Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fikse drenering - pris?


Anbefalte innlegg

På nesten alle hus som ligger til salgs sier boligsalgsrapporten at der er dårlig drenering, sviktende drenering eller manglende drenering. Antakelig at det ikke er noen grunnmursplate.

 

Hvor mye vil det koste å utbedre dette? Må man grave opp da og så er det å legge denne plasten langs veggen, hva mer? Kan man gjøre dette på egen hånd?

 

Hvor mye vil det koste hvis man gjør det selv og hvor mye med hjelp?

 

Er det ting man gjøre for å forbedre situasjonen hvis man ikke graver opp? Noe som kan gjøres innenfra dersom man har fuktinnsig? Andre alternative ting man kan gjøre utenfra?

Endret av FranzJosef
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke man kan si så mye generelt om hva dette vil koste. Har endel bekjente som har undersøkt dette. Og prisene varierer veldig avhengig av terrenget rundt huset og omfanget av jobben (jeg har selv hørt priser fra 50.000,- til 450.000,-). Om man kan gjøre det selv kommer jo bare an på evnenen dine. Jeg ville tro de fleste ikke ville starte på egenhånd med mindre de har mye fritid og bra skills med gravemaskinen...

Lenke til kommentar

Er i samme situasjon som deg (hmmm, vi byr ikke mot hverandre på de samme husene vel...?). Det var et hus vi så på en gang. Husker ikke størreslen, men tror grunnflata var rundt 60m2. Dette lå på flat bakke og trengte helst ny drenering. Fikk en fagmann til å se på taksten og han estimerte da 100-150.000 for å drenere rundt hele huset. Ettersom de andre husene vi har sett på har vært noenlunde like i flate, har vi gått ut i fra dette hvergang. I tillegg tror jeg utbedring av skader kommer så skal du kjøpe et hus som trenger drenering, må du ha råd til det eller virkelig ønske boligen.

 

Tror ikke det er så mye du kan gjøre innenfra. Problemet blir at det setter seg fukt (og etterhvert mugg) i selve muren.

Lenke til kommentar

Varierer, jeg må bytte og regner med mellom 30 og 40K Det vil si, jeg leier maskin for å grave opp, så slemmer jeg muren selv, legger ned rør selv, setter opp knastepapp selv og legger på ekstra isolering selv (10cm plater) for ikke å glemme duk, den er heller ikke gratis. og drensmasse.

 

Du må huske på at noe av det som varierer mest i ett slikt anbud er gjerne tilkjøring av maskin (jeg har fått alt ifra gratis tilkjøring til 5K for tilkjøringen av maskin) og maskinleie, her har jeg fått tilbud som spriker fra 400kr timen til 1000kr timen. pluss at i visse tilfeller, så levner de maskinen hos deg (hvis du leier ett firma til å utføre dette) og da betaler du døgnleie på maskinen istedenfor timespris. selv om maskinen står i ro på plena di.

Lenke til kommentar
På nesten alle hus som ligger til salgs sier boligsalgsrapporten at der er dårlig drenering, sviktende drenering eller manglende drenering. Antakelig at det ikke er noen grunnmursplate.

 

Hvor mye vil det koste å utbedre dette? Må man grave opp da og så er det å legge denne plasten langs veggen, hva mer? Kan man gjøre dette på egen hånd?

 

Hvor mye vil det koste hvis man gjør det selv og hvor mye med hjelp?

 

Er det ting man gjøre for å forbedre situasjonen hvis man ikke graver opp? Noe som kan gjøres innenfra dersom man har fuktinnsig? Andre alternative ting man kan gjøre utenfra?

9506756[/snapback]

 

 

ahh det husker jeg gjorde får noen få år siden.. var helvetes dyrt!

 

prisen varierer litt tror jeg, hvor gammelt hus osv..

Lenke til kommentar

Alderen på huset har ikke møkk å si. Det som virkelig har noe å si er det jeg har nevnt. Timeleie og tilkjøring på maskin blir fort veldig dyrt,eneste som er forskjellig på ett gammelt og ett nytt hus er at gamle hus gjerne mangler både knastepapp og isolering rundt grunnmuren. Dette koster ikke all verden (ikke i forhold til det å leie en maskin i alle fall) Noe annet som jeg glemte bort er bortkjøring av masse, hvis massen du har rundt huset ikke kan ligge "lagret" rundt huset mens arbeidet pågår, men må kjøres bort. Så blir det fort VELDIG mye dyrere.

Lenke til kommentar
Jeg vet om folk som har gjort dette selv, kun ved hjelp av spade og trillebår. Men det tar fort lang tid, så man må være jævla sta. Det vil ikke være et egnet prosjekt for den gjengse nordmann.

9597075[/snapback]

 

Dette tar normalt mellom 3-6 uker for en person rundt ett helt hus. Definitivt noe jeg IKKE vil anbefale noen å gjøre selv, med mindre personen er selvpiner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For å si det slik, for rør, bend og membran, så måtte jeg ut med 5K.

Jeg bestemte meg for å utsette selve jobben til våren, da personen som jeg skulle leie med graver kjørte sund motoren. Da mangler jeg å betale for maskin til graving, knastepapp, isolering, ny masse og tilkjøring av masse. Jeg beregner at dette kommer til å koste meg ~25-30K. De fleste som jeg har snakket med som har leid firma snakker om 100K. MEN, jeg har også kompiser som har leid inn enkeltmannsfirma til å gjøre jobben til 50-60K så det kan fort lønne seg å forhøre på pris.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...