Gå til innhold

Hva sier Jesus og Moses om Profeten Muhammad?


Anbefalte innlegg

Mange har skrevet om dette emnet. Hovedsakelig har de basert sitt argument på følgende vers fra Bibelen:

 

’’En profet av din midte, av dine brødre, likesom mig, skal Herren din Gud opreise dig, på ham skal I høre.’’ 5Mos: 18:15 eldre versjon fra 1930.

 

’’En profet vil jeg opreise for dem av deres brødres midte, likesom dig, og jeg vil legge mine ord i hans munn, og han skal tale til dem alt det jeg byder ham.’’ 5Mos: 18:18 eldre versjon fra 1930.

 

Jeg nevner den gamle versjonen fordi i de nyere versjonene er ordet brødre fjernet. Med vilje eller ikke med vilje, det vil jeg ikke spekulere i.

 

For uansett om de forandrer eller lar være å forandre, så vil sannheten komme fram. Mange har allerede benyttet en skjev argumentasjon blant muslimer for å bevise Muhammeds omtale i Bibelen ut ifra dette verset, som nye bibeloversettere har blitt klare over.

 

Blant annet er den skjev og upresis fordi den er gammel og nye metoder er blitt tatt i bruk. Derfor må vi svare på en annen måte og tenke litt annerledes slik at vårt argument vil være uslåelig.

 

Følgende tidligere argumentasjoner er brukt:

 

1. Muhammed ble født på en naturlig måte og Moses ble født på en naturlig måte.

2. Muhammed ledet sitt folk og Moses ledet sitt folk.

3. Muhammed var en krigsmann og Moses var også en krigsmann.

 

Alle disse tre argumentasjonene stemmer, men det betyr ikke at Jesus ikke ledet sitt folk eller at Mohammed og Moses ble født på en helt naturlig måte. For vi vet veldig godt at det fulgt med fødselen til disse to profetene store mirakler. Allah skjulte det Han hadde bevart i moren til Moses. Muhammed ble også født med mange mirakler. Blant annet ble ilden til perserne sloknet og man kunne observere et uvanlig lys. Så det er ikke en helt riktig argumentasjon.

 

I dag hevder kristne at det som menes med profeten er Johannes Døperen eller Jesus. Når det gjelder den førstenevnte så har han selv benektet å være Elia (Imam Ali) eller profeten (Muhammed).

 

’’Dette er vitneutsagnet fra Johannes da jødene sendte noen prester og levitter til ham fra Jerusalem for å spørre: ’’Hvem er du?’’ Da bekjente han og fornektet ikke – han bekjente: ’’Jeg er ikke Messias.’’ ’’Hvem er du da,’’ spurte de, ’’Er du Elia?’’ ’’Nei, det er jeg ikke,’’ svarte han. De spurte: ’’Er du profeten?’’ ’’Nei,’’ sa han.’’ Johannes’ evangeliet: 1:19-21.

 

Her kommer det tydelig fram at jødene ventet på to personer: Profeten og Elia, det vil si profeten Muhammed og Imam Ali. Begge to skulle komme på samme tid. De hadde forvekslet Jesus med Profeten Muhammed, Johannes Døperen med Imam Ali og omvendt. Johannes nektet både for å være profeten eller Elia. Derfor kan han ikke være Elia eller profeten.

 

Mange vil nå si at Imam Ali ikke er Elia, men Elia er en profet. Hvis det var ment profeten Elia og ikke Elia Imam Ali, så er det rart at de spør først om han er Elia og så igjen stiller ham spørsmål om han er profeten? Derfor forstår vi at de spør om to ting, en profet og en ikke profet. Profeten Muhammed er det førstenevnte og Imam Ali er det sistenevnte.

 

Ingen historieberetning har nevnt noe eksempel på Elia med slike trekk, unntatt de Islamske hadithene som forteller at jødene ventet på Elia, Imam Ali, som ville komme med Profeten.

