Gå til innhold

Stjal hemmelige dokumenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
imponere sin nye arbeidsgiver

 

Høres rart ut. Den nye arbeidsgiveren vil jo regne med at det bare er et spørsmål om tid før vedkommende tar seg til rette også der.

 

Det må være noe annet som ligger bak dette. Ingen er vel så dumme?

 

Jo da, det er utrolig hvor stor mangelen på vett kan være i slike tilfeller. Det har så vidt meg bekjent vært tilsvarende saker innen legemiddelindustrien, blant aksjemeglere etc. Folk gjør det utrolige, dersom de tror det kan medføre fordeler for dem selv.

 

Det er heller ikke sikkert at han tenkte å ta med seg opplysningene direkte til AMD, men bruke kunnskapen til å komme med gode ideer etc etterhvert for å bygge status hos AMD.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hmm... Det eneste de kan dømme ham for er å ta med dokumenter hjem. Det å påstå at mannen hadde en gitt hensikt med dokumentene er vel å foregripe begivenhetenes gang en smule.

 

USA har visst gått av skaftet pga anti-terror lover og generell forhåndsdømming. De er i ferd med å ta igjen Nazistene.

 

Det minner meg på at også jeg har noen papirer fra jobben liggende hjemme... Huff!

Lenke til kommentar

Leser man kildene til historien høres det ikke riktig så uskyldig ut: Fyren sa at han savnet sin kone, som jobbet for en annen Intelavdeling, i California. Men når Intel kom ham i møte og sa han kunne få skifte til samme avdeling som henne, sa han plutselig at han skulle slutte for å ta jobb i et hedgefond et par uker senere, og ville ta ut ferien han hadde tilgode den siste uken. Men istedet for å ta ferie, begynte han å jobbe hos AMD et par dager etter, mens han ennå formelt var ansatt hos Intel og en uke til hadde adgang til intranettet der.

 

Hva enn hensikten var så spilte han ikke med åpne kort...

 

Dette er som Bolson sier slett ikke uvanlig. Jeg kjenner flere slike historier, for eksempel selgeren hos en av mine kunder for mange år siden som begynte hos en konkurrent og tok med seg kundedatabasen fra sin gamle arbeidsgiver til den nye.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det er tatt ut tiltale mot ham ja:

 

In a criminal complaint unsealed Tuesday, the FBI alleged that Biswahoman Pani of Worcester copied a host of confidential Intel documents, including 13 "top secret" company files containing highly sensitive design plans for future processor chips. In the complaint, filed in late August in US District Court in Boston, FBI Special Agent Timothy Russell of the bureau's Boston computer crime squad said in an affidavit that more than 100 pages of sensitive Intel documents, as well as 19 computer-aided-design drawings, were found in a search of Pani's house conducted on July 1.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det skal vites at det er mer alvorlig å ha bedriftskonfidensiell informasjon lagret på hjemmemaskiner enn å slå en person ufør for livet på offentlig plass.

 

Forøvrig finner jeg to forhold merkelig.

- ekteparet jobbet på sammen arbeidsplass.

- ene ektefellen beholdt jobben når den andre fikk jobb hos erkerivalen.

 

En eller begge disse skurrer i mitt hode når det kommer til USA og companysecurity.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hmm... Det eneste de kan dømme ham for er å ta med dokumenter hjem. Det å påstå at mannen hadde en gitt hensikt med dokumentene er vel å foregripe begivenhetenes gang en smule.

 

USA har visst gått av skaftet pga anti-terror lover og generell forhåndsdømming. De er i ferd med å ta igjen Nazistene.

 

Wow. Når vi først snakker om å foregripe begivenhetenes gang..... :roll:

Lenke til kommentar
hva skjer hvis begge selskapene må legge ned og det ene tviholder på resten av informasjon ( patent rettigheter ).

da forsvinner dett produktet fra markedet .

 

ikke at jeg tror at det skjer med INTEL men hvis det likevel skulle skje ?

Jeg er ikke noen ekspert på patentlovgining, men jeg tror at de fleste lands lover på området (også den norske) har regler om at et patent må fornyes og at det må anvendes. Du kan ikke ta patent på noe og så aldri benytte det, da kan du miste det igjen. Og du må betale for å fornye patentet med jevne mellomrom.

 

Så at et firma skulle tviholde på et patent når de går overende er lite sannsynlig. Da er det langt mer sannsynlig at de selger det. Eventuelt at hele firmaet kjøpes opp med patentrettighetene og det hele. En privatperson som sitter på et patent vil nok kanskje prøve å holde på det i håp om å kunne starte på nytt, men et firma som legges ned har ikke slike interesser.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
USA har visst gått av skaftet pga anti-terror lover og generell forhåndsdømming. De er i ferd med å ta igjen Nazistene.

Wow. Når vi først snakker om å foregripe begivenhetenes gang..... :roll:

 

He, he... en smule sterke ord muligens.

 

Jeg kan imidlertid ikke forstå logikken med "skyldig før utført handling" som er godtatt for en type forbrytelse (terror). Samtidig er våpen i fritt salg og pupper på TV særs ille.

 

Mannen i artikkelen jobbet for Intel og hadde filer hjemme, mulig han ikke hadde lov til å ta med filene hjem. Det han er skyldig i ellers er å starte i jobb hos AMD samtidig som han jobbet for Intel, dette er antagelig i strid med ansettelsesreglene.

 

Mannen virker også en smule dårlig til å forklare seg noe som i seg selv ikke bør benyttes mot ham. Personlige omstendigheter kan få alle og enhver til å bli noe uklare i kortere tidsrom.

 

AMD har øyensynlig ikke fått noen informasjon fra disse dokumentene, da er jeg sterkt imot at mannen skal kunne dømmes for å ha gitt (kanskje skulle gi) informasjon til sin nye arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...