Gå til innhold

Spillenes Spotify heter Onlive


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Kommer ikke dette til å bety døden for hardwareindustrien som ikke får solgt en eneste oppgradering til majoriteten av folk som oppgraderer?

Lenke til kommentar

At spillify skulle komme før filmify hadde jeg virkelig ikke trodd. Svært spennede. Funderte litt på at de hadde utviklet systemet i 7 år uten at noen har hørt om det, men det er jo åpenbart for å hindre konkurranse.

 

Om vi anntar at systemet fungerer like godt som utviklerene sier, så er det fremdeles mange potensielle problemer her. Kan linjen brukes til noe annet mens man spiller? Hva med flere på en linje? LAN? Vil de ha lokale servere over hele verden for å forminske delay? Hva med kø? Jeg regner med de vil ha gigantiske maskinparker til å kjøre spillene, men om dette blir bra, kan jeg ikke se noe vei utenom store køer, hvertfall i starten.

 

Ping til serverene er nok det potensielt mest ødeleggende. Vi lever i spennende tider.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Men ut ifra foredraget de holdt og demonstrerte, så ser det jo så absolutt imponerende ut. Men det er jo det som ofte er problemet. At ting på presentasjon virker så mye mer lovende enn de viser seg å være.

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen, genialt :)

 

Egilanso:

Nei. For å sette igang OnLive, trenger de servere, og sådan hardware. Eneste forskjellen er at kunde segmentet byttes ut.

Ikke alle kjøper kraftige bærbare for spilling og annet multimedia. Mange bruker dem i jobb sammenheng på universiteter og annet.

 

Når konsoll krigen er død, vil vi heller se mange kreative løsninger i spillteknologi. Som er helt topp for gamere.

 

Jeg håper virkelig dette lar seg gjøre (og ikke vil koste skjorta av en).

Lenke til kommentar
Tror nok ikke dette slår igjennom med det første, folk flest vil slite med lagg, og generelt dårlig grafikk. Noe som vil føre til att folk flykter bort fra tjenesten.

 

Bare som ett eksempel, tenk hvor ekstremt stor båndbredde vi snakker om hvis 1000 mennesker skal spille.

Dette er vel bare snakk om hvor mye penger de dytter i det. Jeg regner med at de er klare til å spytte i MYE på et så ambsiøst prosjekt. Og om hver spiller betaler noen hundre i måneden så er hvertfall ikke båndbredde kostnader et problem... Lurer heller på hvordan de skal få til hardware til å kjøre spillene.

 

Men om man tenker litt på det... Om gamer nordmann kjøper en maskin til 10 000, så bruker han den kanskje 10% av dagen (2,4 timer). Om onlive kjøper en like kraftig maskin, så koster den de sikkert 3-4k, og den brukes 90% av tiden. Altså 20-30 ganger billigere. DER har du god business modell.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Egilanso:

Nei. For å sette igang OnLive, trenger de servere, og sådan hardware. Eneste forskjellen er at kunde segmentet byttes ut.

Ikke alle kjøper kraftige bærbare for spilling og annet multimedia. Mange bruker dem i jobb sammenheng på universiteter og annet.

 

Dette vil med andre ord bli uforandret i forhold til det vi ser i dag. Men dersom du tar en titt innom delen for hjelp til kjøp og oppgradering av pc, så er det ytterst få som spør om hjelp til spill-pc. Og dette er igjen en liten del av de som lurer på det samme. En kompis av meg tjener mer enn han har godt av og har til sammen brukt 70k på spill-pc på få år. Med denne teknologien vil han maks måtte bruke det, det koster for boksen og eventuelle abonnement.

På lang sikt kan ikke hardwareprodusenter kun basere seg på serverparker og pc-er som skal brukes i jobbsammenheng.

Selv prioriterer jeg en jobb-pc framfor spill-pc, så derfor trenger jeg ikke å oppgradere halvparten så ofte som spillere som vil yte spillene sine fullt ut.

 

Synes forreste å ha sett et hjemmesnekret streamingsystem på youtube for ikke så lenge siden. Hvor en person spillte Crysis på en nett-pc.

 

Men så klart. Verden er stadig åpen for forandring og dette kan være et svært så viktig steg i riktig retning.

Lenke til kommentar
om dette vil fungere og dette tilleggsprogrammet fungerer på linux har vi linux folka noe å rope hurra får

Da skal selv jeg konvertere!

 

jeg bruker jo W7 og ubuntu på deltid, eneste som har vært negativt er få spill og dårlig programtillegg til nettleserne, så jeg er snart overbevist om å konvertere jeg også på heltid

Lenke til kommentar
...

Dette er vel bare snakk om hvor mye penger de dytter i det. Jeg regner med at de er klare til å spytte i MYE på et så ambsiøst prosjekt. Og om hver spiller betaler noen hundre i måneden så er hvertfall ikke båndbredde kostnader et problem... Lurer heller på hvordan de skal få til hardware til å kjøre spillene.

 

Men om man tenker litt på det... Om gamer nordmann kjøper en maskin til 10 000, så bruker han den kanskje 10% av dagen (2,4 timer). Om onlive kjøper en like kraftig maskin, så koster den de sikkert 3-4k, og den brukes 90% av tiden. Altså 20-30 ganger billigere. DER har du god business modell.

