Gå til innhold

Moblin 2.0 er betaklar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm, kanskje min lenovo netbook snart skal få smake noe annet en windows XP? Har vurdert å legge inn ubuntu, siden jeg har "smakt litt" på det på andre laptoper, men ikke kommet så langt (stress å koble til dvd-rom :-) )

 

DrE

 

heihei dr e, du kan bruke unetbootin for å legge inn (andre) linuxoperativsystem (enn moblin) på en minnepinne og boote derfra, unetbootin kan faktisk laste ned mange av de store linuxdistroene for deg (ubuntu inkludert) Fungerer på windows eller linux. Ubuntu kan forresten også installeres med Wubi fra windows. Eller du kan ta installasjonen over nettverk.

 

For tips til hvordan man kan legge inn moblin på usb-minne, se mitt innlegg senere i tråden.

 

Som intel sier det selv "this new OS is teh nuts" :)

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
God stund siden dette ble kjent, men. Når Moblin kommer i stable-release så skal jeg garantert legge den inn på AA1. Alt fungerte faktisk når jeg kjørte den fra usb-stikka, men venter så alt av features har blitt lagt til.

 

korleis fikk du til at det fungerte? eg har brukt eit program som heiter: unetbootin.

 

også gjort alt slik eg skulle... men når eg stappa minnepennen i acer aspire one'en min, so kom da berre mangen .................................................... kan du hjelpa meg?

Lenke til kommentar
God stund siden dette ble kjent, men. Når Moblin kommer i stable-release så skal jeg garantert legge den inn på AA1. Alt fungerte faktisk når jeg kjørte den fra usb-stikka, men venter så alt av features har blitt lagt til.

 

korleis fikk du til at det fungerte? eg har brukt eit program som heiter: unetbootin.

 

også gjort alt slik eg skulle... men når eg stappa minnepennen i acer aspire one'en min, so kom da berre mangen .................................................... kan du hjelpa meg?

 

http://moblin.org/documentation/test-drive...blin-live-image - Her står forskjellige metoder, men jeg fulgte denne (Vær obs på at denne metoden fucka stikka mi totalt. Gjorde om 8 gb til 650mb, har enn ikke fått fikset det igjen):

 

Image Writer (recommended, requires Python >=2.4)
Image Writer is a small python executable script that detects your USB drive and writes the image to it. The advantage of using image writer is that it will not inadvertently overwrite your system hard drive.
Download Image Writer (Right-click, Save Link As...)
# cd <directory with downloaded image-writer file>
# chmod a+x ./image-writer
# ./image-writer <image file>

Lenke til kommentar

Virker ikke å bruke unetbootin for å legge inn moblin, men de to verktøyene de har lagt ut fungerer helt greit. Hvis minnepinnen går til helvete etterpå, prøv å slette partisjonen og lag en ny?

 

Uansett - interessant konsept (og mer interessant teknologi), men det nytter jo ikke å jobbe på en sånn desktop :D Så forhåpentligvis dukker det opp moblin- varianter over andre distroer snart.

Lenke til kommentar

Fikk lagt det inn på netbooken til dama istad, og må si at systemet imponerer. Det er responsivt og nydelig å se og jobbe med. Er MYE MYE bedre enn Ubuntu sin netbook variant.

 

Eneste er at Acer'n sliter litt med den fancy pancy zoom funksjonen i mediaspilleren... men jaja...

 

Anbefales på det sterkeste :thumbup:

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn er kjernen kompilert med pae, noe som gjør at den ikke virker på mange eldre prosessorer, inkludert min :p

 

For å se om din er kompatibel kan du kjøre følgende i terminal (antar du har Linux på den).

cat /proc/cpuinfo

 

Se etter pae i output.

Endret av anders iver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...