Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Grave fiber selv


Anbefalte innlegg

Vi bor rundt 1,8km unna der det går fiber. Har snakket med leverandør (Romerike bredbånd) om det er mulig å grave selv. De sier det er mulig men at det vil koste rundt 200 000++. Hvis dette blir en mulighet, hvordan skal jeg utføre dette. Selvfølgelig få med noen naboer, osv. Noen andre tips?

Mvh Victor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt hva du mener. Er det selve gravingen du lurer på? Hvis ja så er det bare til å grave en tynn kanal for hånd, trenger ikke leie gravemaskin for å grave en svær renne. Hvis du skal grave 1.8km selv så må du få tillatelse fra alt av eiere langs strekningen (duh) og antagelig kontakte kommunen. Selv om du kanskje ikke trenger kommunens tillatelse så er det greit at de registererer kabelen hvis det brått skjer noe langs den en eller annen gang.

Lenke til kommentar

Først må du finne ut hvor trassen bør gå.

Er dette bare over deres egne eiendommer, eller er det over kommunal eiendom.

Må du krysse eller grave i vei?

Hvor dypt krever fiberselskapet at dere graver ned fiberen, og hvor dypt krever eventuelt kommunen hvis det skal graves på kommunal grunn.

Hvor dypt syns deres selv det må graves, du legger f.eks ikke fiberen 20cm under et jorde som pløyes hvert år... (sier seg selv, men greit å nevne det).

Så bør det gravemeldes til strøm og teleselskap slik at dere kan få karter over hvor det eventuelt går andre kabler i bakken.

 

Vil dere gjøre dette selv, eller leie inn en entreprenør?

Uansett ville jeg bruk maskin, det trenger ikke koste så mye mer å leie en liten gravemaskin og da er jobben gjort mye raskere. 1.8 km er langt å spa for hånd, selv om det ikke er veldig dypt!

 

Hilsen en som har erfaring med å spa :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett ville jeg bruk maskin, det trenger ikke koste så mye mer å leie en liten gravemaskin og da er jobben gjort mye raskere. 1.8 km er langt å spa for hånd, selv om det ikke er veldig dypt!

 

Hilsen en som har erfaring med å spa :)

 

Jeg synes det er litt sjarm i å spa så jeg ville gjort det. Har gravd altfor mye for hånd pga. det for å si det mildt :D

 

Er det et par tre stykker som hjelper til så tar det ikke altfor lang tid heller så sant grunnen er grei å spa i. Hvis det brått er noe fjell så må man uansett leie inn piggemaskin som kan bli dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det stolper (strøm/telefon) langs traseen? Slik at det kan være et alternativ å henge opp fiberen der?

 

Meeeeeen, siden Norge satser på "bra nett til distriktene" eller hva de så fint kaller det så kan det kanskje hende at man kan få tilskudd hvis det er en mulighet?

Lenke til kommentar

Hvor mange kunder kan du få på grøfta?
Har dere ett dugnadslag og en gravemaskin og utstyr? Er de potensielt kunder de som eier jordene dere skal krysse?

 

Er mange som har gjort slikt, dog bør man ikke undervurdere hvor mye jobb det er. Hva var de 200000,- skulle dekke?

 

Håndgrave nesten 2km grøft er jo helt urealistisk, vil tro det kommer til og stilles krav til grøftedybde og da snakker vi ikke om og løfte på torva med en spa.

 

Er nok enklest og la fiberselskapet planlegge grøfta og ordne med avtaler hos grunneiere, vil nesten tro de kommer til og kreve det, de vil antagelig også kreve at de tar over grøfta når dere er ferdige.

Endret av Hårek
Flettet 3 innlegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...