 

 

3-4k? Totalt urealistisk, de trenger kraftige servere. I fleng. De kan ikke basere en hardware park på en vanlig gamer pc. Dette koster dem mange mange millioner og dra igang. Flopper det så er det nok mange mange år til vi ser noe slikt igjen.

 

Når det gjelder kostnader til båndbredde så tenkte jeg vel så mye på forbrukerne som Onlive sine kostnader. Brøkdelen av verden har råd til linjer som er store nok til å drive dette. Så kommer det kostnader med dekodere for og få dette opp på skjermen vår. Dette er sikkert ikke gratis heller. Å slikt sett, hvor skal alle under 18 får ett par hundre kroner i mnd til spill? Da er det mer realistisk og kjøpe en pc som en engangs invistering.

 

Dessuten, hva med alle oss som liker å skru pc, markedet dør nok ikke, det forandrer seg.

Lenke til kommentar

hvordan har det seg at db.no klarer å levere artikkel om samme sak som er langt mer interessant og går dypere inn i saken?

 

bedre artikkel fra db.no

 

jeg gikk inn på tek.no for å lese mer om saken, men ble overrasket av å finne en kortere og langt mindre innholdsrik artikkel :-(

Ting på hw.no i dag skal vist bare være korte notis-artikkler..noe utdypende journalistikk er vist ikke så viktig lengre...ta kontakt med kildene selv hvis det er noe en lurer på osv...
Lenke til kommentar
Dette vil med andre ord bli uforandret i forhold til det vi ser i dag.

Tror nok hardware produsenter vil merke stor nedgang i salget. Server parkene vil antagelig stort sett bestå av highend utstyr og de vil nok ikke få samme avanse på det som selges for å brukes i serverparker.

 

Dermed mister dem fortjenesten dem har på alle mid-end systemene (som kan brukes til spill), samt den store avansen som er på helt ny hardware til privatpersoner.

 

Synes forreste å ha sett et hjemmesnekret streamingsystem på youtube for ikke så lenge siden. Hvor en person spillte Crysis på en nett-pc.

Det finnes lignende systemer i dag, men da remote desktop systemer beregnet for spill. Altså må du ha en pc du kobler opp mot og hvor spillet er installert. Litt annerledes enn onlive.

Lenke til kommentar

Ekstremt!

 

MEN... Det er et marked som vil vise seg å gjelde for gamere uten ambisjoner.

Man kan jo ikke basere konkurranser, compoer, på lan, og internett for den del, med denne tjenesten.

 

Tror markedet er begrenset til en gjennomsnittlig hjemmebruker. Ser mer for meg Josefine-, lek og lær- og sesam stasjonspill kjøre på denne måten, men de er vel ikke særlig tunge å kjøre i utgangspunktet.

 

Vil heller tro det kan være mer aktuelt for universiteter og andre store institusjoner. De kan dra nytte av at slike løsninger settes opp. 3D-modellering på netbooken er jo suverent.

 

Jo, har fått med meg at idéen er å gjøre heftig 3D-gaming mulig for de med selv den mest pinglete pcen i gata, men at dét selger er i mine øyne lite trolig.

 

Det de har truffet på kan se ut til å være communitydelen, her kan de virkelig ha skutt gullfuglen. Det er et multiplatform, multispill og multi"alt"-community, og det ser ut til å fungere flott, men man har ikke bruk for denne teknologien da.

 

Det blir likevel spennende å se hva de får til, de har tydeligvis kommet mye lenger enn hva noen andre hadde trodd var mulig i dag.

Lenke til kommentar
Egilanso:

Nei. For å sette igang OnLive, trenger de servere, og sådan hardware. Eneste forskjellen er at kunde segmentet byttes ut.

Ikke alle kjøper kraftige bærbare for spilling og annet multimedia. Mange bruker dem i jobb sammenheng på universiteter og annet.

 

Dette vil med andre ord bli uforandret i forhold til det vi ser i dag. Men dersom du tar en titt innom delen for hjelp til kjøp og oppgradering av pc, så er det ytterst få som spør om hjelp til spill-pc. Og dette er igjen en liten del av de som lurer på det samme. En kompis av meg tjener mer enn han har godt av og har til sammen brukt 70k på spill-pc på få år. Med denne teknologien vil han maks måtte bruke det, det koster for boksen og eventuelle abonnement.

På lang sikt kan ikke hardwareprodusenter kun basere seg på serverparker og pc-er som skal brukes i jobbsammenheng.

Selv prioriterer jeg en jobb-pc framfor spill-pc, så derfor trenger jeg ikke å oppgradere halvparten så ofte som spillere som vil yte spillene sine fullt ut.

 

Synes forreste å ha sett et hjemmesnekret streamingsystem på youtube for ikke så lenge siden. Hvor en person spillte Crysis på en nett-pc.

 

Men så klart. Verden er stadig åpen for forandring og dette kan være et svært så viktig steg i riktig retning.

 

StreamMyGame heter det, jeg bruker det til å spille Oblivion på min laptop med integrert grafikk. :)

 

Totalt genialt, jeg blir skikkelig glad hvis OnLive settes igang.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...