Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

EEngelsk Tentamen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

F. eks skrivefeil:

Michael is a fifteen year old boy who lives in Florida, or more accurat*accurately, Merritt Island. Thats*It is a little place with about 10.000 inhabitants. Michael, or “the freak” wich*which is hes*his nickname at school, is a little tiny,weak boy who is being ganged up on at school. *avsnitt?*

Hes*his father is a tourist guide, who takes tourist*tourists on a boat tour in the swamps of Florida to watch alligators. It`s not a “big money buisnes*business” so they just got*have just/barely have enough money for foot*food and a roof over their heads. Since hes father doesen`t*doesn't

 

Rakk ikke mer enn det, men det er altså en del grammatikkfeil i teksten. Det kan ha mye å si for lærern, det er i hvertfall lurt å lære seg det skikkelig nå istedet for på videregående. ;)

Lenke til kommentar

Det beste er vel egentlig å spørre læreren din hva du kan gjøre bedre. Eventuelt få en annen lærer til å vurdere teksten din og få tilbakemelding på den. Dette har du krav på som elev.

 

Som regel skriver vel læreren hva som manglet i teksten din, og hva som trakk den ned?

 

Du skal i det minste få en begrunnelse på hvorfor du fikk den karakteren du fikk. Arbeid utifra det læreren din sier du er svak på, og kan forbedre.

 

Nå vet ikke jeg hvem av de som har skrevet innlegg her som er lærere, men på ungdomskolen er det mer innhold enn rettskriving som vurderes. Har du veldig mange feil vil det jo trekke ned uansett, men ikke så mye som det ville bli trukket om dette var en norsk tekst.

Lenke til kommentar

Det var veldig bra skrevet, men det er så mange gramatikk- og skrivefeil at det trekker ned mye. Jeg synes at historien alene står til en sekser, men gramatikken står til en toer. De legger vekt på rettskrivning og gramatikk i engelsk fordi man primært skal skrive engelsk for å kommunisere.

 

Sammenlagt synes jeg du skal få 4- for dårlig gramatikk.

Lenke til kommentar
Det beste er vel egentlig å spørre læreren din hva du kan gjøre bedre. Eventuelt få en annen lærer til å vurdere teksten din og få tilbakemelding på den. Dette har du krav på som elev.

 

Som regel skriver vel læreren hva som manglet i teksten din, og hva som trakk den ned?

 

Du skal i det minste få en begrunnelse på hvorfor du fikk den karakteren du fikk. Arbeid utifra det læreren din sier du er svak på, og kan forbedre.

 

Nå vet ikke jeg hvem av de som har skrevet innlegg her som er lærere, men på ungdomskolen er det mer innhold enn rettskriving som vurderes. Har du veldig mange feil vil det jo trekke ned uansett, men ikke så mye som det ville bli trukket om dette var en norsk tekst.

 

Takk for svaret ;)

Skal gi det til vurdering til en annen lærer.

 

Greit nok, var vel en del feil her, så det var vel kanskje helt rett karakter...Grunnen til at jeg reagerte slik er at jeg faktisk har fått 5 på alle engelsk tentamener tidligere, derfor ble jeg nesten "sjokka" når jeg fikk 3, men det var kanskje rett det. Var syk osv på tentamensdagen så jeg bare skrev hele driten på et par timer, og så gikk uten å se over noe særlig. Det var egentlig ganske dumt gjort . Men men, har ikke noe særlig å si, siden skolen jeg skal søke på krever rund 3 i snitt, og jeg ligger på 4,8 så det gjør ikke så mye egentlig.

Lenke til kommentar

Greit, istedenfor å si at du fortjente en 3-, så er det vel mulig å prøve å gi litt hjelp. Som nevnt så må du jobbe med ordfeil, personlige pronomen er spesielt graverende når det kommer til karakter. Hes – his, which – wich osv. Dette antar jeg at du har på rettinga av stilen slik at jeg ikke trenger å ramse opp alle sammen.

 

Norsk-engelsk. Engelsk er et helt annet språk enn norsk, det kan høres likt ut en del ganger, men spesielt i stiler SKAL ting være forskjellige. Setningsoppbygning, måten man bruker –ly form for eksempel. Roof over their heads – tak over hodet, nei! Shelter er det engelske ordet for å ha tak over hodet. just fly into the eternity – Her trenger man ikke ’the’, selv om det heter evigheten på norsk.

 

Ikke gjør ting for komplisert, enkle presise setninger er 1000x bedre enn å skrive 3-4 sider med 40 % dilldall fyll. Lær å skrive bra, så lære å skrive langt.

 

Generelt om stiler. Flere punktum. Selv om du bruker komma, burde ikke en setning være 3 linjer lang. Prøv å les den høyt for deg selv. Husk at du ikke kan bare sette inn punktum istedenfor komma, hver setning må ha en mening.