 

Men vårt mål er ikke å argumentere for at Imam Ali er Elia, men vår hensikt er å bevise at profeten ikke er Johannes, noe som kommer veldig tydelig fram. Nå har vi igjen bare Jesus, som ikke sa noe spesifikt om emnet, men reagerte på en spesiell måte.

 

’’Da folk så det tegnet Jesus hadde gjort, sa de: ’’Dette er profeten som skal komme til verden!’’ Jesus forsto at de ville komme og tvinge ham med seg for å gjøre ham til konge. Derfor trakk han seg bort igjen og gikk opp i fjellet, han alene.’’ Evangeliet etter Johannes: 6:14-15.

 

Igjen kommer det fram at det var en profet som skulle komme til denne verden. Hvorfor trakk Jesus seg bort og gikk opp i fjellet hvis han var denne profeten?

 

Paulus mener at Jesus var større enn Moses og var verdt mer ære enn Moses.

 

’’Men Jesus ble verdig til å få større ære enn Moses, slik den som bygger et hus, får større ære enn huset.’’ Brevet til hebreerne: 3:3.

 

Derfor kan vi ikke si at Jesus er lik Moses, for Jesus var verdt mer ære. Derfor stemmer ikke argument om at Jesus var profeten som jødene ventet på slik kristne hevder i dag.

 

Det aller kraftigste argumentet imot denne troen er det 5Mosesbok nevner om ætten og slekten til denne profeten. Kristne i fellesskap er enige om at Jesus var en israelitt og en jøde. Altså, han tilhørte Israel-stammen. Ifølge Bibelen skal ikke denne profeten være en israelitt.

 

’’Aldri mer stod det fram i Israel en profet som Moses, som Herren gav seg til kjenne for, ansikt til ansikt.’’ 5mos: 34:10.

 

Her kommer det fram at det aldri sto fram en profet som Moses i Israel og Jesus er av israelittene. Så hvordan kan han være denne profeten? Nå vil noen mene sikkert at profetien står i fortid. Derfor stemmer ikke dette. Vi kan svare med to knusende og uslåelige argumenter, som både beviser Koranens og vår påstand.

 

’’Brødre,’’ sa han, ’’det måtte gå i oppfyllelse, det skriftordet som Den Hellige Ånd lot David si om Judas, han som viste vei for dem som grep Jesus.’’ Apostlenes gjerninger: 1:16.

 

’’Selv min venn som jeg stolte på, han som spiste ved mitt bord, løfter hælen imot meg.’’ Salmenes bok: 41:10.

 

To viktige ting kommer klart frem i disse to versene fra Bibelen. Peter anser David for å ha kommet med en profeti. Så er spørsmålet, hvordan kan da David bare være en konge? Han må også ha vært en profet. Peters utsagn beviser Koranens påstand om profetskapen til David.

 

Nå er det igjen bare vår påstand. Legg merke til disse ordene: stolte, spiste. Alt er nevnt i fortid. Det er nevnt i fortid og tiltross for det hevder Peter at det gjelder Jesus. Så hvorfor skal det som er nevnt i fortid gjelde for Jesus, mens det som er nevnt i fortid ikke gjelde for Muhammed?

 

I tillegg er ikke bibeloversettere nøye med fortid og fremtid. Her har dere et eksempel:

 

’’I Rama høres rop, gråt og høylytt klage. Rakel gråter over sine barn og vil ikke la seg trøste. For de er ikke mer.’’ Evangeliet etter Matteus: 2:18, versjon: Bibelen med NT05.

 

’’Rop ble hørt i Rama, gråt og høytlytt klage. Rakel gråt over sine barn og ville ikke la seg trøste. For de er ikke mer.’’ Evangeliet etter Matteus: 2:18.

 

Her kan vi se tydelig veksling mellom fortid og fremtid. F. eks: ble hørt og høres. Rakel gråt og Rakel gråter. Ville ikke la seg trøste og vil la seg trøste.

