Gå til innhold

– IE henger etter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Idag så er jo Lynx er mykje betre nettlesar enn IE og det seier jo sitt.

Ser stadig folk skryte av Lynx, men dette er jo en gammel browser som ikke er oppdatert på lenge (om man ser bort fra det faktum at den er tekstbasert, og ikke et spesielt godt alternativ for.. øh.. noen.) Skal man først bruke en tekstbasert browser finnes jo Links/Elinks etc.

 

Ellers er det vel ikke noe nytt at IE henger etter. Siden "gamle dager" med IE4 og eldre, hvor MS prøvde å redefinere hele web'en på sin egen måte (og heldigvis, etter lang kamp, ikke har lykkes skikkelig med det), har de ligget et godt stykke etter på ting som er utviklet utenfor MS. F.eks CSS, støtte for gjennomsiktig PNG, osv osv.

 

Dette holder jo på mange måter tilbake utviklingen også, gitt den store markedsandelen IE har. Helt klart en stor forbedring i IE7 og nå IE8, men det er enda et stykke igjen.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
Jeg leste dissa Fud-påfunnene og fikk noen spørsmål:

 

Hva skal denne SVG-dingsen være godt for? og hva går man glipp av uten denne dingsen? og hvorfor Adobe velger å legge tilleggsprogrammet på hylla snart?

 

SVG er for vektorgrafikk, dvs grafikk som kan skaleres opp/ned uten å bli "pixlete". Egner seg bra for logoer o.l. Brukes mye til grafikk på bl.a Wikipedia, som da altså ikke kan vises i IE.

 

Adobe legger kanskje dette tilleggsprogrammet på hylla fordi støtten for formatet nå finnes i "alle" browsere, vel, med unntak av IE, da.

Lenke til kommentar
Jeg leste dissa Fud-påfunnene og fikk noen spørsmål:

 

Hva skal denne SVG-dingsen være godt for? og hva går man glipp av uten denne dingsen? og hvorfor Adobe velger å legge tilleggsprogrammet på hylla snart?

 

Uten svg får man f.eks. ikke glodd på soveloggen min(signatur), ellers bruker wikipedia svg en del til bilder som dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Coat_of...s_of_Norway.svg (Klikk bildet)

Endret av arthoz
Lenke til kommentar
Jeg leste dissa Fud-påfunnene og fikk noen spørsmål:

 

Hva skal denne SVG-dingsen være godt for? og hva går man glipp av uten denne dingsen? og hvorfor Adobe velger å legge tilleggsprogrammet på hylla snart?

 

SVG er for vektorgrafikk, dvs grafikk som kan skaleres opp/ned uten å bli "pixlete". Egner seg bra for logoer o.l. Brukes mye til grafikk på bl.a Wikipedia, som da altså ikke kan vises i IE.

 

Adobe legger kanskje dette tilleggsprogrammet på hylla fordi støtten for formatet nå finnes i "alle" browsere, vel, med unntak av IE, da.

Logoer o.l? SVG er ikke egnet for fotorealistisk grafikk, og du kan ikke skalere foto med denne dingsen. Den duger kun til illustrasjoner, kart, o.l. Men nå finnes det flere bedre åpne standarder for dette. Derfor selv Adobe har innsett at SVG er ut datert og har ingen fremtid.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Jeg leste dissa Fud-påfunnene og fikk noen spørsmål:

 

Hva skal denne SVG-dingsen være godt for? og hva går man glipp av uten denne dingsen? og hvorfor Adobe velger å legge tilleggsprogrammet på hylla snart?

 

Uten svg får man f.eks. ikke glodd på soveloggen min(signatur), ellers bruker wikipedia svg en del til bilder som dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Coat_of...s_of_Norway.svg

Ikke det? Jeg bruker IE8 og ser bildet du linker til utmerket. :roll:

Lenke til kommentar
Jeg leste dissa Fud-påfunnene og fikk noen spørsmål:

 

Hva skal denne SVG-dingsen være godt for? og hva går man glipp av uten denne dingsen? og hvorfor Adobe velger å legge tilleggsprogrammet på hylla snart?

 

Uten svg får man f.eks. ikke glodd på soveloggen min(signatur), ellers bruker wikipedia svg en del til bilder som dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Coat_of...s_of_Norway.svg

Ikke det? Jeg bruker IE8 og ser bildet du linker til utmerket. :roll:

... og hvis du undersøker litt så er sjansen stor for at det du ser er et PNG-bilde slik at IE-brukere ikke går glipp av bildet ;)

Lenke til kommentar
Jeg leste dissa Fud-påfunnene og fikk noen spørsmål:

 

Hva skal denne SVG-dingsen være godt for? og hva går man glipp av uten denne dingsen? og hvorfor Adobe velger å legge tilleggsprogrammet på hylla snart?

Litt morsomt å se Sam_Oslo først definere innsigelsene mot IE som “Fud”, for deretter i samme åndedrag spørre hva innsigelsene innebærer he he he

 

IE henger jo ikke etter når det gjelder å logge og sende personlig brukerinformasjon til MS(Link - nrk)

Lenke til kommentar
Og hvordan er VML bedre enn SVG som også er en åpen standard og basert på XML?

 

(VML står forresten for Vector Markup Language)

Du må spørre Microsoft om dette, de har mye bedre greie på dette, veddu.

 

EDIT:

Noen fudzilla-elskere vil ha det slikt at "MS henger etter", kanskje man burde helle tenke slikt at de har greie på dette.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Men nå finnes det flere bedre åpne standarder for dette.

 

Hvilke åpne standarder finnes det for vektorgrafikk?

Vector Graphics Format (VML) som er basert på den åpne XML standarden.

 

Du kan lese om den her: XML and Vector Graphics

Sjekket du datoen på den linken din? 10 år gammel....det var i 1998 at Microsoft forslo sitt eget VML som en standard overfor W3C, men det _ble_ aldri en standard.

XML-standarden for vektografikk heter SVG.

http://www.w3.org/Graphics/SVG/

Lenke til kommentar

Det er kun MS som i dag bruker VML og også de er på vei bort fra det. VML er i all hovedsak fjernet i Office 2007 og de er på vei over til DrawingML. Artiklen du linker til er eldgammel og w3c satset på SVG som en følge av forslagene til å standardisere VML. VML ble aldri standardisert i w3c.

 

På hvilken måte er VML bedre enn SVG? Du skrev det var flere andre åpne og bedre standarder enn SVG. Hvilke andre?

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...