Gå til innhold

Kristne fundamentalister bruker norsk skole som propagandaplatform?


Anbefalte innlegg

Jeg havnet på sidene til kristenfundamentalistene og kreasjonistene Origo, og de så jeg noe skremmende:

 

Filmen "EXPELLED" vises 15. desember kl 1800 på Skien Videregående skole. Filmen handler om ytringsfrihet i det vitenskapelige miljø - med vekt på evolusjonskritikeres kår. Se nærmere omtale her. Etter filmen vil det bli anledning til meningsutveksling. Alle interesserte er hjertelig velkommen.

Det ser altså ut til at skolen enten tillater seg å bli brukt som propagandaplatform for kristne fundamentalister som søker å undergrave vitenskap og utdannelse, eller Origo har ikke gjort skolen oppmerksom på hva de egentlig gjør.

 

Eller er det slik at hvem som helst kan bruke skolens lokaler til propaganda? For eksempel, kan nynazistiske grupper bare be skolen om å få låne et lokale for et nynazistmøte?

 

Er det noen som kanskje kan kaste mer lys på denne saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Filmen "EXPELLED" vises 15. desember kl 1800 på Skien Videregående skole. Filmen handler om ytringsfrihet i det vitenskapelige miljø - med vekt på evolusjonskritikeres kår. Se nærmere omtale her. Etter filmen vil det bli anledning til meningsutveksling. Alle interesserte er hjertelig velkommen.

Jeg så filmen for noen uker siden, og jeg satt mest igjen med "

".
Lenke til kommentar

Ben Stein er en jubelidiot.

Jeg har filmen "EXPELLED". En av de tingene som irriterer meg mest er at Ben Stein sammenligner vitenskap med fascisme, spesielt ved et punkt hvor det snakkes om Hitler, holocaust og evolusjon.

Synd at han glemte å nevne at Hitler var kristen, soldatene i nazi-tyskland hadde belter med "gud er med oss", og at Hitler mente at Gud kommuniserte med ham.

 

Det er så mye opplagt som Ben ikke forteller i denne filmen, og det er opplagt at det er utelatt.

Denne filmen er så opplagt redigert til fordel for kreasjonisme og intelligent design bevegelsen at det blir dumt.

 

Kall gjerne denne filmen for "propaganda", men det er isåfall uintelligent propaganda.

Lenke til kommentar

Jeg ville kanskje hatt mer forståelse om dette tok sted i en mindre bygd der fasiliteter er på et minimum og kommunen kanskje gjør litt ekstra inntekt ved å leie ut lokaler til slike fjotter som dette, men fra hva jeg vet så er ikke Skien særlig lite. Lurer på om jeg skal ta en telefon til Skien VGS og høre om de stiller seg bak dette makkværket.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Ja, det er jo slikt som skjer på alle skular i landet, berre at det evelusjonistar som står bak.

Tvilar på at det er så farlegt at man blir hjernevaska på to sider, så blir det på ein måte ein balanse.

Lenke til kommentar
Ja, det er jo slikt som skjer på alle skular i landet, berre at det evelusjonistar som står bak.

Tvilar på at det er så farlegt at man blir hjernevaska på to sider, så blir det på ein måte ein balanse.

 

Det er forskjell på å ha legite vitenskaplige teorier i en skole og ha fantasi.

 

Det eneste stedet kreasjonisme har plass på skolen er i religions historie der man plukker fra hverandre div religiøse skapelses berettinger.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Ja, det er jo slikt som skjer på alle skular i landet, berre at det evelusjonistar som står bak.

Tvilar på at det er så farlegt at man blir hjernevaska på to sider, så blir det på ein måte ein balanse.

 

Det er forskjell på å ha legite vitenskaplige teorier i en skole og ha fantasi.

 

Det eneste stedet kreasjonisme har plass på skolen er i religions historie der man plukker fra hverandre div religiøse skapelses berettinger.

 

Dei har ingen bevis for evelusjon.

Utenom natural selection, som egentleg er ein selvfølge og har ingen ting med at ein baktere utviklar seg til ein antilope.

Lenke til kommentar
Dei har ingen bevis for evelusjon.

Utenom natural selection, som egentleg er ein selvfølge og har ingen ting med at ein baktere utviklar seg til ein antilope.

 

Ehh... jo...

Hørt om gener?

DNA?

 

Det heter forøvrig evolusjon og det er et faktum.

Evolusjonsteorien derimot - og dette har jeg påpekt en mengde ganger nå - er det rammeverket som beskriver mekanismene som er underliggende for evolusjon ved naturlig utvalg. Dette er meget godt forstått og er mer robust enn teorien om f.eks gravitajon.

 

Kreasjonisme eller såkalt "intelligent design" derimot er ikke-teorier basert på antivitenskap og er så galt at det ikke er galt en gang.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Dei har ingen bevis for evelusjon.

Utenom natural selection, som egentleg er ein selvfølge og har ingen ting med at ein baktere utviklar seg til ein antilope.

 

Ehh... jo...

Hørt om gener?

DNA?

 

Det heter forøvrig evolusjon og det er et faktum.

Evolusjonsteorien derimot - og dette har jeg påpekt en mengde ganger nå - er det rammeverket som beskriver mekanismene som er underliggende for evolusjon ved naturlig utvalg. Dette er meget godt forstått og er mer robust enn teorien om f.eks gravitajon.

 

Kreasjonisme eller såkalt "intelligent design" derimot er ikke-teorier basert på antivitenskap og er så galt at det ikke er galt en gang.