 

Så derfor kan ikke dette utelukke vårt argument. Verken Jesus eller Johannes har hevdet at de var profeten. Ingen blant israelittene eller ikke-israelittene har hevdet at de er denne profeten, unntatt en, og det er Profeten Muhammed, som ble lovet å bli støttet av Elia, nemlig Imam Ali, som skulle være med ham, som vi nevnte i begynnelsen av artikkelen.

 

 

 

Hva Jesus sier om Profeten Muhammad fra bibelen:

 

Dersom man leser evangeliene og undersøker grundig, kan man til tross for de mange redigeringer og utgaver av Bibelen gjennom tidene, finne solide bevis for at Jesus ikke henviste til Den Hellige Ånd som siste Talsmann. Ved å knytte sitater opp mot hverandre, se på historikken bak og foreta en grundig studie av Bibelen, vil sannhetens lys skinne igjennom de ulike utgaver og versjoner.

 

Her er noen eksempler:

"Og jeg vil be Faderen, og han skal gi dere en annen Talsmann til å være hos dere til evig tid "

Joh. evang. 14:16

 

"Men Talsmannen, Den Hellige Ånd, som Faderen vil sende i mitt navn, han skal lære dere alle ting og minne dere om alt hva jeg har sagt til dere"Joh. evang. 14:26

"Og nå har jeg fortalt dere det, før det skjer, for at dere skal tro når det er skjedd" Joh. evang. 14:29

 

"Og når han kommer, skal han overbevise verden om synd og om rettferdighet og om dom" Joh. evang. 16:8

 

"Men når han kommer, Sannhetens Ånd, skal han veilede dere i hele sannheten, thi han skal ikke tale av seg selv, men alt hva han hører skal han si, og det som kommer skal han forkynne dere. Han skal herliggjøre meg, thi han skal ta av mitt og forkynne dere det." Joh. evang. 16:13-14.

 

Her er det lett å tro at det selvfølgelig er Den Hellige Ånden der er snakk om og ikke en profet. Hvis det nå var Den Hellige Ånden, hvorfor stod det så ikke bare Den Hellige Ånden og ikke Talsmannen? I Jehovas Vitners egen oversettelse av De Hellige Skrifter er ordet Talsmann skiftet ut med ordet Hjelper. Hvis vi antar at det er Den Hellige Ånden som skal komme, Den Hellige Ånden som de kristne anser som en del av den Hellige Treenighet, så kan man undre seg over hvorfor Jesus skulle profetere noe som allerede var der i forveien. Se Lukas evangeliet 1:41, der er Elisabeth fylt med Den Hellige Ånden og i Apostlenes gjerninger 4:8 var Peter fylt med Den Hellige Ånden, i Apostlenes gjerninger 13:9 var det Paulus og sist men ikke minst, hvis man leser Apostlenes gjerninger 2:4 "Og de ble alle fylt med Den Hellige Ånden."

 

Så Den Hellige Ånden var der som sagt allerede. Legg merke til setningen i Joh. evang. 16:7 "Thi hvis jeg (Jesus) ikke går bort, kommer Talsmannen ikke til dere." Dvs. at hvis ikke Jesus går bort kommer Talsmannen ikke, med andre ord, Talsmannen kan umulig være en ånd ettersom Jesus selv påpeker at han selv er nødt til å gå bort før Talsmannen kan komme. Da kan det jo heller ikke være Den Hellige Ånd, ettersom den som sagt allerede var der. Dessuten sier man ikke han eller ham om en ånd. Kristne lærde er enige om at Jesus ikke refererer til seg selv, men de står stadig fast ved at Talsmannen er en ånd, og ikke en person i kjøtt og blod. Hvis vi går ut fra at Johannes, som man hevder er forfatter til Johannes evangeliet, forstod ordet Talsmann som en ånd, kan man henvise til Joh. 1. brev 2:1. Der står:

"Børnlille, dette skriver jeg til dere, for at dere ikke skal synde. Men synder noen, så har vi en talsmann hos Faderen, -Jesus Kristus, den rettferdige."

