Gå til innhold

Lufte hund - hvor mye kan jeg ta betalt?


Anbefalte innlegg

Jeg har blitt spurt om å lufte to hunder for ei en dag i uka fast. Er snakk om to chihuahuaer, og hun sa minimum 20minutter, gjerne mellom en halv time og en times tur. Så lurte hun på pris og aner ikke hvor mye man kan ta for slikt jeg:P jeg må ta buss til og fra da hun bor enn snau halvtime unna, men med buss tar det 45 minutter hver vei. Så lurte på hvor mye dere tenker jeg kan/burde ta for noe slikt?:) håper det er greit jeg spør her:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åj, vanskelig spørsmål. Det er jo ikke vanlig å ta betalt for transport til og fra "jobben", men samtidig er jo dette noe du faktisk må gjøre for å komme deg dit, og får en såpass liten jobb er det ikke noen vits å gjøre det "gratis" heller. 

 

Jeg har ikke noe tall til deg, for det blir litt vanskelig, men jeg vil anbefale å ikke gjøre det for så lite at det etter hvert irriterer deg slik at du slutter. Da er det bedre å bare la være å begynne.

Lenke til kommentar

Billigste bussalternativkostnad på billet.

(Dvs f.eks. busskort, og så hvor mye to billetter er "verdt") kanskje 200 maks, sett at buss koster 50 totalt med månedskort.

200 er i overkant. Kjapp lufting av hund (som dette er) hadde jeg gitt 50-150 kr for. Jeg regner med at du har busskort. 

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Jeg hadde forklart henne at jeg kommer til å bruke 45 minutter på bussen hver vei for så å bruke ca. en time, og si at hun kan gi det hun synes er passende for denne tjenesten. 

 

Dette er jo en veldig fin jobb hvis du er glad i hunder. Jeg hadde likt det som jobb selv! :)

300 kr er vel bra? Det kommer an på hva du synes er ok også. For meg hadde 100 kr vært ok en stund fordi jeg liker hunder og har lite kontakt med de. Er du ikke fornøyd med hva hun tilbyr kan du foreslå om det er ok å gå opp litt til det du ønsker.

Endret av SpaceLemon
Lenke til kommentar

Jeg hadde forklart henne at jeg kommer til å bruke 45 minutter på bussen hver vei for så å bruke ca. en time, og si at hun kan gi det hun synes er passende for denne tjenesten. 

 

Dette er jo en veldig fin jobb hvis du er glad i hunder. Jeg hadde likt det som jobb selv! :)

300 kr er vel bra? Det kommer an på hva du synes er ok også. For meg hadde 100 kr vært ok en stund fordi jeg liker hunder og har lite kontakt med de. Er du ikke fornøyd med hva hun tilbyr kan du foreslå om det er ok å gå opp litt til det du ønsker.

 

Jeg antar at han er under 18 år siden han tar buss. 300 kr for 1,5 times arbeid er veldig godt betalt. En normal timelønn som 16-åring er 130 kr(?), ganget med 1,5 time (buss+tur) blir det en lønn på 195kr. Det vil jeg si er max. 

Lenke til kommentar

På en "ordentlig" jobb så er det jo selvsagt at man betaler transport selv. Men der er også denne utgiften en liten andel av lønna.

 

90 minutter av dagen går bort i transport, og la oss si at du går tur med hundene i 30-60 minutter. Som blir 2 til 2,5 timer per dag. Først og fremst må det jo dekke bussutgiftene, og i tillegg være noe til overs slik at det faktisk er et poeng i dette.

 

Om det bare er snakk om en gang i uka så blir det kanskje ikke billigere med busskort (klippkort kanskje?) og bussbiletten koster vel 40-ish kr om jeg skulle tippe.

 

Du bør spør om et par hundre kroner for det etter min mening. Mtp. at det er så sjeldent og såpass lang reise - noe som vedkommende sikkert også er klar over.

