi det ikke er "open source".

Lenke til kommentar
Til nå har begrepet "nett-PC" vært en kunstig klassifisering diktert av Intel og Microsoft. De fleste tenker "liten, svak og billig bærbar PC". Men hvor billig er billig nok?, hvor svak er svak nok og hvor liten er liten nok? Det finnes selvsagt ikke noen fasit på. "Grensen" mellom nett-PC og andre bærbare er egentlig like kunstig som en kommunegrense på et kart er. Du finner den ikke igjen i terrenget. Grensen er allerede i ferd med å utviskes nå som "liten" blir stadig større, "billig" blir stadig dyrere (toppmodellene) og "svak" blir stadig kraftigere (med f.eks Nvidia Ion). Jeg er overbevist om at nett-PC begrepet forsvinner innen få år og at størrelse, pris og ytelse vil representeres hver for seg i stedet for gjennom samlebegrepet nett-PC.

Skrev sammen med et par andre en lengre avhandling om netbooks i vår, og hadde nok denne i tankene når jeg skrev her noe som kanskje gjorde det jeg skrev noe upresist. Konklusjonen vår var forøvrig akkurat det samme som du kom med her...

Men, når jeg pratet om netbookens fremtid, pratet jeg ikke om "små billige, sub-kraftige" bærbare, men det originale konseptet netbook (som kom til allerede for 10 år siden), nemlig små ultraportable enheter for rask og enkel tilgang til nettjenester og det er nettopp her Moblin drar i riktig retning.

 

”Kun for meg” , er alt som er quoted her ….svært kunstig..akkurat som å snake foran speil, hvor du både stiller spørsmål og svarer til deg selv samtidig. At du kopierer og offentliggjøre det hele, er farlig for ”meg igjen”.

Når det gjelder avhandling fra cyclo. Er den godkjent, publisert? Kan vi lese den noe sted, slik at vi forstår hvorfor tankene dine ble slik de ble i det du publiserte artikkelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...