Gå til innhold

P45-hovedkort blir billigere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og på hvilken måte er X38 mer "High-End" enn P45?

Hva gjør egentlig P45 dårligere enn X48 i det hele tatt, bort sett fra det faktum at P45 har begrensinger om du kjører mer enn 2x kort i Crossfire?

 

P45 kan jo skryte av mindre kjerne, lavere varmeutvikling, billigere å produsere = billigere utsalgspriser, ny sørbrikke og bort sett fra det så er det jo helt identisk med X48 bortsett fra det lille minuset at det blir begrensinger om du kjører 3x eller 4x kort i Crossfire, men nå er det knapt noen som helst som faktisk gjør det da.

 

 

Men regner nok med at dette vil påvirke det meste som har med LGA775 å gjøre :)

Lenke til kommentar
Og på hvilken måte er X38 mer "High-End" enn P45?

Hva gjør egentlig P45 dårligere enn X48 i det hele tatt, bort sett fra det faktum at P45 har begrensinger om du kjører mer enn 2x kort i Crossfire?

 

P45 kan jo skryte av mindre kjerne, lavere varmeutvikling, billigere å produsere = billigere utsalgspriser, ny sørbrikke og bort sett fra det så er det jo helt identisk med X48 bortsett fra det lille minuset at det blir begrensinger om du kjører 3x eller 4x kort i Crossfire, men nå er det knapt noen som helst som faktisk gjør det da.

 

 

Men regner nok med at dette vil påvirke det meste som har med LGA775 å gjøre :)

 

Det er Intel selv som har definert P45 som mainstream og X38/48 brikkesettene som "entusiast"/"high end" brikkesett.

Utsagnet til Hugo_Hardnuts er derfor fullt berettiget.

Lenke til kommentar

Alle "utgående" komponenter har allerede blitt billigere.

 

Intel har kuttet kraftige på CPU, og har lansert EO-stepping E8400 og E8500 for latterlig lave priser, og de "eldre CO" har blitt nesten gratis, for å overdrive litt. Samme gjelder for DDR2, disse har blitt kraftigere men prisene har falt jevnt i det siste. Vi kan forvente at "den gamle teknologien" inkludert X38/48, P35/P54 HK, CD2 og Quad CPU, DDR2, osv .. hele gjengen vil falle enda mer snart.

 

Alle med litt respekt for kassen sin kommer snart til å rive ut alt gammelt dritt, uansett!

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Sam_oslo er som vanlig veldig entusiastisk for den nye plattformen, og joda det er kult med ddr3 i trippelchannel, men i spill, som er vel der de fleste vil ha raskere ytelse så er det vist lite å hente, snakk om 10-15% om man er heldig, så lenge de ikke blir programmert for flere tråder enn 2 så er det altså lite vits å bruke veldig mye penger på nytt utstyr når e8500/8600 vil yte meget bra på ett p45 og ddr2 minne av bra kvalitet. Sef sammen med ett skjermkort av nyere dato.

 

http://www.fudzilla.com/index.php?option=c...37&Itemid=1

 

Sam_oslo: Du har enda ikke funnet deg nytt skjermkort ser jeg :hmm: holder det faktisk mål det du har :w00t:

Lenke til kommentar
Sam_oslo er som vanlig veldig entusiastisk for den nye plattformen, og joda det er kult med ddr3 i trippelchannel, men i spill, som er vel der de fleste vil ha raskere ytelse så er det vist lite å hente, snakk om 10-15% om man er heldig, så lenge de ikke blir programmert for flere tråder enn 2 så er det altså lite vits å bruke veldig mye penger på nytt utstyr når e8500/8600 vil yte meget bra på ett p45 og ddr2 minne av bra kvalitet. Sef sammen med ett skjermkort av nyere dato.

 

http://www.fudzilla.com/index.php?option=c...37&Itemid=1

 

Sam_oslo: Du har enda ikke funnet deg nytt skjermkort ser jeg :hmm: holder det faktisk mål det du har :w00t:

Det er ikke så smart å blande min GPU i denne diskusjonen, men nei, jeg venter på et kort som jeg kan være fornøyd med. Hvis du kan holde deg til tråden, da kan jeg gjerne svare på dine spørsmål.

 

Hva mener du vil gjøre dagens X38/X48, p35/p54 så bra etter X58?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Først og fremst ytelse pr krone. Klart blir den nye plattformen bedre, men det er vel i første omgang de som driver med heavy heavy 3d, masse komprimering, og annen virkelig krevende programvare. For oss som bruker maskinen mer enn normalt vil fremdeles enn quad kentsfield (som jeg har) som er klokket 3ghz+ holde bra følge. Skulle jo bare mangle at en ny plattform blir bedre, men benchmarks er jo ikke alt :nei:

 

Gidder ikke vurdere noe nytt utstyr før vi er på 32nm. Da får vi nok ett større gap mellom dagens(/gårdagens) teknologi.

Lenke til kommentar

Vil vell heller spørre meg, hva er det som er så bra med X58 og Nehalem som gjør det verdt å oppgradere?

 

Nå i første omgang så blir det lite å hente når det kommer til pris / ytelse, spesielt DDR3 koster jo langt mer enn hva det smaker, det er ufattelig lite å hente på å investere i dyre DDR3-brikker enn hva du får av DDR2 brikker til halve prisen?

 

Jeg kan se noen ørsmå fordeler, men om det er verdt å kaste alt en har idag for å investere i dette nye er jo en helt annen sak.

