Gå til innhold

Olympus E-P1 på vei?


Anbefalte innlegg

20090606_b8dfe15594df34db46adzcYUyXIFqZT9.jpg

 

e-p1.png

 

sketch_simple.jpg

 

EDIT: 12/6

20090611_225203_1.jpg

 

3617160170_6f8df7f98b_o.jpg

 

Synes dette ser lovende ut!

Kompakt og stilig, enkelt og funksjonelt. Denne med en optisk søker med 35mm rammelinjer i varmskoen virker på mange måter som den enkleste veien til kompakt kvalitet. Håper det kommer en 25mm/2 også, og kanskje noe skummelt skarpt noe rundt 10mm..? :)

Endret av Kjetil-H
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første bildet (som jeg ikke får opp lenger via denne tråden) er hentet fra denne tråden, og her er kameraet merket E-P1. Jeg var klar over at dette navnet ble blandet inn i E-3-ryktene for en tid tilbake, men tolket bare det hele som en nå oppklart misforståelse. Hvis bildene er ekte, er dette tilfelle.

 

Her er bildet igjen, nå lagt som vedlegg:

post-25194-1244297636_thumb.jpg

 

 

Photographybay.com er også forvirret av dette:

http://www.photographybay.com/2009/06/06/o...-thirds-camera/

Endret av Kjetil-H
Lenke til kommentar

Det bildet lå ikke ute når jeg svarte, men har ser man jo faktisk betegnelsen !

 

 

Det første bildet (som jeg ikke får opp lenger via denne tråden) er hentet fra denne tråden, og her er kameraet merket E-P1. Jeg var klar over at dette navnet ble blandet inn i E-3-ryktene for en tid tilbake, men tolket bare det hele som en nå oppklart misforståelse. Hvis bildene er ekte, er dette tilfelle.

 

Her er bildet igjen, nå lagt som vedlegg:

post-25194-1244297636_thumb.jpg

 

 

Photographybay.com er også forvirret av dette:

http://www.photographybay.com/2009/06/06/o...-thirds-camera/

Lenke til kommentar

Nydelig størrelse på kamera og objektiv. Jeg legger merke til 17mm f/2,8 og videofunksjon. Jeg håper de utnytter den korte registeravstanden til å lage en god kraftigere vidvinkel også. F.eks 7-14mm. Jeg kunne tenkt meg et slikt lommekamera i tillegg til speilrefleksen, men bare dersom prisen er langt mer edruelig enn det Panasonic har vist.

Lenke til kommentar

Ups, jeg ser nå at den (7-14) er til Micro 4/3. (Jeg trodde den var til vanlig 4/3). Den gjør det jo også knallbra i SRLgear sin test. Da er jo ønsket nesten i boks (kun Olympus E-P1 og en gunstig pris som mangler.) :)

 

Redigert: Selv om den er laget spesielt for m4/3 så er den ganske stor i forhold til Olympus E-P1. Lengden er 8,3cm og diameter er 7,0cm

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hvor Olympus vil med dette kameraet. De har tidligere sagt at mikro 4/3-systemet skal bli "billig" i betydningen at det blir priset lavere enn speilreflekskameraene, men dyrere enn kompaktkameraene.

 

Når jeg ser på bildet av kameraet, om det er ekte eller ikke, så ser jeg lite som tyder på at dette blir et billig system. Det eneste måtte være at objektivet bare har en lysstyrke på f/2.8.

 

Kameraet ser ut til å være laget for å nå entusiastene, de som er interessert i et nostalgisk kamera med en viss luksusfølelse. Dette begrunner jeg med kameraets metallfinish, den karakteristiske "Leica-knekken" på toppen, det at det kommer med blitz-sko, at det blir presentert med et objektiv med fast brennvidde. Og også at det ikke ser ut til å ha noen innebygget blitz. Dette er typiske karakteristikker ved high end-kameraer, som har en høy prisklasse.

 

Så hvem skal kjøpe dette kameraet? "Folk flest" vil neppe ha et kamera uten zoom og uten innebygget blitz. Det kommer kanskje et annet standardobjektiv også med zoom, og i så fall blir det mer akseptabelt for de som ikke er veldig interessert i foto. Men uten innebygget blitz begrenser de markedssegmentet ganske mye.

 

Trengte de virkelig å ha metallfinish på et slikt kamera? Olympus Mju, fra filmdagene, ble akseptert som det kvalitetsproduktet det var selv om det hadde en plastfinish. Mange brukte det som et reisekamera, som et supplement til en SLR.

 

Er dette et kamera i relativt lav prisklasse, under DSLR? Eller er det et high end-kamera med en viss nostalgi-følelse? Hvordan skal de tjene inn utviklingskostnadene, om kameraet er lavt priset, eller om det er rettet mot et relativt lite segment?

Lenke til kommentar

Utviklingskostnadene vil nok dekkes gjennom en kombinasjon. De vil spille på de unike egenskapene og ta en høyere pris enn både de aller billigste speilrefleksene og de dyreste kompaktkameraene i superzoom-klassen. Med andre ord 5~6 000 kr i starten. Dette vil trolig selge bra og betale utviklingskostnaden før konkurransen hardner til.

 

(Samsung har f.eks en lignende serie på vei)

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke helt hvor Olympus vil med dette kameraet. De har tidligere sagt at mikro 4/3-systemet skal bli "billig" i betydningen at det blir priset lavere enn speilreflekskameraene, men dyrere enn kompaktkameraene.

