Gå til innhold

Silverlight 2 slippes i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor har man bruk for silverlight egentlig? Har aldri installert det på noen av pcene mine, og kan ikke si jeg har merka at jeg har trengt det noen gang. Nå som man får DRM med på kjøpet kan jeg ikke forestille meg at dette er noe det opplyste folket vil ha? Overraskende at ikke Apple vil ha noe med dette å gjøre egentlig, de som er så hardbarka fans av properietære løsninger og DRM....

Lenke til kommentar

Vel på NRK.no sine sider bruker de Silverlight som et alternativ til WMP (som er teit), så oss med Mac har det bedre med Silverlight på den siden, men vi vil sikkert ha det bedre nå de tar i bruk Flashplayer i tillegg slik at også Linux-brukere kan lettere strømme programmer.

 

Rart å se at Microsoft kommer med nye versjonnummer hele tiden mens Open Source prosjekter trenger flere år før de tør å sette noe annet enn 0 før første punktum i versjonnummeret :p

Lenke til kommentar
Rart å se at Microsoft kommer med nye versjonnummer hele tiden mens Open Source prosjekter trenger flere år før de tør å sette noe annet enn 0 før første punktum i versjonnummeret :p
I mange tilfeller kan det virke som versjonnummer blir brukt som et virkemiddel for å overbevise folk om at det er noe stort og nytt ved den, når listen over forbedringer ikke er overbevisende nok. Jeg tenkte ikke spesifikt selskap. Det blir nesten som dagligvarekjedene som må flette inn "billig" i navnet sitt for ellers ville aldri kundene oppdaget det, eller som DDR.
Lenke til kommentar
..for når versjon 1 ikke brukes av noen.. slipp en ny versjon! Win!

 

*bah*

 

Fra artikelen:

 

I enkelte land er Silverlight allerede installert på over 50 % av datamaskiner.

 

Silverlight til å vise video til 50 millioner unike brukere. Til sammen fikk de 1,3 milliarder sidevisninger, 70 millioner videostrømmer og 600 millioner minutter med video sendt ut

Lenke til kommentar
Rart å se at Microsoft kommer med nye versjonnummer hele tiden mens Open Source prosjekter trenger flere år før de tør å sette noe annet enn 0 før første punktum i versjonnummeret :p
I mange tilfeller kan det virke som versjonnummer blir brukt som et virkemiddel for å overbevise folk om at det er noe stort og nytt ved den, når listen over forbedringer ikke er overbevisende nok. Jeg tenkte ikke spesifikt selskap. Det blir nesten som dagligvarekjedene som må flette inn "billig" i navnet sitt for ellers ville aldri kundene oppdaget det, eller som DDR.

 

Helt riktig at versjonsnavn brukes aktivt som markedsføring.

 

Sjefsmarkedsføreren fra coca cola ga ut en bok for noen år siden. Leste litt av den, og den var sinnsykt interessant. Han kom inn på netscape vs ie krigen og bruken av versjonsnummer og hvordan det var med på å vinne krigen. Husker ikke tittelen på den boken...

Lenke til kommentar
Hva er dette for Microsoft propaganda?

Til og med NBC har droppet Silverlight, les mer her.

 

Slaget er over uansett hvor mye Microsoft prøver å lure produktene sine på stakkars uvitende folk med windows.

 

Som noen allerede har postet, men velger å sitere for å få frem to sider av denne saken.

http://silverlightbiz.blogspot.com/2008/09...all-on-nbc.html

Unlike the Olympics, Sunday Night Football is a joint effort between the NFL and NBC Sports. The NFL made the technology choices on what technology to use online and was ultimately responsible for the application. The NFL chose flash. It's even called out in the Adobe press release.

 

Jeg ser som vedkommende i artikkelen plass for både Flash og Silverlight, bra for konkurransen er det og. At det ligger DRM muligheter betyr jo ikke at man MÅ bruke det. Vi trenger en motpart til at Adobe skulle vært enerådende med denne typen applikasjoner.

 

På tross av at MSN/NBC valgte å bruke Silverlight/microsoft teknologi for trafikkens del så ble Beijing OL den mest omfattende webtv løsning til dags dato, også når det kommer til teknisk kvalitet. Selvfølgelig blir da løsningen som fungerer og kan generere mest penger valgt, noe som er naturlig når rapporter antyder at NBC alene har betalt opp mot 8-900millioner USD for rettighetene. Selvfølgelig er alt stort i usa...de har litt flere innbyggere enn Norge også. Webtv løsningen dems alene er nok større enn mange av landene europa sin totale tv satsing på OL. Så å påstå at "ingen" har installert det eller at det er noe drit er vel å uttale seg på litt vel tynt grunnlag?

