Gå til innhold

Test: Pentax K-m


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uff da. En alvere byggekvalitet, mangel på værtetting og og dette med fokuspunktene trekker en del ned for mange, meg selv inkludert. Ikke fordi at jeg har store planer om å fotografere under ekstreme forhold, men fordi at jeg kan slumpe til å bli uheldig. Et kamera kan deise i bakken, eller få væte inn på andre måter. Dette er en av fordelen med Ricoh GX100 som jeg bruker på kompakt-fronten. Den tåler bank. Mitt kamera ble slått ut av hendene på en som lånte det, fikk en flott bue og braste i asfaltene. Overlevde bare godt det. Det samme kan hende med speilrefleksene, og da spesielt om man tar bilder fra steder der det er mye action og bevegelse.

 

Pentax er forøvrig det kamerasystemet jeg vurderer til bruk for meg som glad amatør. Både fordi at jeg har prøvd kamera som ikke tilfredsstiller meg helt innen "håndfølelse", slik som Canon 350D, og fordi at Pentax har en del interessant objektiv som ikke Canon/Nikon/Sony/Sigma har. Jeg har også lyst å prøve andre systemer enn de vanlige. Skulle jeg derimot hostet opp store summer for et kamera hadde jeg gått for Canon 5D II.

 

Derfor er det litt trist at Pentax nå ser ut til å ha kamera som enten er for nybegynnere, eller semipro. JEg kan gjerne legger mer penger i et kamera enn 3500 kr, men jeg har ikke helt lyst å gå opp i 10 000 kronersklassen. Og, om K200D og K20D fases ut før jeg får spart opp penger, blir det vanskelig for meg selv å forsvare et Pentax-kjøp.

Lenke til kommentar
Derfor er det litt trist at Pentax nå ser ut til å ha kamera som enten er for nybegynnere, eller semipro. JEg kan gjerne legger mer penger i et kamera enn 3500 kr, men jeg har ikke helt lyst å gå opp i 10 000 kronersklassen. Og, om K200D og K20D fases ut før jeg får spart opp penger, blir det vanskelig for meg selv å forsvare et Pentax-kjøp.

Idag selges Pentax K20D for under 6000 kr og for en 1000-lapp ekstra så får du med kitobjektiv også ;)

Lenke til kommentar

Noe er glemt...

 

-Mangler Liveview

 

 

Passer ikke for brukere som vil ha verdens største objektivutvalg.

 

hmm? Trur ikke de som har penger til "verdens største objektivutvalg" kjøper nybegynner kamera fra verken CaNikon eller Pentax. Men stol på meg, man kan bruke mye penger på Pentax optikk :whistle: Det er bare mangel på tele over 300mm, ellers synes jeg de dekker behovet meget bra(bortsett fra mangel på en god 1:1 makro over 100mm, noe mellom 150-200mm hadde vært gull).

 

Ellers var det en god test.

 

 

Edit: Oppladbare AA batterier er faktisk billigere hvis man trenger flere sett/skift. Du får 4 batterier med lader til under 200lappen. Ekstra batterier koster fra 100-200kr. for 4stk. Proprietært batteri koster gjerne 5-700kr pr. stk.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar
Idag selges Pentax K20D for under 6000 kr og for en 1000-lapp ekstra så får du med kitobjektiv også ;)

 

Joda, jeg er klar over det. Men jeg må spare litt kronasjer først, og om Pentax gjør som varslet, vil K20D bli faset ut på den tiden det tar meg å spare penger. Joda, man har fått feriepenger og får igjen på skatten, men så skal en besøke ting som tannlegen, betale noe opp mot 6000 til lånekassen og så videre. Selv arbeidende herrer som meg sliter da litt, økonomisk sett...

Lenke til kommentar

Ja, det er nok mange som vil kjøpe K-m nå.. :ermm:

 

Det har dårlig byggekvalitet, har ikke værtetting, du mangler frihet til å velge ale fokuspunkter, det er tregt for ikke å glemme kjedelig og kan dermed ikke anbefales. Sammenlignet med hva da egentlig ?

