Gå til innhold

AMD Phenom™ II Deneb/Shanghai Tråden


wiak

Anbefalte innlegg

nå har Shanghai blitt lansert og Deneb er ventet slutten av november! :)

Shanghai

Pressemelding

Priser

 

Phenom II (Deneb)

AMD Phenom II X4 965 Black Edition 3.4Ghz 8MB AM3 125W

AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3.2Ghz 8MB AM3 125W

AMD Phenom II X4 945 3.0Ghz 8MB AM3 125W

AMD Phenom II X4 940 Black Edition 3.0Ghz 8MB AM2+ 125W

AMD Phenom II X4 920 2.8Ghz 8MB AM2+ 125W

AMD Phenom II X4 905E 2.5Ghz 8MB AM3 65W Energy Efficient

AMD Phenom II X4 810 2.6Ghz 6MB AM3 95W Retail

AMD Phenom II X3 720 Black Edition 2.8ghz 7,5MB AM3 95W

AMD Phenom II X3 710 2.6Ghz 7,5MB AM3 95W

AMD Phenom II X3 705E 2.5Ghz 7,5MB AM3 65W Energy Efficient

AMD Phenom II X2 550 3.1Ghz 7MB AM3 80W

AMD Phenom II X2 545 3.0Ghz 7MB AM3 80W

AMD Athlon II X2 250 3.1Ghz 2,0MB AM3 65W

AMD Athlon II X2 245 3.0Ghz 2,0MB AM3 65W

 

 

Opteron (Shanghai)

prisguide.tek.no

 

 

Tester

Phenom II 955 AM3 Roundup

AM3 Roundup

AM2+ Roundup

 

Dragon Platform Refresh

AMD Phenom II 955

AMD 790 Chipset

AMD Radeon HD 4890

 

Dragon Platform

AMD Phenom II

AMD 790 Chipset

AMD Radeon HD 4800

 

April 23, 2009 (Computerworld) Advanced Micro Devices on Thursday introduced the latest member of its Phenom II X4 family of high-performance quad-core CPUs, which the No. 2 chip maker said it had run as fast as 7 GHz in extreme overclocking tests.

 

Out of the box, the new X4 955 Black Edition, which is aimed at gamers and hobbyists, runs at 3.2 GHz, giving it similar performance to Intel's fastest desktop chips at lower cost, AMD says.

 

However, AMD was able to more than double the CPU's speed during its tests, said Brent Barry, an AMD product manager.

 

les mere på linken under

http://www.computerworld.com/action/articl...p;source=NLT_AM

Phenom II til 7Ghz, vis jeg får min til 7Ghz, så da blir jeg benchmarkbitch da jeg :p

 

AMD Dragon platform’s plan and performance exposed

New name of Phenom Ⅱ X3/X4 processors

45nm AMD Processors to get Phenom II SKU

Phenom II Final Nomenclature and Launch-Schedule Revealed

Bid farewell to the high temperature, AMD X4 45nm Deneb performance of the world's first test

[OCP original] 45nm Deneb exercise PI into the 20S

Deneb 2.3GHz and the Phenom X4 9600 BE comparing the power consumption of

 

Phenom II X4 Overclocks to 6.00 GHz on LN2

During an event by AMD held at its facility in Austin, Texas, the engineers took an engineering sample of the unrealeased Deneb core based Phenom II X4, installed a copper-pot for liquid nitrogen cooling, and dropped the operational temperature to -185 °C. They then jacked up the vCore to 1.90V, to facilitate a clock speed of over 6.00 GHz!

 

At this point the exact frequency isn't known. Cameras weren't allowed at the event, and so no clear pictures were taken. Earlier the company had released slides to its channel contacts, telling that Phenom II would overclock very well, and 24x7 overclocks beyond 3.60 GHz on air didn't sound unreal. At the same event, AMD showcased Deneb chips doing 4.00 GHz with air-cooling (with vCore set at 1.6V).

http://www.techpowerup.com/76788/Phenom_II...GHz_on_LN2.html

 

57a.jpg

 

Initially, the new chip will be released for the AM2+ socket, and will come in two flavors. Moreover, all Deneb processors will be backwards compatible with AM2+. That means that AM3 Deneb parts will work on AM2+, yet will not allow pairing with DDR3 memory modules. The downside is that AM2+ parts will not work on AM3 motherboards with DDR3 kits. Those willing to use a Deneb on such a board will have to wait until the first quarter of the next year, when the company is expected to launch the DDR3 models.

http://news.softpedia.com/news/AMD-Talks-4...sor-98022.shtml

 

Hovedkort som støtter Phenom II

* sjekk med produsenten om bios, kan også være flere nye hovedkort lagt til listene dems

Endret av wiak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poster samme post som jeg hadde i Barcelona tråden her...

 

 

AnandTech har testet Shanghai i en databaseserver.

 

What about how Shanghai fairs against its older brother Barcelona? Well, in some cases, the gain is clearly just the increased clock speed. However, in others Shanghai achieves an increase of anywhere from 10-15% over and above the clock speed difference. It's obvious that Shanghai is what Intel would call a "Tock" of the clock for the Barcelona architecture

 

Ytelsesøkningen i prosentvis kan altså sammenlignes med når Intel gikk fra 65nm Core 2 til 45nm Core 2

 

Tipper vi ser det samme på desktop...

