Gå til innhold

Silverlight-beta tilgjengelig for Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Silver/moonlight er MS' svar på Flash. Den gjør det samme, men med større programkode, mer bugs og større sikkerhetshull.

 

 

Du skal ha en ting VirtualBox, du er dyktig!

 

Etter bare 236 poster går du meg allerede på nervene med din hemningsløse spredning av FUD.

 

 

----------

 

Takk og pris for at det endelig er noe som kan ha en sjangse på å presse Flash litt.

Adobe har hatt muligheten litt for lenge til å ta det helt lax med flash, men etter Microsoft begynte med Silverligt har de jommen fått opp farten!

 

Flash for mobile enheter og endelig orndtlig støtte på linux. Det er gode tider :)

 

 

Takk Microsoft, for å få ræva i gir på Adobe.

Lenke til kommentar

Alltid hyggelig med litt konkurranse, og det har flash hatt godt av.

De (adobe) har for lenge vært i fred med sine produkter som ærlig talt ikke har hatt noe god kvalitet.

 

Nå må de tvinges til å tenke på kundene nå som de ikke har monopol lenger.

 

Alltid artig å diskutere med folk som har MS/Win/Linux/BSD/Apple/etc i bruker navnene sine da de lyser lang vei at de ikke skjønner hvordan de skal tenke for seg selv som et objektivt individ.

Lenke til kommentar

Tjah, at flash trenger konkuranse er vel noe de fleste er enige om. Men, jeg er mer skeptisk til om MS er riktig firma til å gjøre dette. Dette er jo mer eller mindre standard MS taktikk, embrace, extend, extinct. Jeg er nervøs for at de skal greie det på nytt... Greier de å få til en til ad-hoc standard a-la office så har de ett springbrett for å presse firefox.... og da går man igjen mot en mørk tid med en nettleser som er "standard" og alle andre springer etter for å forsøke å sno seg til endringer som MS finner på. Ikke akkurat optimalt, men man kan jo håpe på det beste

Lenke til kommentar

Må si jeg er positivt overrasket over MS her, men jeg ser for meg at dette kommer som en følge av ymse rettsaker, og jeg vil tro Novell drar en STOR del av lasset her. Men selvfølgelig er dette kjempebra for konkurransen. Flashplayer 9 til Linux var (er) horrrrrrrrrribel, mens FP10 nå utvikles likt med klientene for MacOS og Windows og skal gi langt bedre ytelse og stabilitet. Selv sitter jeg og knuger meg FP9, men det er mer fordi jeg er lat :p Dersom MS klarer å holde ActiveX-implementeringer borte fra Sølvlyset, eller Månelyset i *nix-land, ser jeg ikke bort fra at denne konkurransen kan bli riktig så sunn.

 

Men jeg antar uansett at Adobe/MS nekter å være kompatible med hverandre, så vi forbrukere må bare forvente stadig flere ressursspisende plugins i vår kjære nettleser.

Lenke til kommentar
Nrks nett-tv bruker jo ikke flash...?

 

Jo da. NRK bruker mer og mer flash.

 

Er Silverlight (og Moonlight) rett og slett en alternativ Flash-player? Spiller den Flash-moduler, .swf? Spiller den andre filformater?

 

Den er ikke en alternativ flash player, og spiller ikke .flv og swf filer, men egne format. Den kan brukes til å spille av wmv og har ellers standardformatet xaml (om jeg ikke tar feil)

 

@Allfather: Jeg er ikke helt enig i at den er bedre, og realiteten er vel at den allerede har tapt kampen på en del sentrale områder mot Flash. Men at den har pushet Adobe er det ikke tvil om. Slik sett er det å håpe at MS holder presset oppe litt til.

Lenke til kommentar

Spennende å se hvordan utviklingen blir fremover, uansett er det bra med litt konkurranse, virker som Adobe har blitt flinkere til å lage flash-plugins til linux etter at Microsoft lanserte silverlight. Et ankepunkt for å ta i bruk silverlight (sett i fra en nettutviklers ståsted) er jo at det er så få som har installert en silverlight-plugin, MS er nok veldig klar over dette selv og det hadde ikke forundret meg om de etterhvert kjører silverlight som en valgfri "oppdatering" via windows update.

Endret av slemKaffe
Lenke til kommentar
Er det noen som kan forklare meg hvorfor f.eks. å se videoer fra www.bt.no fungerer hos meg i IE 7 mens hvis jeg prøver med Firefox 3 så får jeg beskjed om å installere Silverlight?

 

Er Silverlight installert eller er det ikke?:dontgetit: Jeg har Vista Business x64.

 

Silverlight er ikke installert som plugin i Fx som standard. Sjekk om du har den ved å skrive about:plugins i adressefeltet. Varslet antyder at den ikke er installert.

 

Som vanlig har MS brukt "proprietær" teknologi for å integrere Silverlight i IE.

 

Men BT fungerer greitt i Fx hos meg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...