Eventuelt 100 kr fortjeneste etter betalt bussbillett. På bussen bør du også gjøre skolearbeid om du har det (eller andre nyttige ting).

 

Jeg mistenker at dette også er litt for å komme seg ut av huset, som også er en verdi i seg selv.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Bør vel vurdere hvorvidt dette er en jobb du kan/vil ta i det hele tatt - ihvertfall dersom dette ikke er noe du har lyst å gjøre av andre grunner enn pengene.

 

Med så lang reisevei for så liten jobb, så er det vanskelig å finne en passende betaling som både gir deg det du bør ha for tiden du bruker samtidig som det ikke blir urimelig for "arbeidsgiver".

Lenke til kommentar

50 kroner høres ut som en grei sum for en så simpel og lite krevende jobb.

Ikke ulempene tatt i betraktning. Ifølge førsteposten er det hundeeieren som har spurt TS om tjenesten og er tilsynelatende klar over reisetiden. Da er det urimelig å betale 50 kroner for noe som totalt tar 2 - 2,5 timer for TS og kanskje medfører utgifter (om hun ikke har busskort). Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Å beregne seg tid for reisetid til/fra et arbeid er etter mi meining det samme som å si at du ikke vil ha det. Du vet hvor vedkommende bor og da vurderer du ut fra det om dette er (reise)tida verdt eller ikke.

 

Mitt utgangspunkt for en person over 18 (regner med ditt nick sladrer om din alder..) og et så elementært arbeid ville vært:

Inntil 30 minutter: 60 kr

31-45 minutter - 80 kr

45-60 minutter 100 kr

 

Mer enn dette for sjølve arbeidet vil jeg si er det samme som å fortelle at det overhodet ikke er arbeidet/oppgava du er interessert i, det er utelukkende lønna. Denslags indikerer griskhet og pleier å straffe seg i det lange løp sjøl om man lykkes her og nå.

 

I tilllegg kan det imidlertid - siden det er du som er spurt og ikke motsatt - være naturlig å legge på ekstra reiseutgifter dersom du reelt har ekstra reiseutgifter pga oppgava. I så fall må du begrunne hvorfor du vil ha dekka reiseutgifter i tillegg, men så lenge de reiseutgiftene er reelle og kan dokumenteres dersom den andre skulle ønske det (noe den andre ikke bør ønske, da dette er lett nok å finne ut av på egen hånd likevel om man vil...) er det etter mitt syn også 100 % fair å ta dem med i regnestykket når man så å si er "headhunta" for arbeidet og ikke sjøl har "mast" seg til det.

 

Ellers støtter jeg shruggie: Takk heller nei NÅ om dette er så lite det irriterer deg - ellers får du snart stemplet "upålitelig", og etter mitt syn med all rett.

Lenke til kommentar

200kr per gang, er helt OK å forvente. Dersom det er en voksen dame, så skjønner hun nok at 200kr per gang er en grei sum. Da setter du av ca 50 minutter til å lufte hundene. Det er forskjell på fast jobb i forma og en liten ærend for å tjene seg litt ekstra lommepeng. Tenk på det som en mulighet til å trimme litt og få litt arbeidserfaring :)

 

Det kan nevnes at da jeg studerte, så hadde jeg en fast deltidsjobb som gav meg ca 135kr per time i butikk, noe som ikke er uvanlig. Og da brukte jeg 2 timer på buss ubetalt. 200kr er en fin sum. Forklare henne høflig at det tar litt krefter for deg å måtte komme deg dit for en times jobb, men vær også ydmyk og hør om hun er enig med deg, og forhandle dere til en sum som begge syns er rettferdig.

 

Jeg syns hvertfall at det er et kjempeflott innitiativ og en god mulighet til å både hjelpe noen ut og samtidig få litt ekstra lommepenger. Har hund selv, og vet at det iblant kan være veldig vanskelig å måtte komme hjem fra jobb for å lufte henne når både jeg og fruen ønsker å jobbe overtid. Så kjør på, gjør noe trivilig for noen andre  :)

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...