Jesus blir av Johannes selv omtalt som en Talsmann, og var så vidt meg bekjent ikke en ånd men et levende menneske i kjøtt og blod. For å bevise at Jesus ikke er eller var en ånd, hvilket også forklarer hvorfor han aldri ble korsfestet, kan man henvise til Lukas evang. 24:37-39, hvor Jesus selv forteller at han absolutt ikke er en ånd. Se også Joh. 1. brev 4:1:

"Dere elskede, tro ikke enhver ånd, men prøv åndene, om de er fra Gud, thi mange falske profeter er dratt ut i verden "

Her er ånder igjen synonymt med profeter. Dessuten er profeten Muhammed den eneste som passer til tittelen. Hvis vi studerer disse vers grundig, vil vi nå frem til følgende konklusjoner:

 

Jesus profeterer om en annen talsmanns komme.

At denne talsmanns komme avhenger av Jesus' bortgang.

Talsmannen er sendt av Gud.

Talsmannen vil veilede i hele sannheten og ikke tale av seg selv.

Talsmannen vil bekrefte Jesus og gjøre oppmerksom på hva han sa og forutsa.

Talsmannen vil ære Jesus og fortsette den profetiske misjon.

Talsmannen vil forutsi fremtidige hendelser.

Verden vil følge hans religion.

Talsmannen vil være hos dem for evig.

 

Hvis man kort går igjennom profeten Muhammeds liv, vil man oppdage, at dette er hva som presist kjennetegner Guds siste rettledning til menneskeheten, profeten Muhammed. Jesus sa at Talsmannen skulle være hos dem til evig tid, hvilket er det samme som å si at det ikke kommer flere profeter etter Muhammed, noe som også er riktig. Det er bemerkelsesverdig at Jesus aldri kalte seg selv den siste profet, ikke engang en universal profet, fordi han kun var sendt for å rettlede jødene. Se Matt. evang 15:24. Talsmann eller Sannhetens Ånd heter på gresk Parakleet, hvilket svarer til (den inspirerende sannhet) som på arabisk er Al-Amin, en tidlig benevnelse for Muhammed bl.a. pga. hans ærlighet. Muhammeds opprinnelige navn før han blev kalt til profet var Ahmad, hvilket stammer fra roten HMD. Den Hellige Ånd og Sannhetens Ånd er ikke helt det samme. En litt for ivrig oversetter av Bibelen har ikke helt forstått hvem Sannhetens Ånd var, og har trodd at det nok var Den Hellige Ånd

 

I Barnabas' italienske evangelium sier Jesus: " Etter meg skal den siste profet Muhammed bin Abdullah komme"

-bin betyr sønn av og Muhammeds far het Abdullah. Barnabas' italienske evangelium er i forøvrig låst inne i PetersKirken i Roma.

William More var en historiker som levde før islams tid. I boken: The history of William More, som blev utgitt i 1848, fortelles det, at det var mange av de fromme kristne som utgav sig for at være den lenge ventede Parakleet. Dette beviser at de tidlige kristne forstod Parakleet som et menneske og ikke som en ånd (som kom til folk og fikk dem til å tale i tunger). Da Muhammed endelig kom og ble kalt til profet som 40-årig, var det en del kristne så vel som jøder som omfavnet islam som religion nettopp pga. disse profetiene. Jesus sier i sin profeti om Talsmannen, at han skal overbevise verden om synd, rettferdighet og dom. Hvis vi antar, at det er Den Hellige Ånd som skal komme, så oppstår det et nytt spørsmål. Når man kikker på verden med all dens kriminalitet, utroskap, hasardspill, rasisme, korrupsjon, alkoholproblemer osv., kan man spørre seg selv, hva har Den Hellige Ånd har gjort for å overbevise verden om synd, rettferdighet og dom? Hvordan hjelper Den Hellige Ånd oss med å løse disse problemene? Koranen, som profeten kom med, er den eneste bok i hele verden, som direkte forbyr og har strafferammer for disse lovovertredelsene. Andre steder i Bibelen blir det bekreftet at ordet talsmann ikke er en ånd, se Esaias' bok 43:27 "Allerede din stamfar syndet, dine talsmenn forbrøt seg imot meg ". Her menes det mennesker og ikke hellige ånder.

