Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lovligheten ved videoovervåkning av egen eiendom?


ignoreme

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Til dere som har peiling på jus, er det lov å videoovervåke sin egen eiendom? Tenker da i stor grad på inngangsdøra og uten å informere om att eiendommen er videoovervåket? Vil dette være tilstrekkelig bevis i en eventuelt anmeldes av hærverk på ens eiendom?

 

Grunnen til att jeg lurer på dette kan dere lese >her<.

 

Prøvde meg på google men fant lite relevant informasjon, å søke på engelsk vil jo ikke hjelpe så mye heller.

Håper på ett bra svar og takker for all hjelp :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har lov å videoovervåke din egen eiendom, MEN, du har ikke lov å plassere kamera slik at de filmer andre sin eiendom eller offentlig område på en slik måte at man kan kjenne igjen personer eller kjennetegn. Et kamera som filmer din egen inngangsdør, og bare det, er lov. Om du bruker ditt eget hus i jobbsammenheng, har du ikke lov å overvåke verken kunder eller ansatte uten å først si fra.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Du har lov å videoovervåke din egen eiendom, MEN, du har ikke lov å plassere kamera slik at de filmer andre sin eiendom eller offentlig område på en slik måte at man kan kjenne igjen personer eller kjennetegn. Et kamera som filmer din egen inngangsdør, og bare det, er lov. Om du bruker ditt eget hus i jobbsammenheng, har du ikke lov å overvåke verken kunder eller ansatte uten å først si fra.

 

Takker for svar:)

Men når jeg overvåker min egen inngang har jeg da lov til å filme de som går der? Gyldig som bevis materiale?

Lenke til kommentar
http://www.datatilsynet.no/upload/Dokument...er/kamoverv.pdf[/url] ']Dersom du vil filme din egen private eiendom, er det to ting du må være klar over: Kameraet kan ikke samtidig fange opp deler av et offentlig område eller en annen persons eiendom.

Dersom kun en helt uvesentlig del fanges opp, vil overvåkingen likevel kunne tillates.

Det er ikke lov til å overvåke områder hvor det foregår allmenn ferdsel. Selv om man er grunneier kan en altså ikke fritt filme turgåere eller badende på sin egen eiendom.

Bare for å quote det vi diskuterer.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet er også "ulovlig overvåkning" bevis nok i norske rettssaler. Vi har det ikke slik som vi ser på amerikanske TV-serier. Det kan dog hende du også får deg en liten smekk.. Merket videoovervåkning vil jo uansett være mer preventivt enn umerket.

 

Retten kan nekte en part å føre bevis som er skaffet til veie på utilbørlig måte. Det har hendt flere ganger at ulovlige videopptak er blitt nektet ført som bevis.

Lenke til kommentar

De rettsavgjørelser der videobevis har blitt avskjært, er vel hovedsaklig er angående avskjedigelsessaker og liknende, der forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker har vært avgjørende. Det er som tidligere nevnt fri bevisførsel i norsk rett, og ulovlig ervervede bevis avskjæres ikke automatisk, men etter en konkret vurdering i det enkelte tilfelle.

 

I straffesaker vil det i mange tilfeller være en litt annen vurdering.

Lenke til kommentar
De rettsavgjørelser der videobevis har blitt avskjært, er vel hovedsaklig er angående avskjedigelsessaker og liknende, der forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker har vært avgjørende. Det er som tidligere nevnt fri bevisførsel i norsk rett, og ulovlig ervervede bevis avskjæres ikke automatisk, men etter en konkret vurdering i det enkelte tilfelle.

 

I straffesaker vil det i mange tilfeller være en litt annen vurdering.

 

Noen konklusjon mht. bevisfremleggelsesspørsmål i det foreliggende tilfelle har jeg ikke truffet. Og jeg orker ikke analysere rettspraksis for å kunne gjøre så heller - da vil jeg ha salær. Poenget var å understreke at ulovlige opptak kan bli avskåret som bevis.

Lenke til kommentar

Enkelt og greit ang overvåkning av privat grunn:

Egen privat grunn:

Dersom du vil filme din egen private eiendom, er det to ting du må være klar over: Kameraet kan ikke samtidig fange opp deler av et offentligområde eller en annen personseiendom. Dersom kun en helt uvesentlig del fanges opp, vil overvåkingen likevel kunne tillates.

 

Det er ikke lov til å overvåke områder hvor det foregår allmenn ferdsel. Selv om man er grunneier kan en altså ikke fritt filme turgåere eller badende på sin egen eiendom.

Lenke til kommentar
Hva er da forskjellen på å filme et offentlig område med et overvåkningskamera og et håndholdt kamera?

Hensikten. Eller om man bruker et handholdt kamera til å filme med for å overvåke blir jo det et overvåkningskameret.

 

Men, når man gjør enkeltopptak ute i det offentlige rom, f.eks. til film, en reportasje e.l., kan man fritt gjøre dette så sant man ikke fokuserer på enkeltpersoner. Untaket er hvis det er av almenn interesse. Filmer du f.eks. Kongen og fokuserer på ham, er det lov fordi han er av almenn interesse. Kommer du over en raner, er det også bare å filme i vei. Hadde du derimot fotfulgt meg nedover Karl Johan med et kamera gående, hadde du gjort noe ulovlig hvis jeg ikke hadde gitt tillatelse. Merk også at steder som f.eks. kjøpesentere ikke er offentlige områder så der trenger man tillatelse av eier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...