Mange applikasjoner med ingen forbedring, og noen applikasjoner med opp til 10-15% forbedring mot likt klokket Barcelona.

Strømforbruket vil nok heldigvis gå ned... :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

AMD Phenom II X3 and X4 have got their names:

http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=353115

 

It looks like that AMD Pheonm II X3 and X4 have their names:

At 8th January Phenom II X4 940 (4x 3,0 GHz) and 920 (4x 2,8 GHz) will launch. After that Phenom II X4 925 (4x 2,8 GHz), 910 (4x 2,6 GHz), 810 (4x 2,8 GHz), 805 (4x 2,6 GHz) and Phenom II X3 720 (4x 2,8 GHz) and 710 (2,6 GHz).

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar

wohooo

 

There's a bit about the processors' launch schedule given as well, all the purple marked numbers are AM3 package based, while green ones are AM2+. Another slide reveals that AMD will come up with a multiplier-unlocked Phenom II X4 940 Black Edition (AM2+) in Q1, 2009. AMD itself projects this chip to have overclocking potential far beyond 4.00 GHz on liquid-cooling, which it describes as "Massive Headroom". We're trying to source larger images at the moment.
Endret av wiak
Lenke til kommentar

Phenom II X4 940 Black Edition kan bli morsom. Akkurat det jeg etterlyste. Da håper jeg prisen og ytelsen blir riktig også.

 

Håper inderlig amd har noe å fare med nå, slik at konkurransen skaper billigere hardware igjen, og at valgmulighetene åpner seg.

 

Da er det bare Phenom 920/940 som passer AM2+ platformen. Får begynne å tenke ut et hovedkort til denne. Nå har jeg vært på intelvogna et par år, og har fulgt med svært lite på AMD siden. Tror dere det vil bli produsert nye hovedkort til disse cpuene, eller er de eksisterende bra nok mht overklokking? Hvilke hk blir anbefalt til oc?

 

Ble kanskje litt ot dette, men det er ikke hver dag jeg har følelsen av at AMD har noe å slå i bordet med :)

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
AMD antyder altså overklokking til 4+GHz på luft for Phenom II X4?

 

Yepp. Jeg siterer:

 

"We've learned that Deneb, 45nm K10.5 can reach 4GHz on air and that if you use liquid cooling you should see even better scores. This is definitely a good sign, and we know that at least the top Deneb will come with an unlocked multiplier and ready to overclock.

 

The Phenom based on the Agena core was limited with its overclocking capabilities and it looks that this new 45nm Deneb K10.5 has resolved this issue.

 

The CPU won't be available in stores at least till early January but its good to know that there is a hope and it will be fun to compare 4GHz Deneb with 4GHz overclocked core i7 aka Nehalem and Core 2 Quad Yorkfield, on an identical clock."

Lenke til kommentar
Phenom II X4 940 Black Edition kan bli morsom. Akkurat det jeg etterlyste. Da håper jeg prisen og ytelsen blir riktig også.

 

Håper inderlig amd har noe å fare med nå, slik at konkurransen skaper billigere hardware igjen, og at valgmulighetene åpner seg.

 

Da er det bare Phenom 920/940 som passer AM2+ platformen. Får begynne å tenke ut et hovedkort til denne. Nå har jeg vært på intelvogna et par år, og har fulgt med svært lite på AMD siden. Tror dere det vil bli produsert nye hovedkort til disse cpuene, eller er de eksisterende bra nok mht overklokking? Hvilke hk blir anbefalt til oc?

 

Ble kanskje litt ot dette, men det er ikke hver dag jeg har følelsen av at AMD har noe å slå i bordet med :)

 

Asus M3A79-T Deluxe med FX790/SB750 har vel veldig mye å fare med, quad PCIe 2.0 8x eller trippel 16x-8x-8x... Og klokker en tricore lett 1ghz, og dette er ikke med 45nm, men den gamle modellen.... Blir vel mitt valg om Deneb ser bra ut, og det holder om den legger seg rundt Penryn, håper på bedre selvsagt... En ulåst toppmodell til +/- 2k hadde fått meg tilbake i det gode lag iaff....

 

http://www.insidehw.com/Reviews/Motherboar...9-T-Deluxe.html

Lenke til kommentar
Syns dette ser veldig lovende ut, artig at de "rappa" modell-nummerne til Intel også :p

 

Passer fint med datoene også, får noen kroner ekstra i Januar, samtidig som det er planlagt en tur til Tyskland, så kanskje jeg kan røske med meg en til en rimelig penge der.

Skulle vel tro at denne 940 utgaven, dersom prisen er riktig, kommer til å bringe mange tilbake til AMD. Spesiellt siden de selv "lover" 4ghz+ OC potensiale... Selv om Penryn og Deneb er på samme nivå i spill, frister det å hoppe over til AMD, åpen multi og det faktum at jeg allerede har 8gb 4x2gb med 1066mhz ram gjør dette til en spennende løsning. Men håper januar er i værste fall, og at den kan komme før..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...