Gå til innhold

Pekepinn: Ny PC til Ubuntu, evt. annen GNU/Linux-distro


cmyrland

Anbefalte innlegg

Ubuntu spesielt og GNU/Linux generelt er i vinden som aldri før, og mange ønsker å finne alternativer til Windows. Mange vurderer å kjøpe ny PC i disse dager, og jeg tenker da å foreslå noen forskjellige løsninger etter hvilken bruk du har.

 

Jeg setter i utgangspunktet opp tre maskiner: En for studie/kontor og nettbruk, en "familiepakke" for å håndtere det meste, og et råskinn for gamere.

 

Merk: Jeg har brukt kun to nettbutikker totalt, og kun én nettbutikk pr. maskin. Netshop står for de to billigste, mens Komplett leverer gameren. Prisene her kan nok ligge over det man kunne fått ved å saumfare prisguiden og bestille litt her og litt der, men husk at dette er kun ment som en indikasjon på hva man får i de forskjellige prisklassene, og valg av komponenter er tatt ut i fra kompabilitet med Ubuntu 8.04 og den kommende 8.10.

 

Førstemann ut er studie-pcen:

 

Her vektlegger jeg grunnleggende funksjonalitet, og en maskin som gir deg det du trenger for en rimelig penge.

 

Hovedkortet: Asus P5N-E

CPU: Intel E4600

Minne: GeIL 2 GB DDR2

Harddisk: Samsung SpinPoint 80 GB

Skjermkort: GeForce 8400 GS

Kabinett: Miditower

Skjerm: Samsung 20" LCD

Høyttalere: Logitech 2.1 S-200

Tastatur: Logitech

Mus: Logitech igjen!

PSU: LC Power, 350W

DVD-ROM: Samsung DVD-ROM

 

Sluttpris ca 5500 kr for full pakke

 

 

Familepakken:

 

Dette er en kraftig maskin som nok holder for de fleste.

 

Hovedkort: EVGA nForce 780i

CPU: Intel E8400

Minne: Kingston HyperX 2GB 900 MHz

Skjermkort: Asus Radeon 4850

Kabinett: Aerocool

Harddisk: Samsung SpinPoint 500 GB

PSU: MIST 500W

Skjerm: Samsung 20"

Tast./Mus: Trådløs Logitech-kombo

Høyttalere: Logitech Z-4

DVD-ROM: Samsung

 

Totalpris her blir ca 10.000 kr inkl frakt

 

Gameren:

 

Dette er en skikkelig godsak! Denne krabaten er klar for OpenGL 3 på max oppløsning, tunge spill, heftig bruk av systemkraft for å gi deg en god opplevelse i dine favorittspill gjennom Wine, og lynrask oppstart. Her er det ikke spart på noe, og det beste er at alt funker rett ut av boksen med siste Ubuntu!

 

Hovedkort: EVGA nForce 790i Ultra

CPU: Intel Q9300

Minne: Kingston 4 gb DDR3

Skjermkort: Radeon 4870X2

Harddisk: WD Velociraptor

Kabinett: Antec P182

Optisk: LG Blu-Ray/HDDVD

PSU: Corsair 750W

Skjerm: Samsung 22"

Tastatur: Logitech G15

Møss: Logitech G9

Lyd: Saitek gaming headset

 

Totalpris blir ca. 21500 kr inkl. frakt.

 

 

 

Kom gjerne med innspill og forslag til endringer i oppsett!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

klipper inn fra en annen tråd:

 

Set pris på svar!

Stort sett vert det vel spelt WoW gjennom Wine, men blir vel andre spel og med tid. Såg posten din om Linux-vennlege delar, og skal prøve å plukke ut noko der ifrå. Forstår eg det slik at hovudkortet er den store syndaren når det gjeld trøbbel under Linux?

 

Ja, hovedkort er ihvertfall det som oftest kan gi deg litt pes ettersom det sitter flere forskjellige brikkesett på et hovedkort, og driverstatus på disse kan variere sterkt. Både AMD og nvidia har gode linuxdrivere nå, så skjermkort er stort sett ikke noe problem, samt at intel også bidrar med åpne drivere til alle sine kort, men de er jo ikke i nærheten av AMD og nvidia på ytelse. Harddisker, dvdbrennere, flashbrikker, og prosessorer er ikke noe problem så lenge du ikke gjør noe helt sykt, så der er det lite å frykte. Da er det diskkontrolleren på hovedkortet, samt brikkesettet der som gir deg noe å tenke på. Som nevnt er phoronix.com en fin side. De tester litt sære kort i USA og sånt, men det viktige er jo å se hvilke brikkesett de nevner, og om du kan finne andre hovedkort med tilsvarende brikkesett. Alle hovedkortene jeg har linket til her skal fungere finfint med Ubuntu 8.04, men på "gamer"-kortet ville jeg nok gått for ubuntu 8.10 som kommer i oktober. Ellers må du begynne å bake ny kernel, noe jeg egentlig ikke anbefaler med mindre du vet hva du gjør. Det er ikke veldig vanskelig, men det er gjerne greit å holde seg til de ferdigkompilerte.

Lenke til kommentar
Kjøp heller et med integrert ATI-grafikk, så kan du faktisk spille en god del uten diskret grafikk. Å betale like mye for Intel er bare tull. Savnet i det hele tatt AMD alternativer i listen.

 

Ja, jeg er enig med deg. Jeg prøvde å få til noen AMD-kombinasjoner, men det ble dyrt og risikabelt i forhold til brikkesett etter det jeg fant ved å google rundt. Skal gjøre et nytt forsøk :) Kom gjerne med forslag til komponenter.

 

Forresten er det ikke så mye GF 6 og 7 å oppdrive lenger, og jeg har lest at GF7050 integrert kan gi problemer. men det er selvfølgelig mulig at dette er fikset nu.

Lenke til kommentar
Til studie-pc-oppsettet bør du velge et kort fra GeForce 6 eller 7 serien hvis du ikke skal game på den =) 8 og 9-serien har noen problemer med 2D-ytelse med nvidia sine drivere.

 

Hep, jeg har 8600GT selv og har ikke hatt noen problemer med det. 6 og 7 er vanskelig å få tak i nå, og 8400GS koster tross alt 195,- på netshop.. Svinebillig!

Lenke til kommentar
Kjøp heller et med integrert ATI-grafikk, så kan du faktisk spille en god del uten diskret grafikk. Å betale like mye for Intel er bare tull. Savnet i det hele tatt AMD alternativer i listen.

Nå bruker ikke alle maskinene sine til å spille med (spill på Linux er uansett et dårlig alternativ etter min mening, nok om det), Intel leverer gode kort til 2D og video, de har også stabile drivere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...