Gå til innhold

Ingen lyd i bærbaren. Nylig installert ubuntu 16.04


Gjest Slettet+921324

Anbefalte innlegg

Dette lydkortet er neppe støttet enda. Bruk heller USB midlertidig.

 

http://www.ebay.com/itm/5-1USB-to-3-5mm-Audio-Adapter-PC3D-Sound-Card-mic-headphone-Jack-Stereo-Headset-/371571425160?hash=item568361ff88:g:zWUAAOSwZQxW4TDh

 

Dette er sannsynligvis et C-Media som har rimelig god og høy lyd bare du ikke makser ut volumkontollen på hodetelefoner som er glade i strøm. Mitt tåler ca 30 av 100 på volumet og det er plenty høyt nok og hverfall 3 ganger så høyt som det integrerte RealTek på hovedkortet.

 

Det jeg bruker har USB-ID 0d8c:000c, og det jeg linker til er nok nyere enn dette, men akkurat like kompatibelt. USB har også standardisert lyd, så det bare funker.

 

Hvis du absolutt vil ha det samme som jeg bruker, er det dette:

http://www.ebay.com/itm/5-1-USB-to-3-5mm-mic-headphone-Jack-Stereo-Headset-3D-Sound-Card-Audio-Adapter-/201331730832

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Oj, faen, er det ikke verre! Bestilte en sånn USB-sak. Tar nok en stund før det kommer, så får klare meg med stasjonæren enn så lenge :D

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Huh, på den bugtråden virker det som om det er noen som har fått det til med lyden... Prøvde å forstå hvordan jeg kunne etterligne hvordan dem løste det, men det var litt vanskelig. Satser på at den usb-greia jeg kjøpte kommer snart, og så venter jeg bare på kernel update. Kernel update, det er sånn man får notis om / evt. finnes i software-updater'n etterhvert?

Lenke til kommentar

Kernel-updates avhenger av hvilken distro du bruker. F.eks på Ubuntu får du ikke nyere kernel-versjoner med mindre du bytter til en nyere Ubuntu-versjon. På Ubuntu 16.04 er du stuck med kernel 4.4, eller kernel 4.8 hvis du er på 16.04.1. Det kommer kernel-oppdateringer som fikser sikkerhetshull, bugs, etc, men du får ikke noen ny versjon. Disse oppdateringene kommer som vanlige oppdateringer gjennom pakkesystemet.

På rolling-release distroer som Fedora og Arch kommer det jevnlig nye kernel-versjoner gjennom pakkesystemet. I dag er Fedora 25 på kernel 4.10. Disse kernel-oppdateringene installeres også som helt vanlige oppdateringer.

 

Det er riktig at noen i den bug-tråden har klart å hacke til en halvveis løsning. Men for meg så det ikke ut som at det var en 100% stabil eller særlig gjennomtestet løsning enda. Og fra problemet er fikset, skal koden også revideres, testes, og sendes til kernel-treet, før den havner i kodebasen som utgjør kernel 4.12 eller 4.13. Etter at kernelen er sluppet, skal den også testes, tilpasses og tas i bruk av alle distroene. Så det kan ta mange måneder før fiksen dukker opp i en distro.

På Ubuntu må du i tillegg vente på en ny Ubuntu-release, med mindre du forsøker en backport kernel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Jeg veit ikke hvilken kernel jeg har, men har ubuntu 16.04. Har prøv no koder for å få opp kernel, fått opp linjer hvor det står 4.8 , 4.9 og masse andre greier... Men fack, tror jeg installerer nyeste som er når jeg gidder

Lenke til kommentar

Om du skriver uname -r i et terminalvindu vil du kunne se hvilken kernelversjon som er aktiv på systemet ditt.

I skrivende stund så vil du med en standard og oppdatert 16.04 versjon av Ubuntu trolig få frem 4.4.0-71-generic. Med uname -v vil du kunne se at denne versjonen ble utgitt 24. mars 2017.

Du kan også slå dem sammen som uname -rv (evt. uname -r -v eller uname -a) og få frem begge deler.

Endret av timeshift
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kernel-updates avhenger av hvilken distro du bruker. F.eks på Ubuntu får du ikke nyere kernel-versjoner med mindre du bytter til en nyere Ubuntu-versjon. På Ubuntu 16.04 er du stuck med kernel 4.4, eller kernel 4.8 hvis du er på 16.04.1.

make clean && make mrproper
make menuconfig
make -j 3
make modules && make modules_install
make install
 

Du kan laste ned nyeste kjerne og installere den selv om det hjelper. Sannsynligvis vil det fungere greit i Ubuntu også. Det kan være det hjelper å ha den nyeste kjernen.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Fikk USB-lydkortet i posten idag. Funker knall! Lyden er sterk og klar. 

Skal se på det kjernegreia siden, zeebra, så takk for at du la ved det terminal greierne! Godt å slippe å leite seg fram til denslags.

 

Lenke til kommentar

Skal se på det kjernegreia siden, zeebra, så takk for at du la ved det terminal greierne! Godt å slippe å leite seg fram til denslags.

Dessverre er instruksjonene hans sørgelig unøyaktige og helt uten meningsfull forklaring. Så du vil sannsynligvis oppnå langt mer ved å oppsøke de offisielle Ubuntu-kildene. F.eks https://wiki.ubuntu.com/KernelTeam/GitKernelBuild

 

Edit: Og sidene fiksen fremdeles ikke er i mainline kernel, kommer du likevel ikke noen vei med ny kernel.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...