 

DNA er byggesteinar i kroppen.

Utvikling som det heiter, er ikkje bevist eller kan bli bevist.

Eveolusjon er at eit dyr for nye armar eller forandrar seg til noko nytt gjennom mange millionar år.

At eit dyr for noko nytt, ein ny eigenskap er faktisk heilt umulegt. Grunnen til det er at kopien av mora og faren(som du og eg er) ikkje kan få noko som dei ikkje har. Slike ting som tre auge, fire armar kan skje, men det er noko som foreldra allerede har. Slike ting som at ungen til ein kobra skulle få tusenvis av bein vill aldri skje.

Men at ein firfisle mistar beina og ser ut som ein orm, er muligt.

Lenke til kommentar

Før dere skriver lange motbevis: husk på at det er ikke noe poeng i å diskutere dette, evolusjonsteorien er en etablert vitenskap. Den eneste diskusjonen vi kan ha her er vitenskap mot antivitenskap.

 

Burde vi lære at holocaust aldri skjedde i historietimene for å "ta med begge sider"? Ironisk nok er filmen Expelled en type Holocaust-fornektelse.

Lenke til kommentar
DNA er byggesteinar i kroppen.

Utvikling som det heiter, er ikkje bevist eller kan bli bevist.

Eveolusjon er at eit dyr for nye armar eller forandrar seg til noko nytt gjennom mange millionar år.

At eit dyr for noko nytt, ein ny eigenskap er faktisk heilt umulegt. Grunnen til det er at kopien av mora og faren(som du og eg er) ikkje kan få noko som dei ikkje har.

Med dette viser Oleoh en så stor mangel på kunnskap at det virker nytteløst å begynne å diskutere evolusjon med ham. Jeg håper folk her vil overse ham da han, som kreasjonister flest, vil ignorere alt dere kommer med som ikke passer inn i hans forhåndsbestemte oppfatning om hvordan verden bør være.

Endret av LordArgh
Lenke til kommentar
Eller er det slik at hvem som helst kan bruke skolens lokaler til propaganda? For eksempel, kan nynazistiske grupper bare be skolen om å få låne et lokale for et nynazistmøte?

Dette er jo bare vanvittig. Det blir som å vise Zeitgeist eller noe med fullt alvor. Tipper det kommer en mail fra meg i det minste.

Lenke til kommentar
DNA er byggesteinar i kroppen.

Utvikling som det heiter, er ikkje bevist eller kan bli bevist.

Eveolusjon er at eit dyr for nye armar eller forandrar seg til noko nytt gjennom mange millionar år.

At eit dyr for noko nytt, ein ny eigenskap er faktisk heilt umulegt. Grunnen til det er at kopien av mora og faren(som du og eg er) ikkje kan få noko som dei ikkje har.

Med dette viser Oleoh en så stor mangel på kunnskap at det virker nytteløst å begynne å diskutere evolusjon med ham. Jeg håper folk her vil overse ham da han, som kreasjonister flest, vil ignorere alt dere kommer med som ikke passer inn i hans forhåndsbestemte oppfatning om hvordan verden bør være.

 

Sånne er artige egentlig.... Men hvis du påpeker, OG BEVISER, at dette han her sier er bare sludder og vås er det å hakke på ham... :roll:

 

Nei, det er ingen vits i å legge ut i en lang diskusjon med Oleoh der vi linker til beviser som de faktisk kan lese selv, for enten leser de dem ikke ellers så avfeier de dette og sier at de TROR ikke på dette... :no: Som om dette er noe å tro på?

 

De de IKKE skjønner et plukk av er at vitenskapen, (den skumle og fryktelige vitenskapen....., akk så fint det var tilbake i de dagene da man fyrte med vitenskaps folk, da hadde den RETTE tro forkjørsrett dere....!!!) ), HADDE brukt guder, nisser, drauger og troll i sin forklaring HVIS det var noe i dette!

Vitenskap ER KNEKKENDE likegyldig HVOR viten kommer fra så lenge dette kan bevises og dette fatter de flest ekristne bare ikke! De tror at vitenskapen på et eller annet vis motarbeider deres tro aktivt og at hvis alle vitenskaps mennene i verden bare hadde fått opp øynene for guden deres så hadde de skjønnt hvordan alt passer :roll: Jøss for en gjeng! Og på toppen så syntes de det er RART at vi hakker på dem noen ganger? :nei:

 

Og det er her jeg har vært gang på gang på gang med kristne, de innehar rett og slett ikke kunnskap om det mest elementære en gang og det er derfor håpløst å argumentere med de, for de sitter fremdeles på søndags skolen hva lærdom angår og da GÅR DET IKKE å forklare de noe fra universitetet, det suser bare dødt til jorden da de ikke klarer å finne rumpa si med kart engang når det kommer til noe annet enn bibelen.... Dessverre!!!!

 

 

Må si jeg syntes synd på disse noen ganger, for det er så utrolig mange ting de har gått glipp av! Det er så utrolig mye å virkelig forundre seg over i verden og være fri til å gjøre det, noe disse ikke klarer i tankefengslet de er satt inn i... :(

 

 

Men det er bare å ignorere dem tror jeg, så slipper vi beskyldninger om at vi hakker på de og mobber de.... Men nå er det nå slik at når noen frivillig legger hodet på blokka så er det forferdelig fristende å ty til øksa.... :) For å hugge de ignorante hodene av... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...