Selv avventer jeg litt, for i starten blir det sikkert endel barnesykdommer, ymse bioser osv.. Samtidig som det ikke er allverden å hente for meg i praksis fra Core 2 Quad til Nehalem for min del, kanskje jeg får 15FPS mer i noen spill osv, men hva har det å si når ting går upåklagelig i utgangspunktet?

 

Tror nok jeg heller venter på 32nm Nehalem, da har det nok satt seg i markedet, barnesykdommene er borte, DDR3 blitt billigere og mer utbredt og det begynner kanskje å bli litt mer å hente ettersom vi da sikkert har X68, raskere prosessorer på 32nm osv..

 

 

Det er ikke så revlusjonerende bra og heidundranes bedre ytelse med X58, Nehalem og DDR3, hvert fall ikke med tanke på prisen at jeg ser noe stort poeng i å bytte, det er en dyr investering som gir meg temmlig lite tilbake for den høye prislappen.

Lenke til kommentar
(...)

men i spill, som er vel der de fleste vil ha raskere ytelse så er det vist lite å hente, snakk om 10-15% om man er heldig

(...)

10-15% høyere ytelse i spill må da være ganske mye i denne sammenheng?

 

Eller kan noen vise til tilsvarende eller større ytelseshopp i generasjonsskifter tidligere? :hmm:

 

EDIT: Nevermind.. Tenkte litt over saken.. :whistle:

EDIT2: Redigerte litt igjen siden jeg ble sitert mens jeg drev med første redigeringa.. Thread looks better this way.. :innocent:

Endret av Dunsay
Lenke til kommentar
(...)

men i spill, som er vel der de fleste vil ha raskere ytelse så er det vist lite å hente, snakk om 10-15% om man er heldig

(...)

10-15% høyere ytelse i spill må da være ganske mye i denne sammenheng?

 

Eller kan noen vise til tilsvarende eller større ytelseshopp i generasjonsskifter tidligere? :hmm:

 

core2duo hadde ett ganske markant økning av ytelse, nå hadde vi coreduo som ett lite skritt på veien fra pentium, om det var 15 ytelse økning husker jeg ikke, men den var markant. Problemet den gang som nå var jo at programvare ikke var skrevet for antall tråder som cpuene hadde. Sikkert noen andre som husker eller har oversikt.

Lenke til kommentar
Hva innebærer at "P45 vil ha en ganske lang levetid". Vil det komme nye cpu'er til socket 775 fremover etter at Core i7 er lansert ?

Er det dumt å kjøpe socket 775 nå i forhold til fremtidig oppgraderingsmuligheter ?

 

Blir vel fremdeles 775 cpuer ut 2009 vil jeg tro, men tror ikke vi får se noen på 775 med 32nm teknologi, men vet ikke. Hva slags utstyr du har i dag og hvor nødvendig det er for deg med en rask oppgradering og hvilken behov vil bestemme om det er dumt å kjøpe 775 i dag.

Lenke til kommentar

"pris/ytelse" gjelder ikke for entusiaster. Her gjelder bare ytelse. De som er veldig opptatt av pris/ytelse kan gjerne velge Pentium 4 4.8GHZ, den yter dritt bra i forhold til prisen, jo.

 

Vi vet ikke noe særlige om den total ytelses økningen for hele X58-plattformen inkludert alle nye godbitene, enda. Men de uoffisielle tester/rykter/PR antyder at dette kommer til å bli en overlegen plattform uten sidestykke.

 

Takket være den lille konkurransen/truslene fra Deneb, Intel har ikke spart på godbiter denne gangen, mener jeg. De offisielle testene vil avklare mer og vi må nok vente på dem for å bedømme dette. Men, for nå, virker det at snart vil alt annet virke som "gammel dritt"

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Har ikke satt meg noe særlig inn i den nye platformen enda. Noen som har formening om hvordan C I7 vil klokke?

 

Skulle det bli slik at den ikke er like klokkevillig som dagens 45nm, vil vel mye av vinninga gå opp i spinninga. Men tiden vil vise.

 

Hvordan ytelse er på stock hastighet intresserer meg nesten null, hvis klokkeegenskapene er dårlig.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Fordelen er vel uansett at vi får billig og bra hw, ett par ord som før ikke gikk ann i samme setning. Jeg ønsker meg og i7 i dag, men mener det ikke er fornuftig å betale prisen (kanskje forskjellen mellom meg og deg(entusiaster)) Tror deneb vil treffe markedet som ei kule. Værtfall håper jeg det, Ytelse der folk flest trenger det til bra pris!

Endret av anordne
Lenke til kommentar
Har ikke satt meg noe særlig inn i den nye platformen enda. Noen som har formening om hvordan C I7 vil klokke?

 

Skulle det bli slik at den ikke er like klokkevillig som dagens 45nm, vil vel mye av vinninga gå opp i spinninga. Men tiden vil vise.

 

Hvordan ytelse er på stock hastighet intresserer meg nesten null, hvis klokkeegenskapene er dårlig.

Det har vært noen anklager angående RAM-begrensninger og dårlig OCing i de første Core i7 omtaler, men den er fikset/avvist nå: Nehalem and memory overclocking

 

Det finnes ikke offisielle tester enda, men flere hevder at de har klart å klokke Core i7 2.93GHz til @4GHz på luft, som her: Intel's upcoming Core i7 pushed to 4GHz on air. Det er vel å merke at disse er "engineerings samples" og den endelige resultaten kan bli enda bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...