 

La oss bli litt ved Johannes og kikke på Johannes åpenbaring kap. 19:11-13 "Og jeg så himmelen åpen, og se en hvit hest, og han som red på den heter Troverdig og Ærlig, og han dømmer og kjemper med rettferdigheten. Hans øyne var som flammende ild, og på sitt hode hadde han mange kroner og et navn skrevet, som ingen kjenner, foruten han selv. Han var iført en kappe dyppet i blod, og det navn han bærer er Guds ord."

Den hvite hest er kjent i islam som Al- Buraq. Det var profetens hest som han reiste på til Mekka. Troverdig og Ærlig, som svarer til det arabiske al-Amin, er noen av de titler profeten Muhammed hadde fra før han ble 40-åring og ble kalt til profet. Og det navn han bærer som er Guds ord er Koranen. Som bevis, for at det er profeten Muhammed som er al-Amin, kan man bare lese Joh. Åbenbaring 3:14

"Så sier han, som er Amen, det troverdige og ærlige vitne, Guds skaperverks opphav ". Parakleet er gresk og betyr talsmann/advokat/rådgiver, altså en som veileder andre, men ettersom Jesus ikke talte gresk men derimot armensk, kan vi ikke vite med sikkerhet hva som menes med Parakleet. Men det interessante er det som kalles "Damaskus-skriftet" som blev funnet i Ezra-synagogen i Cairo i Egypt. I det er navnet på den talsmannen som Jesus profeterer om, Emeth. Navnet Emeth er på hebraisk oversatt som nettopp Sannhetens Ånd, som jo er tilsvarende til Ahmad. Den syriske bibel kaller talsmannen for Mauhamanna, som må antas for å være like så korrupt som Emeth. Mauhamanna samt Emeth er navnene Muhammed og Ahmad som er blitt vridd på.

 

I Guds siste Testamente Koranen står der: "Og (husk) da Jesus, Marias sønn sa: O Israels barn, jeg er visselig Allahs sendebud til dere, som bekrefter og oppfyller det som er før meg, nemlig Toraen, og som bringer gledelig budskap om et Sendebud, som skal komme etter meg, hvis navn skal være Ahmad. "Qur'an 61:7

Profeten Jeremias' kriterier for en profet er følgende: "men når en profet profeterer om fred, kjennes den profet, Herren virkelig har sendt, på at hans ord går i oppfyllelse "Jeremias' bok 28:9

Islam er Guds religion, og det har den vært helt siden Adam ble skapt. Jødedommen har sitt navn etter grunnleggeren Juda og kristendommen har sitt navn etter Jesus Kristus, selv om grunnleggeren i virkeligheten er Paulus. Profeten Muhammed gjenetablerte Guds religion, islam. Muhammed er ikke grunnleggeren av islam, det er Gud. Profeten Muhammed oppfyller profeten Jeremias' kriterier for å være en profet, ettersom selve ordet islam betyr underkastelse av Guds fred.

"Jeg (Johannes døperen) døper dere med vann til omvendelse, men han som kommer etter meg, er sterkere enn jeg, og jeg er enn ikke verdig til å ta hans sko av; han skal døpe dere med Den Hellige Ånd og ild " Matt. evang. 3:11

 

Hvem er det der kommer etter Johannes Døperen, og er sterkere enn ham? Det kan ikke være Jesus, for han sier jo selv: "Sannelig sier jeg dere: blant kvinnefødte er det ikke fremstått noen større enn Johannes Døperen, men den minste i Himmeriket er større enn han " Matt. evang. 11:11

Og hvem er den minste, underforstått den yngste? Det er jo nettopp Muhammed, da han er den siste profet. Det interessante er, at Jesus sier i Matt. evang. 5:9 : " Salige er dem som stifter fred, thi de skal kalles Guds barn"

Men Jesus selv sier at han ikke er kommet for å bringe fred, se Matt. evang. 10:34-35. Så den fred Jesus hentyder til i Matt. evang. 5:9 må være islam, for ordet islam betyr jo fred.