 

Men nei, det kan jo heller ikke bruke canon-objektiver så da er det jo bare å glemme det først som sist. Merkelige argumenter i forhold til målgruppen, men de sluker dem rått i beste tv2hjelperdeg-stil: "kjedelig kamera - terningkast tre". :tease:

 

EDIT: Er det forøvrig mulig å få vite hvorfor det står ført opp manglende værtetting som et negativt punkt med K-m, når dere ikke har trukket noe på det punktet på andre kamera? Hverken 1000D eller 5Dmk2 har trekk for dette?

Endret av sveinmb
Lenke til kommentar

sveinmb: Sammenlignet med andre kameraer i samme prisklasse så mener jeg Pentax K-m hevder seg bra.

 

Passer ikke for brukere som vil ha verdens største objektivutvalg.

hmm? Trur ikke de som har penger til "verdens største objektivutvalg" kjøper nybegynner kamera fra verken CaNikon eller Pentax. Men stol på meg, man kan bruke mye penger på Pentax optikk :whistle: Det er bare mangel på tele over 300mm, ellers synes jeg de dekker behovet meget bra(bortsett fra mangel på en god 1:1 makro over 100mm, noe mellom 150-200mm hadde vært gull).

Sigma har noen svært gode objektiver til Pentax i de klassene.

 

Edit: Oppladbare AA batterier er faktisk billigere hvis man trenger flere sett/skift. Du får 4 batterier med lader til under 200lappen. Ekstra batterier koster fra 100-200kr. for 4stk. Proprietært batteri koster gjerne 5-700kr pr. stk.

AA er både en fordel og en ulempe. Det betyr hyppigere batteribytter, men til gjengjeld er det billig å ha en haug med ekstra batterier. Og skulle man være så uheldig å gå tom likevel så er det bare å stikke innom nærmeste kiosk og kjøpe i billige engangsbatterier. Men strengt tatt skulle jeg gjerne ønsket å få i både pose og sekk. Noe man også vil få i en høyere prisklasse (K-7 med batterigrep)

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvordan objektivutvalget skulle være noe vesentlig ankepunkt mot et kamera som dette.

 

Et punkt som virker langt mer alvorlig, er at man ikke kan velge autofokuspunkt og heller ikke blir varslet om hvilket punkt som blir valgt. Det virker jo helt tullete. Er det så tullete? Da ville det vel være bedre å bare ha sentrumspunktet og låse fokus før rekomponering.

Lenke til kommentar

Noen kommentarer. Byggekvaliteten framheves ikke her. I de aller fleste andre tester står de at den er meget bra(bedre enn andre). Det at det ikke er værtetting må jo ses i sammenheng med prisnåvået, og er derfor irrelevant i denne testen. Medfølgende kitobjektiv er ikke nevnt med et ord.

K-m kommer her meget godt ut i bildekvalitet, bedre enn de fleste andre i samme prisklasse. Dette er tross alt er det viktigste for et kamera, dette burde absolutt ført til en bedre anbefaling i konklusjonen.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med tthoey.

 

Jeg har hatt kameraet mitt i et halvt år nå.

og jeg syns byggekvalitet, bildekvalitet og kit objektivet osv er suverent bra til den prisen det er på.

 

At det ikke går ann å endre på fokus punkt, ikke har værtetting osv, er ikke noe vi som kjøper k-m bryr oss så veldig mye om da dette er et NYBEGYNNER kamera. Kommer uansett til å selge dette om et par år ( kommer til å kjøpe k-7 når det blir billigere).

 

Syns Pentax K-m fortjener bedre karakter en den Dere i Akam har satt. :hmm:

Lenke til kommentar
At det ikke går ann å endre på fokus punkt, ikke har værtetting osv, er ikke noe vi som kjøper k-m bryr oss så veldig mye om da dette er et NYBEGYNNER kamera.

 

- Har hatt et DSLR i ca. én måned, men jeg har allerede blitt så vant til valg av fokuspunkt at det ville være surt å måtte klare seg uten. Det er definitivt ikke en eksotisk funksjon bare ekspertene vil ha nytte av.

 

(Men ja, jeg er enig i at manglende værtetting-kritikken ikke virker helt fair. Det har jo ikke været holdt mot konkurrentene i omtrent samme og litt høyere pris. Mer korrekt ville det vel være å vise til at værtetting er et stort pro-argument for Pentax K200D - også for nybegynnere.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...