 

He pulled himself all the way to the very edge, and felt into everlasting darkness and rest. Her har du værtfall prøvd å skrive mer avansert engelsk, ordbok er en fin ting, men fortsatt… fell og felt er ganske forskjellige ting. To fall – fell – fallen. All the way kan droppes uten at setningen mister mening. Kanskje: He pulled himself to the very edge, and dived into a place worth living.

 

Lesere og lærere er ikke dumme. En god stil gir frampek, utfordrer leseren, men sier ikke alt. Bygg opp spenning, lag overaskelser…

 

Into the darkness

 

Michael is a fifteen year old boy who lives in Florida, or more accurately, Merrit Island. It’s a small town with a tightly knit society. Michael’s short and weak, which is one of the (numerous) reasons why he’s being bullied at school.

 

His father works at the swamp, shipping tourists in and out. It’s a low paid job. In brings in just enough for food and shelter. Because of this tight budget and prioritizing, beer for dad is bought before new clothes for Michael….

 

Dette er slik som starten kunne ha begynt.

 

 

 

Øve mer, høre mer, lese mer. Karakteren i 10. teller ikke så mye, men om ett år skal du ha en karakter som virkelig teller på VG1. Det du kan nå holder ikke for en god karakter på videregående.

Lenke til kommentar
Greit, istedenfor å si at du fortjente en 3-, så er det vel mulig å prøve å gi litt hjelp. Som nevnt så må du jobbe med ordfeil, personlige pronomen er spesielt graverende når det kommer til karakter. Hes – his, which – wich osv. Dette antar jeg at du har på rettinga av stilen slik at jeg ikke trenger å ramse opp alle sammen.

 

Norsk-engelsk. Engelsk er et helt annet språk enn norsk, det kan høres likt ut en del ganger, men spesielt i stiler SKAL ting være forskjellige. Setningsoppbygning, måten man bruker –ly form for eksempel. Roof over their heads – tak over hodet, nei! Shelter er det engelske ordet for å ha tak over hodet. just fly into the eternity – Her trenger man ikke ’the’, selv om det heter evigheten på norsk.

 

Ikke gjør ting for komplisert, enkle presise setninger er 1000x bedre enn å skrive 3-4 sider med 40 % dilldall fyll. Lær å skrive bra, så lære å skrive langt.

 

Generelt om stiler. Flere punktum. Selv om du bruker komma, burde ikke en setning være 3 linjer lang. Prøv å les den høyt for deg selv. Husk at du ikke kan bare sette inn punktum istedenfor komma, hver setning må ha en mening.

 

He pulled himself all the way to the very edge, and felt into everlasting darkness and rest. Her har du værtfall prøvd å skrive mer avansert engelsk, ordbok er en fin ting, men fortsatt… fell og felt er ganske forskjellige ting. To fall – fell – fallen. All the way kan droppes uten at setningen mister mening. Kanskje: He pulled himself to the very edge, and dived into a place worth living.

 

Lesere og lærere er ikke dumme. En god stil gir frampek, utfordrer leseren, men sier ikke alt. Bygg opp spenning, lag overaskelser…

 

Into the darkness

 

Michael is a fifteen year old boy who lives in Florida, or more accurately, Merrit Island. It’s a small town with a tightly knit society. Michael’s short and weak, which is one of the (numerous) reasons why he’s being bullied at school.

 

His father works at the swamp, shipping tourists in and out. It’s a low paid job. In brings in just enough for food and shelter. Because of this tight budget and prioritizing, beer for dad is bought before new clothes for Michael….

 

Dette er slik som starten kunne ha begynt.

 

 

 

Øve mer, høre mer, lese mer. Karakteren i 10. teller ikke så mye, men om ett år skal du ha en karakter som virkelig teller på VG1. Det du kan nå holder ikke for en god karakter på videregående.

 

Takk for det fine svare her.

Jeg vet det stile var elendig,men jeg kan bedre enn det her. Ganske mye er faktisk slurvefeil, men det er nok mye jeg må øve på ja.

Lenke til kommentar

Hei!

Er ikke så flink i engelsk så årket ikke lese stilen din...:(

Men lærere har ikke lov til og tenke på hvem du er og hva som kjer bare mellom dere når de skal sette karakter på en prøve.... Da slal de bare tenke på hvor bra du gjorde det der og da...

 

-Det sier i hvertfal lærerne mine (jeg går på ungdomsskolen og vi har lærere som har vert ungdomsskole lærer i over 15 år)

Lenke til kommentar
Hei!