 

Denne profeti er alene fra det Nye Testamente. Det er også en profeti om profeten Muhammed i det Gamle Testamente.

Enhver kristen vil synes, at det er urettferdig at jødene ikke anerkjenner Jesus, siden det nå var profetier om ham i det Gamle Testamente. På samme måte har vi muslimer det mht. den siste profet Muhammed. Kristendommen er likeså motvillige til å akseptere Muhammed, som jødedommen var til å akseptere Jesus. Og det er til tross for at, Moses, Jesus og Muhammed var brødre av den samme religion.

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mja...men er ikke Joseph Smith den siste profeten da?

 

Islam er Guds religion, og det har den vært helt siden Adam ble skapt. Jødedommen har sitt navn etter grunnleggeren Juda og kristendommen har sitt navn etter Jesus Kristus, selv om grunnleggeren i virkeligheten er Paulus. Profeten Muhammed gjenetablerte Guds religion,

 

Det du egentlig sier er at Guds religion er den Kanaanittiske og at Muhammed fjærnet mye av den jødiske jaheve innspirerte i jødedommen og la til profeten jesus?

 

I Bibelen omtales landet som «det lovede land» som Gud hadde skjenket Abrahams etterkommere, og som israelittene med tiden slo seg ned i. Kanaanittene ble regnet som etterkommere av Kanaan, en sønnesønn av Noah.

http://no.wikipedia.org/wiki/Kanaan

 

Muslimer regner ikke profeten Muhammed som islams grunnlegger, men som han som gjenreiste og fullbrakte den opprinnelige monoteistiske religionen, slik denne ble formidlet til menneskene gjennom en lang rekke profeter, deriblant Adam, Abraham og Jesus. Muslimer mener andre trossamfunn med tiden har forvridd eller misforstått tidligere profeters lære.

http://no.wikipedia.org/wiki/Islam

 

Kanaan var i gammel tid et navn på landet vest for floden Jordan, senere stort sett det samme som landområdet kjent som Palestina. Navnet Kanaan er kjent fra egyptiske kilder, og landet var noen ganger underlagt oldtidens Egypt. Landets innbyggere kalles kanaanitter eller kanaaneere.I Bibelen omtales landet som «det lovede land» som Gud hadde skjenket Abrahams etterkommere, og som israelittene med tiden slo seg ned i. Kanaanittene ble regnet som etterkommere av Kanaan, en sønnesønn av Noah.

 

1100 f.kr: Hebreerne erobrer Kanaan

Bibelen inneholder mye som kan bekreftes av funn og andre kilder. I Joshvas bok fortelles det om hebreernes erobringer som stemmer godt overens med arkeologiske funn av kanaanittiske byer som ble ødelagt på 1200-tallet. Kanaanittene som levde i området hadde en kultur og religion (polyteisme) som stemmer med Bibelens fortelling om hebreernes kamp mot mot lokale gudedyrkelser. På 1100-tallet f.kr. var det kamper i Palestina mellom to religøse tradisjoner (polyteisme og Javhe-kulten som blir stadig mer monoteistisk) og folk (Hebreerne fra Egypt og Kanaanitter). Egypt som tidligere hadde hatt overherredømmet over området hadde nå mistet sitt fotfeste, og uten et sterkt Egypt lå veien klar for de mindre semittiske folkeslagene til å overta området.

 

Hebreerne fikk støtte fra nomadiske stammer og semittiske folkeslag som var beslektet med Abraham. Alliansen var mulig fordi de alle dyrket Jahve (men det var mye uenighet om hvordan Jahve skulle dyrkes). Denne kulten var lenge den eneste institusjonen som bandt folket sammen, og hindret ikke at det oppstod konflikter internt mellom dem.

