Gå til innhold

Oppgradering fra 2.0, neste steg i hjemmekinoutbygging


Anbefalte innlegg

Grattis med lekker sub. Skulle gjerne hørt denne selv. Gidder du ta en test på den? Sett et glass vann oppå og blås i vei med noe basstung techno eller lignende. Hvor mye bølger/krusninger/stillvann ser du?

 

Edit: Drit i technoen, prøv med Kari Bremnes - "Kanskje"

Endret av Pop
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jeg godt forsøke. Kommer til å flytte den idag, var ikke heldig å ha den bak TV'en. Merket at det var ujevn bass i stua ved den plasseringen. 

Iogmed at denne bassen har 2 elementer på siden, har det noe å si at disse spiller 90 grader i forhold til sitteposisjon? Eller bør jeg snu bassen på siden, slik at 1 element spiller mot sitteposisjon, og det andre vekk fra sitteposisjon? 

 

Skal få testet mer de kommende dagene. Brukte en del tid på å få opp bakhøyttalerne igår. Resten av tiden gikk til Black ops 4, var så moro med denne lyden at det var umulig å stoppe :p 

Lenke til kommentar

Det kan jeg godt forsøke. Kommer til å flytte den idag, var ikke heldig å ha den bak TV'en. Merket at det var ujevn bass i stua ved den plasseringen. 

Iogmed at denne bassen har 2 elementer på siden, har det noe å si at disse spiller 90 grader i forhold til sitteposisjon? Eller bør jeg snu bassen på siden, slik at 1 element spiller mot sitteposisjon, og det andre vekk fra sitteposisjon? 

 

Skal få testet mer de kommende dagene. Brukte en del tid på å få opp bakhøyttalerne igår. Resten av tiden gikk til Black ops 4, var så moro med denne lyden at det var umulig å stoppe :p

Nei aldri sub bak tvbenk... Får du plass til på siden eller bak sofaen?

 

Å sette sub fysisk bak tv, byr ofte på problemer, høytaleren trenger litt plass...

Lenke til kommentar

Mulig jeg har plass ved siden av sofaen. Tenkte først å prøve inntil veggen der TVen står, nærmere det ene hjørnet bak den ene fronthøyttaleren.

 

Ulempen når den er så stor, den er ikke veldig enkel å flytte på.

Dersom du har plass så er det som regel best ja, men om det ikke går så kan prøve det jeg sa.

 

Anbefaler å prøve litt forskjellig i rom om du har nok kabelengde..

 

Jeg plasserer alltid i hjørnet ved en av frontene , det er veldig ofte mest riktig synes jeg.

Lenke til kommentar

Nå ser ikke jeg hvor mye plass du har å gå på på andre siden.

 

Jeg synes du skal sette den på siden eller bak sofaen.. var det ikke fler element sa du?

 

Min erfaring er at suber blir mer og mer plasseringsvennlige i nye og bedre suber (jeg mener at man ikke hører hvor bassen kommer fra) og jeg synes du skal gi den litt plass.

 

Feks ved sofaen litt som et stort hjørnebord? ?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Fått testet ut i noen dager, og er veeeeldig fornøyd.

Mest fornøyd med nåværende plassering av sub, som er foran venstre front. Det er mye god lyd nå ? Ikke kabellengde nok til å ha ved siden av sofa, men kan prøves etterhvert.

 

Sidehøyttalerne var større enn forventet, men gjør meg ingenting...

 

Har noen bilder, men er nokså rotete i stua. I tillegg en del løse kabler osv, men det er en midlertidig leieleilighet, så gidder ikke så mye innsats i detaljene. Viktigste er lyden i film og spill!

Ser pacific rim 2 nå, og det låter vanvittig bra!

 

Update etter 2t med film, min første (men sikkert ikke siste) naboklage! Med volumet på -30dB ?

 

 

 

post-359921-0-56052900-1540931614_thumb.jpgpost-359921-0-01391300-1540931643_thumb.jpgpost-359921-0-62463200-1540931726_thumb.jpgpost-359921-0-31204900-1540931750_thumb.jpg

 

 

Endret av Martin H
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lyst til det, men som nevnt, så varer denne boligen i maksimalt 1 år, så vet ikke hvor langt jeg skal gå. Naboklagen er også fra de som bor over, vet ikke hvor enkelt det er å dempe den veien.

 

Har du noen å anbefale? Synes det er litt vanskelig å finne produkter beregnet på privatpersoner.

Lenke til kommentar

Hm, jeg klarer ikke helt forsvare noe som ser pent ut for ett år bare, for slike plater med litt motiv som er pene å se på koster fort en del. Jeg bare ser ikke et eneste bilde en gang på veggene dine, så romklangen din er antakelig formidabel. Hvordan høres det ut når du klapper hardt i rommet? 

 

Du kunne kjøpt rimelige filtplater og hengt opp når du skal se film/høre musikk, men det er ikke spesielt brukervennlige i hverdagen.

Lenke til kommentar

Fått testet ut i noen dager, og er veeeeldig fornøyd.

Mest fornøyd med nåværende plassering av sub, som er foran venstre front. Det er mye god lyd nå ? Ikke kabellengde nok til å ha ved siden av sofa, men kan prøves etterhvert.

 

Sidehøyttalerne var større enn forventet, men gjør meg ingenting...

 

Har noen bilder, men er nokså rotete i stua. I tillegg en del løse kabler osv, men det er en midlertidig leieleilighet, så gidder ikke så mye innsats i detaljene. Viktigste er lyden i film og spill!

Ser pacific rim 2 nå, og det låter vanvittig bra!

 

Update etter 2t med film, min første (men sikkert ikke siste) naboklage! Med volumet på -30dB ?

 

 

 

Ser veldig pent ut. ?

 

Mange nevner dempeplater, jeg vil nevne noen enkle rimelige gode akustikk tips.

 

Et stueteppe, vi har et pent grått fra Jysk, samt gardiner.

 

Ser ut som du har trepanel, dette er bra for akustikk.

 

Akustikk skal være veldig dårlig før du får seriøse problemer.

 

Prøv å klappe som pop sier, får du ekko så kan det være et issue.

 

Jeg har alltid fått det i tomme leiligheter, og da blir jeg nervøs.

 

Men når sofa tepper, møbler og gardiner er i hus så hører jeg ikke noe klappe ekko.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Har drevet og klappet en del, men er ikke noe ekko i rommet egentlig. Det er trepanel med mur i det ene hjørnet. Den ene veggen bygges også litt inn ved muren, så rommet er ikke en firkant, som sikkert hjelper litt.

 

Men teppe kan vurderes, og noen bilder på veggen etter hvert. Blir mer seriøs med tilbehøret når boligen blir mer permanent. Takker for tipsene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...