Gå til innhold

[Løst]Nummerskilt til sykkelstativ


Rambol

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har akkurat kjøpt meg et sykkelstativ til å ha på hengerfestet og tenkte å få meg et ekstra nummerskilt som jeg kan skru fast på dette stativet. Er det mulig å bestille seg et ekstra nummerskilt og koster dette mye? Noen som vet hvor lang leveringstid det evt er på skilt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Har akkurat kjøpt meg et sykkelstativ til å ha på hengerfestet og tenkte å få meg et ekstra nummerskilt som jeg kan skru fast på dette stativet. Er det mulig å bestille seg et ekstra nummerskilt og koster dette mye? Noen som vet hvor lang leveringstid det evt er på skilt?

 

Du får kun 2-to- skilt til en bil. Du må nok flytte det som du har montert på bilen. Dersom du "lager" et selv, kan du risikere å bli siktet for dokumentfalsk.

Lenke til kommentar
Legg også merke til at dette IKKE er et godkjent skilt. Ergo, du kan bli bøtelagt for dok.falsk.

 

Dette er feil, og debattanten burde sette seg bedre inn i gjeldende regelverk før han kommer med så bastante konklusjoner.

 

§ 3-4 (...)

7.

a) Ved transport av sykkel på tvers på bil med bredde 180 cm eller mindre skal sykkelen monteres slik at den får en maks lengde på 180 cm målt i horisontalplanet. Dersom sykkelen stikker utenfor bilens sider skal den monteres tilnærmet symmetrisk om bilens midtakse. Bestemmelsene i nr. 1 første ledd gjelder ikke for slik transport.

b) Dersom sykkelen skjuler bilens lys og/eller kjennemerke skal det brukes lysbjelke merket med bokstav- og tallkombinasjonen som viser motorvognens identitet.

Lysbjelken skal ha baklys, stopplys, retningssignallys samt refleks.

c) Merkingen skal bestå av kjennemerkets bokstav- og tallkombinasjon i sort med tilnærmet samme størrelse som på kjennemerket. Den skal ha hvit eller aluminiumsfarget bakgrunn, være godt synlig og holdbar.

 

Man er pliktig til å benytte slikt skilt hvis sykkelen skjuler bilskiltet eller lysene, jf bokstav b første ledd.

 

Det kan heller ikke bare være en vanlig plastlapp: Skiltet skal ha baklys, stopplys (bremselys), blinklys, og refleks, jf bokstav b annet ledd.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Takker for svar.

Jeg har kjøpt et sykkelstativ som har lys osv nederst samt plass til nummerskilt, så det hadde vært greit å fått trykket et ekstra, men men, får man det ikke så får jeg heller lage et selv.

Kan ikke skjønne at man kan bli tatt for dokumentforfalskning dersom man har et skilt med bilens reg.nr på, man har jo ikke forfalsket noe som helst da...hadde man skrevet et annet reg.nr så kunne jeg ha skjønt det. Får vel ta en tlf til biltilsynet og høre hva de sier.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det ikke dokumentforfalsking når du lager deg et skilt til å ha bak på bilen slik at du kan følge de offentlige forskriftene.

 

Hadde man laget tilnærmet samme skilt i den hensikt å endre reg. nummeret på bilen for å slippe bøter og gebyr i f.eks. bomstasjoner og ATKer så hadde det vært noe annet.

 

Men i dette tilfellet er det snakk om å overholde en forskrift, man bruker samme nummer som man har på bilen og gjør man ikke det så risikerer man reaksjoner.

Lenke til kommentar

For øvrig hadde det nok ikke vært dokumentforfalskning selv om forskriften ikke hadde eksistert. Straffeloven § 182 oppstiller som vilkår for å straffes for dokumentfalsk at hensikten er rettsstridig. Jeg har store vansker med å karakterisere en situasjon der man ettergjør et skilt i den hensikt å sørge for at bilens registreringsnummer er synlig som rettsstridig når skiltet ellers har samme informasjon som originalen.

Lenke til kommentar
For øvrig hadde det nok ikke vært dokumentforfalskning selv om forskriften ikke hadde eksistert. Straffeloven § 182 oppstiller som vilkår for å straffes for dokumentfalsk at hensikten er rettsstridig. Jeg har store vansker med å karakterisere en situasjon der man ettergjør et skilt i den hensikt å sørge for at bilens registreringsnummer er synlig som rettsstridig når skiltet ellers har samme informasjon som originalen.

 

Poenget med posten var å ikke bløande inn jussen, i de fleste tilfeller så rekker det med sunn fornuft. Og juss er som sagt i de fleste tilfeller, nettopp sunn fornuft. Det får man demonstrert allerede på 1 avd. under det som heter rettskilder til fots ved UiO.

Lenke til kommentar

Juss er ikke alltid det samme som sunn fornuft.

Problemet med juss er at man kan tolke den i det uendelige, og dermed bruke paragrafer som er skrevet i beste mening til helt andre formål.

 

For meg så er det sunn fornuft at man kan lage egne bilskilt selv for å kunne kjøre mens man venter på nye.

Det er jo ikke bileier som skal lide for at en tyv har stjålet de gamle. Bileier må da få komme seg til jobb i mellomtiden.

 

Jeg er ikke sikker på om loven er enig.

 

 

Hvis vi nå antar at det ER lov å skjule reg.nummeret sitt med en sykkel, og deretter teipe på et hjemmelaget skilt bak der igjen. Hvem skal i så fall kontrollere at det nummeret du skriver på, faktisk er det riktige?

Hvis du skriver galt nummer, så har du jo kun riktig nummer framme. Det holder i fotobokser, men ikke hvis politiet kommer etter deg. Da ser de bare det hjemmelagde skiltet som kan være galt.

 

 

Jeg har ofte sett folk med sykkelstativ og nummerskilt utenpå der igjen. Men hva slags skilt de bruker, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...