 

Hebreerne erobret og ødela de mer siviliserte kanaanittene og overtok deres skriftssystem. Byggepraksisen ble også overtatt, men uten at Hebreerne oppnådde samme kvalitet som sine forgjengere. Jerusalem var på dette tidspunktet et lite sted uten noen stor betydning, og kunne ikke måle seg med andre byer som allerede hadde blomstret og forfalt i oldtidens verden. Men tilfeldigvis skulle mye av spiren til vår historie etter hvert vise seg å bli utviklet i Palestina styrt av Hebreerne.

http://no.wikipedia.org/wiki/Antikkens_Isr...Judeas_historie

 

 

Right?

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
Hva sier Jesus og Moses om Profeten Muhammad?

 

Absolutt ingenting.

 

Velkommen til

Bibelen.no

Søkeresultat

Vers Tekstutdrag

 

0 treff for 'muhammad'

 

Så om man vil tolke skriftene dithen at de faktisk skriver noe om muhammed når de ikke gjør det i det hele tatt, så får man jo gjøre dette på sitt eget ansvar.

Lenke til kommentar

Dersom Muhammad var et like vanlig guttenavn i midtøsten den gang som det var nå, kan både Jesus og Moses ha sagt mye rart om ham.

 

Jesus til horemora: Nabogutten Muhammad voldtok geita mi igår, nå er det like før jeg skambankern.

 

Dette forutsetter at både Jesus og Moses var virkelige personer.

 

Kanskje Muhammad er den eneste personen vi faktisk kan si med sikkerhet eksisterte?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Det du egentlig sier er at Guds religion er den Kanaanittiske og at Muhammed fjærnet mye av den jødiske jaheve innspirerte i jødedommen og la til profeten jesus?

Det finnes ikke noe arkeologiske eller historiske bevis på at den abrahamittiske "Guden" er den samme som kannanitene tilba. I islam så skiller man mellom religionen "islam" som kan dateres tilbake 1400 år siden og monoteisme (hanif). Hvis man hevder at islam er den eldste religionen så motsier man i grunn den islamske læren. Siden det essensielle med islamsk tro er at islam er den siste og mer "oppdaterte" religionen av de tre abrahamittiske religionene (fra et islamsk perspektiv).

Muslimer regner ikke profeten Muhammed som islams grunnlegger, men som han som gjenreiste og fullbrakte den opprinnelige monoteistiske religionen

Enig.

Så om man vil tolke skriftene dithen at de faktisk skriver noe om muhammed når de ikke gjør det i det hele tatt, så får man jo gjøre dette på sitt eget ansvar.

De snakker jo om en Profet som vil komme etter dem, både Moses og Jesus gjorde dette, men profeten Muhammad(sawh) sa klart ifra om at han var den siste.

Litt merkelig at Jesus og Moses blir nevt som profeter på lik linje som muhammad i Koranen, Jesus blir faktisk nevt flere ganger i koranen enn selv mumammad gjør!

Hvorfor er det merkelig? Ifølge Koranen var JEsus en av Guds mest elskede profeter.

Moseser er ansett som en STOR profet i islam. Han blir også referert til som: Kalim allah, som betyr "Han som talte med Gud." Koranen forteller flere historier om hans liv enn noen annen profet. Disse er på lik linje med profeten Muhammad og nevnt flere ganger, men Profeten Muhammad er den siste og største profeten innenfor islam.

mja...men er ikke Joseph Smith den siste profeten da?

Islam avskriver alle profeter etter profeten Muhammad som klart og tydelig sa at han var den siste.

:)

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar
off topic. gidder ikke å starte en ny tråd, så bare spør her:

er det sant at hvert tredje guttebarn som blir født i en muslimsk familie skal hete muhammed?

synes det er veldig mange muhammeder rundt omkring.

Blir vel som navnet jesus i spansk talende land kanskje? Eller hezzuuss som det uttales...

 

Og er det muhammed eller muhammad?

Lenke til kommentar
off topic. gidder ikke å starte en ny tråd, så bare spør her:

er det sant at hvert tredje guttebarn som blir født i en muslimsk familie skal hete muhammed?

synes det er veldig mange muhammeder rundt omkring.