Har hatt engelsk tentamen, fikk den igjen idag. Synes selv jeg greide å skrive en bra tekst, men det gjor tydeligvis ikke læreren min. Hun ga meg nemmelig 3- noe som jeg anser som en svært svak karakter i forhold til hva jeg kan i Engelsk. Har fått mellom 5 og 6 på alle tentamener, helt til nå da. Tror det har med at læreren min ikke liker meg. Hun har til og med sakt rett ut at hun synes jeg er en drittunge som burde sendest bort. Akkurat det bryr jeg meg ikke om, men at det skal gå utover mine karakterer, og videre utdanning synes jeg blir litt drøyt.

 

Visst dere gidder å lese stilen, er dette så dårlig at det fortjener 3- ?

 

 

Diving into the dark

 

Michael is a fifteen year old boy who lives in Florida, or more accurat, Merritt Island. Thats a little place with about 10.000 inhabitants. Michael, or “the freak” wich is hes nickname at school, is a little tiny,weak boy who is being ganged up on at school.

Hes father is a tourist guide, who takes tourist on a boat tour in the swamps of Florida to watch alligators. It`s not a “big money buisnes” so they just got enough money for foot and a roof over their heads. Since hes father doesen`t have very much money, he can`t afford to buy Michael “fancy” brand clothes, therefore, Michel is bullied at school. He tries to tell hes father,and ask for help, but he just tell him that he should not care about those who is ganging up on him. He has been a victim for bullying since he started at school, and he has a kind of learned how to live with it, but now things are changing. Now in hes teenage years, he have been thinking how a life without bullying would be. Every day at school starts with one guy, called Nick, hits him, and throw hes bag out of the window, and sometimes he is forced to drink from the toilet bowl. Michael is getting more and more depressed as the days goes on.

“Daddy, i have to ask you a serious question” Michael said while they were eating breakfast.

“Yeah, Mike, Wats up?” Hes father answered while he was sipping from a bottle of Whiskey, wich was a normal breakfast for him.

“I`m getting bullied at school dad, every day! I`m scared, I don`t want to go to school!

“Oh, don`t complain so much about your life, son! Everyone has bad times, just take it like a man! “

“But daddy, please listen to me..”

“Go to school son! No more complaining!”

 

Michael went to school crying, because hes dad wouldn`t help him, so he had no one to talk to about hes problems. When he arrived at school, hes classmates made fun of him because he was crying. They hit him,pulled him into the dirty “men`s room” and forced his head down in the toiled bowl. He struggled to catch hes breath, but they were just laughing even higher. After a few minutes they got tired, and walked out of the room, and into the classroom. Michael was laying there, all alone, wet and bloody, and no one cared about him. Not ever hes own father.

 

After school, Michael went to hes own secret place. It was a one hour walk from hes house,to a little bridge, 20 meter off the ground, between to cliffs. Michael used to go here when he wanted to be alone. He sat on the railings and thougt about hes life. He missed hes mother who died of cancer when he was six year old. He could still remember her soft and caring voice as it was yesterday. After she died, hes father became quiet, and didn`t say a word, unless Michael asked him about something. He also started to drink more and more as the days went on.

Michael loved the bridge, and the place around. It was so peaceful, quiet and no classmates that could force him to dip his own head into in the toiletbowl. Just colorful birds, singing in the sky, bright sunshine wich lighted up the beautiful palm trees standing majestic and proud over this terrible world. Michael had always dreamed about being a bird. A strong proud eagle that could sail over the sky and dont think about any problems, just fly into the eternity. After a couple of hours, Michael went home again. Hes father had called him and told him that it was dinnertime. Hes father didn`t use to make dinner, often Michael had to make it himself, because hes father was too druk to do something. Today he got served meatballs and spaghetti. He didn`t like that so much, but he ate it and went to bed.

Next morning, he woke up and a totally normal sight met hes eyes. Hes father was laying on the floor, in hes own vomit. He had probably been drinking so much Whiskey that he felt asleep on the floor. Michael picked up a carpet and laid it carefully over hes fathers body. Hes father woke up and jelled at Michael and told him to go to hell.

Today hes class was going for a hike in the swamps to learn about Floridas fauna. The day started pretty OK, but when the other boys got bored, they started bullying Michel. They took hes backpack and threw it up in a tree, so Michael had to climb up and get it. When he was half ways up in the tree, Nick took hes arm and pulled him so hard that he lost hes balance and felt down at the stony ground. Michael got so angry that he tried to resist Nick`s bullying, and answer him back, but Nick just liked that, and he started to hit him. “Come on Michael, show me what you got then” said Nick while he was raising hes fists like a boxer. Michael picked up a stone, a quite big one actually, closed hes eyes, and threw the stone as hard as he could. It was quiet. He opened hes eyes, and then he saw Nick. He was laying on the ground without moving,hes hed was all bloody. Michael run. He ran all he could, as fast as never before.