 

Når jeg ser på bildet av kameraet, om det er ekte eller ikke, så ser jeg lite som tyder på at dette blir et billig system. Det eneste måtte være at objektivet bare har en lysstyrke på f/2.8.

 

Kameraet ser ut til å være laget for å nå entusiastene, de som er interessert i et nostalgisk kamera med en viss luksusfølelse. Dette begrunner jeg med kameraets metallfinish, den karakteristiske "Leica-knekken" på toppen, det at det kommer med blitz-sko, at det blir presentert med et objektiv med fast brennvidde. Og også at det ikke ser ut til å ha noen innebygget blitz. Dette er typiske karakteristikker ved high end-kameraer, som har en høy prisklasse.

 

Så hvem skal kjøpe dette kameraet? "Folk flest" vil neppe ha et kamera uten zoom og uten innebygget blitz. Det kommer kanskje et annet standardobjektiv også med zoom, og i så fall blir det mer akseptabelt for de som ikke er veldig interessert i foto. Men uten innebygget blitz begrenser de markedssegmentet ganske mye.

 

Trengte de virkelig å ha metallfinish på et slikt kamera? Olympus Mju, fra filmdagene, ble akseptert som det kvalitetsproduktet det var selv om det hadde en plastfinish. Mange brukte det som et reisekamera, som et supplement til en SLR.

 

Er dette et kamera i relativt lav prisklasse, under DSLR? Eller er det et high end-kamera med en viss nostalgi-følelse? Hvordan skal de tjene inn utviklingskostnadene, om kameraet er lavt priset, eller om det er rettet mot et relativt lite segment?

Jeg ser poengene dine. :)

 

Nå sier ryktene at det ikke kommer bare ett kamera, men også to kameraer fra Olympus i denne standarden. Så vi får jo se. Videre er det ikke sannsynlig at Olympus ikke leverer zoomoptikk fra dag en til m4/3. De er en zoomprodusent par excellance, tross alt.

 

Videre vil jeg påpeke at de fleste kompaktkameraer uansett kommer i metallfinish. Blitssko finner vi på svært mange rimelige kompaktkameraer uansett.

 

Jeg snakker selvfølgelig som en 'avansert' bruker. Jeg bruker ikke blits. Jeg kan ikke huske å ha brukt blits som ikke er på størrelse med et kompaktkamera de siste 6 månedene.

 

Men Olympus skaper nok ekstrautstyr, gjerne også en liten blits, så jeg er ikke nervøs. :)

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke helt hvor Olympus vil med dette kameraet. De har tidligere sagt at mikro 4/3-systemet skal bli "billig" i betydningen at det blir priset lavere enn speilreflekskameraene, men dyrere enn kompaktkameraene.

 

Når jeg ser på bildet av kameraet, om det er ekte eller ikke, så ser jeg lite som tyder på at dette blir et billig system. Det eneste måtte være at objektivet bare har en lysstyrke på f/2.8.

 

Kameraet ser ut til å være laget for å nå entusiastene, de som er interessert i et nostalgisk kamera med en viss luksusfølelse. Dette begrunner jeg med kameraets metallfinish, den karakteristiske "Leica-knekken" på toppen, det at det kommer med blitz-sko, at det blir presentert med et objektiv med fast brennvidde. Og også at det ikke ser ut til å ha noen innebygget blitz. Dette er typiske karakteristikker ved high end-kameraer, som har en høy prisklasse.

 

Så hvem skal kjøpe dette kameraet? "Folk flest" vil neppe ha et kamera uten zoom og uten innebygget blitz. Det kommer kanskje et annet standardobjektiv også med zoom, og i så fall blir det mer akseptabelt for de som ikke er veldig interessert i foto. Men uten innebygget blitz begrenser de markedssegmentet ganske mye.

 

Trengte de virkelig å ha metallfinish på et slikt kamera? Olympus Mju, fra filmdagene, ble akseptert som det kvalitetsproduktet det var selv om det hadde en plastfinish. Mange brukte det som et reisekamera, som et supplement til en SLR.

 

Er dette et kamera i relativt lav prisklasse, under DSLR? Eller er det et high end-kamera med en viss nostalgi-følelse? Hvordan skal de tjene inn utviklingskostnadene, om kameraet er lavt priset, eller om det er rettet mot et relativt lite segment?

 

 

Ser utrolig lekkert ut, dette her.

Jeg var overbevist om at de kom med en slags kryssning mellom M8 og E420 og Mju. Og det ser ut til å stemme.

Jeg var også overbevist om at den kom til å legge seg i prisklassen for entusiastene. Ut ifra looks og spec så ser også det ut til å stemme. Prismessig vil det da konkurrere mot feks Canon 450 / 50D og D90 /D300. (Om vi er litt romslig).

 

Det blir altså mest sannsynlig et tilleggskamera for oss som ikke alltid vil drasse på tungt, eller ha noe annet i lomma. Så spørs det jo da om bildekvalitet og bruk blir bra. Etter det jeg forstår så blir bildefilkvaliteten sikkert på linje med feks E620. Og det er bra. Det jeg er mest spent på er AutoFokus. Jeg ser ikke helt at det skal bli på samme nivå som de andre i samme prisklasse. Om ikke de har funnet om noe veldig lurt da. Utfordringene er som andre har nevnt.

Er litt redd for at dette kameraet vil falle litt igjennom pga prisen. Men nå ser jeg jo at folk løper å kjøper overprisede Leica'er, så hvorfor ikke en like snål Olympus med antagelig bedre spec og kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...