Gå til innhold

Test: Canon EF 800mm f/5.6L IS USM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe. Slikt er gøy. Husker da en av fotolærerne mine tok oss med for å fotografere hocky i Jordal Amfi med to av Dagbladets 400/2.8L, ett 300/2.8L, ett Nikkor 300/2.8 og et 200/1.8L. Føler deg litt vel proff når du labber rundt med to 400/2.8 hengende over skuldrene. ;)

 

Forøvrig: Hør med Olympus om dere kan få låne et 300/2.8 og et E-3 + en EC-20, da? ;)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Et solid gitzo med wimberley montert hadde nok gitt minst like god bevegelighet, spesielt vekten på objektivet tatt med i betraktningen, sammenlignet med en monopod.

 

Men det spørs om man hadde giddet å drasse på det da :whistle:

 

Objektivet er vel ikke ment som et "tur" objektiv i utgangspunktet hehe

 

 

edit: presisering

Endret av matslie
Lenke til kommentar

Kvalitetsglass er alltid moro...uansett om det er til stills, film eller video. Om dette er imponerende burde man tatt en kikk på presisjonen som legges ned i HD video og film linser, det er enda drøyere enn selv denne gromlisa på 800mm, og da finnes stort sett aldri noe som heter autofokus... :cool:

Lenke til kommentar

Fokusfeil på ørnebildet?

 

Ville bare bemerke et par ting ang ørnebildet deres:

 

Det er flere ting som er "feil" mht dette ørnebildet deres etter min mening, som ikke bare kan tilskrives atmosfæriske forstyrrelser.

 

- Bildet er tatt med 5d MK II som har en heller unøyaktig AF (det har den blitt kritisert for), som kan føre til feil focus lock.

- Virker som at AF kan ha blitt lurt av de lyseste stenene foran ørnen, for det kan virke som at bildet er noe frontfokusert i forhold til ørnen. (se gresset i steinura, 2-3 "ørnelengder" ned og til høyre i bildet, virker noe skarpere).

 

- Teleconverter på en allerede dodgy AF kan føre til fokuseringsfeil i seg selv.

 

- Teleconverter + 100% crop = kast bildet, om du ikke fyller hele ruta med hodet på ørnen :p

 

- Er objektivet blendet ned til F8, eller er det dette som er innrapportert til kamera med teleconverteren på ? (i såfall skyter dere vidåpent med en teleconverter, noe som få/ingen gjør).

 

- 1/125s på 800mm og F8, ja da skal du ha flaks om bildet ditt blir skarpt, selv med IS. Her spiller mange faktorer inn for å ødelegge bildet. (virbasjoner fra speil, vibrasjoner fra hendene på objetivet i det man trykker inn utløseren, mangel på demping av nevnte faktorer feks. ved å legge på en sandbag der objektivet møter kamera oa.)

 

- Monopod eller utilstrekkelig tripod er ikke veien å gå med lange objektiver, her bør man bruke skikkelig utstyr, et bra wimbley hode samt GOD TEKNIKK og trening (det er faktisk en læringskurve på lange objektiver).

 

Ting som kalibrering av objektivet i forhold til kamera vil også spille en stor rolle for det endelige resultatet. Jeg synes bildet minner om manglende skarphet nær unendelig fokus, noe som kan fikses via kalibrering. (opplevde det på en 70-200 som fokuserte greit innenfor 10 meter men som ble hel umulig på ting lenger unna enn dette).

 

Uansett, en artig artikkelserie, jeg skal til runde til sommeren, da tar jeg med min 400 f5.6L og 70-200 :)

Endret av znapper
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...