 

Jeg er dod enig i at man bør ha slike store løsninger for ALLE plattformer, men for komersielle aktører betyr det at de kan dekke de fleste med Mac/win mer enn de som sitter på linux. Mens feks.BBC bruker flash i sin iPlayer løsning for webtv og CCTV(kinesisk tv) brukte flash for Beijing.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234
I enkelte land er Silverlight allerede installert på over 50 % av datamaskiner.

 

Også gledelig å melde at Sealand rapporterer at opptil 60% av datamaskinene deres bruker dette.

 

Ærlig talt har jeg aldri brukt Silverlight og aldri hatt bruk for det heller. Ser vi de tunge arméene kaste flash overbord for å gå over til dette her? Tror ikke det. Dette er bare, som folk sier her i tråden, propaganda og møkk. De prøver å kopiere noe de aldri har eller kommer til å klare å konkurrere mot. Stupid m$.

 

(ps: Sealand har 27 innbyggere og noen få datamaskiner.)

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

Silverlight er ikke egentlig helt det samme som Shockwave Flash, og Silverlight 2 blir støttet av Mono i neste versjon(som er tilgjengelig i windows, *nix og Mac OS) så det er ikke egentlig så ille.

 

Fordelen med Silverlight fremfor Flash, er at innholdet blir generert av serveren mye på samme måten som web-sider blir. Fordelen er at en får mye enklere laget dynamiske sider med dette verktøyet.

 

Jeg har ikke selv vært borti Silverlight, men etter det jeg har forstått virker det som en god idé.

 

edit: litt mer informasjon om Silverlight

Novell og Microsoft samarbeider om en Linux implementasjon under Mono

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Ser vi de tunge arméene kaste flash overbord for å gå over til dette her? Tror ikke det. Dette er bare, som folk sier her i tråden, propaganda og møkk. De prøver å kopiere noe de aldri har eller kommer til å klare å konkurrere mot. Stupid m$.

Siden du bruker som meg i mine fjortis dager betegnelsen M$ antar jeg at du ikke kjenner så godt til distribusjon av video på nett samt tv og filmbransjen ellers.

 

Om du ikke anser NBC som en tung bruker så skjønner jeg at du lever i villfarelsen om at Silverlight ikke finnes her i verden. De omsatte jo tross alt for såvidt en milliard dollar, altså ca litt mer enn NRK sine lisensinntekter pleier å ligge på, og det var under Beijing OL alene...

Selvfølgelig er NBC partner med Microsoft, man skal huske på at dette er to giganter kommersielt sett som nok vil styre mot det som kan beskytte dems interesser best. Begge landsdekkende kringkastere i Norge bruker og microsoft teknologi på dette området idag, dels fordi mye av løsningene er gamle(før flash kunne gjøre video) og dels DRM.

 

Nå kan Silverlight mye mer enn video, men det er det som ligger meg nærmest både i arbeid og kunnskap så velger å holde meg til det. Her kommer ikke det mest interessante før i versjon 3 med H.264 støtte, noe flash har allerede idag. Dette er ikke Microsoft propaganda, men en realitet. Vi trenger også en konkurrent til Flash for konkurransens del.

Uansett er sjelden er en løsning fra en leverandør godt nok til alt og alle. For mange tunge brukere vil video og tv det disse teknologiene brukes til. Ofte også kanskje side ved side med Flash.

Lenke til kommentar

Spørsmålet jeg stiller meg er heller hvorfor man skal ha en såpass "kompleks" teknologi som Flash/Silverlight for å vise videosnutter på web?

 

Det må da være bedre å servere videoene direkte, og arbeide for åpne standarder for video og lyd, som lett kan serveres med en enkel html-tag, uten noen slik wrapper.

 

Såklart, hvis man skal lage kompliserte interaktive løsninger (f.eks. spill) så trenger man noe mer, som Java, Flash, Silverlight. Men det er noe med å skyte spurv med kanoner...

 

Er også skeptisk til om slike teknologier blir for utbredt og lett tilgjengelige, siden de kan misbrukes av ignorante webdesignere, som peiser på med tullball som like fint kunne vært løst med god gammel HTML, CSS og litt skripting. F.eks. at man lager simple forms og slikt i silverlight fremfor HTML. Eller min mobiloperatør, OneCall, som av en eller annen idiotisk grunn krever Flash for å bruke sida deres. Helt uten grunn, da det eneste Flash brukes til er en teit animasjon når man beveger musa over menyknappene. Lær dere HTML isteden :wallbash:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...