Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Jeg tror at jeg har blitt lurt av bedriften jeg jobbet i


Anbefalte innlegg

Hi alle!


Jeg er en spansk elev i videregående skole, så beklager for mitt "norsk".


Jeg jobbet i en bedrift (restauranten Tacopedia AS) som gikk i konkurs i april, to dager før jeg skulle få lønna for det jeg jobbet i mars. "In the end" søkte jeg om lønnsgarantien for det jeg jobbet i mars og begynnelsen av april. Etter en/to uker fikk mora mi nektet retten til bostøtte. Grunnen av det var at inntektene i huset gikk over det husbanken krevde maks. Vi fikk i brevet en feil opplysning at jeg fikk betalt lønna mi (som var ca. 8300 kr) for mars. Noe som jeg fikk aldri overført til bankkontoen min. Jeg snakket med skatettaten og husbanken, og de sa at jeg måtte snakke med bostyret som tok saken av bedriftskonkurs eller regnskap selskapet som registrerte utbetalinger til bedriften for at de kunne rette det som var feil. Jeg gjorde det, og de to sa til meg at det var ikke avghengig av dem å reportere feil opplysninger til skatettaten. Bostyret sa at han fikk saken rett etter disse opplysningene ble raportert. Regnskap selskapet sa at de kunne annullere dem, men de trengte å få betalt for å gjøre det. De sa til meg at jeg måtte få kontakt med han som var leder/sjefen til bedriften. Han som reportere opplysninger av de som har fått betalt i bedriften. Alt dette skjedde i denne uka. I dag ringte jeg til han som sto på kontrakten min, men ingen svarte. Jeg skrev til en manager og han svarte ikke heller. Jeg skal prøve å få kontakt med noen, men jeg er redd at de skal finne "excuses" for å rette ikke det. Jeg er også redd for at de skal si at jeg fikk lønna i kontant.


Er det mulig å få betalt kontant uten noe papir som bekrefter av meg at jeg har fått lønna? Hvilke muligheter har jeg for å få lønna mi? Jeg er redd for å få nektet på lønnsgaranti pga. disse opplysningene. Siden det står i skatettaten at jeg fikk betalt for det. Jeg er redd, fordi det var mye penger for meg, mange natter som jeg jobbet til kl. 04. Jeg skulle flytte til Oslo for å studere universitet men uten penga mi, har jeg ikke mulighet å betale depositum til studentbolig. Det var penger som jeg egentlig trengte.


Håper at jeg kan få noe tips, eller råd. Jeg er redd for at jeg har blitt lurt og for å ikke få utbetalt lønna mi. default_icon_sad.gif


(Sorry for my norwegian, hope I made myself understood)


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må rette krav mot advokaten som har konkursboet, så vil han ordne resten. Det tar veldig lang tid, men du får lønnen du har krav på etterhvert.

At dere er kommet i skvis med bostøtte og lønn som ikke er blitt utbetalt er veldig dumt, men lite å gjøre med tror jeg. Du har rettigheter hos nav og kan kreve økonomisk hjelp hos de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...