 

After a couple hours of running, he arrived at hes secret place. The bridge. He climbed up on the railing and sat down. He thought about what happend with Nick. Was he dead? Yeah, probably. But Michael didn`t care. He didn`t care about anything anymore. Hes father was a drunk that never wanted to talk to him, and his classmates probably wanted to kill him now, after what happend with Nick. Michael started to think about hes mother. Everything would be different if she were alive. She would help him, take care of him, and talk to him...But no. Michael had no one. Absolutely no one. Not even hes own father.

 

“I`m a freak, a failure..I should never been born.” Michael sat there, crying for hours. The sun went down, and a lonely, painful darkness surrounded him. He turned around, stared at the ground twenty meters below hes feet. He pulled himself all the way to the very edge, and felt into everlasting darkness and rest.

 

 

______________________________________________________________________________________

Oppgaven var å skrive en historie der en "bro" eller "bridge" var involvert.

Teksten var kanskje litt kort, men jeg synes da ikke den fortjener 3-, eller det en passende karakter?

Takk for svar:D

 

Dårlig gjort av læreren å snakke slik! Man trenger støtte fra læreren sin. Kan foreldrene dine hjelpe til med å løse opp i denne konflikten?

Lenke til kommentar

Skal nok ordne seg ja :) Ifølge min bestefar som er pensjonert ungdomskole lærer som tilfeldig vist leste det, sa at det va mange feil osv, men på 10.klasse nivå la de mest vekt på handlingen og flyten i språket. Han råda meg til å få en ny vurdering av en ny lærer, så det skal nok ordne seg :)

Takk for alle som tok seg tid til å lese det !

Endret av liverpool-dan
Lenke til kommentar

Helt klart at karakteren 3- er en godt gitt karakter for denne stilen. Kunne nesten gått for noe så lavt som en toer. Det er en drøss med skrive- og gramatikkfeil gjennom hele teksten. Lengden på teksten er urelevant med mindre det har blitt speifisert et krav til det. Så jeg klarer ikke helt å se hvordan du har fått bare femmere og seksere på tidligere stiler. For med kun halvparten av disse feilene vil det fremdeles være vanskelig å gi noen bedre enn en firer uansett hvor mye man prøver å trekke ut det positive i teksten.

 

Så beklager:(... Men karakteren er som fortjent...

Lenke til kommentar
Hei!

Er ikke så flink i engelsk så årket ikke lese stilen din...:(

Men lærere har ikke lov til og tenke på hvem du er og hva som kjer bare mellom dere når de skal sette karakter på en prøve.... Da slal de bare tenke på hvor bra du gjorde det der og da...

 

-Det sier i hvertfal lærerne mine (jeg går på ungdomsskolen og vi har lærere som har vert ungdomsskole lærer i over 15 år)

 

Riktig at det er sant, men vær forsiktig med hvor mye av det lærerene på ungdomsskolene sier du skal la synke inn og tro uten noen som helst skepsis. De er ofte upresise og ikke bevandret lenger enn til sin egen klasseromsdør. Det er utrolig mye sprøyt og mange tullete regler man hører opp gjennom åra. Nå vil jeg ikke si at lærere på høyere nivå alltid er bedre, men tittelen lektor gir litt mer autoritet. Så alltid vær litt skeptisk...

Lenke til kommentar

Jeg vil hevde at for tiendeklassestiler, så fortjener ikke dene stilen en 3-. Det er primært, fordi at du har et ok ordforåd, ok gramatikk og en grei handling. Det er noen ting som irriterer læreren som f.eks hes og andre grove stavefeil, og litt dårlig grammatikk.

 

Jeg tror nok heller en stil som denne, bare litt lenger ville ha fått en 3-. Dette er en elev på ungdomskolen som har skrevet den.

 

Many people says that the child is still a child when the parents find out if it is sick. If we did not have this technology the child would be born if the parents did not decide abortsen. The gene technology makes us capable of decide and control more than we should have the rights to do. If the gene technology end up in wrong hands, we might destroy our world. We have come so far that we can place a gene from f. ex a dog or another art, into a human being. We have not done this procedure yet because the victim has human rights, and to be born with a tale is not somthing normal people wants.

Though, it is possible.

 

Questions:

1: should we use gene technology to solve the global food problem?

2: by using gene technology, we can avoid having Downs syndrom. Is it right to kill the person before it is born, just because it has Downs?

3: Is it a good idea to make the perfect child?

4: should we risk our arts and species to make new species better?

5: Should we go one with the gene technology?

 

Grunnen til at mange mener at det er fortjent er fordi at de går på videregående, og på videregående ville denne stilen ikke ha fått noe mer enn treer.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...