Blir vel som navnet jesus i spansk talende land kanskje? Eller hezzuuss som det uttales...

 

Og er det muhammed eller muhammad?

3dje gutt MÅ hete nei, men om det er populært navn ja, samma som Jakob, Sara og Sofie populære navn,.

Forskjellige skrivemåter bare åssen Mohammed, Muhammad skrives,.begge er vel riktige,.

Lenke til kommentar
Og er det muhammed eller muhammad?

Det finnes mange ulike skrivemåter: Muhammad, Mohammad, Mohammed, Mohamed, Muhammed, Mahommed, Mehmed, Mehmet, Mahomet.

 

According to the sixth edition of The Columbia Encyclopedia (2000), "Muhammad" is "probably the most common given name" in the world, including variations.[5] It is estimated that more than 15 million people in the world bear the name Muhammad.

http://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad_(name)

 

Selv dersom hver og én av dem er muslimer, noe de sikkert ikke er, blir det ikke mer enn 2% av alle mannlige muslimer (15 millioner fordelt på halvparten (gitt lik kjønnsfordeling) av 1,5 mrd muslimer). Altså 1 av 50, maks. Ikke riktig hver tredje.

 

Off-topic. :hrm:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Litt merkelig at Jesus og Moses blir nevt som profeter på lik linje som muhammad i Koranen, Jesus blir faktisk nevt flere ganger i koranen enn selv mumammad gjør!

Det er fordi Koranen er en anti-kristlig bok som lyver en hel masse om Jesus Kristus.

Lenke til kommentar
Jesus Kristus og de kristne advarer oss i NT mot de falske profetene som vil føre mange vil, profeten Muhammad er bare en av dem.

Men hvis du går enda lenger tilbake så får vi mange advarsler mot svindleren Jesus Kristus, og den ondskapen som blir spredt på grunn av ham.

Det er fordi Koranen er en anti-kristlig bok som lyver en hel masse om Jesus Kristus.

Men NT er jo anti-satanisk bok som lyver en hel masse om Satan!

 

PS: Hvis du vil dra debatten ned på et slikt nivå, er jeg helt klar for å joine.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Jesus Kristus og de kristne advarer oss i NT mot de falske profetene som vil føre mange vil, profeten Muhammad er bare en av dem.

Ja ok, men forsatt så snakker Jesus om en profet som skal komme, hvem er da denne profeten?

Det er fordi Koranen er en anti-kristlig bok som lyver en hel masse om Jesus Kristus.

Hvilke løgner om Jesus snakker Koranen om?

Litt merkelig at Jesus og Moses blir nevt som profeter på lik linje som muhammad i Koranen, Jesus blir faktisk nevt flere ganger i koranen enn selv mumammad gjør!

Hvorfor er dette egentlig å merkelig?

Lenke til kommentar
Det er fordi Koranen er en anti-kristlig bok som lyver en hel masse om Jesus Kristus.

Hvilke løgner om Jesus snakker Koranen om?

I følge Koranen ble Jesus Kristus ikke drept og korsfestet. Han er verken Gud eller Guds Sønn, kun en skapning som Adam.

 

Koranen 4:156 > "Se, vi har drept Messias, Jesus, Marias Sønn, Guds sendebud!" Men de drepte ham ikke, og de korsfestet ham ikke, men det fortonet seg slik for dem.

 

Koranen 5:76 > Vantro er de som sier, "Gud, det er Kristus, Marias sønn!"

 

Koranen 9:30 > De kristne sier, Messias er Guds Sønn" Dette er faktisk det de sier, og de tar efter det som vantro før dem hevdet. Måtte Gud ta dem fatt! Hvor de er forvridd!

 

Koranen 3:52 > Forholdet med Jesus er overfor Gud det samme som med Adam. Han skapte ham av støv og sa til ham, "Bli!" Og dermed var han.

 

(Koranen, Universitetsforlaget 1999)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...